בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
קמעונאות נבונה [צילום: AP]
|
|
|
|
רשות התחרות תבחן את נחיצות הסדרי ה-RPM
|
הממונה פרסמה ניתוח על הסדרי הכתבת מחיר אנכית בשיווק ● ההסדרים מעלים חששות לגבי פגיעה אפשרית בתחרות, תוך שהם מספקים יתרונות כגון הצגת מוצרים חדשים, שיפור התחרות ופתרון בעיית "הרוכב החופשי" ● הרשות תבחן אם ההסדר נחוץ לשיווק המוצר של הספק ואם ההגבלה אינה רחבה מהנדרש ומשנית למהות ההסדר
|
|
|
|
|
בעיית הרוכב החופשי מתרחשת כאשר צרכנים נהנים משירותי טרום המכירה של קמעונאי, כגון הדגמות וקידום מכירות, אך רוכשים את המוצר מקמעונאי אחר ש"רוכב" על שירותי המכירה שניתנו לצרכן. זאת, שכן הקמעונאי ה"רוכב" על שירותי המכירה של הקמעונאי הראשון אינו נדרש לגלם במחיר המכירה את ההשקעה בשירותי טרום מכירה, ולכן יכול למכור את המוצרים במחיר נמוך יותר. כך, קמעונאי אחד נהנה הנאת חינם מהשקעות קמעונאי אחר במתן השירותים הנלווים. כאשר כמות מספקת של צרכנים מתנהגים באופן זה, עולה חשש שבעיה זו תפחית את תמריץ הקמעונאים להשקיע בשירותי מכירה או בפעולות לקידום מכירות של המוצר, הגם שאלו נחוצים לצרכן. | |
|
|
|
|
הסדר הכתבת מחיר אנכית (RPM) הוא הסכם בין ספק לקמעונאי הקובע מגבלה על המחיר המרבי שניתן לגבות מהצרכנים עבור מוצר. הסכמים אלו יכולים לעורר חששות באשר לצמצום התחרות ופגיעה בצרכנים, שכן הם מונעים מקמעונאים להוריד מחירים ועלולים להוביל לעליית מחירים. עם זאת, יכולים להיות להם גם יתרונות כמו הצגת מוצרים חדשים לשוק ופתרון בעיית ה"רוכב החופשי" שבה צרכנים נהנים משירותי קדם-מכירה של קמעונאי אחד אך קונים אצל אחר. חוקיותם של הסדרי RPM נקבעת לפי השאלה האם הם עומדים בתנאים מסוימים ואם היתרונות שלהם עולים על הפגיעה בתחרות. נקודת המוצא לבחינת הסדרי RPM מחמירה יותר מאשר לגבי סוגי הסכמים אחרים. מיכל כהן, הממונה על התחרות, מתייחסת בגילוי דעת שפרסמה רשות התחרות לנושא הסדרי הכתבת מחיר אנכית (RPM) בהם צד אחד בשרשרת האספקה מכתיב את המחיר בו תוצע הסחורה על-ידי גורם עוקב בשרשרת האספקה. גילוי דעת זה מתפרסם לאחר תיקון כללי התחרות הכלכלית ומכסה את הערכת הסדרי RPM במסגרת פטור-סוג להסדרים לא אופקיים. הסדרי RPM זוכים ליחס קפדני יותר מאשר הסדרים אנכיים אחרים, וניתן לשקול אותם במסגרת פטור-סוג רק אם הם מביאים לשיפור משמעותי במכירות ובשירותים נלווים שלא ניתן להשיג באמצעים פחות מזיקים, והיתרונות שלהם עולים על הפגיעה בתחרות. הצהרה זו חלה רק על הסדרים אנכיים ולא על סידורים אופקיים או הסדרים עם היבטים אופקיים. הסדרי RPM מעלים חששות לגבי תחרות תוך-מותגית, מקלים על שיווי משקל מתואמים, מפחיתים תמריצים לקמעונאים במטרה לבלום את כוח הספקים ופגיעה ביכולתם של ספקים קטנים להתחרות.
