|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

לא ליהודים בלבד

מזוז החליט: קק"ל תמכור קרקעות גם לערבים

היועץ המשפטי לממשלה קבע כי המדינה לא תוכל להגן בבג"צ על שיווקן של קרקעות הקרן הקיימת לישראל, באמצעות מנהל מקרקעי ישראל, ליהודים בלבד; זאת בעקבות עתירה שהוגשה בנושא לבג"צ על-ידי עדאללה והאגודה לזכויות האזרח; תגובות סוערות במערכת הפוליטית; בקרן הקיימת דווקא מברכים על החזרת הליך חילופי הקרקעות
27/01/2005  |     |   חדשות   |   תגובות
מאת: מיכאל דבורין  |  

היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, החליט לאחרונה שקרן קיימת לישראל, ארגון ציוני, תאלץ למכור קרקעות גם למי שאינו יהודי. מזוז החליט כי כפיצוי יעניק מנהל מקרקעי ישראל לקק"ל קרקעות חלופיות. ההחלטה העקרונית הועלתה על-ידי מזוז בדיון שקיים אמש, עקב הדיון בבית המשפט העליון בעתירה שהגיש ארגון עדאללה.

מזוז קבע למעשה, כי המדינה לא תוכל להגן בבג"צ על שיווקן של קרקעות הקרן הקיימת לישראל, באמצעות מנהל מקרקעי ישראל, ליהודים בלבד. באחרונה פרסם מנהל מקרקעי ישראל מכרזים לשיווק קרקעות, בהם הוכנס תנאי כי רק יהודים יכולים להשתתף בהם. הטעם לסעיף זה במכרז נעוץ בעובדה שהקרקעות האמורות שייכות לקרן הקיימת לישראל, שהציבה כתנאי את שיווקן ליהודים בלבד.

קק"ל טענה, כי הקרקעות נקנו בכספיהם של יהודים מרחבי העולם, ואלה נועדו, על-פי כוונת התורמים ומטרותיה של הקרן, לשיווק ליהודים.

החלטת מזוז נתקבלה בעקבות עתירה שהוגשה לבג"צ מצד ארגון עדאללה, יחד עם האגודה לזכויות האזרח, בטענה שמדובר באפליה פסולה. ארגונים אלה פועלים כחלק מהאסטרטגיה: לקעקע את זהותה של המדינה כמדינת לאום יהודית ודמוקרטית. אסטרטגיה זו נחשפה בדברים שכתבה עו"ד נטע זיו מהאגודה לזכויות האזרח, במאמר שפירסמה בנושא עקרוני דומה שנדון בעבר בבג"צ נושא "עאדל קעאדן", בהם נכתב כי העתירה ההיא הייתה "מבוססת על טענה, כי אין מקום להמשך המדיניות שהיתה ציר מרכזי בציונות משך כמאה שנה, קרי: הקמת יישובים יהודיים לצורך יצירת חיץ גיאוגרפי בפני רצף של התיישבות ערבית". נראה כי השקפה זו גם עמדה בבסיסה של העתירה הנוכחית.

ממשרד המשפטים נמסר, כי היועץ המשפטי לממשלה ערך מספר דיונים בנושא זה ובסופם קבע כי מנהל מקרקעי ישראל מחויב לפעול על-פי עיקרון השיוויון, וגם אם מדובר בקרקעות השייכות לקק"ל, הרי שהמדינה לא תוכל לתת ידה לאפליה פסולה בשיווק קרקעות.

בדיון שנערך אתמול בלשכתו של היועץ המשפטי, בהשתתפות נציגי קק"ל, מנהל מקרקעי ישראל, ונציגי משרדי הממשלה הרלבנטיים, הוחלט כי לא יפורסמו יותר מכרזים מטעם מנהל מקרקעי ישראל שבהם יופיע תנאי כי הם מיועדים ליהודים בלבד. על-פי ההחלטה, גם אם יהיה מדובר בפרסום מכרזים לשיווק קרקעות הנמצאות בבעלות קק"ל, הרי שערבים אזרחי ישראל או כל אזרח לא יהודי אחר, יוכלו לגשת למכרזים ולזכות בהם.

