|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מים זורמים, נחת מתמשכת: מזרקות ומפלי מים כמקור לרווחה בגינה
כתיבת המומחים
מהי חרדה דנטלית ואיך מתמודדים איתה?

'ככה לא בונים חומה':

בג"צ ביטל את רוב תוואי <br>הגדר בצפון ירושלים

פסק הדין ניתן בעתירת 8 כפרים פלשתינים באזור מבשרת ציון; ההחלטה תשפיע על עתירות רבות נוספות המונחות בפתחו של בג"צ; ברק: "לא מתקיים יחס מידתי בין מידת הפגיעה בתושבים המקומיים לבין התועלת הביטחונית בתוואי שקבע המפקד הצבאי"
30/06/2004  |     |   חדשות   |   תגובות
מאת: נועם שרביט  |  

רנית נחום-הלוי
בעקבות פסיקת בג"צ: שרים שוקלים לחוקק חוק שיאשר המשך בניית הגדר

נועם שרביט
בג"צ למדינה: אם לא תיפתר בעיית השערים - שנו תוואי הגדר

נועם שרביט
בג"צ דחה בשבוע נוסף חידוש עבודות גדר ההפרדה באזור מבשרת ציון

רועי כוכבי
מופז: החלטת בג"צ לעיכוב בניית הגדר נותנת הזדמנות למחבלים

פסק דין עקרוני בשאלת גדר ההפרדה: "היתרון הביטחוני המתקבל מהתוואי שנקבע על-ידי המפקד הצבאי בהשוואה לתוואי המוצע, אינו עומד בכל יחס סביר לפגיעה בתושבים המקומיים שתוואי זה גורם". כך קבעו 3 שופטי בג"צ (ד', 30.6.04) כשהחליטו לבטל 30 מתוך 40 הק"מ של גדר ההפרדה בתוואי "עוטף ירושלים", בקטע שבין היישובים מכבים-רעות בחבל מודיעין, העובר דרך מבשרת ציון שממערב לירושלים ומסתיים בפסגת זאב, שמצפון לבירה.

מבין 30 הק"מ שבוטלו רק כ-4 ק"מ נבנו, בשל צווי הביניים שהוציא בית המשפט בעתירות, וכעת יצטרכו לפרקם. רוב התוואי האמור עובר לאורך כביש 443 ונועד למנוע פגיעה בנוסעי הכביש. לתוואי הנוכחי של הגדר - ראו תרשים מוגדל בסוף הידיעה.

משמעויות פסק הדין

מדובר בפסק דין עקרוני בעניין חוקיות גדר ההפרדה. בפני בג"צ מונחות למעלה מעשר עתירות נגד תוואי הגדר בנקודות שונות, והדיונים בחלק מהעתירות הותלו עד למתן פסק דין היום, שניתן בעתירתם של שמונה כפרים פלשתינים, הקובלים על תוואי הגדר.

עם זאת, לפסיקה שתי השלכות חשובות: ראשית, בג"צ קבע כי הצבא מוסמך להקים את הגדר, כל עוד מניעיה הם ביטחוניים ולא מדיניים. שנית, הוא קבע כי כל קטע בתוואי הגדר ייבחן באופן מדוקדק לאור עיקרון המידתיות, וכי הוא מעדיף "פחות ביטחון" כאשר זה יביא להרבה פחות פגיעה בתושבים הפלשתינים. כעת, תיאלץ המדינה לבחון מחדש את כל תוואי גדר ההפרדה באזורים השונים.

במערכת הפוליטית כבר החלה הסערה בעקבות הפסיקה. השרים דני נוה וזבולון אורלב קראו לקיים דיון דחוף בממשלה בהשלכות פסק הדין, ולשקול חקיקת חוק מיוחד שיבטיח את הקמת הגדר בתוואי המומלץ על-ידי מערכת הביטחון [ראו ידיעה נפרדת].

הנשיא ברק: הפגיעות בתושבים אינן מידתיות

"פגיעות אלה אינן מידתיות", קבע הנשיא ברק, אליו הצטרפו מבלי להוסיף מילה גם השופטים מצא וחשין. "ניתן להפחיתן באופן משמעותי על-ידי תוואי חלופי, בין זה שהציגו בפנינו המומחים של המועצה לשלום ולביטחון ובין תוואי אחר שייקבע המפקד הצבאי. תוואי חלופי כזה קיים. אין הוא פרי הדמיון. הוא הוצג לפנינו. הוא מבוסס על שליטה צבאית בג'בל מוקטם, ללא "משיכת" גדר ההפרדה אל הר זה. אכן, אין לשכוח כי גם לאחר הקמת גדר ההפרדה ימשיך המפקד הצבאי לשלוט על האזורים המזרחיים לה. אמת, לדעת המפקד הצבאי – אותה אנו מניחים כבסיס לבחינתנו – הוא יעניק פחות ביטחון".

