|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פרסום ברדיו: כך תמשכו לעסק שלכם מאות לקוחות חדשים
כתיבת המומחים
מה כדאי לעשות כאשר נתקעים עם הרכב?
בעיות משפטיות כבדות משקל [צילום אילוסטרציה: מאור קינסבורסקי/פלאש 90]

בצל הסרבנות: כ-25 גדודי מילואים ייקראו לתעסוקה מבצעית חריגה

ס' יועמ"ש ועדת חו"ב: החוק קובע כי לא יזומן חייל לשירות מילואים לצורך העסקה מבצעית יותר מפעם אחת בתקופה של שלוש שנים רצופות, אך מסמיך את שר הביטחון, באישור הוועדה, לקבוע בצו תפקידים ועיסוקים בהם ניתן לקרוא שר הביטחון גלנט ביקש לקבוע חריגים נוספים, נוכח המצב הביטחוני, המחייב את הצבא לעבות את מערך המילואים
10/03/2023  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   כנסת 25   |   תגובות

בצל הצהרות מצד מקצת משרתי המילואים כי יסרבו להגיע לשרת אם ייקראו, אישרה (יום ה', 10.3.23) ועדת החוץ והביטחון, ברוב קולות, את צו שירות המילואים (שירות מילואים למטרת תעסוקה מבצעית יותר מפעם אחת בתקופה של שלוש שנים רצופות)(תיקון והוראת שעה), התשפ"ג-2023. הצו קובע, כהוראת שעה עד 31 בדצמבר 2023, כי החיילים וקצינים המשרתים בחטיבות 646, 12, 14, 16, 261 ו-417, בגדודי חי"ר-קל איו"ש ובאגד 7338 - יוכלו להיקרא לשירות מילואים למטרת תעסוקה מבצעית פעמיים בתוך שלוש שנים.

עד כה לא נקבעה בצדו הרחבה של משך שירות המילואים. למעשה, זוהי הפעם הראשונה מאז נחקק חוק שירות המילואים שבה מתבקש תיקון צו המֶּשֶּך לשם ביצוע משימות בט"ש, וזוהי הפעם הראשונה שבה נעשה בו שימוש בהיקף כה נרחב, ביחס לעשרות גדודי מילואים.
צווי המילואים – סקירה / סקירה
שימוש בצו ביחס לעשרות גדודי מילואים, מהווה חריגה משמעותית מההסדר הקבוע בחוק. לעמדתנו נכון בשלב זה לאשר את צו התע"מ בלבד, ובהמשך לבחון האם עדיין יש צורך בהארכת משך השירות או שניתן למצוא חלופות אחרות (4 עמ')

[צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

עו"ד עידו בן יצחק, סגן היועצת המשפטית לוועדת החוץ והביטחון, כתב בסקירתו על הנושא כי "חוק שירות המילואים קובע כי אורכו של שירות מילואים למטרת תעסוקה מבצעית לא יעלה על 25 ימים בכל פעם, וכן כי חייל מילואים לא ייקרא לשירות מילואים למטרת תעסוקה מבצעית יותר מפעם אחת בתקופה של שלוש שנים רצופות.

"בהסדר שנקבע בחוק אומצו מסקנות מתחקירי הצבא ועבודת המטה שנערכו במערכת הביטחון לאחר מלחמת לבנון השנייה, וקבעו כי לא ניתן להימנע מקריאה לחיילי מילואים גם לשירות בתעסוקה מבצעית, אך ניתן להסתפק בקריאה לחיילי מילואים לתעסוקה מבצעית אחת לשלוש שנים בלבד, וכך להבטיח כי שירות המילואים יוקדש בעיקר לאימונים ולשמירה על רמת הכשירות.

"החוק מסמיך את שר הביטחון, באישור הוועדה, לקבוע בצו תפקידים ומקצועות שניתן יהיה לקרוא למשרתים בהם לשירות למטרת תעסוקה מבצעית יותר מפעם אחת בשלוש שנים, אם שוכנע כי קיימים צורכי ביטחון המצדיקים זאת. בראשית 2022 אישרה הוועדה צו המסדיר את החריגים האמורים לתקופה של שלוש השנים שעד יום 31 בדצמבר 2024, וכעת מבקש שר הביטחון לקבוע חריגים נוספים.

