|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
האם ניתן לקיים צוואה על בסיס העתק הצוואה?
כתיבת המומחים
האם כדאי להשקיע בנאסד"ק 100?

מועצת יש"ע עתרה לבג"צ

המשטרה נכנעה: התירה לינה בכפר מימון

כ-20,000 אנשי כוחות הביטחון נערכו לקראת הצעדה הגדולה במשטרה ציינו, כי יפעלו למנוע כל ניסיון לפריצה לגוש קטיף הצעדה למחסום כיסופים מתחדשת הבוקר
18/07/2005  |     |   חדשות   |   תוכנית ההינתקות   |   תגובות

עצרת התפילה בנתיבות [צילומים: AP]

מורידים אנשים מהאוטובוסים


צועדים לעבר נתיבות

רנית נחום-הלוי
המורדים תקפו את שרון: אתה דיקטטור

שלומי דיאז
יש"ע: נקיים הצעדה גם בלא רשיון

עומר שיקלר
מועצת יש"ע: "יום פקודה" צה"ל: נסגור את השטח

עומר שיקלר
הרב אבינר: עשרת הדברות לחייל המגרֵש

כ-20 אלף איש - גברים, נשים, זקנים וטף, יצאו בערב (יום ב') סמוך ל-21:00 בצעדה מנתיבות לכפר מימון, בדרכם לגוש קטיף. היציאה החלה לאחר קבלת פנים שנערכה לבאים, ולאחר כמה נאומים שנשאו רבנים ובכירים ממועצת יש"ע.

היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, והמשטרה, קבעו כי מדובר בהפגנה בלתי חוקית, אך מסרו פומבית כי לא יעצרו את המפגינים באזור שבין נתיבות לכפר מימון. בערב הודיעה המשטרה, כי היא תאפשר הגעה רק עד סמוך לכפר מימון. מעבר לכך, נמסר, לא תתאפשר תנועה. החשש שרווח הוא כי אם ייכנסו לכפר, הם יתבצרו במקום במבנים ולא ניתן יהיה להוציאם אלא לאחר מאבק קשה ביותר.

למרות זאת, לקראת 23:00 הצליחו כמאה וחמישים צעירים לפרוץ דרך השדות ולהגיע אל תוככי כפר מימון. כוחות משטרה דלקו אחריהם. בינתיים, הצליחו מאות צעירים נוספים לחדור. כשנוכחו המשטרה והשר לביטחון פנים, גדעון עזרא, שהיו בתוך החמ"ל בכפר מימון, כי מדובר בקרב אבוד, התקבלה ההחלטה: להתיר לעשרות האלפים ללון הלילה בכפר מימון בתמורה לכך שראשי יש"ע והמפגינים ישבו למו"מ עם המשטרה והתחייבו שבבוקר יום ג' לא תתחדש הצעדה לכוון הגוש.

המפגינים הסכימו למו"מ לילי בביתו של ח"כ יצחק לוי המתגורר בכפר מימון, אך לא הסכימו להתחייב שהצעדה לא תחודש. השר לביטחון פנים הודיע בתחילת המו"מ, כי המשטרה לא תאפשר צעדה לגוש. המפגינים הודיעו כי הצעדה תתחדש. גורם משטרתי ציין כי "אם המו"מ יעלה על שרטון וכל צד ישאר בעמדתו הצעדה תתחדש וצפוים עימותים קשים. מבחינתה משטרה הצעדה לא תותר. כך שרק הצד השני צריך לוותר".

השר עזרא הודיע לקראת חצות כי הצעדה לא תותר וכל מי שינסה לצעוד יבלם. השר עזרא הוסיף כי המשטרה לא נכנעה בהתירה להיכנס לכפר מימון, אלא שההחלטה התקבלה "לנוכח המצב הקשה שנקלעו אליו האנשים בדרך ועל-מנת שלא יעבירו את הלילה בצירים".

בינתיים נותרו פרוסים באיזור כחמשת אלפים שוטרים ומספר כפול של חיילים שערוכים לקראת הבוקר לכל ניסיון לפרוץ אל תוך הגוש דרך מעבר כיסופים.

