פורום לקידום השימוש בגז כדלק חלופי הוקם ביום חמישי (21.10.04) בכפר המכביה במהלך יום עיון בנושא צמצום זיהום האוויר מרכב על-ידי שימוש בגז שיזמה עמותת מלר"ז.
יום העיון נערך בחסות אמישראגז, יפנאוטו יבואנית סוברו, ארגון בעלי המוניות בישראל ואיגוד יבואני הרכב ובשיתוף המשרד לאיכות הסביבה, משרד התחבורה, מרכז השלטון המקומי בישראל ואיגוד המוסכים בישראל.
מטרת הפורום החדש לאגד אנשי מקצוע מתחומים שונים ופעילי איכות הסביבה למען המטרה המשותפת של עידוד השימוש בגז כדלק חליפי ויצירת תמיכה ממשלתית לנושא.
המשתתפים בפורום הם: אנשי המשרד לאיכות הסביבה ועמותות סביבתיות, נציגי רשויות מקומיות, קציני כיבוי אש, ראשי חברות גז ודלק, יבואני רכב ואנשים פרטיים המתקינים ערכות גז לרכב.
שר התחבורה, מאיר שטרית, הביע דאגה רבה מזיהום האוויר שגורמים כלי רכב. לדבריו, "תאונות הדרכים וזיהום האוויר הם שני דברים שהורגים, אחד מיידית והשני בטווח הארוך, בהסתברות..." לדבריו, המוות מזיהום האוויר הוא הרג מיותר, מקומם ודורש טיפול.
השר אף הבטיח לסייע אישית בהשגת האישורים הנדרשים לכל מי שיקים תחנת תדלוק בגז. לבסוף קרא לכל אחד מהנוכחים "לעשות ככל יכולתו למען איכות הסביבה כי יש לנו רק כדור הארץ אחד".
מיכאל פרדיס, מנכ"ל אמישראגז פתח את יום העיון בהדגישו את הצורך לקבל עידוד מבחינת הרגולציה ממשרדי הממשלה. הדוברים ביום הדגישו את חשיבותו של הגז כפתרון לבעיית זיהום האוויר הנגרם מרכבים.
אבנר פלור, ראש אגף זיהום אוויר במשרד התחבורה, הציג סטטיסטיקות המוכיחות כי שימוש בגז כדלק חלופי יכול להוביל לירידה חדה בזיהום האוויר בישראל, כפי שהוכח בעולם.
רבים מהדוברים קראו לשר האוצר לפעול לעידוד השימוש בגז על-ידי מתן תמריצים לקונים רכב גז ולמסבים את רכבם לגז. אברהם פריד, יו"ר ארגון המוניות בישראל סבור, כי "אם מישהו יכול להוביל לכיוון השימוש בגז זה לא איכות הסביבה אלא שר האוצר, בגלל הכדאיות, אם יהיה יקר מדי (הדלק המקובל) אז נחפש אלטרנטיבות".
בתגובה, ציין אמיר שביט, רכז תחום אנרגיה במשרד האוצר, כי לפי ניסיון העבר "לא סביר" שיועלו המיסים על הגז כי מדיניות מיסוי הדלקים בישראל מתחשבת במידה רבה באיכות הסביבה. עם זאת, סירב שביט להתחייב כי המיסים לא יועלו.
יהונתן ולד, מנכ"ל יפנאוטו יבואנית סוברו הזהיר מפני סכנת "החאפרים" שמתקנים ערכות גז לרכב וגורמים נזקים לבעלי הרכבים.
ולד התייחס גם לבעיית המספר המצומצם של תחנות תדלוק לרכבי גז. לדבריו, מספרם הנמוך של רכבי הגז אינו מעודד הקמת תחנות גז ומספרן הנמוך של תחנות תדלוק בגז אינו מעודד אזרחים לקנות רכבי גז או להסב את רכבם לגז.
כמו-כן, נשאו דברים ביום העיון ח"כ ד"ר יורי שטרן, יו"ר ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת, ח"כ שאול יהלום, יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, וח"כ ד"ר רומן ברונפמן, חבר השדולה למען איכות הסביבה בכנסת.
ד"ר שמואל ברנר, חבר הנהלת מלר"ז ויו"ר הוועדה המקצועית של מלר"ז, סיכם את יום העיון באומרו: "למעלה מ-1,000 איש מתים מדי שנה בגלל זיהום האוויר מרכב ואנו שמנו לנו למטרה להקטין את המספר הזה. ביום העיון הזה הצלחנו להגיע להסכמה על מהלך שהוא מהלך ראוי, ומה שראוי לא כדאי להרוס בגלל חילוקי דעות על בניית תחנות תדלוק או אמצעי כיבוי אש, שאפשר להגיע בהם להסכמה".