ניצחון שנוי במחלוקת במיוחד השיגו (ה', 3.3.05) נהגיה השובתים של חברת מטרודן. בית הדין הארצי לעבודה קיבל את עמדתם כי ניסיונו של שר התחבורה להקל על מצוקת תושבי העיר באר שבע בהביאו נהגים מחברות אחרות, היה בלתי חוקי ובגדר "שבירת שביתה". שנוי במחלוקת, מפני שכעת עם מתן ההחלטה, מי שיספוג את המכה יהיו שוב תושביה המסכנים של באר שבע אשר נהגי חברת מטרודן בחרו לנהל את מאבקם על גבם.
נזכיר, כי השובתים פנו בתחילה לבית הדין האזורי לעבודה כנגד צעדיו של שר התחבורה אולם עמדתם נדחתה, כעת הפך בית הדין הארצי לעבודה את ההחלטה וקיבל את הערעור.
למעשה בהחלטתו הבעייתית, הורה בית הדין למשרד התחבורה להפסיק לאלתר את פעילותן של חברות האוטובוסים, ששר התחבורה הורה על הבאתם לפני כחודשיים בניסיון להחליף את הנהגים השובתים ולהחזיר את העיר באר שבע ולו במעט לשיגרה, כעיר מרכזית אשר התחבורה הציבורית בה עובדת, לאנחת רווחתם של כל אלו שאין ידם משגת לנסוע ברכב ונאלצו במהלך 99 ימי השביתה להסתדר ללא אוטובוסים.
נזכיר, כי שביתת העובדים פרצה לאחר שהללו תבעו לעגן את זכויותיהם מול הנהלת מטרודן, תוך קבלת הסכם קיבוצי שייחתם בשיתופה הפעיל של ההסתדרות. העובדים שקיוו כי האיום בהשבתת תחבורה ציבורית בעיר מרכזית בישראל יספיק אך נדהמו לגלות כי הנהלת מטרודן לא מתכוונת להתקפל בפניהם והעימות הלך והחריף.
בתגובה יוצאת דופן להחלטת ביה"ד הארצי לעבודה בעניין שביתת נהגי האוטובוסים בבאר שבע, תקף שר התחבורה את הנשיא אדלר, באומרו כי מדובר בהחלטה שגויה. "אני מצטער על החלטתו של השופט אדלר. ההחלטה איננה נכונה והיא תגרום לנזק חמור לתושבי באר שבע. אני מתפלא על כך שהשופט אדלר לא לקח בחשבון את סבלם של התושבים אשר במשך חודשים ארוכים סובלים מהשבתת התחבורה הציבורית בעיר. לא מובן לי מדוע בית הדין הארצי החליט להפוך את ההחלטה של בית הדין האיזורי אשר התחשב בצרכיהם של התושבים. תפקידי כשר התחבורה הוא לדאוג לכך שלתושבי העיר תהיה תחבורה ציבורית סדירה וההחלטה להוסיף חברת אוטובוסים נוספת כתגבור נבעה אך ורק מהרצון להקל את סבלם של התושבים".
רקע: העובדים רוצים הסכם קיבוצי, החברה רוצה חוזים אישיים
בשנת 2003 זכתה חברת "מטרודן" במכרז של משרד התחבורה, לספק שירותי תחבורה ציבורית בעיר באר שבע למשך 6 שנים. על-פי ההסדר, המדינה תקבל ממטרודן 21 מיליון ש"ח לשנה, אשר 5 מיליון מתוכם מועברים לעיריית באר שבע.
ועד עובדי החברה פנה להנהלה בבקשה לנהל מו"מ שיביא לחתימת הסכם קיבוצי עם העובדים, ולביטול הסכמי העבודה האישיים שנחתמו עם כל אחד מהנהגים. אולם זו סירבה בנימוק שבאופן אידיאולוגי היא אינה דנה עם נציגויות של עובדים, אלא מוכנה לנהל מו"מ עם כל עובד בנפרד.
מרחב הנגב של ההסתדרות, שהוא ארגון העובדים היציג ב"מטרודן", ניסה לפשר בין הצדדים, ללא הצלחה. בשל כך, פתחו העובדים בשביתה לפני 99 ימים, והתחבורה הציבורית בעיר שובשה קשות. בין לבין, פנתה מטרודן לבית הדין האזורי לעבודה, וזה אסר על העובדים לחסום את הכניסה למתחם מטרודן. בנוסף, התיר בית הדין לחברה להפעיל את התחבורה באמצעות העובדים שאינם שובתים, אך אסר עליה לעשות כן באמצעות עובדים חדשים שתקבל.
בהחלטתו מסוף חודש נובמבר, ציין בית הדין כי "במקביל להכרה בזכויות הקניין של המעביד, יש להימנע מתוצאה שתעקר את זכות השביתה מכל משמעות מעשית... כך מובטחת האפקטיביות של זכות השביתה וזאת עד לקיום הדיון בתביעה לגופה".
ההסתדרות מבקשת משר התחבורה להתערב
ההסתדרות ביקשה משר התחבורה להתערב בניסיון לפתור את המשבר, ובינתיים החלה זעקת התושבים לגבור, משום שנאלצו לנסוע במוניות. השר שטרית דחה את הבקשות מצד חברי כנסת לשלול את הזיכיון של מטרודן, בנימוק שהאשמה אינה תלויה בה. וכך לפני כחודשיים החליט השר שטרית כי חברת התחבורה 'קווים' תשלח 16 אוטובוסים לעיר ותפעיל חלק מקווי השירות, לאחר שזו זכתה במכרז פנימי שנערך בין מספר חברות ולא הופץ ברבים.
ההסתדרות טענה, כי הכנסת "קווים" לעיר נעשתה בניגוד לכל הבטחותיו ואמירותיו של שטרית. לטענתה, "שר התחבורה השתתף באופן אקטיבי במאבקה הארגוני של מטרודן נגד עובדיה. בתחילה, במישור שאין לכנותו אלא כ'דברור' ו/או 'יחסי ציבור' לחברה, תוך תקיפה מתוקשרת חמורה נגד מאבק העובדים, ובהמשך התנערות מוחלטת מחובות המדינה שלא לפגוע בחירות ההתארגנות תוך ביצוע פעולות אקטיביסטיות לשבירת השביתה". בכך, נטען, "עירבה המדינה בין שני כובעיה (רגולטור ולקוח) והשתמשה לרעה בכוחה". כעת יכולה ההסתדרות לרשום לעצמה ניצחון גדול, דבר שקשה לומר על תושבי באר-שבע.
השר שטרית מכל מקום הבהיר כי בכוונתו לבחון אפשרות לערער על ההחלטה בפני בית המשפט הגבוה לצדק ובכך לנסות ולמנוע את ההשלכות הצפויות מהחלטת בית הדין.