בעקבות שלושה מקרים נוספים עם תחילת הקיץ של שכחת ילדים ברכב, קיימה (יום ב', 30.4.18) הוועדה המיוחדת לזכויות הילדדיון מעקב לצעדים שנעשו למיגור שכחת ילדים ברכב. את הוועדה פתחה היו"ר ח"כ יפעת שאשא ביטון: "היה מתאים אולי לפתוח את מושב הקיץ של הכנסת במשהו חגיגי יותר, אבל גם הקיץ נפתח עם אסונות קיץ מזעזעים. דנו כאן על הנושא בוועדה פעמים רבות בשנה שעברה ואני מצטמררת שהקיץ הזה נפתח וכלום לא התקדם. לא האמנתי שאחרי כל כך הרב דיונים, הוא ככה ייפתח. המחדל זה הוא על הראש של
משרד התחבורה. הוא לא יכול לברוח מאחריות וחייב לקדם פיתוח של עזרים טכנולוגים. זה מזעזע שכולם מושכים את עצמם מאחריות ורק מתפללים שלא נגיע לידיעה הבאה בעניין. אני אלחם בוועדה על כך שתהיה פריצת דרך בנושא ונוכל להציל ככה ילדים".
גלית גלעד, סמנכ"ל ארגון 'בטרם' הציגה בדיון נתונים קשים על שכחת ילדים ברכב בעשור האחרון - מעל 30 ילדים שקיפדו את חייהם כשנשכחו בלא כוונה ברכב. זהבה רומנו, מנהלת המחלקה להסדרת השירותים הרפואיים במשרד הבריאות סיפרה כי לקראת הקיץ הנוכחי יצאה הנחיה למעונות שיקומיים שהגננת מחויבת ליצור קשר עם נהג הסעות ולוודא כי כל מי שהגיע אתו אכן נמצא. לדבריה, ביצוע הנחיות אלו נבדק בבקרה מיוחדת של המשרד.
אבנר פלור, סמנכ"ל תנועה בכיר במשרד התחבורה: "ערכנו בדיקה מול התקינה הבינלאומית ואין מקום שמחייבים מכשירים כאלו. אנו גם סבורים כי יש קושי גדול לחייב מכשירים כאלו. עמדת המשרד שהקמפיין הפרסומי יחד עם התקן הישראלי שיתווסף לרכבים חדשים, הוא הפתרון לבעיה". יו"ר הוועדה דחתה את הטענה כי תקינה שתחייב מכשיר נגד שכחת ילדים ברכב תגרור הוצאות מיותרות לבעלי רכבים שלא מסיעים ילדים, "יודעים לאבחן ולחייב רק רכב שבו יש בוסטר ומסיעים בו ילד קטן. גם הטענה כי אין דבר כזה בעולם - איזה מין דבר זה? שימותו ילדים כי אין את זה בעולם? אנחנו אור לגויים! מותר לעולם לחקות אותנו ולא אנחנו אותם".
ח"כ איילת נחמיאס ורבין: "באופן עקבי אנחנו מדברים אבל לא עושים מספיק. העובדה היא שכל מה שמדברים על הנושא והפרסומות - הנה בחודש אחד שלושה ילדים נפטרו. יש מערכות טכנולוגיות שיודעות לבדוק בצורה פשוטה האם נשאר ילד באוטו או לא. אם אנשים היו מבינים כמה המוות הזה נוראי, הכל היה נראה אחרת בהתנהלות משרדי הממשלה".
ח"כ פנינה תמנו-שטה: "עלינו לגייס את ההורים לתוך המלחמה נגד שכחת ילדים ברכב, ובמקרה זה גם אותנו חברי הכנסת. הפכנו לדור מסומם שכולו מהופנט סביב המסך ופעמים לא מועטות אנו לוקים ומאבדים את עצמינו לדעת. הוא לצערי יותר חזק מאתנו. אפשר לדבר על אחריות אבל גם אנחנו צריכים להיכנס לתוך הנושא".
ח"כ ואאל יונס: "משרד התחבורה לוקח כל שנה מהאזרחים כסף מיותר של אגרת רכב. צריך לחייב כל רכב להתקין את המכשיר הזה ולקחת את הכסף מהאגרה - זה כסף מיותר שאפשר להשקיע אותו בהצלת חיים".