לדברי גורמים בכירים במשרד המשפטים, הפתרון שיזם מזוז נועד למנוע את הפגיעה בעיקרון השוויון מחד, ואת הפגיעה באינטרסים של קק"ל מאידך.

מאוחר יותר ובתגובה לפרסומים הרבים והתגובות הסוערות על ההחלטה הוציא דובר משרד המשפטים הודעה רשמית המבהירה את נימוקיה מבחינת היועץ. בהודעתו נאמר בין היתר כי: "היועץ המשפטי לממשלה הציג את עמדתו המשפטית, לפיה, לאור פסיקת בית המשפט העליון והחלת עיקרון השיוויון על פעולות מנהל מקרקעי ישראל, לא יוכל המינהל להמשיך ולפרסם מכרזים לשיווק קרקעות השייכות לקרן הקיימת לישראל, אשר מופיע בהם תנאי כי הם מיועדים ליהודים בלבד".

עוד נאמר כי היועץ סבור, כי "מינהל מקרקעי ישראל, כאורגן של המדינה, מחויב לפעול על-פי עיקרון השיוויון, ועיקרון זה חל גם כאשר המינהל משווק קרקעות השייכות לקק"ל. יחד עם זאת, היועץ המשפטי לממשלה סבור שניתן למצוא דרכים במסגרתן יתקיים עקרון זה, מבלי לפגוע במטרותיה של הקרן הקיימת לישראל, כפי שהן קבועות בתקנונה, ליישב יהודים באדמות הנמצאות בבעלותה".

הדובר הדגיש כי "המדובר בעמדה שגובשה בדיונים פנימיים וכפי המסתמן מן הדיון אתמול, היא מקובלת על כל הגורמים והגופים הרלבנטיים. בתום תהליך ליבון וגיבוש סופי, ועם הקמת מנגנון כאמור, תוצג עמדת המדינה בפני בג"צ".

תגובת קק"ל: "מביעים תמיכה בעמדת היועץ המשפטי לחילופי קרקעות שהרי זה מה שהיה מקובל במהלך השנים"

מקק"ל נמסר בתגובה להחלטה כי "קק"ל תומכת בשוויון זכויות לערביי ישראל בכל הקשור לאדמות המדינה המהוות למעלה מ80% מכלל האדמות במדינה. באשר לאדמות קק"ל העניין שונה, הואיל ומדובר באדמות פרטיות שנקנו עבור העם היהודי, בכספים שנתרמו על ידי יהדות העולם במשך למעלה מ – 100 שנה. קרקעות אלה הופקדו בידי קק"ל למשמרת למטרות של התיישבות יהודית. אדמות קק"ל מהוות סה"כ כ-13% מכלל האדמות במדינה וכל עוד עתידה של מדינת ישראל אינו מובטח מבחינת מהותה כמדינה יהודית ומבחינת מצבה הבטחוני, מן הראוי שתשמר עתודה קרקעית המיועדת להתיישבות יהודית".

הקרן הקיימת הוסיפה כי עמדת היועץ המשפטי לממשלה לפיה כדי למנוע אפליה יבוצעו חילופי קרקעות בין המדינה לקק"ל, "תעגן למעשה באופן מוסדר את מה שהיה מקובל עד היום בין קק"ל למדינה, שהרי במשך עשרות שנים נהגו קק"ל והמינהל לעשות כן במקרה שאזרחים ערבים ביקשו לחכור קרקעות בבעלות קק"ל".