"מקובל עלינו כי צרכי הביטחון עשויים לחייב פגיעה באדמותיהם של התושבים המקומיים וביכולת השימוש בהן. עם זאת, המשפט הבינלאומי ההומניטרי מזה ותפיסות היסוד של המשפט המינהלי הישראלי מזה, מחייבים לעשות כל מאמץ אפשרי שפגיעה זו תהא מידתית. באותן אדמות שלא יהא מנוס מניתוקן מהתושבים המקומיים באמצעות גדר ההפרדה, יש להבטיח נגישות של התושבים המקומיים לאדמותיהם שתקטין את הפגיעה ככל האפשר".

"לא מתקיים יחס מידתי בין מידת הפגיעה בתושבים המקומיים לבין התועלת הביטחונית הצומחת מהקמת גדר ההפרדה בתוואי שקבע המפקד הצבאי... למעלה מ-13 אלף חקלאים (פלאחים) מתנתקים מאלפי דונמים של אדמותיהם ומעשרות אלפי עצים שעליהם פרנסתם, המצויים מהצד האחר של גדר ההפרדה. לא נעשה כל ניסיון לחפש ולהעמיד לרשותם קרקע חלופית, וזאת, חרף הצעותינו החוזרות בעניין זה".

"הניתוק אינו מלא, שכן המפקד הצבאי הודיע כי ייקבעו שני שערים למעבר מכל אחד משני הכפרים אל האדמות, תוך קביעת משטר של רישוי. מצב דברים זה פוגע קשות בחקלאים, אשר כל מעבר לאדמותיהם (בבוקר מוקדם, בצהריים ובערב) כפוף למגבלות שהן טבעיות למשטר של רישוי. משטר זה יוצר תורים ארוכים למעברי החקלאים עצמם; הוא מקשה על מעבר רכב (הדורש רישוי משלו ובדיקה), ומרחיק את החקלאי מאדמותיו (שכן לכל אורך התוואי על-פי הצו שלפנינו מתוכננים 2 שערים יומיים בלבד)".

"חייו של החקלאי משתנים ללא היכר כתוצאה מכך. אכן, תוואי גדר ההפרדה פוגע קשות בזכות הקנין שלהם ובחופש התנועה שלהם. פרנסתם נפגעת קשות. מציאות החיים הקשה ממנה הם סובלים עד כה (בין השאר לאור האבטלה הרבה השוהה במקום) תלך ותחריף".

ברק מכין מראש תשובה לביקורת שיספוג מהציבור

הנשיא ברק כבר הכין הפעם תשובה בפסק הדין לאלה שיטיחו ביקורת בעובדת ניתוקם של השופטים מהחברה והמציאות. "קשה הוא תפקידנו. אנו בני החברה הישראלית", כתב ברק. "אף שמצויים אנו לעיתים במגדל שן, מגדל זה מצוי בתוככי ירושלים, שלא פעם נפגעה מטרור חסר מעצורים. מודעים אנו להרג ולהרס אשר הטרור כנגד המדינה ואזרחיה גורר אחריו. ככל ישראלי אחר, אף אנו מכירים בצורך להגן על המדינה ואזרחיה מפני פגיעתו הקשה של הטרור".

"מודעים אנו לכך", הוסיף ברק, "כי בטווח הקצר פסק דיננו זה אינו מקל על המאבק של המדינה כנגד הקמים עליה. ידיעה זו מקשה עלינו. אך אנו שופטים. כאשר אנו יושבים לדין, אנו עומדים לדין. אנו פועלים על-פי מיטב מצפוננו והכרתנו".

"רק גדר ההפרדה הנבנית על אדני המשפט תעניק ביטחון למדינה ולאזרחיה. רק תוואי הפרדה המתבסס על דרך המשפט, יוביל את המדינה אל הביטחון הנכסף".

בג"צ דחה הטענות באשר לעצם הסמכות להקים את הגדר

הנשיא ברק דחה את טענות העותרים, לפיהן המפקד הצבאי אינו מוסמך להורות על הקמת גדר ההפרדה, שכן ביסוד החלטתו מונח שיקול מדיני ולא צבאי, וכן כי מטרתה של גדר ההפרדה להוות גבול מדיני ולא מכשול צבאי.

ברק קבע, כי "מקובל עלינו כי המפקד הצבאי אינו מוסמך להורות על הקמת גדר ההפרדה אם טעמיו הם מדיניים-פוליטיים. גדר ההפרדה אינה יכולה לבוא מטעמים של 'סיפוח' שטחים מהאזור למדינת ישראל. מטרתה של גדר ההפרדה אינה יכולה להיות התוויית גבול מדיני".

