חברות האוטובוסים הפרטיות מבקשות (יום ב', 3.8.20) מבית המשפט המחוזי בירושלים לדחות לפרק זמן בלתי מוגבל את פרסום המכרזים להפעלת מאות קווים ברחבי הארץ. החברות טוענות, כי לא ניתן לפרסם את המכרזים בטרם יגיעו להסכמה עם המדינה על הפיצוי שיקבלו בשל הקורונה.
העתירה הוגשה בידי
אגד תעבורה (המפעילה את קווי עוטף ירושלים, נתניה ושפירים) אפיקים (שומרון, אשדוד ועוד) מטרופולין (השרון, הנגב ועוד),
נתיב אקספרס (הגליל)
סופרבוס (העמקים ועוד) וקווים (בקעת אונו, חשמונאים, ביתר עילית ועוד). אשכולות אלו אמורים לעמוד למכרז להפעלה בעשר השנים הבאות, בהיקף של מאות שקלים בשנה. החברות כבר ניסו לדחות את פרסומם בשל מחלוקת על רכש גומלין בתחום האוטובוסים, וכעת כאמור טוענות שיש לשנותם ואף לדחותם בשל הקורונה.
לטענת החברות, על
משרד התחבורה להתאים את תנאי המכרזים למציאות שנוצרה עקב הקורונה, כאשר חברות התחבורה הציבורית הן מן הנפגעות העיקריות מהמגיפה. הן מבקשות שהמשרד יקבע את הנחות היסוד עליהם יתבססו ההצעות ואת המנגנונים שיופעלו אם הנחות אלו לא יתאמתו, בשל חוסר הוודאות הניכר בתחום התחבורה הציבורית בשל הקורונה, במיוחד בנוגע למספר הנוסעים הצפוי. עוד הן מבקשות שהמשרד יעניק מראש רשת ביטחון לזוכים במכרזים מפני אירועים קיצוניים כמו הקורונה, כך שיוכלו לפעול בעיתות משבר והמדינה היא שתכסה את הפסדיהם.
לדברי החברות, יש לדחות את הגשת ההצעות במכרזים עד שהמדינה תסכם איתן מה יהיה הפיצוי שיקבלו משנת 2021 ואילך בשל שינוי התנאים הקיצוני שכופה הקורונה. דחייה זו, הן אומרות, צריכה להיות לכל הפחות עד סוף 2020. לטענתן, המשרד הכניס שינוי מינורי בלבד במכרז בעקבות הקורונה, שאין בו כדי לענות על חוסר הוודאות הכבד שיצרה המגיפה, שלדבריהן הפכה את תחום התחבורה הציבורית ל"קזינו של הימורים". החברות גם אומרות, כי הן מצויות במצב תפעולי מאתגר בשל הקורונה, ולכן אינן יכולות להיערך כראוי להגשת ההצעות. העתירה הוגשה באמצעות עוה"ד
עמית גור ואביטל רון.