רשות המיסים חייבת לציבור 3.6 מיליארד שקל כהחזרים על תשלומי מס ביתר, אך אינה עושה דבר כדי להחזירם. כך קובע (יום ג', 19.10.21)
מבקר המדינה,
מתניהו אנגלמן. מעקב אחרי תיקון הליקויים עליהם הצביע משרד המבקר ב-2015 העלה, כי ככלל - הרשות אינה פועלת כדי להחזיר כספים לציבור.
בדוח ב-2015 עלה, כי לרשות המיסים אין מידע שניתן להסיק ממנו על האופן שבו הציבור מממש את הטבות המס שהוא זכאי להן, וכי הרשות לא סקרה את החסמים העומדים בפני הציבור למיצוי זכויותיו. ממצאי המעקב מעלים כי הליקוי תוקן במידה מועטה, וכי רשות המיסים לא פעלה לקבלת מלוא המידע שיאפשר לה למצות את זכויותיהם של כל הנישומים, לרבות נישומים שאינם חייבים בהגשת דוח למס הכנסה.
בדוח הקודם עלה, כי גם כאשר היה בידי הרשות מידע בדבר פגיעה כספית באזרחים שלא מיצו את זכותם, היא לא פעלה ביוזמתה להחזרת סכומים אלו. הליקוי לא תוקן, ומדי שנה משלמות מאות אלפי משפחות מיסים ביתר בהיקף של מיליארד שקל. מאות אלפי משפחות ששילמו מס ביתר, כלל אינן מגישות דוחות להחזר מס ולפיכך אינן ממצות את זכותן. נכון לפברואר 2021, רשות המיסים חייבת ב-2 מיליון מקרים (יחידים שאינם חייבים בהגשת דוח שנתי) 3.6 מיליארד שקל.
בדוח הקודם עלה, כי אופן חישוב ההטבות בגין ההפקדות לחיסכון הפנסיוני הוא מורכב, עובדים שאינם מבינים את מהות ההטבה המוצעת להם אינם צפויים לנצל אותה והרשות לא פיתחה כלים ממוחשבים למיצוי ההטבות במסגרת התא המשפחתי. הליקויים לא תוקנו. בעת הגשת דוח להחזר מס, הרשות לא העניקה לציבור כלים שמסייעים לו ברישום ההפקדות של התא המשפחתי לקרנות פנסיה בדוח להחזר מס, באופן שייטיב עם התא המשפחתי (יגדיל את החזר המס לתא המשפחתי או יקטין את החבות במס). הרשות לא פיתחה כלים ממוחשבים להצגת מלוא פוטנציאל החיסכון במס מהפקדות לקופות גמל שיסייעו לנישומים בעת הגשת הדוח.
בדוח הקודם עלה, כי לעיתים רשות המיסים אינה מעבירה ליחידים (אזרחים שאינם חייבים בהגשת דוח) יתרות זכות שנצברו אצלה, אם בשל חוסר עידכון פרטי חשבון בנק, ואם בשל הצורך לפעול לאיתור הזכאים. הליקוי תוקן במידה מועטה.
משפחות עומדות לאבד 806 מיליון שקל
בדוח הקודם עלה כי הטבות מס, כמו פריסה של השבח בנדל"ן (שיוך ההכנסה מרווח ההון לכמה שנות מס) וחלוקתו בין שני בני הזוג שבתא המשפחתי, שתכליתן להקטין את חבות המס של התא המשפחתי - אינן ממוצות. ממצאי המעקב מעלים, כי חמישה מעשרת הליקויים הנוגעים להיבטי שירות בטיפול בבקשות לפריסת תשלומי מס שבח תוקנו במידה רבה או באופן מלא.
לעומת זאת, בשנים 2019-2016 נאמד פוטנציאל השבח שאותו היה ניתן לחלק בין בני הזוג בעסקת מקרקעין ב-20 מיליארד שקל, גם בשל העובדה כי 67% מהנשים (בנות הזוג) אינן מגיעות לסף ההכנסה החייבת במס, או אינן עובדות - ונותרות להן נקודות זיכוי לא מנוצלות אשר אותן ניתן לקזז כנגד שבח. לפיכך, ציבור היחידים שילם תשלום מס שבח ביתר, הנובע מאי-מיצוי הטבת המס הכרוכה בחלוקת השבח בין שני בני הזוג.
380,000 יחידים או משפחות שאינם חייבים בהגשת דוח שנתי למס הכנסה הפסידו 670 מיליון שקל בשנת 2014 מאחר שלא הגישו דוח להחזר מס; לאורך השנים מדובר במיליארדי שקלים. נכון לשנה הנוכחית, 435,546 משפחות עדיין לא הגישו דוח לשנת 2016; הן זכאיות להחזרים הנאמדים ב-803 מיליון שקל, ויאבדו אותם אם לא יגישו את הדוחות עד סוף 2022.
בנוגע לבני זוג שאינם חייבים בהגשת דוח למס הכנסה נמצא, כי הרשות אינה מבצעת חישוב בדיעבד כדי לוודא שהתא המשפחתי קיבל את מלוא הטבות המס שהוא זכאי להן. לאחר קבלת דיווחי המעסיקים, הרשות אינה מבצעת חישוב כדי לברר אם מוצו הטבות המס, וכדי לקבוע את מסלול הדיווח שייטיב עם התא המשפחתי - דיווח נפרד או דיווח מאוחד. הרשות אינה מודיעה לנישומים אם הם זכאים להחזר מס בשל תשלום מס ביתר, ובכך אינה מאפשרת להם למצות את זכותם באמצעות הגשת דוח להחזר מס.
אין בידי הרשות נתונים על מספר העולים החדשים והתושבים החוזרים הזכאים לנקודות זיכוי ועל שיעור הזכאים שלא ניצלו אותם. עקב כך גם לא ניתן להביא לידיעת הזכאים שהם לא ניצלו את זכאותם, והרשות מצידה אינה יכולה לזכותם.