"על-פי התשתית העובדתית שהונחה לפנינו הטעם להקמת הגדר הוא ביטחוני. כפי שראינו, בהחלטות הממשלה השונות שדנו בהקמת הגדר, חזרה הממשלה והדגישה כי 'הגדר, כמו המכשולים האחרים, הינה אמצעי ביטחון. הקמתה אינה מבטאת גבול מדיני או אחר'. 'המכשול שיוקם על-פי החלטה זו, כמו קטעיו האחרים ב'מרחב התפר', הינו אמצעי ביטחון למניעת פיגועי טרור ואינו מבטא גבול מדיני או אחר'".

העותרים: תושבי 8 כפרים באזור מבשרת ציון

בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד מוחמד דחלה, נטען כי הקמת הגדר תמנע מתושבים רבים להגיע למקומות עבודתם ובכך תיפגע פרנסתם קשות. מדובר בכפרים בית-סוריק, בידו, קובייבה, קטנה, בית-אענאן, בית-ליקיה, בית-אג'זא ודוקו, שקרקעותיהם סמוכות ליישובים מבוא חורון, הר אדר, מבשרת ציון, שכונת רמות בירושלים וגבעת זאב, המצויים ממערב ומצפון מערב לירושלים.

לטענת עו"ד דחלה, "התוואי הזה הופך 32 אלף תושבים פלשתינים לאסירים בתוך בתיהם שלהם. הכפרים הללו הופכים למכלאות אדם, למעין מובלעת, והכל כדי להגן על התנחלויות. אם ישראל רוצה להגן על תושביה, זו זכותה, אבל כדאי שתעשה זאת על הקו הירוק או בסמוך אליו. הכפר בית סוריק, למשל, רחוק מאוד מהקו הירוק, ואין שום סיבה לתחום את תושביו בתוך מכלאה".

תושבי שמונת הכפרים קיבלו חיזוק בדמותם של 35 מתושבי מבשרת ציון, שהצטרפו להליך לצד העותרים. בבקשת ההצטרפות שלהם הם כותבים כי "אין כל הצדקה בפגיעה אנושה בפרנסתם של תושבי הכפרים... הניסיון במקומות אחרים שבהם הוקמה הגדר מצביע על כך ששער בגדר שאמור לאפשר מעבר לצורך עבודה חקלאית איננו יעיל ואיננו מאפשר הגנה על חקלאים שכל רצונם הוא לעבד את אדמתם".

עוד טוענים תושבי מבשרת, כי מתחילת "אינתיפאדת אל-אקצא" בשנת 2000 אירעו תקריות ביטחוניות בודדות באזור זה, וכי אין הצדקה ביטחונית להקמת הגדר בתוואי שנבחר. לטענתם, "אין ספק שניתן להשיג את אותם היעדים הביטחוניים בתוואי הצמוד לקו הירוק". בנוסף, כ-200 מתושבי מבשרת חתמו על עצומה הקוראת להעתיק את תוואי הגדר.

לעתירה צורף תצהיר של חברי המועצה לשלום ולביטחון, שבחנו את תוואי הגדר באזור, וקבעו כי "התוואי המתוכנן פוגע יתר על המידה וללא הצדקה ביטחונית בתושבי בית סוריק ובקרקעותיהם. עוד אנו סבורים, כי קיימות חלופות להקמת הגדר, המגשימות את המטרות הביטחוניות... בצורה טובה יותר... ואשר פגיעתן בתושבי בית סוריק פחותה במידה ניכרת מהתוואי המתוכנן".

חברי הוועדה שמונתה מטעם המועצה לשלום ולביטחון [שהינה גוף בעל אוריינטציה שמאלנית; נ.ש.], לבדוק את הגדר הם רב-ניצב (בדימ.) אסף חפץ, שהיה מפכ"ל המשטרה; האלוף (במיל.) דני רוטשילד; אל"מ (במיל.) עומר ברלב; אל"מ (במיל.) יובל דביר; האלוף (במיל.) אברהם אדן (ברן) ותא"ל (במיל.) שאול גבעולי.

המדינה: מדובר בפרויקט לאומי שכבר הוכיח עצמו

המדינה טענה בתגובה לעתירות, כי גדר ההפרדה היא פרויקט בעל חשיבות לאומית מהדרגה הראשונה וכי ישראל מצויה בלחימה של ממש כנגד גל הטרור הפוקד אותה, הנהנה מתמיכה של האוכלוסיה הפלשתינית ושל הנהגתה. על הפרק עומדים חיי אדם של אזרחי ישראל ושל תושביה, הנפגעים מפיגועי הטרור של הטרוריסטים החודרים לשטחי ישראל. על הפרק עומדים חיי אדם של האזרחים הישראלים המתגוררים באזור יהודה ושומרון, טענה המדינה, ולכן יש להשלים את הקמת מערך גדר ההפרדה במהירות האפשרית, וכי גדר ההפרדה כבר הוכיחה את יעילותה במקומות בהם הוקמה.