מזוז נותן גיבושי למשטרה

מזוז הודיע בערב כי הוא נותן גיבוי מלא לפעולות המשטרה, לרבות לכך שמנעה יציאת האוטובוסים של פעילי הימין להפגנה בנתיבות ולצעדה לעבר כיסופים. כך הודיע משרד המשפטים, בעקבות הטענות נגד המשטרה, כאילו זו הפרה את החוק, בעצם זאת שעצרה יציאת האוטובוסים לנתיבות. יתירה מכך: מזוז הודיע, כי פעולות המשטרה נעשו בתיאום עימו.

הדרמה החלה כבר בצהריים. המשטרה מנעה יציאתם של עשרות אוטובוסים ורכבי הסעה: מתל אביב, חיפה, קריית שמונה, טבריה, זכרון יעקב, בני ברק, בת ים, רחובות, מחלף מסובים, גבעת שמואל וצומת בר-אילן. כן עצרה המשטרה את יציאתם של אוטובוסים בהתנחלויות קריית ארבע, עפרה, בית אל, שילה ומעלה לבונה שבגדה המערבית. עצירת האוטובוסים נעשתה, לטענת המשטרה, כדי לסכל עבירה - הגעת הנוסעים לגוש קטיף, המוכרז שטח צבאי סגור.

מועצת יש"ע הגיבה בהפתעה ובזעם. נטען, כי עצירת האוטובוסים שעמדו לצאת בדרכם לנתיבות, אינה חוקית ואינה חוקתית. מועצת יש"ע קראה לכל הציבור להגיע למקום בכל דרך. "מי ברגל, מי ברכב ומי ברכבת", אמרו.

בערב עתרה מועצת יש"ע לבג"צ, בבקשה דחופה להורות למשטרה להימנע מחסימת הכבישים ולהימנע מחסימת הגישה עד מחסום כיסופים. מועצת יש"ע מבקשת מבג"צ שיוציא צו ביניים, שיחייב את המשטרה לאפשר את קיום הצעדה עד המחסום. העתירה הועברה לשופט תורן.

המארגנים ציפו ל- 100 אלף

בשעה 20:00 דווח על-ידי המארגנים, כי כ-40 אלף בני אדם הגיעו לנתיבות, וכי אלפים נוספים נמצאים בדרכים, בדרכם למקום. נוכח העיכוב בהגעת המשתתפים לעצרת בנתיבות, החליטו המארגנים לדחות את פתיחת העצרת הרשמית שתוכננה לשעות אחר-הצהריים. האלפים שכבר הגיעו השתתפו בתפילה המונית. נואמים שונים הלהיבו את הקהל. עם זאת, גורמים רשמיים טענו, כי במקום מספר נמוך יותר של משתתפים - כ- 15 אלף. בכל מקרה, היעד של המארגנים - 100,000 בני אדם, לא הושג.

המארגנים הודיעו, מבעוד מועד, כי בסמוך לשעה 20:30 יחלו בצעדה לכיוון כפר מימון המרוחק כ-10 קילומטרים מנתיבות, האתר בו הם מתכננים ללון. וכך אכן אירע. המשטרה, מצידה, הודיעה כי תאפשר את הצעידה למקום, מאחר ומדובר במספר רב של אנשים. המארגנים הציבו סדרנים רבים לאורך כל הדרך, וחזרו וקראו לציבור להימנע מגל גילויי אלימות כלפי כחות הביטחון.

בעקבות עצירת יציאת האוטובוסים, פנתה האגודה לזכויות האזרח אל מפכ"ל המשטרה, בקריאה דחופה לבטל כל פקודה לעצור אוטובוסים בדרך לנתיבות ולפעול על-מנת להבטיח, כי לא יימנע מאזרחים המבקשים זאת להגיע לעיר. עו"ד לילה מרגלית מהאגודה לזכויות האזרח, שכתבה את המכתב, מבהירה כי לא הצליחה למצוא כל הוראת חוק, המסמיכה את המשטרה לעכב אוטובוסים, אך בשל החשש שנוסעיהם מבקשים להתקבץ במקום מסוים. זאת ללא קשר לסמכותה של המשטרה לפעול כנגד הפגנה בלתי חוקית במקום התרחשותה.

