שופט בית המשפט העליון, אליקים רובינשטיין, ממליץ להימנע, במידת האפשר, מהגשת כתבי אישום נגד חיילים המסרבים פקודה עקב אמונתם הדתית. עמדת רובינשטיין, שהושמעה בהרצאה, הפתיעה רבים מהנוכחים, במיוחד נוכח זאת שמדובר ביועץ המשפטי לממשלה לשעבר, שהתביעה בראשותו ניהלה עד לא מכבר מדיניות של הגשת כתבי אישום במקרה של סירוב פקודה.
במהלך הרצאתו קבל רובינשטיין, כי מרבית שופטי ישראל אינם משתמשים במשפט העיברי - הן מחוסר רצון והן מחוסר ידע.
בסמינר של תנועת "מורשת המשפט בישראל" שנערך במלון שורש בימים חמישי-שבת (16-18 לדצמבר), בנושא "ציות לפקודה בלתי חוקית", השתתפו עשרות שופטים, ובהם השופטים אליקים רובינשטיין ויעקב טירקל מבית המשפט העליון, וכן עורכי דין מכל רחבי הארץ, נאמרו מספר התבטאויות לא שגרתיות ואולי אף חדשניות מפי מספר דמויות בכירות.
כך למשל, האלוף מנחם פינקלשטיין, הפרקליט הצבאי הראשי לשעבר. פינקלשטיין אמר בהרצאתו, כי פקודה לחייל לחלל שבת שלא לצורך מבצעי היא פקודה בלתי חוקית בעליל שאין לציית לה.
באורח מפתיע סרב פינקלשטיין לומר, האם פקודה לחייל לפנות ישוב ישראלי מהווה לדעתו פקודה חוקית או בלתי חוקית בעליל. האלוף פינקלשטיין טען, כי עקב פסיקות חדשות בנושא, כגון במקרים בהם חיילים אשר ירו בצמיגי מכוניות של מפירי עוצר בשכם ונשפטו והורשעו על מילוי פקודה בלתי חוקית בעליל שדגל שחור ממתנוסס עליה - יש דעות האומרים כי "השחור שעל הדגל דהה עם השנים", ועתה גם פקודה לפגיעה ברכוש של אזרחים מהווה פקודה בלתי חוקית בעליל.
פינקלשטיין רמז, כי יש בצמרת צה"ל חילוקי דעות האם פינוי ישובים נמצא בגדר סמכויות הצבא, לאור החוקים הקיימים והמגבלות הראויות על תפקידו של הצבא במדינה דמוקרטית.
סירובו של פינקלשטיין להגדיר פקודה לפינוי ישוב כפקודה חוקית, הינו יוצא דופן, במיוחד לאור היותו עד לא מזמן הדמות הבכירה ביותר בעולם המשפט הצבאי. כזכור, הטענה כי הוראה לפינוי ישוב ישראלי מהווה פקודה בלתי חוקית בעליל, הינה הטיעונים הנפוצים בצד הימני-אידיאולוגי של המפה הפוליטית. דבריו של פינקלשטיין עלולים עתה למצוא אוזן קשבת אצל מתנגדי הפינוי, שהרי אם הפצ"ר בכבודו ובעצמו אינו בטוח בחוקיות פקודת פינוי מה יאמרו החיילים הפשוטים.
לדברי המארגנים, בסדנאות שהתקיימו בסמינר על הפקודה הבלתי חוקית במשפט העיברי, הוברר כי יש דוגמאות רבות בתנ"ך לסרוב למלא אחר פקודות המלך, החל במיילדות העיבריות שסירבו למלא אחר פקודת פרעה להמית את הילדים, ועד לשאול ודוד שנתנו לשרי צבאם פקודות בלתי חוקיות שסורבו. מכל המקורות עלתה המסקנה הברורה שאפילו המלך אינו רשאי לתת פקודה הנוגדת את אחת ממצוות התורה, ואם נתן פקודה כזו - אין למלא אותה.
עוד נטען בכנס, כי על-פי חוק השיפוט הצבאי, חייל חייב למלא פקודות, אך אם "ברור וגלוי" לו כי הפקודה היא בלתי חוקית, הוא פטור מעונש אם סירב למלא אותה. ואולם, אם הפקודה היא בלתי חוקית בעליל, אסור לו למלא אותה לחלוטין. עם זאת, אין בחוק סנקציה חמורה יותר נגד נותן הפקודה מאשר למקבל הפקודה, וכי החייל הפשוט הוא זה שעל כתפיו מוטלת האחריות לקבוע האם הפקודה שקיבל היא חוקית או בלתי חוקית.
לדברי המארגנים "נוצר קונצנזוס בסמינר כי הן במשפט העברי והן במשפט הישראלי פקודה הסותרת מצווה דתית הינה פקודה בלתי חוקית בעליל שאסור לציית לה".