|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
איך רוכשים ביטוח נסיעות לחול הכי זול ?
קבוצת ירדן
הבית נשרף? זה מה שמגיע לכם מהביטוח
דרורי. מחק את השם ויטמן. לחץ באופן אישי רוזן. דחה [צילום: עופר עמרם]

חשיפה ב-News1: האם דמה של התובעת סמוק יותר

הפרקליטות הביאה שופט לצנזר <br>פס"ד ובו ביקורת חריפה עליה <br>

השופט משה דרורי מתח ביקורת קשה בתיק פדופיליה על עו"ד דפנה אברמוביץ' מפרקליטות מחוז ירושלים. הפרקליטות ניסתה להביא אותו למחוק את שמה מפסק הדין, ולאחר פרסומו ב-News1 - לחץ עליו פרקליט המחוז, דני ויטמן, לעשות זאת. מאחר שההגנה הסכימה, דרורי נעתר לבקשה. ומאחר שהלחצים הפסולים עלו יפה - קבע נציב הביקורת דוד רוזן שלא ניתן לבוא בטענות דווקא כלפי הפרקליטות
28/06/2018  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   משמר המשפט   |   תגובות
פרקליטה שינתה עדות ושיקרה
איתמר לוין
דפנה אברמוביץ' לחצה על חוקרת הילדים קרן לונדון לשנות את הערכת המהימנות של ילדה שהתלוננה על עבירות מין, ולאחר מכן שיקרה לבית המשפט והסתירה את המסמך הרלוונטי
לרשימה המלאה

פרקליטות מחוז ירושלים (פלילי), בניצוחו האישי של פרקליט המחוז, עו"ד דני ויטמן, לחצה על סגן נשיא בית המשפט המחוזי בעיר, משה דרורי, לצנזר פסק דין בו מתח ביקורת חריפה על התובעת. הלחץ הצליח ודרורי מחק בדיעבד מפסק הדין את שמה של התובעת, עו"ד דפנה אברמוביץ' - חושף News1. בשל הצלחתה של הפרקליטות קבע (יום ד', 27.6.18) נציב הביקורת, דוד רוזן, כי לא ניתן לבוא אליה בטענות על מעשיה.

אברמוביץ' הייתה התובעת בתיק בו הואשם אדם בתקיפה מינית של ילדות בנות חמש ושש, ובחודש מארס השנה זיכה אותו דרורי. פסק הדין הותר לפרסום ב-2.5.18, לאחר השמטת שמו של הנאשם ופרטים מזהים על הילדות. לעומת זאת, נכלל בו - כמקובל - שמה של אברמוביץ. כמו-כן הופיע שמה של קרן לונדון, אשר חקרה את אחת הילדות.

פנייה 165/18 / מכתב
דחיית תלונת News1 על התנהלות הפרקליטות סביב פסק דין בו נמתחה ביקורת קשה על התובעת

ההתערבות והשקר של אברמוביץ

"לאורך 3.5 שנים לא נמסר מידע חשוב לסניגור ולבית המשפט. חקירה נגדית של חוקרת הילדים על-ידי הסניגור התנהלה ללא המידע האמור. משהתגלה חסרונו של המידע, מסרבת המאשימה לגלותו לגופו של עניין, בשל הידיעה, כי הנפקות המשפטית של גילוי המידע תהיה זכותו של הסניגור לחקור את הפרקליטה עצמה, דבר שמי מטעם הפרקליטות אינו מוכן לו"

בפסק דינו מגלה דרורי, כי בסיום חקירתה של המתלוננת בת השש, ביוני 2013, כתבה לונדון: "אני מתקשה להעריך מהימנות דבריה" - ניסוח המלמד על חוסר אמון בתלונה. אברמוביץ' פנתה ללונדון, ולאחר מספר ימים הוציאה זאת חוות דעת שנייה - בה אין כל שינוי בבסיס הנתונים, אך נאמר: "אני מעריכה שדיווחה על סיטואציה בעלת גוון מיני שחוותה עם החשוד, אך אני מתקשה לקבל תמונה ברורה ומדויקת אודות מהות הפגיעה".

לונדון העידה ביולי 2015 ונשאלה על הפער בהערכותיה. אברמוביץ' התערבה ואמרה, כי ההתכתבויות בין הפרקליטות לבין לונדון הם תרשומת פנימית שאין לגלות להגנה. דרורי דחה עמדה זו והורה לפרקליטות להעביר את התכתובות לידי הסניגור, עו"ד אריאל עטרי. רק לאחר 140 יום הודיעה אברמוביץ: "החומר המבוקש... אינו קיים וגם לא היה קיים סמוך להערכתה של הערכת המהימנות המתוקנת על-ידי העדה".