לטענת הקרן לפני מספר חודשים החליטה היועצת המשפטית של מינהל מקרקעי ישראל להפסיק הסדר זה שהיה מקובל עד היום. לאחר החלטה זו הוגשה עתירה לבג"ץ. בקק"ל מביעים תמיכה במעמדת היועץ המשפטי לחילופי קרקעות שהרי זה מה שהיה מקובל במהלך השנים. קק"ל הפועלת למען כל אזרחי ישראל, בעד למצוא פתרון מעשי כפי שמציע היועמ"ש.

עו"ד יצחק בם, המלווה את סוגיית מאבק הקרקעות מקרוב אמר הבוקר ל-NFC כי "השאלה העקרונית היא האם מדינת ישראל צריכה להיות הפרוייקט הלאומי של העם היהודי, והאם ניתן להשתמש במנגנוניה הממלכתיים או הסמי-ממלכתיים לקידום ענייניו של העם היהודי. תשובה לשאלה זאת מוסמך לתת אורגן אחד בלבד - והוא הכנסת המייצגת את העם, לא בג"צ ולא היועמ"ש".

תגובות במערכת הפוליטית: בימין מגנים, בשמאל חוגגים

ח"כ אריה אלדד מהאיחוד הלאומי גינה את ההחלטה וקרא לראש הממשלה ולשרת המשפטים לפטר את מזוז. "מזוז מפר את מגילת העצמאות בכך שהוא מעדיף את דמותה הדמוקרטית של מדינת ישראל על היותה מדינת היהודים. למזוז יש סדר יום לפיו תהפוך ישראל ביום מן הימים למדינה דו לאומית. אם לראש הממשלה ולשרת המשפטים עוד נשאר שמץ של מצפון ציוני עליהם לפטרו מתפקידו, אך קשה להאמין שרוה"מ יעשה זאת, אחרי שהיה זה מזוז שהוריד אותו מכיסא הנאשמים", אמר ח"כ אלדד.

יו"ר סיעת הליכוד, ח"כ גדעון סער, אומר בתגובה להחלטת היועמ"ש, "המערכת המשפטית הציבורית חייבת להגן על העמדה לפיה קרקעות הקק"ל שנרכשו על-ידי יהודים פרוטה לפרוטה, במטרה לגאול את אדמות ישארו ישארו בידי העם היהודי".

ח"כ סער הוסיף, כי "כשם שאין כל סיכוי שאדמת וואקף מוסלמי תשווק ליהודים על בסיס רטוריקה מזוייפת של שיוויון כך בדיוק יש לנהוג כלפי קרקע שנרכשה על-ידי יהודים כדי להבטיח את עתידו של העם היהודי בארץ ישראל. כל גישה אחרת תדרדר את מדינה ישראל במידרון פוסט-ציוני שבסופו תאבד ישראל את אופייה כמדינה יהודית".

גם יו"ר סיעת המפד"ל, ח"כ זבולון אורלב הגיב כי הוא רואה בחומרה את החלטת היועמ"ש. לדעתו, "החלטה זו סותרת לחלוטין את הגדרת מדינת ישראל כמדינה יהודית". לדעת ח"כ אורלב, אדמות קק"ל אינן שייכות למדינת ישראל, אלא לעם היהודי. משום שהאדמות נרכשו בכספי העם היהודי. אורלב הוסיף כי בכוונתו להגיש הצעת חוק שתפריד בין קק"ל לבין מינהל מקרקעי ישראל על-מנת לשמור שאדמות קק"ל יעמדו לרשות העם היהודי בלבד.

לעומת זאת ח"כ אחמד טיבי בירך על החלטת היועמ"ש ואמר: "למרות העסקה הסיבובית של המדינה עם קק"ל, מדובר באמירה חשובה בכיוון הנכון. עם זאת, קק"ל נשארת "שמורת טבע" שלערבים אסורה הכניסה אליה, וזאת מעצם הגדרת המדינה יהודית ודמוקרטית. "כל עוד לא תהיה ישראל מדינה כל לאומיה ויוכרו בה הערבים כמיעוט לאומי, האפליה בישראל תימשך".