ח"כ
יעל כהן-פארן: "מדהים שיש פתרונות ואפשר בקלות לעשות זאת. זה לא קורה כי איש לא רוצה לקחת אחריות. בשונה מאפוד זוהר שחייבו לשים ברכבים שהיה אינטרס כלכלי, פה יש אלמנט שקושר לכך כשאיש לא ניגש למכון התקנים כי לא רוצים לקחת אחריות ואחר כך יבואו בתלונות. צריך להיות מצב שהמדינה היא שתעשה את זה".
ח"כ
יעקב אשר: "שומע כאן את הפחד של משרד התחבורה לקחת אחריות ולחייב בעלי רכבים אחרים בהתקן מציל חיים לילדים - אנחנו אלו שמוכנים להיות הרעים בעניין הזה. הרי כל היום אנו עוסקים בתקנות, מעלים קנסות אבל יודעים שאנו מצילי חיים על-ידי זה. - יש רגולציה בלי סוף בכל דבר, אז שבדבר הכי חשוב של תקנות שיצילו חיים, נתחמק? כולנו יודעים שהשכחה קורת מאיזה סיטואציה שכל אדם יכול חלילה להגיע אליה - אנחנו צריכים משהו שיעזור לו באותו רגע לצאת מכך".
ח"כ
אורי מקלב: "אם נסתכל במבחן התוצאה - נכשלנו. ערכנו דיונים משותפים וגם הוועדה שבראשותי דנה בנושא רבות ואף הציגו את כל הפיתוחים והרעיונות הטכנולוגיים למניעת שכחת ילדים ברכב. מצער מאוד ששוב אנו צריכים לקיים את הדיון הזה לאור האירועים המצמררים והעצובים. כולם חושבים שהכתובת בנושא זה משרד התחבורה שיכול לקדם תקן לכיסא התינוק שיתריע, אך רק משרד התחבורה הוא זה שחלוק שאין לקשור את זה אליו. היום, אם שואלים אותנו אזרחים 'מה לעשות כדי למנוע את הטרגדיה הבאה' - אין לנו כל תשובה לתת וזוהי רשלנות שאין כל מוצר מאושר".
ח"כ
מסעוד גנאים: "פעם דיברנו על האסון הזה בחוסר אונים. היום יש פתרונות. הגיע הזמן שכאשר יש פטנט, הוא גם יקודם. אנחנו חייבים לאמץ ולעשות את התקנות הדרושות. אין דבר כזה דבר סמכות בלי אחריות. משרד התחבורה: אל תחשוב על האחריות ועל ועדת חקירה - תחשבו על הקרבנות!".
בוועדה הציגה מדליקת המשואה מאי קורמן את הפטנט שפיתחה למניעת שכחת ילדים ברכב. אילן כרמית, מנכ"ל מכון התקנים אמר כי טרם הגיע עד עתה בקשה לאישור פיתוח לנושא. כרמית הודיע בוועדה כי הוא רותם בהתנדבות את מהנדסי המכון לצורך פיתוח רעיון הפטנט של קורמן. נציגת הרלב"ד אמרה בוועדה כי התשדירים להעלאת המודעות בנושא ילוו במשך כל הקיץ את תחנות הרדיו בין השעות 6-10 בבוקר.
נציג "איחוד הצלה" שהיה נוכח במקרה שכחת ילדים ברכב, קרא בדיון: "אם היו רואים אם מה אנו מתמודדים כשתינוק 'מתפרק' לנו בידיים, היו משנים מזמן את המינוח ל'צליית ילדים ברכב' ולא 'שכחת ילדים ברכב'".
יו"ר הוועדה, ח"כ יפעת שאשא ביטון, סיכמה את הדיון: "קוראת לכל משרדי הממשלה להתעשת בנושא הכאוב. על משרד התחבורה לסייע לקדם את העזרים הטכנולוגיים ולאשר אותם לחיוב ברכב, משרד החינוך לחדד את כל נושא ההסברה בין ההורים וצוותי הגננות וההוראה השונים, משרד הרווחה שיגייס את המטפלות לנושא ובכלל לשנות בינינו את המינוח של שכחת ילדים ברכב וכך לזעזע יותר את הציבור ולהתריע על האסון הבא".