הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה הרצליה מבקשת (31.10.21) מבית המשפט המחוזי בתל אביב לבטל את פרויקט "קרית מסלול" בעיר אותו אישרה הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור (הוותמ"ל).
התוכנית חלה על 180 דונם בצפון הרצליה, בהם שוכן כיום שדה התעופה המקומי. היא כוללת 1,940 דירות בצפיפות של 45 דירות לדונם, 350 דירות דיור מוגן, 33,750 מ"ר לתעסוקה ומסחר, מבני ציבור ושטחים פתוחים. תחום התוכנית הוא חלק ממתחם "הרובע הצפוני" של העיר ששטחו 2,200 דונם, המצוי בתכנון במסגרת תוכנית המתאר הכוללנית של העיר, וכן בתחום תוכנית מועדפת לדיור נוספת המצויה בשלבי תכנון מוקדמים.
לדברי הוועדה המקומית, תכנון המתחם צריך להתבצע על בסיס עקרונות תכנון מקובלים. עליו להיעשות לאחר גיבוש תשתית עובדתית מלאה אודות זיהומי הקרקע ומי תהום שאין מחלוקת שהם חמורים וקיימים בתחום התוכנית ובסביבתה המיידית בתחום הרובע הצפוני. לטענתה, אישור התוכנית נועד רק כדי לעמוד ביעדים ליצירת מלאי תכנוני כחלק מן המאבק במשבר הדיור. הוותמ"ל זנחה את התכלית האמיתית והשורשית של הפתרון למשבר: תכנון פתרונות דיור ראויים ונאותים שיבטיחו סביבת מגורים בריאה, ראויה ובת קיימא.
בפועל, כך נטען, הוותמ"ל זנחה את חובתה לשמור על בריאות התושבים ומניעת חשיפתם לזיהומי קרקע חמורים ואירועי הצפות. כל זאת נעשה אף כאשר ידוע וברור, כי נוכח קיומו של שדה התעופה וכן נוכח העדר פתרון ביוב וניקוז, מדובר בתוכנית בלתי ישימה בשנים הקרובות, וכי הדירות יישארו על הנייר. העתירה הוגשה באמצעות עוה"ד אילנה בראף-שניר,
אסף הראל ויונתן הראל, וטרם הוגשה תגובת המדינה.
בתוך כך הוגשה על ידי אגודת התעופה הכללית בישראל עתירה נוספת נגד אישור התכנית האמורה תוך דחיית התנגדותה. בעתרה נטען כי אישור התכנית יביא לסגירת שדה התעופה הרצליה היחיד הפועל במרכז הארץ לפני שקיימת חלופה תכנונית זמינה אחרת, בניגוד להחלטות שהתקבלו בעבר על ידי ממשלת ישראל אשר קבעו כי הפעילות בשדה התעופה תבוטל רק לאחר שתהיה חלופה זמנית.
אשר על כן נאמר בעתירה כי ההחלטה לאשר את התכנית מבלי שנקבעו בה מנגנונים שיבטיחו כי שדה התעופה לא יתפנה לאלתר מבלי שקיימת חלופה תכנונית אחרת, לוקה בחוסר סבירות קיצוני והיא ניצבת בניגוד לעמדת הגופים הממשלתיים האמונים על פינוי שדה התעופה.
העתרה הוגשה באמצעות עוה"ד ארז שפירא וכרמית פרוסט ממשרד צילקר-שפירא.