גם ח"כ חיים אורון מסיעת יח"ד הצטרף למברכים את היועמ"ש על החלטתו ואמר כי "ראוי היה שהחלטה זו המבטלת אפליה ארוכת שנים תתבטל עוד לפני זמן רב".

יו"ר סיעת הליכוד, ח"כ גדעון סער, אמר בתגובה להחלטת היועמ"ש כי "המערכת המשפטית הציבורית חייבת להגן על העמדה לפיה קרקעות הקק"ל שנרכשו על-ידי יהודים פרוטה לפרוטה, במטרה לגאול את אדמות ישארו ישארו בידי העם היהודי". סער הוסיף, כי "כשם שאין כל סיכוי שאדמת וואקף מוסלמי תשווק ליהודים על בסיס רטוריקה מזוייפת של שיוויון כך בדיוק יש לנהוג כלפי קרקע שנרכשה על-ידי יהודים כדי להבטיח את עתידו של העם היהודי בארץ ישראל. כל גישה אחרת תדרדר את מדינה ישראל במידרון פוסט-ציוני שבסופו תאבד ישראל את אופייה כמדינה יהודית", ציין ח"כ סער.

הישג נוסף לעדאללה ולאגודה לזכויות האזרח

אשר לאגודה לזכויות האזרח ולארגון הבדלני עדאללה, הקורא לכינונה של מדינה דו-לאומית, הרי אלו יכולים לרשום לעצמם הישג לא מבוטל.

לא מן הנמנע כי במסגרת המאבק הנמשך על יישוב הארץ בין יהודים וערבים, ובייחוד על השליטה באזורי הפריפריה, למעשה ניטל מהעם היהודי אחד הכלים האחרונים שאיפשרו לו לנסות לאזן את היחסים הדמוגרפיים באזורי הפריפריה בגליל ובנגב, בהחלט הישג מרשים.

תאריך:  27/01/2005   |   עודכן:  27/01/2005
מיכאל דבורין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בית-הדין הארצי לעבודה, בראשותו של הנשיא סטיב אדלר, נעתר השבוע (25.1.05) לבקשת ההסתדרות, והוציא צו מניעה האוסר לפטר עובדים נוספים בעיריית קריית-גת, פרט ל-17 עובדים שכבר פוטרו. עתירה זו באה על רקע רצונה של העירייה לפטר במסגרת תוכנית ההבראה כ-130 עובדים.
27/01/2005  |  ארי סירקין  |   חדשות
זיהום אוויר חמור צפוי להיות היום (ה', 27.1.05) באזור גוש דן וירושלים. זיהום האוויר נובע משילוב של תנאי מזג אוויר ומזהמים הנפלטים מכלי רכב והוא צפוי להיות חמור במיוחד עד השעה 10:00.
27/01/2005  |  יפעת גדות  |   חדשות
שריל קרואו, זמרת הרוק האמריקנית, פרצה לתודעת הקהל עם השיר All I Wanna Do, שהעניק שילוב מעניין של רוק עם אלמנטים של מוזיקת קאנטרי ובלוז.
27/01/2005  |  הדר פרבר  |   חדשות
נשים ונערות רבות מנסות לשמור על חיטוב גופן ומשקלן "הבריאותי" על-פי תגובות הסביבה והרגשתן הסובייקטיבית. תגובות של עמיתים לעבודה, של חברות ואפילו של האמא... מהוות לעיתים מדדים למשקל ה'רצוי' או 'המצוי'.
27/01/2005  |  יפעת גדות  |   חדשות
נשיא ארצות הברית, ג'ורג' בוש, קרא לאמריקנים (יום ד', 26.1.05) לקיים, כיום זכרון, את יום השנה ה-60 לשחרור מחנה הריכוז אושוויץ. בוש אמר כי הוא רואה ביום השנה הזדמנות "להעביר את הסיפורים ואת הלקחים של השואה לדורות הבאים".
27/01/2005  |  יפעת גדות  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il