פרויקט "מורים-חוקרים" יתכנס לראשונה מחר (יום ב', 23.5.05) באוניברסיטה העברית בירושלים, בהשתתפות מנכ"לית משרד החינוך, רונית תירוש, יו"ר ארגון המורים רן ארז וראש המזכירות הפדגוגית פרופ' יעקב כץ.
הפרויקט הוא שותפות חדשנית בין חוקרי חינוך באוניברסיטה לבין מורים ובתי ספר המעוניינים בחלופה למודל האוניברסיטאי המסורתי של לימודי תואר, הכשרות והשתלמויות. שותפות זו נועדה לקדם פעילות מדעית ומחקרית של מורים בבתי הספר.
המורים הופכים חוקרים פעילים בבית הספר, לומדים לערוך מחקרי שדה מתאימים ואיכותיים בהדרכת מנחים מהאוניברסיטה ומנהלים בעצמם את המחקר על כל שלביו, כולל כתיבת דוחות מחקר בפירוט השתמעויות מעשיות ויישומים בשטח של תוצאותיו.
על עבודת המחקר מקבלים המורים גמול השתלמות (56 שעות) ויכולים לקבל יתרה אקדמית על קורס "מורים-חוקרים" באוניברסיטה.
"כולנו למדנו הרבה מאוד וחווינו הרבה מאוד בשנת הניסיון הזאת", אומר מנהל בית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית ויוזם הפרויקט, פרופ' באב"ד, "למדנו שאפשר לנהל פעילות מחקרית של מורים בבתי הספר בפריסה רחבה ובאמצעים צנועים למדי. השותפות החדשה בין החברים מהאוניברסיטה ומורים בבתי הספר פועלת מצוין".
יעל בזק, מורה המשתתפת בפרויקט מספרת: "פחדתי מהמילה מחקר, וכרגע אני מחכה בכיליון עיניים לתוצאות. בעקבות הפרויקט, אני חושבת ללמוד לתואר שני".
בקרוב יעלה לרשת אתר אינטרנט שיציג את מחקרי המורים. בין נושאי המחקר: אילו גורמים שוקלים הורים בבואם לבחור גן לילדיהם; סוגי משחק המעוררים אלימות בקרב בנים בגן הילדים; השפעת יחס אישי של המורה על מוטיבציה; הקשר בין הפרעות משמעת בבית הספר והתנהגויות סיכון; תפקיד המורה בעת אירוע ביטחוני לפי משרד החינוך ולפי תפיסת המורים; התנהגות והישגים של תלמידים עם בעיות התנהגות; השתתפות תלמידים בדיונים בכיתה; מה בין חברות עם בן/בת זוג להישגים בלימודים; הבדלים בין בנים ובנות במקורות המוטיבציה להצלחה במתמטיקה.