ראשי ישיבות ההסדר וקבוצה של רבנים נוספים מיש"ע ומהמרכז, בהם יו"ר ועד רבני יש"ע, הרב דב ליאור, פרסמו היום (ג', 7.9.04) גילוי דעת, הקורא להתייחס לאזרחים ומחבלים פלשתינים באותה צורה, ולפעול לפי הכלל "הבא להרגך - השכם להרגו".
בגילוי הדעת, שנשלח לשר הביטחון, שאול מופז, לרמטכ"ל משה (בוגי) יעלון ולראש הממשלה שרון, נאמר כי "אין מלחמה בעולם שבה ניתן להבדיל הבדלה מוחלטת בין אוכלוסיה לצבא. לא במלחמות העולם, לא במלחמת ארה"ב בעירק, רוסיה בצ'צ'ניה, וגם לא במלחמות ישראל באויביה. לאום נלחם בלאום, לאום מנצח לאום".
"כך פעלה גם מדינת ישראל במלחמת ששת הימים, וכך מקובל במשפט הבינלאומי. אין צורך ואין טעם להמתין לתוקפן שיתחיל את התקפתו ויש למנוע אותה בעודה באיבה" [ראו בסוף הידיעה את נוסחו המלא של גילוי הדעת].
הרבנים, חלקם נחשבים למתונים בציונות הדתית, קוראים שלא להמשיך בשיטה הקיימת כיום המוגדרת כ"מוסר נוצרי", המעדיף את חיי אויבינו על חיינו.
"לא ניבהל ממטיפי מוסר נוצרי של הושטת הלחי השניה, לא נתרשם ממי שירדו לשפל ההגיוני והמוסרי להעדיף את חיי אויבינו על חיינו. השכל הישר, המצפון הטבעי, המסורת היהודית והחוק הבינלאומי עומדים לצידה של מדינתנו המותקפת בידי חיות טרף, המרוצצות ראשי תינוקות, הרוצחות ומרסקות גברים, נשים, זקנים וזקנות, שכל חטאם הוא היותם שייכים לעם ישראל".
על גילוי הדעת חתמו, בין היתר, ראש מרכז ישיבות בני עקיבא, הרב חיים דרוקמן; יו"ר ועד רבני יש"ע, הרב דב ליאור; ראש ישיבת ההסדר בפתח תקווה, הרב יובל שרלו; ראש ישיבת ברכת יוסף, הרב אליקים לבנון מאלון מורה; רבה של יצהר, דוד דודקביץ'; מזכיר ועד רבני יש"ע וראש ישיבת ההסדר בהר ברכה, הרב אליעזר מלמד; ראש ישיבת ההסדר בקריית שמונה, הרב צפניה דרורי.
זעם בשמאל נוכח גילוי הדעת
בעקבות לגילוי הדעת פנה ח"כ רומן ברונפמן (יחד) ליועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, בדרישה לפתוח בחקירה פלילית נגד הרבנים ולהביא להפסקת העסקתם כעובדי מדינה.
"לעניות דעתי", אומר חבר הכנסת ברונפמן, "יש בדברים המסוכנים אלה משום הסתה לרצח אזרחים חפים מפשע. ולכן לא יעלה על הדעת, כי במדינה מתוקנת, עובדי המדינה (אשר ברובם חתומים על גילוי דעת זה) ישמיעו דברים מסוג זה ולא יישאו בעונש כמתחייב לפי החוק".
בתגובה לגילוי הדעת, אמרו בתנועת השמאל "שלום עכשיו", כי "רבני יש"ע רוצים להפוך את המדינה כולה לסדום ועמורה. מבחינתם, המושג 'טוהר הנשק' שייך להיסטוריה, ופגיעה בחפים מפשע היא דבר לגיטימי".
חבר הכנסת יוסי שריד (יחד) אמר בתגובה לגילוי הדעת, כי "הרבנים אינם שונים מהאייטולות ומהמופתים הקנאים שבהשפעתם נשפך כל כך הרבה דם". לדבריו, "יש לצפות מרבנים שיגנו על זכות השמירה על החיים, במקום להיות הדוברים של המוות ושל צלם הבהמה".
הרב מיכאל מלכיאור (עבודה-מימ"ד) אמר, כי "יש להצטער צער רב על הניסיון לגייס את תורת ישראל ולנצלה בצורה כל כך זולה ובלתי אמיתית לצרכים פוליטיים של מיעוט קיצוני".
לדבריו, "תורת ישראל והמוסר היהודי התנגדו באופן חריף מאז ומתמיד לפגיעה בחפים מפשע. גם המאבק העיקש והמוצדק בטרור ובמבצעיו אינו מצדיק ענישה קולקטיבית. הדבקת תוית הטרור ללאום שלם ולבני הדת המוסלמית כולה, צריכה להזכיר לכל יהודי תקופות אפילות בהיסטוריה".
"נאמר לחיילים, לשוטרים ולפקידי
הממשלה: מותר לכם לא להשתתף בגירוש"
בכנס הארגונים החוץ-פרלמנטריים, שנערך ביום א' בירושלים, הוחלט להחריף את המאבק בתוכנית ההינתקות שמתכנן ראש הממשלה, בה ייעקרו מבתיהם תושבי גוש קטיף וכמה מיישובי צפון השומרון.
בכנס, שאורגן על-ידי חבר הכנסת אורי אריאל (האיחוד הלאומי), השתתפו בין היתר תנועת 'נשים בירוק', מטות ערים, מטה נפגעי הטרור, 'שנית גמלא לא תיפול', נציגי מועצת יש"ע, "רוח אחרת" - פורום קצינים בכירים במילואים, חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי, עמותת רבני פיקוח נפש, מטה המאבק למען גוש-קטיף, ועד היישוב היהודי בחברון ועוד.
