המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מט"ח) משיק בימים אלה תוכנה מהפכנית לתקשורת באמצעות סמלים. באמצעות התוכנה יוכלו לראשונה ילדים ומבוגרים בעלי צרכים מיוחדים, שאינם יכולים לכתוב ולקרוא, להפיק מסמך כתוב.
תוכנת הכתיבה בסמלים, שפותחה בחברת WIDGIT הבריטית, זכתה בפרסים ותורגמה כבר ל-15 שפות, תורגמה לעברית על-ידי מט"ח. התוכנה מאפשרת למשתמש לכתוב במילים או בסמלים והיא מתרגמת באופן אוטומטי מילה כתובה לסמל גרפי וסמל גרפי למילה כתובה, ומאפשרת ליצור טקסט רצוף בעל דקדוק נכון.
לדברי עפרה רזאל, מנהלת האגף לטכנולוגיות מידע ותקשוב במט"ח, בישראל יש אלפי ילדים ומבוגרים המוגדרים כבעלי צרכים מיוחדים ואשר זקוקים לתוכנה זו כ"אוויר לנשימה". המשתמשים הראשונים יהיו כעשרה בתי ספר של החינוך המיוחד שנבחרו לצורך ההתנסות הראשונית וכשלושים מבוגרים המקבלים מחשבים לביתם בהשאלה מ"עזר מציון".
פעילות מט"ח בתחום האוכלוסיות בעלות הצרכים המיוחדים נעשית במסגרת פרויקט מיתר של מט"ח. במסגרת פרויקט מיתר, עוסק מט"ח בהתאמה של חומרי למידה לילדים בעלי צרכים מיוחדים, פיתוח טכנולוגיות מחשב במיוחד לילדים הלוקים בליקויים פיזיים ותקשורתיים חמורים, יצירת קהילה וירטואלית באינטרנט לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים ופעילות לתמיכה בהוריהם של ילדים מוגבלים ובעלי צרכים מיוחדים.
למט"ח אתר אינטרנט ייחודי, שפותח יחד עם עמותת "קשר", המיועד להורים ולבני משפחה של ילדים עם צרכים מיוחדים. באתר מידע מעודכן על כל הזכויות, הארגונים, המסגרות הטיפוליות וכדומה, וכן קבוצות תמיכה וקבוצות דיון המיועדות להרחיב את הקשרים בין החברים בקבוצה. האתר מאפשר למשתתפים ללמוד מניסיונם של אחרים, לתמוך זה בזה, להחליף רעיונות, דעות והתנסויות, ליצור קשרים חדשים, לטפח יחסים, למצוא סוגי מידע שונים ואף לפרסם מידע. כתובת האתר:
www.makom-m.cet.ac.il.
המרכז לטכנולוגיה חינוכית עוסק בפעילות חינוכית בישראל כ-30 שנה. מט"ח הוא חלוץ במעורבות ובקידום תהליכים חינוכיים, בפיתוח חומרי למידה והטמעתם, והוא בין הגופים החינוכיים המובילים בישראל בפיתוח טכנולוגיות ושימושים באינטרנט לתהליכים של הוראה ולמידה.