אולם באוקטובר-נובמבר 2017 - במהלך סיכומיה של אברמוביץ' - התברר שהודעה זו הייתה שקרית. דרורי שאל שוב ושוב מיהו הפרקליט ששוחח עם לונדון, אברמוביץ' התחמקה ממתן תשובה ואף אמרה שבעיניה אין בעיה בשינוי חוות הדעת של לונדון. דרורי דרש תשובה לגבי זהותו של אותו פרקליט, ובישיבה הבאה מסרה אברמוביץ' שמצאה מסמך שכתבה בין שתי חוות הדעת של לונדון ובו נאמר שהיא זו ששוחחה איתה והודתה שהמסמך לא נמסר להגנה.

לטענתה, מדובר ב"פעולה שהיא יחסית שגרתית, לפחות לשיטת התביעה, לבקש בקשת הבהרה מחוקרת הילדים". אברמוביץ' ביקשה להגיש את המסמך, אבל לא הייתה מוכנה להיחקר עליו בידי הסניגור, עו"ד אריאל עטרי (כמי שכתבה אותו) - עמדה אותה הבהירה רק לאחר שאלות חוזרות ונשנות של דרורי, שאף העיר שהוא מתחיל להתרגז על התחמקותה.

בפסק הדין סיכם דרורי סאגה זו: "לאורך 3.5 שנים לא נמסר מידע חשוב לסניגור ולבית המשפט. חקירה נגדית של חוקרת הילדים על-ידי הסניגור התנהלה ללא המידע האמור. משהתגלה חסרונו של המידע, מסרבת המאשימה לגלותו לגופו של עניין, בשל הידיעה, כי הנפקות המשפטית של גילוי המידע תהיה זכותו של הסניגור לחקור את הפרקליטה עצמה, דבר שמי מטעם הפרקליטות אינו מוכן לו".

פסק הדין פורסם תחילה בעיתון הארץ – ללא אישורו של בית המשפט – וב-2.5.18 פורסם ב-News1 תוך הבלטת הביקורת הקשה על אברמוביץ. דוברות משרד המשפטים ניסתה באותו יום לשכנע את News1 למחוק מן הידיעה את שמה של אברמוביץ, בנימוק שהפרסום גורם לה עוגמת נפש רבה ושהיא פעלה כנציגת הפרקליטות. המשרד סירב לומר האם ומי מבין הממונים על אברמוביץ' הורה לה להתערב בעדותה של לונדון ולהסתיר מידע מבית המשפט.



פרקליט המחוז נכנס ללשכת השופט

נציגי המדינה – ובראשם פרקליט מחוז – הפעילו לחץ על שופט, תוך ניצול העובדה שהתיק מתנהל בדלתיים סגורות ומהלכיהם מתבצעים באפילה, במטרה לצנזר פסק דין לאחר פרסומו. וכל זאת – על מנת להטיל חיסיון על פרט שאין כל הצדקה חוקית להסתירו: שמה של פרקליטה לגביה נקבעו ממצאים מרחיקי לכת (אותם הורה דרורי להעביר לבדיקתו של רוזן) ואשר להם הייתה השפעה ישירה על זיכויו של הנאשם

כעת חושף News1, כי בימים שקדמו לפרסום פסק הדין כאן וביתר שאת מיד לאחר הפרסום, הפעילה הפרקליטות לחץ כבד על דרורי לשנות את פסק הדין ולהשמיט ממנו את שמה של אברמוביץ' – לא רק משמות המייצגים, אלא גם מן הציטוטים הרבים המתייחסים להתנהלותה. הייתה זו בקשה חסרת תקדים להסיר את שמו של מייצג ולמחוק מפסק הדין מידע בעל חשיבות רבה, שהיה אחת מן הסיבות לזיכויו של הנאשם. מאחר שמדובר בתיק שהתנהל בדלתיים סגורות, השמטת שמה של אברמוביץ' מן הנוסח שהותר לפרסום, הייתה מאפשרת להסתיר לחלוטין את מעשיה הפסולים ואת הביקורת שנמתחה עליה.

