כנס יסוד לתוכנית רב-שנתית למאבק בתאונות דרכים, נערך בסוף השבוע החולף. הכנס נערך במטרה להציג בפני הנוכחים את יו"ר צוות ההיגוי החדש, אבי נאור, אשר ישלוט למעשה בתקציב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.
תקציב זה ניצב על כ-200 מיליון ש"ח בשנה. הכוונה היא להקים גוף תיכנון ופיקוח חדש, שיפעל דרך קבע במספר השנים הקרובות.
שר התחבורה אשר פתח את כנס היסוד, הגדיר את חומרת המאבק באומרו: "במלחמה כמו במלחמה". בשנת 2001 נהרגו 562 בני אדם בתאונות דרכים, עליה פתאומית של 6% במספר התאונות הקטלניות, לאחר מגמת ירידה מתונה שנסתמנה בשנים האחרונה. את הסיבה העיקרית להחמרת המצב מסביר רב אגף תנועה במשטרה, ניצב יעקב רז, במתח הנפשי בו נתונים הנהגים עקב המצב הביטחוני.
סגן שר התחבורה, אבי יחזקאל, הסביר כי בכוונתו להקים צוות פעולה בלתי פוליטי, ולמעשה "להפריט" את המאבק בתאונות הדרכים. מדובר בהפרטה מסוג מיוחד, בה סעיף ההוצאות מתוקצב על-ידי הממשלה, וייעוד סעיפי ההוצאות מכוון על-ידי אנשי ציבור מהמגזר הפרטי.
התופעה הייחודית מסוגה במשק, נוצרה על-רקע מתיחות בצמרת הגופים הממשלתיים. המנכ"ל החדש של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, יצחק אשל, הוא שאמור היה לנהל את הפעילות, אך תוכנית העבודה שהכין קודמו בתפקיד, שמואל הרשקוביץ', טרם יושמה על-אף האמצעים הרבים שהושקעו בהכנתה.
עתה עומד צוות ההיגוי החדש להכין תוכנית רב-שנתית חדשה, אשר עומדת להיות מוגשת לממשלה בקיץ הקרוב. סגן שר התחבורה ביקש כי הדוח יוגש כבר בחודש יוני, על-מנת שיוכל להגיש בזמן את דרישותיו התקציביות לממשלה. אך ראש צוות ההגוי החדש הודיע כי לוח זמנים זה אינו מקובל עליו.
"המלצות ביניים יוגשו בחודש יולי 2002," מסר היו"ר הממונה אבי נאור, לסגן השר הממנה, אבי יחזקאל. בדעת נאור להקים ועדת היגוי מצומצמת בת עשרה עד חמשה עשר מומחים, ובהם אנשי ציבור ואקדמיה מדיסציפלינות שונות ונציגי רשויות מבצעות. ועדת ההיגוי תמנה ועדות מקצועיות, ואנשי הוועדות הציבוריות יזמנו מומחים מקצועיים להכנת התכנית הרב-שנתית.
"תפקידו של ראש הרשות הלאומית מסתיים עכשיו," מסר סגן השר יחזקאל, "שכן חשוב כי המאבק בתאונות הדרכים יצא מידי הפוליטיקאים. ועדת ההיגוי תפעיל את הגופים הפוליטיים," מסר יחזקאל, "ולאחר הגשת תוכנית העבודה היא תהפוך למערכת בקרה שתקפיד על יישום מסקנותיה." בדעת סגן השר להביא את התוכנית בפני ועדת השרים האמורה להתכנס בסוף חודש אפריל הקרוב, לאחר שלא התכנסה מזה שלוש שנים.
בצמרת משרד התחבורה הושגה בכך "שביתת נשק", לאחר תקופה של מאבקים וחוסר שיתוף פעולה. השר סנה הפקיד ביד סגנו יחזקאל אך ורק את הטיפול בתאונות הדרכים, נושא הנחשב כ"תפוח לוהט" בידם של הפוליטיקאים. הסיכון מפני ירידתם לטמיון של המשאבים המושקעים, הינו רב, עד שאף ראש הממשלה סירב לעסוק בנושא. עת מונה שרון לתפקידו כשר התשתיות, הכריז בגלוי כי נושא המאבק בתאונות הדרכים לא יטופל בתחום משרדו החדש דאז.
תפקיד מנהל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים נותר זמן רב בלתי מאוייש, לאחר שמספר מועמדים ניפסלו מסיבות פוליטיות או ציבוריות. עם המועמדים המקצועיים שנידחו מסיבות פוליטיות נמנים חנוך כרמון, מנכ"ל המכון הארצי להכשרת נהגים, וד"ר דן לינק – אישש המחקר הבכיר של הרשות לבטיחות בדרכים. תא"ל (מיל.) יצחק אשל, הוצע לתפקידו על-ידי השר סנה, באקט שהוגדר על-ידי מקורביו כ"כביש עוקף יחזקאל".
בין השר סנה לסגנו נוצרו באחרונה יחסי עבודה קשים, מצב שהתבטא ציבורית בין היתר בכך שסגן השר החרים ארועי בטיחות בדרכים בהם השתתף השר. סגן השר הינו למעשה חסר כל סמכות ביצועית, ומשרדו שבתל אביב מנותק לחלוטין מהעשייה המקצועית של משרד התחבורה בירושלים. הגורם המקצועי הבכיר ביותר כיום במשרד התחבורה, הוא המנכ"ל, בן-ציון סלמן, אשר כלל לא נכח בכנס היסוד לתוכנית הרב-שנתית של משרדו. סלמן עבד עם כל שרי התחבורה היוצאים, ומוכר כבעל ידע מקצועי רב.
סמכותו המקצועית של יו"ר צוות ההיגוי החדש, אבי נאור, מוקניית לו מתוקף היותו יו"ר עמותת "אור ירוק" למלחמה בתאונות הדרכים. העמותה גייסה עד כה לא פחות מ-10 מיליון שקלים, אותם תרמה לגופים שונים ובהם משטרת ישראל. העמותה רכשה עבור משטרת התנועה ניידות וציוד משטרתי אחר. נאור הינו יו"ר דירקטוריון חברת המחשבים אמדוקס.
מנכ"ל עמותת אור ירוק, דוד סיני, מכהן כנציג הציבור במועצה המפקחת על הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. מועצה זו הוקמה באחרונה במקום הקרן לבטיחות בדרכים, אשר סיימה את תפקידה עם יישום הרפורמה בביטוח הרכב. למועצה החדשה מוקנות סמכויות רבות יוצר מאשר היו מוקנות לקרן היוצאת לבטיחות בדרכים.