שר הביטחון יואב גלנט כתב בפנייתו לוועדה: "בשל המצב הביטחוני בשנה האחרונה נדרש הצבא לעבות את מערך המילואים ולזמן יחידות נוספות, בעיקר ממערך החי"ר, לשירות מילואים לצורך תעסוקה מבצעית. על-מנת למזער ככל הניתן את הפגיעה באנשי המילואים, צומצמה התוספת לרשימת היחידות המוחרגות, כך שתכלול 25 גדודים בסך-הכל".

[צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

בטרם דנה על הצו בדיון גלוי, קיימה הוועדה דיון חסוי בו שמעה סקירה על המצב באיו"ש ועל הצורך המבצעי בגדודי המילואים כתוצאה ממנו, מפי ראש מחלקת המבצעים בצה"ל, אל"ם ישראל שומר.

יו"ר הוועדה, ח"כ יולי אדלשטיין, פתח את הדיון הגלוי ואמר: "שעה קלה לפני תחילת הדיונים התקבלה בקשה מלשכת שר הביטחון שלא לדון בצו המבקש להחריג את מספר ימי המילואים המירבי שניתן לבצע בשלוש שנים. אינני יודע אם זה בעקבות הערות הייעוץ המשפטי או סיבה אחרת, אך אנו נדון היום רק בצו העוסק בהחרגת כמות התעסוקות המבצעיות".

[צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

תא"ל אמיר ודמני, ראש חטיבת תכנון ומנהל כוח אדם בצה"ל, הציג את בקשת השר ואמר: "בהתאם לצורך המבצעי-ביטחוני באיו״ש מבקשים מהוועדה להחריג את צו התעסוקה המבצעית. החלטה זו תתקיים כאשר בבסיסה העיקרון לפיו לא תינתן קריאה לתעסוקה מבצעית בחודשי הקיץ והחגים אלא באישור חריג ולאור מצב מבצעי המחייב זאת. משרת מילואים לא יזומן במסגרת הצו האמור לתעסוקה מבצעית יותר מפעמיים בתלת.

"במסגרת התוכנית הרב-שנתית של צה״ל ניתן דגש על חיזוק לכידות יחידות המילואים, מתן מענה למעטפת המשפחתית הנדרשת ולמפקדים וכן תגמול והוקרה למשרתי מילואים פעילים. בנוסף, צה״ל פועל בימים אלו לאישור תוכנית רחבת היקף להוקרה ותגמול עבור המשרתים במילואים בדגש על אלו המבצעים תעסוקות מבצעיות ואימונים, במסגרתה יינתן מענה ופתרונות למשרתי מילואים ובכלל זאת סטודנטים במילואים וכן מענה למעטפת המשפחתית. צה״ל מוקיר ומעריך את תרומתם המשמעותית של אנשי המילואים לביטחון המדינה ולצד זאת קשוב לאתגרים ולצרכים שלהם".

העמותה למען משרתי המילואים מתנגדת
[צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

אל"ם (מיל') שגיא תירוש, העמותה למען משרתי המילואים: "אנחנו כעמותה וכגורם מייצג מסתייגים באופן מפורש מכל סרבנות, יהיו נימוקיה, ונושאי הדרגות מאחוריה, אשר יהיו. צה"ל הוא כור ההיתוך של החברה בישראל ולב הקונצנזוס וחייב להישאר מחוץ לשיח הפוליטי.

"כאשר עוסקים בצו התע"מ חשוב לקחת בחשבון שמה שקורה באקלים הציבורי חברתי, תורם לשחיקה במעמד חיילי המילואים, שממילא הוא מעמד לא פשוט בימים אלה. ודאי לא נוכח הפער בין אותו גרעין של המבצע תעסוקות מבצעיות אחת לשלוש שנים, ועכשיו יידרשו לשתיים בשלוש שנים, לבין חיילי מילואים אחרים, וודאי לבין מי שלא משרתים במילואים כלל. הנטל משמעותי, והגיבוי ממקומות עבודה וממוסדות לימוד הולך ופוחת.