לחצים אלו הופעלו תחילה דרך עטרי, שבצורה תמוהה פנה לדרורי וביקש – ללא הנמקה – למחוק את שמה של אברמוביץ. הם הגיעו לשיאם כאשר ויטמן נכנס אישית ללשכתו של דרורי ב-2.5.18 – מיד לאחר הפרסום ב-News1 – והביע תרעומת על כך ששמה של אברמוביץ' לא הושמט.

עוד חושף News1, כי הפרקליטות ניסתה לנצל בצורה פסולה את העובדה שמדובר בתיק בדלתיים סגורות. בחודש אפריל – בין מתן פסק הדין לבין פרסומו – ביקש דרורי מהצדדים להגיש לו נוסח מוסכם לפרסום, בו יימחקו הפרטים שנהוג למחוק במקרים כאלו. הפרקליטות טענה בדיעבד, כי מאחר שאברמוביץ' הייתה באותה עת בחופשת לידה – טעה מי שהחליף אותה ולא מחק את שמה באותו שלב. כלומר: הפרקליטות התכוונה להשתמש בהליך המחיקה המותר על-פי החוק, כדי להסתיר מן הציבור פרט שהחוק אינו מתיר למחוק – את שמה של אברמוביץ. לאור הסכמת שני הצדדים, ביצע דרורי את המחיקות המבוקשות והנוסח המצונזר הופץ ב-8.5.18 לתקשורת ולמאגרים המשפטיים.

השורה התחתונה: נציגי המדינה – ובראשם פרקליט מחוז – הפעילו לחץ על שופט, תוך ניצול העובדה שהתיק מתנהל בדלתיים סגורות ומהלכיהם מתבצעים באפילה, במטרה לצנזר פסק דין לאחר פרסומו. וכל זאת – על-מנת להטיל חיסיון על פרט שאין כל הצדקה חוקית להסתירו: שמה של פרקליטה לגביה נקבעו ממצאים מרחיקי לכת (אותם הורה דרורי להעביר לבדיקתו של רוזן) ואשר להם הייתה השפעה ישירה על זיכויו של הנאשם.


הפרקליטות: התובעת נפגעה קשות

דמה של פרקליטה אינו סמוק יותר מזה של כל אדם אחר שבית המשפט מותח עליו ביקורת. המחוקק אף הכיר בחשיבות של פרסום ביקורת זו, כאשר נתן הגנה מוחלטת מפני תביעות לשון הרע על ציטוט שלה. אם הפרקליטות סבורה שהביקורת אינה מוצדקת, פתוחה בפניה הדרך לערער על פסק הדין. שינוי בדיעבד של פסק דין תוך הפרת עקרון-העל של פומביות הדיון אינו המענה, בלשון המעטה

News1 פנה בנושא לרוזן ב-10.5.18 ונמנע מפרסום הפרשה כדי לאפשר לו לבדוק אותה. ממצאיו העובדתיים של רוזן מאמתים את החשיפה ב-News1, אם כי הוא דחה את התלונה לנוכח הסכמתו של דרורי לבצע את המחיקות.

בתשובתו לתלונה מצטט רוזן את תשובתו של ויטמן, לפיה הפרקליטות ביקשה מעטרי להסכים להשמטת שמותיהן של אברמוביץ' ולונדון. עטרי הסכים להשמטת שמה של אברמוביץ, וב-30.4.18 הוגש לדרורי נוסח מוסכם – בו בטעות לא נמחק שמה של אברמוביץ. בעקבות זאת, טען ויטמן, "פורסמו כתבות הכוללות את שמה של הפרקליטה בליווי השמצות והשתלחויות אישיות, שיש בהן כדי לפגוע בה באופן קשה". ויטמן אומר, שכאשר נודעו לו הדברים – הוא נפגש עם דרורי בהסכמתו של עטרי, אשר הסכים שהנוסח המוסכם על הצדדים יחליף את זה שפורסם.

News1 מעיר על תגובתו של ויטמן:

1. פרקליט וחוקר ילדים אינם "מעורבים בתיק". כותב שורות אלו מעולם לא נתקל בתיק עבירות מין בו הושמטו שמות כאלו, או שמות של עדים אחרים שאין בהם כדי לחשוף את הנפגעים.

2. האם הפרקליטות הייתה מבקשת או מסכימה להשמיט את שמו של סניגור או של עד הגנה בנסיבות דומות? דומה שהתשובה מובנת מאליה.

3. ככל שוויטמן מתייחס לפרסום ב-News1 – שהיה היחיד שנעשה במועד עליו מדובר – אין כל יסוד לטענתו בדבר "השמצות והשתלחויות אישיות". הידיעה ציטטה במדויק את פסק הדין (ראו קישור משמאל).

