ועדת הכלכלה קיבלה דיווח (יום ג', 19.6.18) ממנכ"ל
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים,
קרן טרנר אייל, על ההליכים התחרותיים ליישום הארגון-מחדש במוניות השירות.
יו"ר הוועדה
איתן כבל ביקש כי המכרז בירושלים יקבל עדיפות עליונה ואמר כי צריך לאפשר הזדמנות אמתית למפעילים הטובים הפועלים כיום להמשיך להפעיל קווים, וכי אסור לאפשר לטייקונים להשתלט על הענף.
טרנר-אייל אמרה כי תנאי הסף למכרזים נועדו על-מנת לאפשר לכל מי שעבר בענף, וגם לשחקנים חדשים, להשתתף בתחרות כשהכוונה היא לפתוח את השוק ולא לצמצם את התחרות רק לטייקונים. באשר לירושלים אמרה כי בקרוב יהיה תכנון מחדש לקווים בעיר, ו-55% מקווי התחבורה הציבורית בעיר באוטובוסים יצאו למכרז לשני מפעילים אולם לא ידוע מה יהיה המכרז הבא במוניות. לדבריה, עד חודשיים שלושה יצא מכרז למספר אשכולות, ועד אמצע 2019 יסתיים הליך המכרזים.
לנוכח סיכוני הביקוש על המפעיל, יחייב משרד התחבורה לו"ז ברזל של 4-3 נסיעות בשעה בשעות השיא ו-2-1 בשעות השפל. ח"כ
יעקב אשר (
יהדות התורה) ביקש לוודא שיהיה שוויון הזדמנויות בין תאגידים שומרי שבת לבין תאגידים שאינם כאלה. הוא דרש כי לא יהיה לו"ז ברזל להפעלה בימי המנוחה והמנכ"ל טרנר אמרה בתגובה כי נושא השבת לא מוזכר במכרזים, והתחייבה כי בהתאם לסטטוס-קוו לא יידרשו התאגידים להפעיל את השירות בשבת, והדבר לא יהווה חסם לזכייה במכרז "ו"אנחנו אדישים לגמרי לנושא השבת". יצוין, כי אם ירצו בכך לא תהיה לתאגידי המוניות מניעה להפעילן בשבת. כזכור, ניתן יהיה להשתמש בכרטיסי הרב-קו לנסיעה במונית רק בימים ראשון עד חמישי.
על-פי המכרזים החדשים, מפעיל לא יוכל להחזיק יותר משלושה אשכולות הפעלה. מפעילים לא יוכלו לפעול באזורים שבהם הם פועלים היום. 20% מהנקוד במכרז יינתן על הניסיון בהסעת נוסעים. כמו-כן, נהגי המוניות יכולים כבר במכרזים החדשים להפעיל את הרב-קו משום שהחוק אינו מגביל זאת ואין צורך בשינוי חקיקה. עם זאת, יוכלו נהגי מוניות השירות למכור רק כרטיס נסיעה בודד (6.70 שקל מחיר מפוקח בגוש-דן), אך לא כרטיסי המשך ולא יוכלו לטעון על הרב-קו ערך צבור או ערך חוזי (מינויים). עם זאת, הם יקבלו תמורה עבור כל תיקוף שבוצע באמצעות הכרטיס החכם.
נציגי חברות המפעילות קווי שירות ביקשו לקדם את נושא הפיצוי, וגם הם הביעו חשש מהשתלטות גורמים חזקים על הענף. מנכ"ל מוניות הטייסים, שלמה בורה, אמר כי תהיה רעידת אדמה אם בעלי התחנות הפעילות לא יזכו במכרזים. היו"ר כבל אמר בתגובה כי לא היה תקדים, כמו ברפורמה הזו, שמאפשר לכל אותם מפעילים קיימים יתרון כפי שנעשה במקרה הזה.
סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו,
מיטל להבי, טענה כי אנשי משרד התחבורה לא התייעצו עם הציבור ונציגיו ולא התייחסו להערות. לדבריה, "משרד התחבורה עבד בצורה בלתי שקופה בעליל". כבל התייחס לכך ואמר כי אי-אפשר להתעלם מהטענות, הוא קרא למנכ"ל טרנר ולאנשי משרדה להיפגש עם להבי ונציגי הציבור. הוא סיכם ואמר כי הדיווח הבא ינתן לוועדה ב-1 בפברואר 2019.