"המשטרה תפעל בנחישות נגד מפירי החוק"

המפכ"ל, רב-ניצב משה קראדי, אמר במסיבת עיתונאים שקיים בשעה 17:00 בקיבוץ עין השלושה, כי החליט לא לאפשר את קיום צעדת הימין משום שמדובר ב"ניסיון להשתמש במחאה כפלטפורמה לפעילות בלתי חוקית להקמת גוש חוסם ומניעת הפינוי". לדבריו, "אם יהיה ניסיון לפגוע בשוטרים, הם יפעילו את כל הכוח המותר להם בחוק ויפעלו בנחישות".

מעט מוקדם יותר אמר דובר משטרת ישראל, כי על-רקע ההחלטה לסגירת הרצועה, ובעקבות הערכת מצב מיוחדת שקיים המפכ"ל, הוחלט על הערכות מוגברת של המחוזות לקראת אפשרות של חסימות כבישים והפרות סדר. "המשטרה תפעל בנחישות נגד מפירי החוק ואלה המסכנים את שלום המשתמשים בדרך. כוחות ואמצעים מיוחדים יוכנו בכוננות להפעלה מיידית במקומות שונים ברחבי הארץ לאכוף את החוק ולצמצם את הפגיעה בשיגרת החיים ובעיכובים הצפויים בזרימת התנועה".

"נדגיש, כי בשעה שמופעלים כוחות רבים בתחום הביטחון השוטף למניעת פח"ע, נאלצת עתה המשטרה על-רקע הכוונה לבצע פעולות מחאה בלתי לגיטימיות, להקצות כוחות רבים נוספים נגד מפירי הסדר. משטרת ישראל פונה לאזרחים בבקשה לגלות סבלנות ולאפשר לכוחותיה המקצועיים לבצע תפקידם לשמירת הסדר הציבורי ומהלך החיים התקין", אומר דברי דובר במשטרה, סנ"צ עופר סיון.

כ-20,000 אנשי כוחות הביטחון, חיילים שוטרים ואנשי מג"ב משתתפים באבטחת האירוע, ובמידת הצורך גם במניעת ניסיונות חדירה לשטח הרצועה. בצהריים (יום ב') שבה והדגישה המשטרה כי היא אוסרת קיום הצעידה, כיוון שאינה חוקית, ומאחר וקיים חשש שמפגינים ינצלו את המצב ליצירת גוש חוסם בין הצבא והמשטרה לכניסות לגוש. במשטרה ציינו, כי יפעלו למנוע כל ניסיון לפריצה לרצועה המוגדרת כשטח צבאי סגור.

במשטרה הודיעו עוד בבוקר, כי הם יקימו מחסומים באיזור בית קמה וביד מרדכי, כדי למנוע את הגעת מתנגדי ההינתקות לעצרת. בנוסף, נחסמו לתנועה צומת גב-ים וצומת סעד בדרום. השוטרים פרסו מחסומים גם לאורך הקו הירוק ובסמוך לו. כמו כן, פועלים כוחות סיור בג'יפים ויחידות תצפית - במטרה למנוע כניסת מסתננים בודדים.

נמשיך לצעוד עד גוש קטיף

כנרת רוזנפלד, תושבת שדרות אשר הגיעה למקום העצרת בנתיבות יחד עם ילדיה, אמרה ל-Nfc, כי המוני בני אדם הלבושים בכתום נמצאים במקום ונוספים עושים את דרכם למקום מכל הכיוונים ואף דרך השדות. "יש פה שמחה גדולה ותקווה גדולה. מדובר במראה מרנין", אמרה וציינה, כי במקום כוחות רבים של משטרה ואף מסוק שחג באויר ומצלם את האנשים.