4. גם אם היו – וכאמור, לא היו – "השמצות והשתלחויות אישיות", התשובה איננה צנזור פסק דין. מי שחושב ששמו הטוב נפגע, רשאי לפעול באמצעים הקבועים בחוק.

5. צביעותה של הפרקליטות בולטת לעין: בסופו של דבר היא הסכימה להותרת שמה של חוקרת הילדים (קרן לונדון), שמעשיה היו הרבה פחות חמורים, תמורת מחיקת שמה של אברמוביץ' - שכאמור לא רק שיבשה את ההליך, אלא גם שיקרה לבית המשפט.

6. כאשר בית משפט מותח ביקורת כה חריפה על תובעת בתיק כה רגיש, ההגנה על שמה הטוב נסוגה מפני האינטרס הציבורי – אותו היא אמורה לייצג. דמה של פרקליטה אינו סמוק יותר מזה של כל אדם אחר שבית המשפט מותח עליו ביקורת. המחוקק אף הכיר בחשיבות של פרסום ביקורת זו, כאשר נתן הגנה מוחלטת מפני תביעות לשון הרע על ציטוט שלה. אם הפרקליטות סבורה שהביקורת אינה מוצדקת, פתוחה בפניה הדרך לערער על פסק הדין. שינוי בדיעבד של פסק דין תוך הפרת עקרון-העל של פומביות הדיון אינו המענה, בלשון המעטה.

רוזן: לא להלין על הפרקליטות

ספק רב האם הפרקליטות רשאית לבקש מבית המשפט להשמיט שמות של תובעת וחוקרת ילדים, בפרט כאשר להתנהלותן הפסולה הייתה השפעה ישירה על פסק הדין. סעיף 68 לחוק בתי המשפט, הדן בפומביות הדיון, כולל רשימה סגורה של עילות המאפשרות למנוע פרסום. הגנת שמם הטוב של באי כוח הצדדים ושל עדיהם אינה נמנית ביניהן

רוזן קובע: "אין ספק, כי הפרקליטות רשאית הייתה לפנות לבית המשפט בבקשה להשמיט מפסק הדין את שמותיהן של הפרקליטה המטפלת ושל חוקרת הילדים. הדברים מקבלים משנה תוקף נוכח העובדה, כי לבקשת הפרקליטות שהוגשה לבית המשפט נצטרפה הסכמת הסניגור.

"הנני ער לתחושתך הבלתי נוחה, בלשון המעטה, מכך שלאחר פרסום פסק הדין עם שמה המלא של הפרקליטה, מצאה הפרקליטות לנכון לפנות לבית המשפט בבקשה להשמיט את שם הפרקליטה שבגין התנהלותה בתיק, ספגה ביקורת מבית המשפט. שמה הטוב של פרקליטה אינו ראוי להגנה מיוחדת, ובוודאי לא יותר מזו הניתנת לעד או לגורם אחר הזוכה לביקורת, לעיתים קשה, מצד בית המשפט.

"עם זאת, מששטחה הפרקליטות בקשתה בפני השופט – שנאות אף לפגוש את פרקליט המחוז בלשכתו, בהסכמת הסניגור – ובית המשפט עמד על החלטתו שלא לפרסם את שם הפרקליטה, אזי לא ניתן להלין דווקא כנגד הפרקליטות". לפיכך, דחה רוזן את התלונה.

News1 מעיר על החלטתו של רוזן:

1. ספק רב האם הפרקליטות רשאית לבקש מבית המשפט להשמיט שמות של תובעת וחוקרת ילדים, בפרט כאשר להתנהלותן הפסולה הייתה השפעה ישירה על פסק הדין. סעיף 68 לחוק בתי המשפט, הדן בפומביות הדיון, כולל רשימה סגורה של עילות המאפשרות למנוע פרסום. הגנת שמם הטוב של באי-כוח הצדדים ושל עדיהם אינה נמנית ביניהן.

2. הסכמתו של הסניגור אינה מעלה ואינה מורידה. איש אינו יכול לדרוש מבית המשפט למחוק פרטים שהחוק מתיר לפרסם. נזכיר שוב: הכלל הוא פרסום מלא. האם לשיטתו של רוזן, יכולים התביעה וההגנה להסכים למשל למחוק מפסק דין ביקורת על עדים?