|
הסדרי RPM, שבעבר לא נכללו בפטור-סוג עבור הסדרים לא אופקיים, יכולים כעת להיות מכוסים במסגרת הפטור אם הם עומדים בשני תנאים - התנאי הראשון הוא שההגבלות בהסדר לא יגבילו באופן משמעותי את התחרות בשוק, ובתנאי ששיפור זה גובר על הפגיעה המסתברת בתחרות. ככלל, ככל שהתחרות בשוק הרלוונטי עזה יותר, קיימת סבירות גדולה יותר כי התועלות הפרו-תחרותיות העולות מן ההסדר יגברו על הפגיעה התחרותית המסתברת הנובעת מההסדר. התנאי השני הוא שעיקרו של ההסדר לא יהיה צמצום תחרות או מניעתה, ואסור שיהיו בו כבילות מיותרת. רשות התחרות תבחן אם הסדר ה-RPM נחוץ לשיווק המוצר של הספק ואם ההגבלה אינה רחבה מהנדרש ומשנית למהות ההסדר. הרשות מציינת כי מעטים המקרים בהם תימצא הגבלת ה-RPM הכרחית למהות הסדר השיווק. הסדרי RPM (Resale Price Maintenance) בשיווק מוצרים או שירותים מעלים חששות לגבי פגיעה אפשרית בתחרות. חששות אלו נובעים מכך שהסדר ה-RPM מפחית את התחרות התוך-מותגית בכך שהוא מונע מהקמעונאים המשתתפים להוריד את מחירי המוצרים לצרכן, מה שעלול להגביל את כניסתם של קמעונאים יעילים או חדשניים ולהעלות מחירים לצרכן. כמו-כן, הסדר ה-RPM עשוי להפחית את הלחץ על הספק להוריד את המחיר הסיטונאי ולהפחית את התמריץ של הקמעונאים לדרוש הנחות מהספק, מה שיוביל לעלייה כוללת ברווח לספק ולקמעונאים על חשבון רווחת הצרכן. הסדר ה-RPM עשוי גם להקל על שיווי משקל מתואם בין קמעונאים לספקים, מה שעלול לגרום להפחתת התחרות ולמחירים גבוהים יותר עבור הצרכן. היתרונות התחרותיים של הסדרי RPM כוללים הכנסת מוצרים חדשים לשוק, שיפור התחרות בין המותגים ופתרון בעיית "רוכב חופשי" [ראו משמאל]. הצגת מוצר חדש עשויה לדרוש השקעות מיוחדות מקמעונאים לצורך קידום מכירות, והסדר RPM עשוי לסייע בצמצום פער האינטרסים בין הקמעונאי לספק ולעודד את ההשקעה של הקמעונאי במותג החדש. בהסדרי RPM בין ספק לסוכן, הסוכן נתפס כזרועו הארוכה של הספק, ואינו נושא בסיכונים משמעותיים הקשורים לשיווק המוצרים. הסדר מסוג זה עשוי לעמוד בתנאי פטור-סוג להסדרים לא אופקיים. עם זאת, המלצת מחיר של ספק לקמעונאים עלולה לעורר חששות תחרותיים וייתכן שלא יהיו להם אותם יתרונות פרו-תחרותיים כמו הסדר RPM אמיתי. האם בקשת ספק לקמעונאי נחשבת כהמלצה או הסדר RPM תלויה במהותה ולא בכותרתו, ואם היא עומדת בתנאי הסדר RPM יש לבחון את התנאים לפטור מסוג. הממונה על התחרות מסכמת כי הסדרי RPM הם הסכמים בין ספק לקמעונאי המגבילים את המחיר המקסימלי שניתן לגבות מהצרכנים עבור מוצר. הסדרי מקסימום אלה, שאינם הופכים להסדרי RPM קבועים נחשבים בדרך כלל יעילים מבחינה כלכלית ויכולים לפתור את בעיית ה"מרווח הכפול" על-ידי קביעת מחיר מירבי הנמוך ממחיר השוק. עם זאת, אם ההסדר המקסימלי של RPM יהפוך דומה במהותו להסדר RPM קבוע, זה עלול לעורר חששות תחרותיים. חוקיותם של הסדרי RPM נקבעת על-פי עמידתם בדרישות הפטור מהסוג, ונקודת המוצא לבחינת הסדרי RPM היא מחמירה יותר מהסדרים אנכיים אחרים, שכן הם מגבילים את התחרות תוך-מותגית מבחינת מחיר המוצר ועשויים לעורר חששות תחרותיים נוספים. הסדרי RPM הם חוקיים אם הם מביאים לשיפור משמעותי בשירותי המכירה או השירותים הנלווים הניתנים לצרכנים ושיפור זה גובר על הפגיעה הצפויה בתחרות הנובעת מההסדר.
|
|
תאריך:
|
08/02/2023
|
|
|
עודכן:
|
08/02/2023
|
|
עידן יוסף
|
רשות התחרות תבחן את נחיצות הסדרי ה-RPM
|
|
צה״ל הודיע (יום ד', 8.2.23) על כוונתו להרוס את דירת המחבל, חיירי עלקם, שביצע את הפיגוע בשכונת נווה יעקב שבצפון ירושלים.
|
|
|
אחרי מיקרוסופט וגוגל, גם ענקית המסחר המקוון הסינית עליבאבא הודיעה (יום ד', 8.2.23) כי היא עובדת על פיתוח צ'אטבוט מתחרה ל-ChatGPT שהביא לעולם את בשורת חיפושי האינטרנט מבוססי הבינה המלאכותית.
|
|
|
יהודה פולדא, אחד היזמים של פרויקט הקוטג'ים "גני האלה" בבית שמש, תובע 8.5 מיליון שקל מחברת אפי נתיב פיתוח, היזמית העיקרית, בטענה להפרת הסכם שיווק. התביעה הוגשה (8.2.23) לבית המשפט המחוזי בתל אביב. הפרויקט מיועד לקבוצת עולים חדשים אורתודוקסים מארה"ב.
|
|
|
מגדלי עופות ממושב עין הבשור שבחבל אשכול תובעים 25.3 מיליון שקל מרשות מקרקעי ישראל. התביעה הוגשה (8.2.23) לבית המשפט המחוזי מרכז בידי חברות קורין ארד (חקלאות) וקלוש חקלאות, הפועלות במסגרת הוד הבשור שותפות לגידול ורביית הודים.
|
|
|
סכסוך בעלים בחברת אורית אור, המעניקה שירותי ניהול לנדל"ן מניב ולבנייני מגורים ומנהלת את שכונת גני אביב בלוד. ירון בונה, בעלי 45% ממניותיה, תובע ממנה 3 מיליון שקל - בעוד החברה טוענת שהוא מתחרה בה בניגוד להתחייבותו שלא לעשות זאת.
|
|
|
|