המשתתפים הזהירו, כי ביצוע הגירוש יקרע את העם ויפרק את הצבא, וכדי למנוע זאת הם יפעלו במסעות הסברה בין חיילים, שוטרים ופקידי ממשלה, בו יאמרו להם כי מותר להם שלא להשתתף בפעולה זאת, וכי "גירוש יהודים מבתיהם והחרבת היישובים הוא מעשה בלתי חוקי, נחשב 'פשע מלחמה' ו'פשע נגד האנושות' על-פי החוק הישראלי והבינלאומי, בלתי מוסרי ואנטי ציוני".
הנשיא קצב: ייתכן שיהא צורך לקיים משאל עם בנוגע להינתקות
משלחת משותפת של חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי, יחד עם קצינים בכירים במילואים, נפגשה ביום א' עם נשיא המדינה, משה קצב, והשמיעה באוזניו את הנימוקים הביטחוניים, המשפטיים והאחרים להתנגדותם לתוכנית ההינתקות.
חברי המשלחת הביעו את דעתם, לפיה ביצוע ההינתקות הוא מעשה אנטי דמוקרטי, בלתי מוסרי, וסותר את חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. החברים פנו לנשיא בבקשה שיפעיל את מלוא כובד משקלו המוסרי, באופן שימנע את פילוג העם והצבא.
בתשובתו, אמר הנשיא כי יש לקבל את החלטות הכנסת באורח דמוקרטי ובאופן שלא יגביר את הקרע בעם. הנשיא גם חיווה את דעתו על-כך, שייתכן שיהיה צורך במשאל עם.
גילוי הדעת - הנוסח המלא: "חיינו קודמים"
1. אנו הח"מ קוראים לממשלת ישראל ולצבא ההגנה לישראל לפעול לפי הכלל "הבא להרגך השכם להרגו". היושר והצדק העוברים במסורת ישראל במשך כל הדורות, הנחילו לנו ולעולם כולו עיקרון חשוב וחיוני זה לקיומה של האנושות. כך נהג עם ישראל מימי משה רבנו הנלחם במדינים "צרור את המדינים והכיתם אותם כי צוררים המה לכם". כך פעלו יפתח הגלעדי, שאול, דוד וכל מצביאי ישראל לדורותיהם. כך פעלה גם מדינת ישראל במלחמת ששת הימים, וכך מקובל במשפט הבינלאומי. אין צורך ואין טעם להמתין לתקפן שיתחיל את התקפתו, ויש למנוע אותה בעודה באיבה.
2. אין מלחמה בעולם שבה ניתן להבדיל הבדלה מוחלטת בין אוכלוסיה לצבא. לא במלחמות העולם לא במלחמת ארה"ב בעיראק, רוסיה בצ'צ'ניה, וגם לא במלחמות ישראל באויביו. לאום נלחם בלאום, לאום מנצח לאום.
3. השאלה הניצבת לפתחנו היא, האם ללחום באויב כשבהתקפה יהרגו אזרחים שלו שבתוכם מצויים לוחמיו, או להימנע מללחום בגלל האזרחים ולסכן את אזרחינו ? שאלה זו תזכה לתשובתו הפשוטה של רבי עקיבא : חיינו קודמים ! רבי עקיבא שאמר ואהבת לרעך כמוך זה כלל גדול בתורה, הורה לנו שיש סדר עדיפויות, אפילו בין שני חברים, על אחת כמה וכמה בינינו ובין מי שקם עלינו להרגנו.
4. לא ניבהל ממטיפי מוסר נוצרי של הושטת הלחי השנייה, לא נתרשם ממי שירדו לשפל ההגיוני והמוסרי להעדיף את חיי אויבינו על חיינו. השכל הישר, המצפון הטבעי, המסורת היהודית והחוק הבינלאומי עומדים על צידה של מדינתנו המותקפת בידי חיות טרף המרוצצות ראשי תינוקות, הרוצחות ומרסקות גברים, נשים, זקנים וזקנות שכל חטאם הוא היותם שייכים לעם ישראל.
5. עמדה מוסרית עקרונית זו אינה עומדת בסתירה לחזון השלום הנבואי, ולזהירות הרבה בה מורגל העם היהודי מפגיעה בחיי אדם שאינו מצוי במלחמה עמנו. עם ישראל הצטיין משחר נעוריו בהיותו שומר דרך ה' לעשות צדקה ומשפט, וזהירות ועדינות זו טבעית היא לנו.
6. אנו מחזקים את ידי הצבא ומפקדיו הנאמנים למשימתם, והמקדישים את חייהם לניצחון מדינת ישראל על אויביה ולהגנת הארץ. אנו רואים חשיבות עליונה לעמוד אחריהם ולבצר את החוסן הלאומי והמוסרי של ישראל. חזק ונתחזק בעד עמנו ובעד ערי אלהינו, לא נירא ולא נחת.
הרב דני איזק
הרב בניהו ברונר
הרב דוד דודקביץ'
הרב צפניה דרורי
הרב חיים דרוקמן
הרב רא"ם הכהן
הרב אברהם וסרמן
הרב אליקים לבנון
הרב דב ליאור
הרב אליעזר מלמד
הרב שלמה רוזנפלד
הרב אמנון שוגרמן
הרב יובל שרלו
הרב יהושע שפירא
(הרשימה לפי א-ב).