3. העובדה שדרורי קיבל את בקשת הפרקליטות, אינה מטהרת את מעשיה הפסולים. למעשה, משמעות החלטתו של רוזן היא זאת: מאחר שהפרקליטות הצליחה בלחציה הפסולים ופסק הדין צונזר – הרי שאין מקום לבוא אליה בטענות על שהפעילה לחצים פסולים אלו.


תאריך:  28/06/2018   |   עודכן:  28/06/2018
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הפרקליטות הביאה שופט לצנזר פס"ד ובו ביקורת חריפה עליה
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
משפטן קטן
28/06/18 09:12
2
זה כבר משעמם
28/06/18 09:45
3
פושעי הפרקליטות
28/06/18 11:48
4
רוזן המסורס
28/06/18 11:54
 
תלונה
28/06/18 15:34
5
משה מיכאל
28/06/18 16:39
6
מנדלקרנץ
28/06/18 18:57
7
פאק - ליטות
28/06/18 23:15
8
חשדנית
29/06/18 16:43
9
yust
29/06/18 19:26
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משמר המשפט
השופט: רונן פיין, בית משפט השלום בצפת
26/06/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
נציב הביקורת על הפרקליטות, דוד רוזן, סבור (21.6.18), כי יש ליידע חשודים על זכותם להיוועץ בעורך דין ולקבל את כל חומר החקירה לפני שהם מחליטים האם להסכים להסדר מותנה. רוזן מציע ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לתקן בהתאם את הנחייתו בנוגע להסדרים מותנים.
24/06/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
כמעט חמש שנים לאחר הגשת ערעור וארבע שנים לאחר הדיון בו, מבטיח בית הדין הארצי לעבודה לתת כעת פסק דין - באחד המקרים החמורים של סחבת בערכאה העליונה בתחום דיני העבודה.
24/06/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, מוטי לוי, שגה בכל רכיביו של גזר הדין בעניינו של אדם שתקף ופצע קשה אדם אחר ללא כל סיבה - קובע (יום ה', 21.6.18) שופט בית המשפט העליון, יוסף אלרון. העליון החמיר ב-50% את העונש שהטיל לוי, וציין שגם בכך אין כדי להוות עונש הולם.
21/06/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
המשנה בדימוס לנשיאת בית המשפט העליון, סלים ג'ובראן, פרסם (יום ד', 20.6.18) הודעה מטעה בנוגע ליוזמת החקיקה בעניין מינוי היועצים המשפטיים של משרדי הממשלה. ההטעיה של ג'ובראן נוגעת לליבת החוק שיזמה השרה איילת שקד.
20/06/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   משמר המשפט  /  מי ומי  
מש' המשפטים: להסתיר נאשמים  /  איתמר לוין
חיות ביטלה פסילת שופט  /  איתמר לוין
שופט שוחח עם תובעת  /  איתמר לוין
בערך בית משפט  /  איתמר לוין
"אבל תוך כדי מתן ההחלטה"  /  איתמר לוין
"אל תנסה אותי"  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בלפור חקק
בלפור חקק
הזמנתי את ההורים לשיחה. סיפרתי להם שהמצב בכיתה נואש, המורה פרישטיק אדם עדין מאוד, ואינו יכול ללַמד כאשר בנם בכיתה    הם נראו מתוחים, התייעצו ביניהם והיו במבוכה
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
מהמאה ה- 10 לפנה"ס עד חורבנה של ירושלים בידי הבבלים ב-587 לפנה"ס הייתה ירושלים עיר יהודית    היא חזרה להיות עיר יהודית ב-538 לפנה"ס בעקבות הצהרת כורש והייתה עיר יהודית עד לחורבנה של...
יואב יצחק
יואב יצחק
השרה מירי רגב התבקשה להשיב: מה מהות יחסיה עם סוחר השלדים ואיש העסקים אביחי סטולרו    למרות שניתנו לה כמה הזדמנויות, רגב נמנעת ממתן תגובה, אם באישור או אם בהכחשה, מטעמים השמורים עימה...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
מהרגע בו הכריז גדעון סער על החלטתו להיפרד מ"המחנה הממלכתי" הוסרו כל ההגנות, שוחררו כל החסמים, הותרו כל הרצועות, תיבת האתרוג נפרצה והאתרוג השמור היה למשל ולשנינה
הזה ניצחון? [צילום: פטימה שאביר/AP]
גדי חיטמן
ישראל, על-פי הפרסומים, הרגה 30,000 אנשים ברצועת עזה   האם זה אומר שניצחנו כי מתו יותר פלשתינים מישראלים?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il