עוד טענה המדינה, כי ניתן משקל רב לאינטרסים של תושבי האזור במטרה לצמצם את הפגיעה בהם ככל הניתן. קטעים מסוימים מובאים לבחינה מוקדמת של פרקליטות המדינה ועל-פי הצורך גם לבחינת היועץ המשפטי לממשלה. נעשה מאמץ להעביר את המכשול באדמות שאינן פרטיות, ובאדמות שאינן מעובדות; ישנה התחשבות בתוכניות מיתאר קיימות של הישובים הפלסטיניים והישראליים; נעשה מאמץ שלא לחצוץ בין אדמות לבעליהן. במקרה של חציצה הוחלט להקים "שערים חקלאיים", שיאפשרו הגעת חקלאים לאדמותיהם; נעשה מאמץ שלא לקטוע דרכים קיימות בין ישובים.

בג"צ 2056/04 מועצת הכפר בית סוריק ואח' נ' ממשלת ישראל ואח'

________________

זהו תוואי הגדר שתוכנן בצפון-מערב ירושלים, ונפסל ברובו על-ידי בג"צ [התרשים מתוך ערוץ 1]

תאריך:  30/06/2004   |   עודכן:  30/06/2004
נועם שרביט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תינוקות ברחם רגישים יותר מאשר אמותיהם לסיכוני בריאות הנובעים מזיהום אוויר, כך על-פי מחקר חדש.
30/06/2004  |  יפעת גדות  |   חדשות
חברי כנסת, בעיקר מהשמאל, פנו היום (ד', 30.6.04) ליועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז ולשר המשפטים, יוסף (טומי) לפיד, בדרישה לחקור את רבה של העיר העתיקה בירושלים, אביגדור נבנצאל, שאמר כי "המוסר שטחי ארץ ישראל ביד גויים דינו, לפי ההשקפה (הכוונה באופן תיאורטי), כדין רודף", ואת יו"ר ועד רבני יש"ע, הרב דב ליאור, שקרא לסירוב פקודה [ראו המשך].
30/06/2004  |  רנית נחום-הלוי  |   חדשות
ועדת האתיקה לפרסומות, השוקדת על הכנת 'מדריך האתיקה לפרסומות' התכנסה (28.6.04) לישיבה נוספת. הוועדה סקרה את הטיעונים השונים שהועלו בשימועים שקיימה בשבוע שחלף עם מפרסמים ופרסומאים. רבים מהטיעונים שהושמעו בפני הוועדה, ילובנו ויקבלו התייחסות במסגרת מדריך האתיקה שייערך על-ידי הוועדה.
30/06/2004  |  הדר פרבר  |   חדשות
ה'מזדנבות' האולטימטיביות עושות 'קמ-באק': העלוקות - שבשימוש מזה מאה שנה - קיבלו את אישורו של ארגון המזון והבריאות האמריקני ביום שני (27.6.04) לשימוש בייבוש הדם שמסביב לשתלי עור.
30/06/2004  |  יפעת גדות  |   חדשות
בית המשפט העליון במדינת וושינגטון שבארה"ב פסל חוק, אשר מטרתו לגונן על ילדים הגולשים ברשת האינטרנט מפני תמונות זימה והטרדות מקוונות. בית המשפט פסק: החוק יגביל את הזכות לחופש הביטוי של מבוגרים לצפות בתכנים על-פי רצונם ולרכוש אותם באינטרנט (ג', 29.6.04).
30/06/2004  |  הדר פרבר  |   חדשות

בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
אחד התנאים שהתנה יצחק בן צבי לקבלת תפקיד הנשיא הוא שבית הנשיא ישכון בירושלים    תרצה רבינוביץ' מדריכה וחוקרת ב-"יד בן צבי" אומרת כי אין זה מקרי שזה היה התנאי של בן- צבי. ליצחק בן צב...
דן מרגלית
דן מרגלית
מונחת לפני נתניהו הצעה יקרה מפז לנורמליזציה עם ערב הסעודית והוא מסכן את עם ישראל להחמיץ אותה ולהשאיר את החזית מול אירן פרוצה וחדירה
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
במאי 1940 בצרפת וב-7 באוקטובר 2023 בישראל, מקצועיות בתחום המלחמה והטרור הכריעה אספסוף חמוש, צרפתי וישראלי; מפקדים שאינם מבינים מה קורה בשדה הקרב משגרים דיווחי שקר; אופנוענים גרמנים...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il