|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי

צווי איסור יציאה מהארץ לבכירים לבנונים

רייס: הקהילה הבינ"ל חייבת להחליט כיצד לנהוג בסוריה

הצוות של מליס יוצא לניו-יורק לקראת הדיון המכריע במועצת הביטחון מסתמן: המדינות יסתפקו באזהרה תקיפה לדמשק ויקראו לה לשתף פעולה עם החקירה
23/10/2005  |   News1 News1   |   חדשות   |   העולם הערבי   |   תגובות
מחלקה ראשונה
סוריה: "הדוח מתבסס על עדים עויינים"

עומר שיקלר
בוש: דוח חמור, מצביע על רצח פוליטי

אסף גבור
ג'ק סטרו: יש לבצע פעולה נגד הממשל הסורי באופן מידי

הקהילה הבינ"ל חייבת להחליט מה לעשות עם סוריה לאחר שמסקנות הוועדה הבינ"ל של האו"ם מסבכות אותה וקושרות אותה באופן ישיר לרציחתו של ראש הממשלה הלבנוני לשעבר, רפיק אל חרירי, אמרה הערב (א', 23.10.05) קונדוליזה רייס, מזכירת המדינה האמריקנית.

"אלו הן האשמות רציניות ביותר וחייבים לדון בהן ברמת שרי החוץ של המדינות", הוסיפה רייס במהלך ראיון טלוויזיוני לרשת שידור בריטית.

"אני דיי בטוחה שכשראשי הקהילה הבינ"ל יתכנסו יחדיו אנחנו נחליט מה לעשות, אבל זה לא יכול להיות נושא שישאר מונח על השולחן", אמרה רייס והוסיפה, "חייבים לעסוק בנושא הזה".

רייס לא סיפקה בראיון פרטים נוספים על הצעדים בהם לדעתה הקהילה הבינ"ל צריכה לנקוט.

צווי איסור יציאה מהארץ לבכירים לבנונים

מערכת המשפט הלבנונית הוציאה צווי איסור יציאה מהארץ לעשרה בכירים לבנונים ששמם נקשר בפרשת רצח ראש הממשלה לשעבר והמיליארדר רפיק חרירי. לפי מקורות לבנונים, המדובר באנשי הדרג הפוליטי והביטחוני כאחד. טרם נמסרו שמות. כן גובשה רשימה של "אנשים מן השורה" שאינם מורשים לעזוב את לבנון, והופצה לרשויות נמל התעופה של ביירות.

גורמים ביטחוניים ובמערכת המשפט בלבנון אומרים, כי השבוע יימשכו המעצרים בקרב פוליטיקאים, אנשי צבא וגורמים במנגנוני הביטחון, חלקם מאוזכרים בדוח החקירה הבינלאומית, וחלקם לא.

האחים שסיבכו את הנשיא

השלטונות הלבנוניים עצרו בינתיים את מחמוד אל-עאל שמוזכר בדוח כמי ששוחח בטלפון עם הנשיא הפרו-סורי, אמיל לאחוד, שלוש דקות לפני ההתנקשות בחייו של חרירי. הוא אחיו של אחמד אל-עאל העצור מזה כחודש וחצי בחשד ששימש כדמות מפתח בתכנון ההתנקשות.

התובע הכללי בלבנון חתם על צו מעצר גם נגד וליד עבד אל-עאל, כפי הנראה קרוב משפחה של השניים, המשרת כקצין במשמר הרפובליקה - אותו גוף בראש עמד מוסטפא חמדאן (המקורב ללאחוד), שנעצר בחודש אוגוסט עם עוד שלושה בכירים במערכת הביטחון הלבנונית בחשד למעורבות ברצח חרירי. לא ברור אם וליד נעצר.

בתקשורת הלבנונית חל תחילה בלבול בין האחים אל-עאל. נראה, שמחמוד אל-עאל מ"האגודה האיסלאמית למיזמי צדקה" הפרו סורית (אל-אחבאש) הוא האחראי על יחסי הציבור באגודה ועל הקשר עם גורמי הצבא והביטחון הסורים, ולא אחיו כפי שנמסר קודם.

