מעבר החצייה אינו מבטיח חצייה בטוחה: 30% מהולכי הרגל שנהרגו בעת חציית כביש, נהרגו במעבר חצייה, מבין הולכי הרגל שנפגעו 58% נפגעו במעבר חצייה, מבין הילדים (עד גיל 14) 45% נפגעו במעבר חצייה, ומבין הקשישים (בני 65+) - 59%. כך עולה (יום ד', 13.4.05) מנתונים שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
מהנתונים עולה, כי בשנת 2004 נרשמו במשטרת ישראל 17,762 תאונות דרכים עם 36,919 נפגעים - בדומה לשנת 2003, מתוכם 428 תאונות קטלניות, 1,968 קשות ו-15,381 קלות.
עוד עולה, כי 73% מהתאונות אירעו בדרכים עירוניות, 53% מהתאונות שאירעו בדרכים עירוניות, היו בצמתים, לעומת 45% בלבד בדרכים לא-עירוניות.
חומרת התאונה בדרכים לא-עירוניות היתה גבוהה מאשר בדרכים עירוניות - בדרכים עירוניות 1.4% מהתאונות היו קטלניות ועוד 9.9% קשות, ואילו בדרכים לא-עירוניות 5.3% היו קטלניות ו-14.2% קשות.
כמו-כן, 63% מהתאונות אירעו בשעות היום וכ-37% בשעות הלילה. 74% מהתאונות היו התנגשויות של כלי רכב זה בזה, 15% מהתאונות היו מסוג פגיעה בהולך רגל והשאר תאונות רכב יחיד.
חלקם של הערבים בין הנפגעים גבוה מחלקם היחסי באוכלוסייה: 23% מהנפגעים בתאונות דרכים הם ערבים ו-24% הרוגים, מתוכם 26 ילדים עד גיל 14.
הגברים מעורבים בתאונות יותר מנשים
77% מהנהגים המעורבים בתאונות היו גברים ו-23% נשים, כאשר אחוז הנשים מכלל המורשים לנהוג עמד על 40%. אחוז הנשים מכלל הנהגים המעורבים בתאונות קטלניות עמד על 13%. 48% מכלל הנהגים המעורבים בתאונות אלו לא עברו עבירת נהיגה בעת התאונה.
מהן העבירות שכיחות ביותר?
ארבע העבירות השכיחות ביותר הן: אי-ציות לרמזור, סטייה מנתיב, אי-שמירה על מרחק ואי-מתן זכות קדימה לרכב. נהגים יהודים אינם מצייתים לרמזור ומרבים לסטות מהנתיב, ונהגים ערבים אינם שומרים על מרחק ונוהגים במהירות מופרזת.
בקרב הנהגים הצעירים עד גיל 18 קיימת שכיחות גבוהה של נהיגה במהירות מופרזת ואי-שמירה על מרחק, אך שכיחות נמוכה יחסית באי-מתן זכות קדימה להולך רגל ואי-ציות לרמזור.
חלקם של נהגים צעירים עד גיל 24, מתוך כלל הנהגים שהיו מעורבים בתאונות עם נפגעים, היה גדול בכ-42% מחלקם היחסי בכלל המורשים לנהוג. לעומת זאת, חלקם של הנהגים המבוגרים (בני 65 ויותר) המעורבים בתאונות היה נמוך ב-28% מחלקם היחסי בכלל המורשים לנהוג.
נתונים נוספים על התאונות שאירעו בשנה שחלפה ניתן לראות באתר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה:
[קישור].