"המשטרה פשוט באטרף. את החברה שלי מקריית שמונה עיכבו כארבע שעות עד שנתנו לה להמשיך בדרך. המשטרה איימה על בעלי חברות ההסעות כי ישללו את הרישיון שלהם", אמרה. לדבריה, בכוונתה להמשיך לצעוד עם בני משפחתה על-פי התוכנית ולהגיע למחסום כיסופים ומשם עד גוש קטיף. "נמשיך לצעוד עד גוש קטיף, באהבה, בנחישות ובלי אלימות", אמרה.

ולרשטיין: כאיש אחד נצעד לגוש קטיף

מועצת יש"ע ומארגני הצעדה, שנחושים בדעתם לקיים את הצעדה כפי שתיכננו, צופים להגעתם של רבבות עד גוש קטיף. בראיון לגל"צ אמר פנחס ולרשטיין: "כאיש אחד נצעד לגוש קטיף, אסור למנוע זאת מאיתנו". "במקום שיעמדו מולנו חיילי צה"ל וכוחות ביטחון שונים ימנעו מאיתנו את ההליכה - נעמוד באותו המקום. אך לא נחצה קווים אדומים, לא נאפשר להרים יד על חייל או על שוטר, אלא נעמוד כאיש אחד עד שיתנו לנו להמשיך לגוש קטיף", אמר.

במשטרה שוקלים לעצור את הצעדה כבר בנתיבות

בשעות הבוקר קיימה צמרת המשטרה תדרוך, בראשות המפכ"ל, משה קראדי. מפקדי המשטרה דנו בצעדים שינקטו נגד הצועדים אם וכאשר ינסו חלק מהם לחדור לגוש קטיף או לחסום צירי תנועה. מפקד המחוז הדרומי, ניצב אורי בר-לב, הציג בפני המפכ"ל את תוכנית היערכות המשטרה לקראת הצעדה, שכאמור, נערכת ללא אישור על-פי החלטת המשטרה מאמש. גם השר לביטחון פנים, גדעון עזרא, דווח על הערכות המשטרה.

ניצב אורי בר-לב הציג את פריסת הכוחות והתנהלות המשטרה לקראת האירוע. גורם משטרתי מסר עוד בבוקר, כי נבחנת האפשרות לפזר את המפגינים עוד לפני שיגיעו לאיזור המחסומים בצומת כיסופים המובילה לגוש קטיף. חלק מאנשי המשטרה אף מצדדים בפיזור המפגינים כבר בנתיבות, מקום ההתכנסות, בטרם יצאו לצעדה. בצהריים החליט רב-ניצב קראדי שלא לאפשר למפגינים לצעוד מנתיבות לעבר כפר מימון בעקבות מידע על כוונה של מתנחלים להקים שם "עיר אוהלים".

תת-אלוף גיא צור, ראש מטה פיקוד דרום, אמר (א') "אנחנו נערכים להפגנה ולפעול ביד קשה נגד מתנגדים. אנו ערוכים בסדרי כוחות מספיקים על-מנת לשמור על צו האלוף".

גורמים בצה"ל: הצעדה מונעת טיפול בחמאס

במשך כל היום התקיימו דיוני הערכת מצב אצל גורמי הצבא ומשטרה, על-מנת להתכונן ולהיערך לצעדה. גורם צבאי אמר ל-Nfc, כי הערכת מערכת הביטחון היא שמרבית הצועדים ינהגו בהתאם לחוק ולא ינסו לפרוץ לרצועה. עם זאת, הוא הביע חשש ממעשיהם של קיצוניים שינסו ליצור פרובוקציות.

גורמים אחרים בצה"ל תוקפים את מארגני הצעדה, בטענה כי האירוע יעסיק את תשומת לב הצבא וימנע ממנו מלבצע את משימות האבטחה וההגנה מפני אירגוני הטרור הפועלים בעזה. במקביל להערכות לקראת הצעדה, צה"ל ריכז כוחות רבים בפאתי הרצועה אשר עומדים בכוננות למקרה שידרשו לפעול ברצועת עזה נגד משגרי הקסאמים ואירגוני הטרור.