עצם הזכרתו בדוח כמי ששוחח בטלפון עם הנשיא לאחוד דקות לפני רצח חרירי, עוררה מחדש את הקריאות לפיטוריו של האחרון. מלשכתו של לאחוד נמסר, כי "מספרי הטלפון של לשכת הנשיאות ושל הנשיא עצמו ידועים. גם אם מישהו מתקשר לטלפון של הנשיא, לא בהכרח הנשיא הוא זה שעונה". בכך טענו למעשה כי לא הנשיא הוא שדיבר עם אל-עאל, ייתכן אחד מאנשי לשכתו.

גורמים בצוות החקירה שמרכז החוקר הגרמני דטלף מליס, מגלים כי לאחוד התבקש להעיד בשעתו בפני הוועדה, אך סירב בטענה שהוא עסוק מדיי.

המגמה: הארכת כהונת הצוות של מליס עד האביב

הצוות של מליס ייצא היום מביירות לניו-יורק לקראת הדיון במועצת הביטחון של האו"ם בדוח החקירה ביום שלישי. הצוות ישוב ללבנון ביום חמישי ובסוף השבוע יצטרף אליהם מליס עצמו.

כהונת הצוות הוארכה עד אמצע דצמבר וכבר יש דיבורים בחוגים בינלאומיים על אפשרות להארכת כהונת הצוות בחצי שנה נוספת, בתום תקופה זו. נראה שמאחורי ההארכה עומדת כוונה להפוך את החקירה לכלי ניגוח בדמשק ומנוף לחץ מתמשך - מעין חרב המתנוססת מעל צווארה לאורך זמן - שיגרום לה לסגת מעמדותיה ולקבל על עצמה את תביעות הקהילה הבינלאומית בנושאים שונים.

הפיצוץ הראשון מאז פרסום הדוח

חששות הלבנונים מתגובות נקם של תומכי סוריה ב"יום שאחרי הדוח" מתממשות. כבר הבוקר (ראשון, 23.10.05) אירע פיצוץ ראשון מאז פרסום הדוח בבירה ביירות. היה זה פיצוץ בעל עוצמה נמוכה, וכפי הנראה ללא נפגעים.

רק הלילה נעצרו שלושה לבנונים שהופעלו לדבריהם על-ידי קצין מודיעין סורי בדרגת אלוף משנה עוד מלפני הנסיגה הסורית מלבנון, במטרה לזרוע אווירה של פחד במדינה באמצעות הנחת מטענים במקומות שונים. המטרה, כך עולה מחקירתם, הייתה להביא את הקהילה הבינלאומית למסקנה שנוכחות הסורים היא שמייצבת את הביטחון במדינה ונסיגתם תביא לתוהו ובוהו.

גם החשוד שנעצר כמעורב בפרשת תכנון ההתנקשות בחייה של הכתבת הלבנונית, מי שיידאק, הופעל לטענתו על-ידי אותו אלוף משנה. בינתיים, נמשכות כמעט מדי יום הפשיטות של השלטונות הלבנוניים על בתים המשמשים מקומות אכסון לחומרי נפץ ואמצעי לחימה.

הדרישה לבית דין בינלאומי - ראש החץ של מאבק מתנגדי סוריה

ממשלת לבנון התכנסה אתמול לדיון מיוחד בראשות פואד סניורה ושיבחה את עבודת צוות החקירה מטעם האו"ם. "הם הפגינו מקצועיות ופעלו בעצמאות, ללא פניות, והרחק מהפוליטיקה", נמסר בהודעת הסיכום. ראש הממשלה סניורה הביע תקווה, שנראית יותר כמס שפתיים, שהדוח לא ישליך לרעה על יחסי סוריה-לבנון, "יהיה מה שיהיה". סוגיית העמדת המעורבים לדין בפני בית דין בינלאומי, שמסתמנת עתה כדבר הבא - ראש החץ של המאבק שמנהלים מתנגדי סוריה בלבנון, לא נדונה בישיבת הממשלה.