"תע"מ עבור מפקד במילואים זה לא 25 הימים בחוק, אלא מסגרת של 4 חודשים. בהכנות המוקדמות, בראיונות לחיילים, להילחם על מצבת החיילים שתתייצב. זה לשמוע אילוצים ובעיות של כל האנשים הטובים הללו – סטודנטים, הורים צעירים, לאפשר להם גמישות ולהיאבק על כל חייל. זה חוצה את התעסוקה עצמה לכל אורכה, ומסתיים בתחקירים בוישיבות סיכום. זה תופס נפח משמעותי משגרת חייו של מפקד המילואים באותה שנה של התעסוקה. את כל זה יש לקחת בחשבון כשמוספים עוד תעסוקה מבצעית פעם בשלוש שנים.

"אנחנו לא באים וחולקים על דעת שר הביטחון באשר לאילוצים ולצורך, אבל כגורם מייצג אנו נאלצים להתנגד לבקשה הזו בצו התע"מ. אנו מבקשים מהוועדה הנכבדה הזו. אם תאשרו את בקשת שר הביטחון, מבקשים שתעשו זאת בשלושה תנאים: 1. שהזימון של בין 11 ל-25 היחידות המדוברות ייעשה במשורה, ובכל מקרה לא יבוא על חשבון מעט האימונים וההכשרות; 2. שיהיה תגמול מיוחד לאיש המילואים עבור תע"מ שנייה בשלוש שנים; 3. שלא יהיה מצב של תע"מ שנתיים רצופות. זה דורש תכנון אבל זה אפשרי".

ח"כ אורנה ברביבאי (יש עתיד): "אצביע בעד הבקשה והיא נכונה ולגיטימית, אבל הפרדוקס להתבטא נגד אנשי המילואים בצורה קיצונית, ומצד שני לשלוח את הצבא לבקש לחרוג מהחוק ולקרוא להם יותר הוא לא הגיוני".

ח"כ משה סולומון (הציונות הדתית): "סרבנות היא דבר מסוכן עבור החברה הישראלית. הדרישה היא כפולה, משני הצדדים, מאנשי המילואים לא לערב את השיח הפוליטי, ומהמנהיגים הפוליטיים לא לערב את אנשי המילואים".

[צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

ח"כ גדי איזנקוט (המחנה הממלכתי): "אני מלא הערכה לנציגי המילואים שמייצגים מאות אלפי משרתים, המיטבים הגדולים של המדינה הזו. אני כמובן מצטרף לאמירתם נגד הסרבנות, אבל גם מגנה את השרים, שהרי הממשלה היא מפקדת הצבא, ואינה יכולה לצאת כנגד אנשיו. בכמה החודשים שאני פה, אני רואה שהכנסת התמחתה בחקיקת בזק. חקיקת בזק של הגדלה עד כדי הכפלה של התגמול למילואים היא המוצדקת ביותר ותעבור בקונצנזוס גדול. הצורך בגיוס ברור, לא רק בגלל הזירה הפלשתינית אלא כי אנו במציאות הביטחונית המסוכנת ביותר ב-50 השנים האחרונות. נדרש פה להרחיב את המילואים גם כדי לשפר את הכשירות המבצעיות של כלל היחידות בכלל הגזרות".

ח"כ בועז ביסמוט (הליכוד): "אמרנו זאת גם בפגישתנו עם הרמטכ"ל לפני שבועיים - אם במדינה הזו נשארה פרה קדושה אחת, זה צה"ל. אין לנו באמת צבא אחר וזו לא סיסמה. כולנו לבשנו מדים ולכולנו ילדים במדים. אתם זה אנחנו".

ח"כ זאב אלקין (המחנה הממלכתי) ביקש לוודא כי אי-ביצוע תע"מ שנתיים רצוף ואי ביצוע תע"מ יותר מפעמים בשלוש שנים, כמו שביקשו נציגי המילואים, יתפוס גם למפרע, כלומר גם כלפי מי שביצע אותם ב-2021 ו-2022. הן תא"ל ודמני והן אל"ם שומר התחייבו בפני הוועדה כי הדבר אפשרי וייעשה.

