ועדת הכלכלה המשיכה (יום ב', 1.5.23) להכין לקריאה שנייה ושלישית את חוק התוכנית הכלכלית לשנות התקציב 2024-2023 (חוק ההסדרים), ודנה בסעיף שעניינו יבוא רכב לשימוש משרדי הממשלה ויחידות הסמך שלהם. לפי ההצעה, החשב הכללי באוצר, או מי שהוא ימנה, יהיה רשאי לקבל רישיון יבוא מ
משרד התחבורה ולייבא כלי רכב לשימוש משרדי הממשלה ויחידות הסמך שלהם.
נציג הלשכה המשפטית במשרד האוצר, עו"ד אורי כץ, הציג את הדברים ואמר כי התיקון יאפשר לחשב הכללי באוצר, שאחראי על הרכש הממשלתי, לייבא כלי רכב בעצמו או באמצעות מנהל הרכב הממשלתי. הוא הוסיף, כי כיום מנהל הרכב רוכש מדי שנה כ-2,500 כלי רכב מהיבואנים בשל הגבלות בחוק אותן האוצר מבקש להסיר.
היו"ר
דוד ביטן שאל האם האוצר מתכוון להתחרות ביבואנים, וביקש פרטים נוספים על הכוונה. הוא אף שאל אם זו סנונית ראשונה לענפים אחרים. ח"כ
בועז טופורובסקי שאל האם גם גורמים אחרים בממשלה מתכוונים לעקוף את היבואנים בענפים אחרים, והאם יפורסמו לציבור המחירים בהם תרכוש המדינה את כלי הרכב. ח"כ
שלום דנינו הוסיף, כי האוצר צריך למשוך את הידיים שלו מהנושא הזה, אלא אם יציג איך בכוונתו לעשות זאת. הוא קרא לאוצר לפעול להוציא מהיבואנים את המחיר הכי טוב שהם יכולים ולא לעקוף אותם.
עו"ד כץ השיב כי מדובר בשמירה על כספי ציבור, וכי כך אפשר יהיה לחסוך את רכיב הרווח של היבואנים ולרכוש גם דגמים שהיבואנים אינם מייבאים. מנהל מינהל הרכב הממשלתי, יריב גבאי, ציין כי צי הרכב הממשלתי מונה 15,000 רכבים, מתוכם 5,000 בשימוש משרדי הממשלה, כאשר כ-2,500 רכבים נרכשים בשנה. לדבריו, לישראל מיובאים כ-400 אלף רכבים בשנה ולכן מדובר בהשפעה מאוד קטנה על השוק. הוא הוסיף כי אם המהלך יחסוך כסף הם ישמחו לדווח על כך לציבור.
ביטן סיכם את הדיון ואמר כי יש להצעה השלכות משמעותיות שנראה שלא נלקחו בחשבון, אך מאחר שהיא עשויה לחסוך כספי ציבור הוא מתכוון לקדם אותה. גבאי הגיב כי כל החששות העלו חברי הכנסת בישיבה ילקחו בחשבון. עם זאת, על-מנת שאפשר יהיה לבחון את ההשלכות ביקש היו"ר כי ההצעה תהיה כהוראת שעה לארבע שנים. הוועדה לא קיימה הצבעה בנושא והדיון יימשך בשבוע הבא.