הנשיא בשאר אסד אמר באחרונה בראיון ל-CNN כי במידה ויימצאו ראיות לגבי מעורבות סורים בפרשת רצח חרירי, אז יראה באותם מעורבים 'בוגדים' שיש להעמידם לדין בתוך סוריה, או אף מחוצה לה. ואולם, דברי סעד חרירי, "בנו של" וראש הגוש הפרלמנטארי הגדול בלבנון, שקרא אתמול להעמדת המעורבים לדין בפני ערכאה משפטית בינלאומית, גררו ביקורת חריפה מצד הסורים. "הוא בסה"כ חבר פרלמנט לבנוני המדבר על מדינה ריבונית (סוריה) שפעלה להעניק את כל הסיוע לבנייתה של לבנון, לשמירת ביטחונה ולחילוצה ממלחמת אזרחים", נאמר בפרשנות רדיו דמשק. "זוהי התערבות בוטה והסתה שאינה מקובלת. הוא נטל על עצמו זכות האפוטרופוסות וההתערבות בענייני אחרים, ומתנכר לעקרונות של אביו. חרירי (הבן) ממשיך את דרכם של אלה המנהלים מבוקר עד ערב קמפיין שקרים והאשמות חסרות בסיס נגד סוריה".

לקריאה להעמדת המעורבים לדין הצטרף הבוקר וליד ג'ונבלאט, מנהיג העדה הדרוזית בלבנון וראש המפלגה השנייה בגדולה בפרלמנט הלבנוני (אחרי מפלגתו של סעד א-דין חרירי), אם כי בצורה פושרת יותר. "אם ייווצר צורך, נחתור לכך", אמר. עם זאת, הדגיש, כי יש צורך תחילה להפוך כל אבן במסגרת מערכת המשפט הלבנונית. גם ג'ונבלאט, כמו חרירי הבן, שיבח את עבודת צוות החקירה, והוסיף לבסוף משפט אחד, שספק אם יחלוף זמן רב עד שיזכה לתגובה סורית תקיפה: "אני מציע לנשיא אסד לשתף פעולה (עם החקירה) כדי להוציא את האמת לאור".

היום תתכנס מפלגת 'אמל' השיעית בראשות יו"ר הפרלמנט, נביה ברי, כדי לדון בדוח החקירה הבינלאומית. בחיזבאללה בוחנים את הדוח זה היום השלישי ברציפות והודעה רשמית מטעם הארגון צפויה להתפרסם בתחילת השבוע. גורמים המקורבים לחיזבאללה מעריכים, שהארגון יתנגד להעמדת המעורבים לדין בבית משפט בינלאומי.

המשטר הסורי מפוצל: להתעקש או להתקפל

לקראת הדיונים במועצת הביטחון של האו"ם ביום שלישי, בוחן הממשל בוושינגטון חבילת עיצומים שיוטלו על דמשק לאחר שנמצאה מעורבת ברצח חרירי על-פי דוח מליס. החבילה כוללת איסור לטוס לסוריה או ממנה וכן ייצוא מוצרים שונים אליה העשויים לשמש לצרכים צבאיים. יש לציין, כי עד כה ארה"ב הרשמית לא הגיבה לכל שרשרת ההדלפות מהימים האחרונים באשר לכוונתה להטיל סנקציות כלכליות ו/או דיפלומטיות על דמשק.

גורמים בינלאומיים מעריכים שחברות מועצת הביטחון יסתפקו לבסוף באזהרה בלבד, תקיפה ככל שתהיה, ובקריאה לדמשק לשתף פעולה עם צוות החקירה ולהפסיק מלהציב מכשולים בדרך לגילוי האמת. הדבר כולל כמובן מעצרים שתבצע דמשק נגד החשודים, בלי לחץ מבחוץ. זוהי הנוסחה אליה מושכת צרפת, הנחשבת למתונה יותר ביחס לסוריה. ארה"ב הייתה רוצה אומנם לצאת מדיוני המועצה עם הגדרה חד-משמעית לגבי סוריה כמדינה תומכת טרור, ואולם, היא לא הצליחה לשכנע את פריז בנושא.

