במסגרת הצווים עליהם חתמו (31.7.23) שרת התחבורה
מירי רגב ושר האוצר
בצלאל סמוטריץ', להקפאת עליית המחירים המתוכננת בתעריפי התחבורה הציבורית, נוסף סעיף נוסף הקובע כי ביולי 2024 יהיה תעריף הנסיעה ברכבת המקומית, הלא היא הרכבת הקלה, יהיה גבוה יותר מאשר באוטובוס. מדובר ברכבת הקלה בגוש-דן ובירושלים, ובעתיד גם בנופית - הרכבת הקלה מחיפה לנצרת. עם זאת, היא לא כוללת את רכבל הרכבלית, אך לא ברור מעמדו של רכבל הכרמלית בחיפה.
מחיר נסיעה בודדת ברכבת הקלה יעלה 8 ש"ח בטווח נסיעה עד 15 ק"מ לעומת 5.50 ש"ח באוטובוס, ו-15 ש"ח בנסיעה בודדת ברכבת הקלה למרחק 40-15 ק"מ, לעומת 12 ש"ח באוטובוס.
נוסע המשלם באמצעות ערך צבור או אמצעי תשלום מתקדם, שיבצע נסיעת מעבר (בתוך 90 דקות), בין אוטובוס או רכבל לרכבת קלה ישלם את הפרש המחיר שבין מחיר הנסיעה ברכבת המקומית לבין מחיר הנסיעה באוטובוס. כלומר, יהיה עליו להוסיף 2.50 ש"ח. כידוע, בנסיעה בטווחים שלמעלה מ-15 ק"מ אין אפשרות לנסיעות מעבר.
עם זאת, לשמחתם של הנוסעים, לעניין תעריפי חופשי-יומי וחופשי-חודשי, נסיעה ברכבת הקלה תיחשב כנסיעה באוטובוס ולא כנסיעה ברכבת. כלומר, הם ישלמו את אותם תעריפים אותם הם משלמים היום כאשר אינם עושים שימוש ברכבת ישראל.
השרה רגב מודה כי ישנה כוונה להעלות את מחירי הנסיעה ברכבת הקלה, אך עדיין מביעה תקווה שבעוד שנה יימצא התקציב הנדרש גם לבלימת התייקרות זו.
כפי שפורסם ב-News1, צפויה רפורמת צדק תחבורתי, המשלימה את האחדת התעריפים של רפורמת דרך שווה, לצאת לפועל בחודש אוקטובר. פרטיה המלאים עדיין אינם ידועים סופית.