בישיבת הממשלה שדנה בשינויים המבניים שמציע האוצר בתקציב שנת 2005 (יום א', 1.8.04), הביע שר הרווחה זבולון אורלב את התנגדותו להצעת משרד האוצר, שעומד על הפחתת דמי הביטוח הלאומי ממעסיקים.
אורלב הזהיר את השרים, כי מעבר להשלכות שיהיו לצעד זה על מערכת הביטוח הלאומי, אישור הפחתת דמי הביטוח הלאומי, ייאלץ את משרד האוצר לחפש מקורות תקציביים אחרים במקום הכסף שאמור היה להיגבות, ולכן יגיש בעוד שבועיים הצעת קיצוץ גדולה בכל המשרדים ובהם גם החינוך, הבריאות והרווחה.
"לא אתן את ידי לקיצוצים נוספים בקצבאות ובשרותי הרווחה. אני מצפה ששנת 2005 תהיה באמת שנה חברתית כפי שהצהירו ראש הממשלה ושר האוצר. אם הם רוצים שסיעת המפד"ל תצביע בעד התקציב, עליהם לקיים את מה שהבטיחו לציבור ולא לתת מתנות למעסיקים, על חשבון החלשים" אמר השר אורלב. הוא הציע כי הממשלה תדון בסעיף זה ותצביע עליו בנפרד מסעיפים אחרים. הממשלה קיבלה את הצעתו והחליטה להעביר סעיף זה לדיון ולהחלטה בישיבת הקבינט הכלכלי חברתי שתתקיים השבוע.
שר הרווחה מנה את הנימוקים להצעתו שלא להקטין את דמי הביטוח הלאומי ממעסיקים וציין כי הפחתת דמי הביטוח הלאומי למעסיקים תרע את מצבם הפיננסי של ענפי הביטוח הלאומי, ותסכן את יכולתו של הרובד הפנסיוני הבסיסי למלא את תפקידו בהבטחת הכנסה לעת הפרישה. הוא הוסיף, כי ההצעה תביא להפסד של כ-3.2 מיליארד ש"ח בגבייה של דמי ביטוח לאומי, וכי הקצבת האוצר הקבועה בחוק למימון ענפי הביטוח תקטן בכ-2.1 מיליארד ש"ח. ההפסד הכולל בתקבולי המוסד יסתכם בכ-5.3 מיליארד ש"ח, טען אורלב.
זאת ועוד, אורלב טוען כי ההטבה למעסיקים באמצעות הפחתת דמי הביטוח הלאומי בשל ההסכם בגין קרנות הפנסיה הוותיקות, גבוהה יותר מפי 10 מתוספת דמי הגמולין שהוטלו על המעסיקים. 3.2 מיליארד ש"ח לעומת 300 מיליוני ש"ח.
לדעת אורלב, הפחתת דמי ביטוח לאומי למעסיקים תביא להגדלת הגירעון בתקציב המדינה בכ-2.2 מיליארד ש"ח, וייתכן אף בסכום גבוה יותר. המשמעות לדעת אורלב היא קיצוצים נוספים בהוצאות הממשלה, קרי: פחות שירותי חינוך, בריאות ורווחה והמשך הקיצוצים בקצבאות.
אורלב הוסיף, כי ההטבה למעסיקים אוניברסלית מדי ומתעלמת ממוקד הבעיה של שוק העבודה שהיא העובדים הבלתי מיומנים בעלי ההשכלה הנמוכה, והעובדים המשתכרים שכר נמוך והמרוכזים בענפים מסורתיים.