ח"כ גלעד קריב (העבודה) הודיע כי לא יתמוך בצו שמביאה ממשלה שמגנה את אנשי המילואים שלה, אבל גם לא יתנגד.

היו"ר אדלשטיין סיכם: "אני כמובן גיניתי בתוקף את הדברים נגד אנשי המילואים ואני בטוח שבזמן אזעקת אמת כולם יתייצבו. שמחתי מאוד לשמוע את דבריהם הברורים של העמותה למען משרתי המילואים נגד הסרבנות. ראוי שכולנו ניזהר באמירותינו, וחבל שהמדורה הזו קיימת בכלל, אבל צריך לחשוב איך לא לנהל שיח שמוסיף שמן למדורה. כמה מהיושבים בחדר הזה מנסים לכבות אותה בכל מיני דרכים. רשמנו לפנינו את הערות משרתי המילואים, ושמחנו לשמוע שישי מודעות מנכונות לדברים אצל גורמי צה"ל ואנו כוועדה נבדוק שהדברים אכן מתקיימים כמובטח".

לאחר מכן העלה יו"ר הוועדה את הצו להצבעה, וזה אושר, כאמור, בתמיכת כלל החברים, פרט לח"כ קריב שנמנע.

תאריך:  10/03/2023   |   עודכן:  10/03/2023
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבי דיכטר / Avi Dicter   אברהם בניהו בצלאל / Avraham Benayahu  Bezalel   אוהד טל   אופיר כץ / Ofir  Katz   אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso   אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen   אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai   אושר שקלים / Osher  Shekalim   אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin   איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir   אליהו דלל / Eli Dallal   אליהו רביבו / Revivo Eliyahu    אלמוג כהן / Almog  Cohen   ארז מלול / Erez  Malul   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   בועז ביסמוט / Boaz  Bismuth   בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky   ביסמוט בועז / Bismuth Boaz   בני גנץ / Benny  Gantz   גד איזנקוט / Gadi  Eisenkot   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan   גלעד קריב / Gilad Kariv   דבורה ביטון / Dvora  Biton   דוד  ביטן / David Bitan   דן אילוז / DAN Iluz   דני בן יוסף דנון / Dani Danon   ואליד אל הושלה / Waleed  El Hawashla   ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   חמד עמאר / Hamad Amar   חנוך דב מילביצקי / Hanoch Dov Milwidsky   טלי גוטליב / Tali  Gottlieb   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יואב גלנט / Yoav Galant   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יונתן משריקי / Yonatan Mishraki   יוסף עטאונה / Youssef  Atauna   יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano   ינון אזולאי / Yinon  Azoulay   יסמין פרידמן / Yasmin Fridman   יעקב אשר / Yakov  Asher   יצחק קרויזר / Kroizer Yitzhak    יצחק שמעון סרלאוף    ירון לוי / Yaron Levi   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל כץ / Israel  Katz   לימור סון הר-מלך / Limor  Son Har-Melech   מאי גולן / May  Golan   מאיר כהן / Meir  Cohen   מטי צרפתי הרכבי / Matti  Sarfati Harkavi   מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton   מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari   מירב כהן / Meirav  Cohen   מנסור עבאס / Mansour Abbas   משה אבוטבול / Moshe Abutbul   משה ארבל / Moshe Arbel   משה גפני / Moshe Gafni   משה רוט / Moshe  Roth   מתן כהנא / Matan  Kahana   נאור שירי   ניר ברקת / Nir  Barkat   סימון  מושיאשוילי / Simon  Moshiashvili   סימון דוידסון / Simon Davidson   עודד פורר / Oded Forer   עופר כסיף / Ofer  Cassif   עמית הלוי / Amit  Halevi   צבי ידידיה  סוכות / Tzvi Yedidia  Sukkot   צביקה פוגל / Tzvika  Foghel   צגה צנגש  מלקו / Tsega  Melaku   קארין אלהרר / Karin  Elharar   רון כץ / Ron Katz   רם בן ברק / Ram  Ben Barak   שגיא תירוש / Sagi Tirosh   שלום דנינו / Shalom  Danino   שלי טל מירון / Shelly Tal Meron   שלמה קרעי / Shlomo  Karhi   שרון ניר / Sharon Nir   שרן השכל / Sharren Haskel 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בצל הסרבנות: כ-25 גדודי מילואים ייקראו לתעסוקה מבצעית חריגה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  כנסת 25
הוועדה המיוחדת לתיקונים בחוק יסוד: הממשלה, בראשות ח"כ אופיר כץ, סיימה (יום ה', 9.3.23) יום דיונים נוסף בהצעת החוק לתיקון סעיפי חוק הנבצרות.
09/03/2023  |  מירב ארד  |   חדשות
סגירה פוטנציאלית של סניפי דואר וסניפים מעוררת דאגה עבור רבים, במיוחד עבור תושבי הפריפריה החברתית והגאוגרפית. כך עולה מדיון שערכה לאחרונה (28.2.23) הוועדה לצמצום הפערים החברתיים בפריפריה. יו"ר הוועדה, ח"כ אברהם בצלאל, הדגיש את נושא האזרחים המוחלשים הנשענים על שירותי דואר, לרבות קשישים, נכים וחסרי גישה לטכנולוגיה או לחשבונות בנק מסחריים. למרות הצורך בהפרטה, הדגיש ח"כ ארז מלול (שס) כי באחריות הממשלה לשפר את השירות והנגישות לאזרח, בעיקר לשכבות המוחלשות, ולא להחמיר את המצב שהיה לפני תחילת ההפרטה.
08/03/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
סערת מינויו של חבר הכנסת אבי מעוז לסגן שר שיופקד על תכנים חיצוניים במערכת החינוך, כללה בין היתר מחאה מצד הרשויות המקומיות. אבל בעוד שברשויות אלה הקפידו על כך שנבחרי הציבור - ראשי רשויות וחברי מועצה - יתבטאו בנושא, במועצה האזורית מטה אשר שבגליל המערבי הצטרפו למחאה גם עובדות ציבור.
07/03/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
ארבעה חודשים אחרי תחילת כהונתה של הכנסת ה-25, מתפרסם (יום ג', 7.3.23) באתר זמן כנסת דירוג הנוכחות של חברי הכנסת. חברי הקואליציה מגלים נוכחות ניכרת בעוד שראשי האופוזיציה נעדרו בולט מהמשכן. אופיר כץ, יו"ר הקואליציה מהליכוד, במקום הראשון עם 561 שעות ו-44 הופעות, ואחריו שמחה רוטמן מהציונות הדתית ויוסי טייב משס. ברשימת עשרת הראשונים יש רק חברי קואליציה, כשהליכוד ושס מובילות את הרשימה.
07/03/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
תקנון הכנסת אינו מתייחס להופעה בתחפושת פורים במשכן, אך התחפושת שבה הגיעה חברת הכנסת פנינה תמנו שטה (המחנה הממלכתי) הייתה סולידית, עמדה בכל הכללים ואף תרמה לקצת קלילות באווירה הכבדה האופפת את המליאה בימים אלה.
06/03/2023  |  עידן יוסף  |   תמונות מיוחדות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אני? בגילי? להגן על שבתאי? למה בדיוק? על ששמר על זכות השתיקה כאשר נוער הגבעות השתולל ביהודה ובשומרון נגד אוכלוסייה פלשתינית?
חיים רמון
חיים רמון
מהיועמ"שית באמת שאין לי שום ציפיות, כי אכיפה בררנית היא נר לרגליה, אבל מדוע מנהיגי האופוזיציה לא יוצאים בתוקף נגד גולן וקוראים להעמידו לדין על הסתה להשתמטות בשעת מלחמה?
אלי אלון
אלי אלון
בכתב התביעה נאמר כי התובעת תמר ליפשיץ הוצאה יחד עם עוד שישה נערים ונערות מן המוסד "משום שיש להם דעות קומוניסטיות והם קשורים למפלגה הקומוניסטית"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il