"הצעדה מעסיקה אותנו, ובמקום להתעסק כל כולנו בלחימה בטרור אנחנו מתעסקים בדברים שאנחנו לא צריכים להתעסק בהם" - אמר תת-אלוף גיא צור.

הרב אבינר: לא לבצע פינוי - כן לשרת במילואים

הרב אבינר פירסם (יום א') תשובה לאיש מילואים, בה הוא חוזר על קריאתו לסרב לשרת במילואים במידה והתפקיד קשור ישירות לפינוי. עם זאת, הרב אבינר יוצא בקריאה שלא לסרב במידה והתפקיד לא קשור ישירות לפינוי. "כמובן, אם אתה ניצב ממש בתפקיד גירוש, בוודאי שיש לנסות בכל דרך להפטר ממילואים אלה, אבל אם אתה ניצב במקום אחר, אלא שזה משחרר בעקיפין חיילים לגירוש, אין זו אחריותך, ואין זה נקרא לפני עיוור לא תיתן מכשול, או מסייע לדבר עבירה או מחזק ידי עוברי עבירה כי הקשר עקיף ורחוק".

הוא ממשיך ואומר: "אדרבא, מצווה לשרת במילואים בצבא, כי יש לצבא משימות רבות מלבד הגירוש, הוא מגן על העם ועל הארץ ועל קידוש השם, וזה צבאנו שאנחנו אוהבים ומעריכים, גם אם יש לנו ביקורות קשות עליו, זה צבאנו לנצח".

תאריך:  18/07/2005   |   עודכן:  19/07/2005
עומר שיקלר, שלומי דיאז
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הראפר המצליח והשנוי במחלוקת, אמינם יפרוש מהבמה, אחרי הופעתו האחרונה בדבלין, אירלנד, ב-17 בספטמבר. כעת, יתרכז אמינם בהפקה.
18/07/2005  |  הדר פרבר  |   חדשות
כוכב לכת חדש נתגלה במרחק רב בגלקסיה, והוא בעל שלוש שמשות, כך מדווחים היום (יום ב', 18.7.05) אסטרונומים.
18/07/2005  |  יפעת גדות  |   חדשות
41 רשויות ברחבי המדינה יחלו בשנת הלימודים הבאה ביישום שלב א' של דוח דוברת לרפורמה בחינוך. הגידול במספר היישובים התאפשר בעקבות תוספת תקציבית של 20 מיליון ש"ח שאישרה אתמול (יום א', 17.7.05) הממשלה בישיבתה השבועית.
18/07/2005  |  מירב לוי  |   חדשות
סין פעלה למיגור כנופייה אשר סוחרת בתינוקות במרכז המדינה ועצרה 28 חשודים. 27 תינוקות, חלקם בני 10 ימים בלבד, הועברו לרשויות.
18/07/2005  |  הדר פרבר  |   חדשות
הפרקליט הצבאי הראשי הורה (יום א', 17.7.05) על פתיחת חקירה של המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) בעקבות עימות בין מפקד גדוד לבין מתפרע פלשתיני במהלך הפרת סדר אלימה בתאריך 14 ביולי 2005 בסמוך לכפר אמתין.
18/07/2005  |  עומר שיקלר  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
היא רצתה להיות בתו של משה דיין, שהיה אישיות מקרינה ושנויה במחלוקת ובעייתית, ובעיקר מיוחדת במינה, כה מקורית
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
מיהו גולן, מה דעותיו - לכל ידוע, לא כן אבי שקד    לפי מודעות הענק שפירסם בעיתונות סוף השבוע, הסוציאליסט הזה כנראה אינו חסר ממון בכיסיו    כגודל המודעות - כך גודל האבסורד הפוליטי
דרור אידר
דרור אידר
למרות הקשיים ומורכבות המצב חובה לראות את התמונה הרחבה ולהודות על נס התקומה המדינית ועל היכולת להגן על עצמנו    על שמחה בזמנים קשים ועל ה"אף-על-פי-כן" המפורסם של ברנר. טובה הארץ מאוד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il