נתונים מדאיגים על מספר הלווים המתקשים בהחזר המשכנתאות. לפי נתונים הנמצאים באגף האכלוס של משרד הבינוי והשיכון, היו בשנת 2003 כ-70 אלף לווים שפיגרו בהחזרי המשכנתא שלושה חודשים ויותר.
במשרד השיכון מעריכים, שבבנקים הגדולים למשכנתאות נמצאים
כ-11 אלף לווים שבהליכים של מימוש הנכס. כ-60% מתוכם הם זכאים. מתוכם - הקבוצה הגדולה אופיינה כ"זוגות צעירים"
- 26%; אחריה העולים - 25%, כש-23% הם עולים מברית המועצות (לשעבר).
יש לציין, כי שיעור הנמצאים בתהליכי מימוש נכס מבין המפגרים בתשלומים גבוה במיוחד אצל העולים מברית המועצות לשעבר - 32%.
מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, שמואל אבואב, מסר כי הנתונים האלו צריכים להדליק אורות אדומים: "משהו בתחום המשכנתאות סובל מבעייה. נתונים אלו זועקים. אם בניתוח שלנו מתגלה
ש-40% מכלל המפגרים בתשלום נקלעו לקשיים כבר במהלך השנה הראשונה לאחר לקיחת המשכנתא, זה מלמד על בעיה שורשית".
אין זהו סוד, אומר אבואב, שבעולם המודרני מצביעים על אבטלה כגורם עיקרי לחדלות פירעון. "מחקרים רבים מגלים, שקבוצות הכנסה נמוכות חשופות יותר לפגעי המיתון בגלל התמחות נמוכה והעדר הצבר הון. היות ובישראל שיעור הבעלות גבוה, הרי שיותר משקי בית חלשים שנפגעו מהמיתון הם לווי משכנתאות".
לדברי אבואב, אחת הבעיות המעיקות על הלווים היא שבשלב מוקדם מאוד שוכר הבנק עורך דין חיצוני לטפל בתהליכי הגבייה והמימוש. "מעורבות מוקדמת של עורכי דין אלו, אשר גובים את שכרם כאחוזים מגובה החוב, גורמת לסיבוכים ולעיתים קרובות מונעת הסדר שהושג בוועדה הבין-משרדית".
אבואב מציין מספר דרכים שצריכות לתקוף את הבעיה הקשה: "בטווח מיידי יש מקום להקל בהחזרי משכנתאות של מתקשים "מוצדקים", לתקופה זמנית. מדובר באותם זכאים שנוצרה להם בעיה, ורק במקרה שהחלפת הדירה לדירה "תקנית" לא תסייע להסדרת החוב. בעבר גובשו המלצות כאלה, שמבטיחות כי ההקלה לא תנוצל לטווח ארוך. ניתן גם לאמץ מנגנונים ששמשו בעבר - דחיית ההחזרים לסוף תקופת ההחזר".
עוד מציין אבואב, כי רוב הכישלונות ביחסי הלווים-בנק, מעידים על כך שמרבית הלווים לא היו צריכים לקבל את המשכנתא בתנאים שניתנה. פעולות הסברה יכולות למנוע תקלה זו מלכתחילה. יש להכין מדריך לנוטל משכנתא, ולדאוג להפצת המידע.