הפרלמנט העליון של יפן העביר (ו', 14.10.05) ברוב של 134 תומכים מול 100 מתנגדים, את הצעת החוק של ראש הממשלה ג'וניצ'ירו קויזומי, בדבר הפרטת שירות הדואר הענק של המדינה.
התוכנית המהפכנית, אחריה עוקבים בשבועות האחרונים הגורמים המרכזיים בכלכלה העולמית, קיבלה יום לפני כן גם את אישורו של בית-הנבחרים התחתון של יפן, ועתה סיימה באופן מעשי את הליכי החקיקה הסבוכים שלה.
הפרטתו הצפויה של שירות הדואר, תעביר לידיים פרטיות את השליטה על כל שירותי המשלוחים, החסכונות וההפקדות הקשורים בו, עד לתאריך יעד סופי שנקבע לסוף שנת 2017. מדובר במערכת עצומה, החולשת על נכסים וביטחונות בסכום עצום של כ- 330 טריליון ין (2.9 טריליון דולר).
בבסיסה של הצעת החוק עומד רצונו של קויזומי, להעביר את מערכת הכספים הענקית של השירות לידיהם של אנשי עסקים פרטיים וניהול עצמאי. עד היום, שימשו העתודות הכספיות לצרכיה של מפלגת השילטון באותה העת, אשר העבירה אותם לפעילויות ציבוריות שונות, שהניבו לה רווח פוליטי רב.
ראש הממשלה עצמו היה כה נחוש לאשר את החוק, עד כי הכריז על בחירות חדשות לאחר כישלונו להעביר את ההצעה באוגוסט האחרון. ניצחון המפלגה הליברל-דמוקרטית שבראשותו היה כה גורף, עד כי היה ברור, בוודאות כמעט מוחלטת, שאישור הפרטת הענק הינו עניין של שבועות ספורים בלבד.
התוכנית עצמה צפויה להיערך בשלבים. במסגרה יופרדו חטיבות השירות זו מזו החל משנת 2007, ואז ימכרו בהדרגה לציבור הרחב. מעבר לנכסים המצויים בידי השירות במסגרת עסקי הביטוח הענפים שלו, יש בידיו גם הפקדות וחסכונות בשווי כולל של 200 טריליון ין (1.75 טרליון דולר), דבר שיהפוך אותו, עקרונית, לאחר ההפרטה, לתאגיד הבנקאי בעל מצבת הנכסים הגדולה ביותר עולם.
בראשית החודש,
בוצע מיזוג ענק בין המוסד הפיננסי השני בגודלו במדינה - Mitsubishi Tokyo Financial Group, והרביעי בגודלו - UFJ, אשר יצר, לעת עתה, את הבנק הגדול בעולם - Mitsubishi UFJ Financial Group - בעל סך נכסים של כ- 190 טריליון ין (1.66 טרליון דולר). בכך, עבר התאגיד החדש את מי שהחזיק בתואר במשך שנים רבות - בנק CitiGroup - אשר מחזיק נכון לרבעון האחרון מצבת נכסים של כ- 1.55 טריליון דולר ברחבי העולם.
כאמור, צפויה הפרטת שירות הדואר להוריד את שני הבנקים הללו מקום אחד בדירוג, אולם במקביל, מעוררת גם חששות גדולים בקרב איגודי העובדים ביפן. לדידם, התוכנית הצפויה, לא רק שלא תשפר את רמת היעילות והשירות של מערכי הדואר והמשלוחים, אלא אף תגרום לפיטורי ענק של אלפי עובדי דואר במדינה.
כמו כן, טוענים נציגי המתנגדים, תחת שליטה פרטית יהפכו הכספים העצומים לנחלתם של בודדים בלבד, וזאת עומת המצב כיום, בו זוכים כלל אזרחי המדינה בשיפור התשתיות הישנות במסגרתם של מספר פרויקטים לאומיים גדולים.