היום (א', 9.01.05) יוגש לממשלה דוח ועדת דוברת העוסק ברפורמה במערכת החינוך. הדוח מעורר תגובות רבות בקרב כל הנוגעים לנושא, ההורים, המורים והרשויות המקומיות.
"חשיבות החינוך של כל ילדה וילד במדינה צריכה להיות בראש מעיניהם של ההורים אבל לא פחות אינטרס ראשון במעלה של המדינה.
חשיבות החינוך לא פחותה מביטחון המדינה", כך אומרים בארגון ההורים הארצי בתגובה לפרסום דוח דברת לרפורמה בחינוך בישראל.
בארגון מציינים, כי תהליכים חינוכיים הם תהליכים ארוכי טווח ונמשכים לאורך כל תקופת בגרותו של הילד/ה, מגיל ינקות ועד גיל 18 לפחות. הם מדגישים, כי חשיבות החינוך בגיל הצעיר מהווה את אבן היסוד של "האזרח - הדור הבא" במדינה.
איתן ויינרייך, יו"ר ארגון ההורים הארצי מבקש להוציא את בתי הספר מהויכוח הפוליטי, אך דורש כי רק אנשי מקצוע יהיו חלק ממערכת החינוך. "בשנים הקרובות על ההורים לעמוד על המשמר כי החינוך יהיה מחוץ לכל ויכוח פוליטי ארצי או/ו מקומי, ולא יהיה קשור לכל הסכם קואליציוני זה או אחר. החינוך יהיה מבוסס על תורת החינוך בלבד ויופעל וימומש על-ידי אנשי המקצוע - ורק הם", אומר ויינרייך.
הכוונה של ויינרייך היא, ככל הנראה, להמלצת הוועדה להעניק אוטונומיה לחינוך הציבור הדתי והחרדי בכל הקשור למקצועות הכלולים באשכול מורשת ורוח, לרבות מקצועות הקודש וההתאמות הנדרשות בתוכניות הלימודים במקצועות האחרים. בנוסף, החינוך החרדי יוכר כאחד מהזרמים האפשריים בחינוך הציבורי. עם זאת, כדי להיות בפועל חלק מן החינוך הציבורי, יהיה עליו לעמוד בחובות החלות על כל חלקי החינוך הציבורי בישראל.
הפערים העצומים בחינוך הקיימים היום במדינה חייבים להיפסק
ביחס למצב מערכת החינוך הוא מוסיף ואומר, כי הפערים העצומים בחינוך הקיימים היום במדינה חייבים להיפסק. "אסור לנו שכולם ילכו אחורה אלא יש לתת העדפה מכוונת למקומות ולמוסדות החלשים יותר, להניע אותם ולדחוף אותם לעבור מעל ל"רף" ההישגים של המקומות המבוססים יותר".
לדבריו, ההורים מבינים את חששם של המורים לתוכנית. חשש שנובע לא רק מעצם היותם איגוד מקצועי, אלא גם מחששות כבדים של פגיעה בחינוך. "כאן המקום להבהיר כי ההורים יהיו מוכנים ויעשו הכול לגשר על הפערים הקיימים היום בין ארגוני המורים למשרד החינוך".
הוא מוסיף ואומר: "אנו ההורים קוראים לממשלה ולמשרד החינוך ולארגוני המורים לדון כיצד ואיך נעביר את התוכנית משלב התכנון לשלב הביצוע. ויינרייך מדגיש, כי אין להתייחס למהלך כאל ניסוי, "יש לטקס כל עצה ודעה על-מנת שהתהליך יהיה נכון ויתן את התוצאות המיוחלות".
כל הילדים יהיו חייבים להיות נוכחים ביום שישי
ויינרייך מדגיש, כי על כל התלמידים להיות בבתי הספר גם בימי שישי והוא מציע דרך לממן את העלויות: "אנו קוראים לממשלה ההולכת לבצע את אחד המהלכים החשובים במדינה, לקבל החלטה עוד יותר נועזת ולגבות את תשלומי ההורים דרך 0.4% מהשכר לביטוח לאומי (חוק לנגרמן) שמונח כבר כמה שנים בכנסת אבל הוא לא מובא לחקיקה האחרונה בקריאה שנייה ושלישית". הוא מדגיש כי "קבלת דוח דוברת ללא חוק לנגרמן יגרמו לפיחות בתוכנית עם השנים".
הוא מוסיף, כי תוצאת ההחלטה תהיה שההורים לא ישלמו מאומה למוסד החינוכי, והתלמידים יקבלו את הכול. "בכך תיפתר בעיית היום השישי ומימונו, כל הילדים יהיו חייבים להיות נוכחים ביום השישי", הוא מציין.
מרכז השלטון המקומי: מברך על ההמלצות אך דורש תקציבים
מרכז השלטון המקומי הודיע כי הוא מברך על המלצות דוח דברת אך מתנה יישומן במימוש הבטחות הממשלה לתקצוב המטלות החדשות על-ידה ומדגיש כי המבחן הגדול יהיה במימושו של הדוח.
יו"ר מרכז השלטון המקומי, עדי אלדר, אמר כי ניכר שהמסקנות הסופיות של הדוח לקחו בחשבון את ההערות שהעבירו ראשי הרשויות המקומיות אל אנשי הוועדה. אלדר הוסיף, שלאור הניסיון המר שיש לראשי הרשויות עם מימוש הבטחות של משרד האוצר וממשלות ישראל, הוא מצפה לראות כיצד תתקצב הממשלה את צורכי הבינוי החדשים הנובעים מהדוח. "ברור מאליו שהרשויות המקומיות לא יתקצבו מקופותיהן הריקות צרכים פיזיים הנובעים מהדוח, כמו הרחבת חדרי המורים, הקמת פינות לקבלת קהל עבור המורים, הוספת תאי שירותים וכדו'", אמר אלדר.
לדברי אלדר, סייג הנוסח הסופי של הדוח את הכוונה המקורית להעביר את האחריות על העסקת המורים לרשויות המקומיות, והותיר את האפשרות למו"מ בין ארגוני המורים והממשלה. אלדר ציין, כי החלטת אסיפת ראשי הרשויות המקומיות בעניין זה, היא חד משמעית, ולפיה מתנגדות הרשויות המקומיות בכל תוקף להעברת האחריות על העסקת המורים לידי הרשויות המקומיות.
ביום ג' הקרוב, ייפגשו ראשי הרשויות המקומיות עם שרת החינוך, לימור לבנת, כדי לבחון את השינויים שהוכנסו בנוסח הסופי של דוח הוועדה ולדון עימה בדרכים ליישום הדוח ובצרכים התקציביים הנובעים ממנו.