רכבת ישראל סיימה את תשעת החודשים הראשונים של השנה בהפסד של 68.5 מיליון שקל. זאת, לעומת רווח של כ-2 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2021. כך, על-פי הדוחות שפרסמה (יום ב', 28.11.22) החברה. ההפסד נובע בעיקר מירידת ערך של הנכסים של רכבת ישראל, כתוצאה מעליית הריבית.
ההפסד נרשם למרות עלייה של כ-13% בהכנסות, אשר עמדו על סך של 2.14 מיליארד שקל, לעומת הכנסות של 1.89 מיליארד שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2021. מנגד, גם עלות ההכנסות עלתה ומחקה כ-85% מן העלייה בהכנסות.
גם ברבעון השלישי של השנה לבדו רשמה רכבת ישראל הפסד משמעותי, של כ-71.9 מיליון שקלים, לעומת הפסד של 2.3 מיליון שקל ברבעון השלישי אשתקד. סך הכנסות החברה ברבעון השלישי הסתכמו בכ-716 מיליון שקל, בהשוואה ל-634 מיליון שקלים בתקופה המקבילה אשתקד. ברבעון השלישי של שנת 2022 רשמה החברה הפסד תפעולי תזרימי EBITDA של 3 מיליון שקלים בהשוואה להפסד של 1 מיליון שקלים ברבעון המקביל אשתקד.
ממוצע הנסיעות היומי הכללי ברבעון השלישי של 2022 עמד על כ-237 אלף נסיעות ביממה, ביחס ל-155 אלף נסיעות ברבעון המקביל אשתקד.
במהלך תשעת החודשים הראשונים של 2022 עמד מספר הנסיעות על 38.8 מיליון, בהשוואה ל-22.7 מיליון נסיעות בתקופה המקבילה אשתקד. ברבעון השלישי עמד מספר הנסיעות ברכבת על כ-14.9 מיליון, בהשוואה ל-9.6 מיליון בתקופה המקבילה אשתקד. ממוצע דיוק הרכבות ברבעון המדווח עמד על 94.8 אחוזים בהשוואה ל-96.1 אחוזים ברבעון המקביל אשתקד.
ברבעון השלישי של השנה הובילה רכבת ישראל כ-1.7 מיליון טון, לעומת כ-1.8 מיליון טון, בתקופה המקבילה אשתקד. הכנסות הרכבת מהובלת מטענים עמדו ברבעון המדווח עומדות על כ-69.5 מיליוני שקלים, בהשוואה ל-69 מיליוני שקלים בתקופה המקבילה אשתקד.
הפסד מגזר המטענים ברבעון השלישי של 2022 עמד על סך של 17.9 מיליוני שקלים, ביחס להפסד של 20.9 מיליון שקלים בתקופה המקבילה אשתקד. ההפסד במגזר המטענים מיוחס בין היתר להורדת כמות רכבות המטען המופעלות, וזאת בשל הפסקת תנועה יזומה לצורך עבודות תשתית ופיתוח, כמו-כן לצורך עבודות לחשמול רשת המסילות. רכבת ישראל מבצעת את פרויקט המסילה המזרחית אשר תהווה ציר עוקף למסילות החוף ופרוזדור איילון, ותגדיל משמעותית של הגמישות התפעולית של רכבת ישראל וכן את פוטנציאל שינוע המטענים.
מרכבת ישראל נמסר כי הובלה באמצעות הרכבת יקרה יותר בהשוואה למשאיות, ולכן נדרשת סובסידיה ממשלתית המשקפת את האינטרס הלאומי שכולל צורך בהפחתת הגודש בכבישים, הזיהום, ותאונות הדרכים.
"בשל כך, נעשית ההובלה כיום בעלויות שאינן משקפות את עלויות ההובלה. הובלה באמצעות רכבת איננה כדאית מבחינה כלכלית לרכבת, אשר ממשיכה להוביל כיום לצורך הטבת מרקם החיים התחבורתי שכן כל רכבת מטען מורידה כ-70 משאיות מהכביש על כלל המשמעויות החיוביות הנגזרות מכך", טענו גורמים ברכבת ישראל.