ביקורת קשה הופנתה כנגד ממשלת הודו, במסגרת פתיחתו (ה', 15.09.05) של כנס המגזר הקמעונאי בבומביי, בשל מדיניותה הנוקשה בכל הקשור לכניסתן של חברות זרות לשוק.
נציגיהן של למעלה מאלף חברות ורשתות קמעונאות מהעולם, הביעו תרעומת על כך שחוקי המדינה אוסרים עליהן לפתוח חנויות מכירה בבעלותן הישירה. כיום ישנה בהודו נוכחות מסיבית של מותגים זרים, ביניהם נייק, בנטון וטומי הילפיגר, אולם פעילותם מוגבלת למכירה רק בחנויות הפועלות באמצעות זיכיונות של אזרחים מקומיים.
בשנים האחרונות נרשם זינוק חד בדרישה למוצרי צריכה מערביים בתת-היבשת הענקית, דבר שגרר אחריו את הקמתם של אין ספור קניונים ובתי כלבו חדשים. הצמיחה הקבועה של הכלכלה ההודית, בשיעור של 6% לשנה בכל העשור האחרון, יצרה שכבת מעמד בינוני ענקית בת למעלה מ-300 מיליון בני-אדם, הנהנים מהכנסה גבוהה ומודעות צרכנית מפותחת.
עם-זאת, ועל-אף רצונן של ענקיות מסחר עולמיות, כמו וול-מארט האמריקנית, להיכנס לשוק הקמעונאות ההודי, הדרך נחסמת בשל חוקי המדינה הנוקשים, שמשמרים את נוכחותן ושליטתן של למעלה מ- 12 מיליון חנויות מכירה מסורתיות קטנות.
לאור-זאת, החלה מתגברת הביקורת על המצב הנוכחי, לא רק מצדן של החברות הבינלאומיות אלא גם מכיוונם של גורמים בתוך המדינה.
ראשי המגזר התעשייתי בהודו, הביעו דרישה להקל את ההגבלות, וטענו כי בכל מקום בעולם בו נפתח השוק הקמעונאי לתחרות, הרוויחו היצרנים המקומיים באופן משמעותי.
גם נציגי הממשלה הביאו תמיכה בחיזוק התחרות, והחלו במגעים עם חברי הפרלמנט לשינוי החקיקה. מולם יעמדו בעיקר חברי המפלגה הקומוניסטית, שאמונים על שמירת האינטרסים של 22 מיליון המועסקים בתחומי המכירות.