רכישות מוצרי תיירות ותעופה באינטרנט גדלות בקצב מהיר ביותר, על חשבון סוכני הנסיעות המסורתיים - כך עולה (יום ג', 30.3.04) במחקר שערכה חברת פורסטר ריסרץ' אודות שוק תרבות הפנאי (leisure).
בשנת 2001 הוציאו האמריקנים סכום של 14.2 מיליארד דולר על רכישת מוצרי פנאי שונים באמצעות האינטרנט (כרטיסי טיסה, שכירת רכבים, חבילות תיירות, חבילות שיט ועוד). סכום זה הכפיל עצמו כמעט פי 4 בתוך שלוש שנים בלבד, וצפוי להגיע להיקף של 53 מיליארד דולר בשנת 2004.
בהמשך העשור צפויים האמריקנים להמשיך ולהגדיל בקצב מהיר את היקף הרכישות של מוצרי פנאי באמצעות האינטרנט, וסכום זה יגיע להיקף של 110.5 מיליארד דולר עד שנת 2009.
נתוני המחקר של פורסטר והצפי לשנים הקרובות, מלמדים כי אחוז ניכר מהאמריקנים עובר לרכוש את רוב מוצרי התיירות שלו באינטרנט, ומגדיל את סכומי הרכישה משנה לשנה. לפי פורסטר, יש בשנת 2004 כ-58 מיליון בתי-אב המחוברים לאינטרנט, ומספר אלה צפוי לגדול לכ-74 מיליון בתי-אב בשנת 2009.
מתוך בתי-האב הללו, צפויים 46% מבתי-האב המחוברים לאינטרנט - לרכוש השנה מוצרי פנאי דרך האינטרנט. בשנת 2009, יגיע מספר הרוכשים מוצרי פנאי דרך האינטרנט לכ-60% מכלל בתי-האב המקושרים לאינטרנט.
מחקר פורסטר מראה, כי בתי-אב הרוכשים את מוצרי הפנאי שלהם גם באמצעות האינטרנט, מוציאים סכומי כסף גדולים יותר מאלה הרוכשים בדרך מסורתית בלבד. בשנת 2003 בתי-אב שרכשו מוצרי פנאי גם באמצעות האינטרנט השקיעו בממוצע סכום של 2,906 דולר, ואילו בתי האב שלא רכשו כלל באמצעות האינטרנט השקיעו בממוצע סכום של 2,104 דולר בלבד.
יתרה מכך, אחוז והיקף הרכישות באמצעות האינטרנט עולים אף הם באופן חד. פורסטר מציינת, כי רבים מבתי-האב רוכשים מוצרי פנאי הן דרך האינטרנט והן בדרכים מסורתיות, אך היקפן של רכישות אחרונות אלה הולך ויורד במהירות - בתי-האב הרוכשים מוצרים גם באמצעות רשת האינטרנט ישקיעו השנה 59% מכלל התקציב שלהם ברכישות דרך האינטרנט, ובשנת 2009 יצמח אחוז הרכישות דרך האינטרנט ליותר מ-70% מהתקציב שלהם.
"המחקר אמנם נערך בארה"ב, שהיא השוק המתקדם בעולם בכל הקשור לתרבות הפנאי ושירותים לתחום זה ברשת האינטרנט, אך מדובר במגמה שלהערכתנו תתרחב לשאר העולם, ומעמידה בסכנה מוחשית את מעמדם של סוכני הנסיעות המסורתיים", ציינה מרלין שחם, מנכ"ל פורסטר ישראל.
פורסטר ריסרץ'
פורסטר ריסרץ' מזהה ומנתחת מגמות בתחום הטכנולוגיה, ואת השפעתן על ארגונים ועסקים. פורסטר מספקת לארגונים ולעסקים מחקר מעמיק והכוונה אובייקטיבית, המבוססים על מחקרי וסקרי שוק מקיפים, הנערכים על-ידי החברה.
השירותים שמספקת פורסטר מסייעים ללקוחותיה בארץ ובעולם להבין כיצד משפיעים שינויים טכנולוגיים על לקוחותיהם, על האסטרטגיה הארגונית ועל השקעותיהם בטכנולוגיה, ואלה מסייעים לארגונים לשגשג באמצעות השימוש בטכנולוגיה. פורסטר נוסדה ב-1983, ומרכזה בקיימברידג' שבמסצ'וסטס. בתחילת 2003 רכשה פורסטר ריסרץ' את גיגה אינפורמיישן גרופ. בעקבות עסקת הרכישה החלה פורסטר לפעול באופן ישיר גם בישראל, באמצעות חברה-בת הנמצאת בבעלותה המלאה, אשר היתה קודם לכן הסניף הישראלי של גיגה.