הדיון במועצת הביטחון אמור להיערך, לפחות לפי שעה, בדרג נציגי המדינות ולא בדרג שרי החוץ. ב-72 השעות האחרונות מתנהלים מגעים עם רוסיה וסין כדי למצוא נוסחת גישור בהחלטה הנוגעת לדמשק.

בתוך כך, ב'וושינגטון פוסט' נכתב כי במשטר הסורי מתפצל עתה לשתי אסכולות: האחת סבורה שסוריה צריכה להמשיך להתעקש על עקרונותיה בניסיון להרוויח זמן עד תום כהונתו של הנשיא בוש בבית הלבן, ואילו השנייה קוראת לפתוח בדיאלוג כולל עם הקהילה הבינלאומית וארה"ב בתוכה. פריד אל-ח'זאן, משפט לבנוני המתמחה במדעי המדינה, טוען כי לסוריה אין מרחב תמרון: או שתשתף פעולה באופן מלא עם הוועדה כדי להציל עצמה מפני בידוד או שתתמיד בהתנגדותה בטענה שהדוח הוא בעל אופי פוליטי. יועצו לשעבר של הנשיא הסורי, ג'רג'וס ג'בור: "ממשלת סוריה מכותרת. כל האופציות מוגבלות מבחינתה. איני אופטימי".

תאריך:  23/10/2005   |   עודכן:  23/10/2005
מחלקה ראשונה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משטרת מרחב ירקון החלה (יום א', 23.10.05) לחקור תלונות של בעלי עסקים בכיכר המדינה בתל אביב בעקבות גילוי כתובות גראפיטי על כ-15 חלונות ראווה בחנויות סביב הכיכר.
23/10/2005  |  שלומי דיאז  |   חדשות
משטרת נתניה עצרה לפנות בוקר (יום א', 23.10.05) תושב העיר בן 46 בחשד למעורבות ברצח שאירע אתמול ברחוב יהלום בעיר. החשוד נלקח לחקירה, במהלכה, טוענים במשטרה, קשר עצמו לאירוע. הוא יובא במהלך היום להארכת מעצר בבית המשפט בנתניה.
23/10/2005  |  שלומי דיאז  |   חדשות
אמו של צעיר אוסטרלי אשר ממתין להוצאתו להורג על הברחת סמים בסינגפור, פנתה לרשויות וביקשה רחמים. "הלב שלי יעצור אם בני ימות", כך בכתה. ממשלת סינגפור דחתה את בקשת החנינה של נגוין טואנג ואן (25) לשעבר איש מכירות במלבורן.
מעצרם של שניים מאנשי הצוות של אוניית צים אסיה הוארך הבוקר (יום ב'). התצפיתן והקצין השני של האונייה, תושבי יגוסלביה ובולגריה, נחקרו אתמול במשך שעות ביחידה הארצית לחקירות הונאה בבת-ים, כשהם עצורים. הבוקר האריך בית המשפט את מעצרם.
הסופה הטרופית 'אלפא' נוצרה בשבת בקריביים וקבעה שיא חדש שבו מופנים החזאים האמריקנים לרשימת שמות באלפבית היווני, לאחר שנרשמו 22 סופות בשמות אמריקנים. השיא הקודם נקבע ב-1933, עם 21 שמות. נציין, כי עונת הסופות אינה מסתיימת עד ה-30 בנובמבר.
23/10/2005  |  הדר פרבר  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 264/65, יוסף שיוביץ ויוסף ראש נגד היועץ המשפטי לממשלה. השופטים שמעון אגרנט, יואל זוסמן ואלפרד ויתקון. 29 באוקטובר 1965
בעז שפירא
בעז שפירא
נכון לרגע כתיבת שורות אלה מצטיירת התמונה העגומה היא שהחמאס לא הושמד וישראל מצויה במשבר רציני, מאות חללים מסרו נפשם בקרב ואלפים נפצעו
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
אמנת החמאס מצטטת את מוחמד: "לא תגיע עת הגאולה עד אשר יילחמו המוסלמים ביהודים ויהרגו אותם המוסלמים, עד אשר יסתתר היהודי מאחורי האבנים והעצים, ויאמרו האבנים והעצים: הוי מוסלמי! הוי ע...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il