רשת פייסבוק מטעה במכוון את משתמשיה בנוגע לתפוצה הפוטנציאלית של קמפיינים פרסומיים אותם היא משווקת ובנוגע לפילוח ולמאפיינים של הנחשפים לקמפיינים. כך נטען בבקשה לתביעה ייצוגית נגד חברת מטא (לשעבר פייסבוק) שהוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז.
הבקשה הוגשה (12.4.22) לבית המשפט המחוזי מרכז בידי חברת באטרה ריהוט ביתי ובידי שירי אפשטיין-גואלמן, בעלת חנות אינטרנטית לבגדי תינוקות. סכום הבקשה אינו מוגדר, אלא מוצג כ"עשרות ואף מאות מיליוני שקלים". לדברי המבקשות, מסמכים פנימיים של מטא שנחשפו בתביעה דומה שהוגשה לאחרונה בארה"ב, מחזקים את הטענות המועלות בבקשה.
נתוני החשיפה לקמפיינים בפייסבוק ומאפייניהם של מי שנחשפים להם, הם בעלי חשיבות רבה - כמו בכל קמפיין שיווקי, ועוד יותר מכך לנוכח מה שאמור להיות היתרון המובהק של הרשתות החברתיות: היכולת להתאים את הקמפיין לקהל היעד הרצוי. לטענת המבקשות, למרות חשיבות זו - ולמעשה בגללה - מטא "הטעתה במכוון את המפרסמים על-ידי ניפוח מלאכותי של המספר והסתרת נתוני התפוצה הפוטנציאלית האותנטיים מן המפרסמים".
על-פי הבקשה, מטא הציגה בפני המבקשות נתוני תפוצה פוטנציאלית (כוללת ויומית) ברשתות פייסבוק ואינסטגרם; הנתון הכולל הופיע בממשקים של מטא עד אוקטובר אשתקד, ואילו הנתון היומי עודנו מופיע בהם. נתונים אלו הוצגו ככאלה המתבססים על כמות האנשים העתידים להיחשף לקמפיין פרסומי מסוים, אך בפועל - כך נטען - מדובר היה במספר החשבונות. זאת, כאשר מטא מודעת היטב לכך שברשתות קיימים חשבונות מזויפים וכפולים רבים, כמו גם מאפיינים מזויפים של המשתמשים. מטא עיוותה והסתירה מידע בנוגע למהימנות רכיבי מידע מרכזיים העומדים בבסיס הקמפיינים, טוענות המבקשות.
"כלל הדברים עולים במפורש מהתכתבויות פנימיות מסמרות שיער שנחשפו לאחרונה על בסיס מידע פנימי שבידי המשיבה [מטא], התכתבויות העולות בנקל לכדי הודאת בעל דין", נטען בבקשה. "מההתכתבויות עולה כי בכירים במטא היו מודעים היטב לניפוח נתוני התפוצה הפוטנציאלית, ומטעמים שעיקרם השאת רווחים, סירבו לתקן את המעוות". בין היתר מצוטטת סמנכ"ל השיווק של מטא, שריל סנדברג (הנחשבת לאדם מספר שתיים בחברה אחרי מארק צוקרברג), כמי שאמרה ש"הנתונים הפנימיים שונים מהמוצג ללקוחות".
עוד נאמר כי בכירים בחברה הודו, כי ההכנסות הקשורות בתפותה הושגו בחטא ובכזב והתבססו על הצגת מידע שגוי. המשנה לנשיא פייסבוק, קרולין אברסון, אף הזהירה מפני הביקורת המוצדקת אשר תוטח בחברה כאשר יתגלו ההונאה והניפוח, וכי במצב זה יהיה על מטא "להיות מוכנה לנורא מכל". ירון פידלר, שהיה מנהל בכיר בחברה, הזהיר שמדובר ב"תביעה הממתינה להתרחש" לאחר שהנהלת מטא דחתה את בקשותיו לתקן את הנתונים. הבקשה הוגשה באמצעות עוה"ד איתמר מירון, אלחנן מירון ואוהד תלרז, וטרם הוגשה תגובת מטא.