נפילה חדה נרשמה (26.09.05) במניות חברת הרכב היוקרתית פורשה, לאחר הודעתה כי היא מתכוונת להגדיל את אחזקותיה בחברת פולסווגן מ-5 ל-20 אחוז.
הודעתה של פורשה באה לאחר שמועות שנפוצו במהלך השבוע שעבר, אשר דיברו על רכישה סודית של מניות פולסווגן בידי משקיע אלמוני, כנראה כצעד ראשון לפני השתלטות עויינת.
מניות פורשה נפלו ביותר מ-11% בראשית המסחר בבורסת פרנקפורט, אולם התאוששו מעט בהמשך היום. בסיכום המסחר נרשמה ירידה של כמעט 9% לשער סופי של 617.20 אירו (747.92 דולר).
במקביל, עלו מניות פולסווגן בכאחוז בודד, לשער של 52.11 אירו (63.15 דולר). האנלסטים בשוק הרכב הגרמני לא התרגשו יתר על המידה מהמהלך הצפוי, והעריכו כי מדובר בשימוש בעודפי המזומנים שהצטברו בקופתה של פורשה בשנה האחרונה.
דוברי החברה עצמה העדיפו לציין את הקשר ההדוק בין שתי היצרניות, ואת הצורך לשמור על פולסווגן מפני מהלך השתלטות של גורמים שאינם בעלי מחוייבות ארוכת טווח כלפיה. כיום, עומד למבחנו של בית המשפט האירופאי חוק גרמני ותיק, המגן על זכויות ההצבעה של מיעוט בעל 20% ומעלה מאחזקות החברה, וכך מגן על פולסווגן ודומותיה מפני מהלכים של השתלטות עויינת.
הגדלת האחזקות המתוכננת התקבלה בברכה בהנהלת פולסווגן, וכן אצל רשויות מדינת סקסוניה התחתונה בגרמניה, המחזיקה כיום כ- 18% מאחזקות יצרנית הרכב הענקית.
במקביל, הודיעה רשות הפיקוח הגרמנית - ה- BaFin על פתיחת חקירה שיגרתית לבדיקת העליה בשערי מניות פולסווגן טרם הודעתה של פורשה. על אף החשדות שעוררה העליה המוקדמת, טועני ב-BaFin כי בשלב זה אין הוכחה לרמאות או לעבירות אחרות על חוקי שוק ההון.
שיתוף הפעולה ארוך השנים בין שתי יצרניות הרכב הגרמניות הודק לאחרונה, לאחר שהחלו בפיתוח משותף של מכונית הספורט האחרונה של פורשה - ה- Cayenne, ורכב השטח היוקרתי של פולסווגן - ה- Touareg.
בנוסף, פועלות החברות יחד עם יצרנית גרמנית נוספת - אודי - בתחום החם ביותר בשוק הרכב כיום - מנועים משולבים של בנזין וגז.
פורשה נמצאת בתקופה טובה יחסית, ודיווחה בראשית החודש על עליה של כמעט 7% בהכנסותיה בשנה האחרונה - מה שמהווה עליה שנתית רצופה בפעם האחת-עשרה. מנגד, נקלעה פולסווגן לקשיים כלכליים לא פשוטים, במסגרתם הודיעה על
קיצוץ של כעשרת אלפים עובדים ממצבת כוח האדם שלה בגרמניה.
בנוסף, נאלצה החברה הענקית, המחזיקה בין היתר את סקודה הצ'כית, בנטלי הבריטית, ולמבורגיני ובוגטי האיטלקיות, גם להכחיש את השמועות העקשניות על כוונתה לסגור או לרכוש מחדש את מניות השוק של יצרנית הרכב הספרדית סיאט.