הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל מפרסם החל מהיום (יום ד', 5.5.04) באתר האינטרנט שלו, את שמותיהם של לקוחות הבנקים שחשבונותיהם מוגבלים בנסיבות מחמירות.
מספר החשבונות המוגבלים עומד כיום על כ-170 אלף (לעומת כ-150,000 ב-31.12.02 וכ-134,000 ב-31.12.01). מספר הלקוחות המוגבלים בנסיבות מחמירות, מגיע לכ-100,000. (לעומת כ-85,000 ב-31.12.02, וכ-76,000 ב-31.12.01).
כזכור, חשבון בנק נחשב למוגבל - אם סורבו במשך 12 חודשים עשרה שיקים או יותר שנמשכו על חשבון זה ובלבד שחלפו לפחות 15 יום בין השיק הראשון לשיק האחרון. משך ההגבלה הוא שנה אחת, במהלכה לא יוכל לקוח מוגבל למשוך שיקים, ולא יוכל לפתוח חשבון חדש.
אם לקוח שחשבונו מוגבל, הוגבל פעם נוספת בתוך תקופת ההגבלה או בתוך 3 שנים מתום הגבלה הראשונה, הוא הופך להיות מוגבל בנסיבות מחמירות ומשך ההגבלה הוא שנתיים. בעוד שבהגבלה רגילה יכול לקוח להמשיך ולפעול בחשבונות אחרים שלו שאינם מוגבלים (אם היו קיימים כאלה קודם להגבלה), הרי שבהגבלה חמורה נאסרת עליו משיכת שיק מחשבון כלשהו בין אם מדובר בחשבון שלו בלבד, או בחשבון משותף עם אחרים. פעולה כזו מהווה עבירה פלילית.
כחלק מהמאבק בתופעה יזם הפיקוח על הבנקים לא מכבר, פירסום חינם של מספרי החשבונות המוגבלים, הן באתר האינטרנט של בנק ישראל והן בטלמסר. לפני כן נמסר מידע זה רק לכ-60 חברות במשק, ואף זאת תמורת תשלום.
המידע מפורסם באתר האינטרנט ללא תשלום וכולל את הפרטים הבאים:
1. לגבי יחיד - שם הלקוח ומספר זהותו. (יחיד ירשם על-פי מס' הזהות או על-פי מס' דרכון).
2. לגבי תאגיד רשום או תאגיד אחר- על-פי זיהוי של רשם החברות, רשם העמותות והאגודות השיתופיות, או זיהוי אחר על-פי דין.
3. קוד מדינה (כדי להבחין באם מדובר בלקוח תושב הארץ, או תושב חו"ל).
4. תאריך סיום ההגבלה בנסיבות מחמירות.
המידע על הלקוחות המוגבלים בנסיבות מחמירות אינו כולל לקוחות מיוחדים - כאלה שהוגבלו על-ידי כונס הנכסים הרשמי, על-ידי ההוצאה לפועל או על-ידי ביה"ד הרבני כמסורבי גט. כמו-כן לא יכלול המידע, לקוחות שהגישו ערעור על הגבלתם לבית המשפט, או לקוחות שלא עברו 60 יום ממועד משלוח ההודעה אליהם על הגבלתם בנסיבות מחמירות.
את הקבצים, המתעדכנים על בסיס יומי, ניתן למצוא באתר האינטרנט של בנק ישראל בכתובת הבאה:
www.bankisrael.gov.il/black.html מספר הטלמסר של בנק ישראל, בו ניתן לאתר שמותיהם של לקוחות בנקים שחשבונותיהם מוגבלים בנסיבות מחמירות, על-פי שאילתא לפי מספר זהותו של הלקוח: 755-332-1212.