|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
לימודי רפואה סינית 2024
כתיבת המומחים
מה כדאי לעשות כאשר נתקעים עם הרכב?

מפנה שלילי: האטה בפעילות המגזר <br>היצרני; צימצום ברכיבי הביקושים

ניתוח נתוני המדד המשותף לחברת D&B
דן אנד-ברדסטריט ישראל
12/06/2002  |   הדר פרבר   |   חדשות   |   תגובות
מאת: Nfc  |  
 שמות קשורים
  מדד מנהלי הרכש
  דן אנד ברדסטריט

מדד מנהלי הרכש בישראל לחודש מאי 2002 עומד על 47.9%, לעומת 50.6% בחודש הקודם (סדרת נתונים מנוכה עונתיות). הנתון נמצא מתחת לקו 50% המפריד בין האטה להתרחבות, ובכך מצביע על האטה בפעילות המגזר היצרני ומהווה שינוי כיוון לעומת המדד שנצפה בחודש הקודם.

כל מרכיבי המדד החשובים הראו החודש מגמת האטה וצימצום. רכיבי הביקושים, הן רכיב הביקושים המקומי והן רכיב הביקושים ליצוא, נמצאים מתחת לקו ה-50% וממשיכים את מגמת הצימצום מהחודש הקודם. יתר רכיבי המדד החשובים הראו החודש ירידה לעומת החודש הקודם, וכולם נמצאים מתחת לקו ה-50% המעיד על צימצום.

רכיב המחירים ממשיך להימצא באופן מובהק מעל קו 50% ומושפע בעיקר מהשינוי בשער החליפין - החודש נמדד ברכיב זה נתון של 75.1% - עלייה של עוד 7.5% לעומת החודש הקודם. רכיב נוסף הנמצא מעל קו ה-50% הינו רכיב זמני אספקה בארץ והוא עומד החודש על 53.0%, עלייה לעומת החודש הקודם, הימצאות מעל קו 50% בנתון זה מעידה על התארכות זמני האספקה.

יש לזכור כי עלייה בביקושים מיצוא, אשר בתקווה תגיע בחודשים הקרובים בעקבות המשך מגמת השיפורים החלים במשקי ארה"ב ואירופה, תהווה בסיס איתן וטוב להתרחבות.

כך עולה מניתוח נתוני המדד המשותף לחברת D&B דן אנד-ברדסטריט ישראל וארגון מנהלי הרכש.

מגמת האטה ביצוא

ברכיב היצוא ממשיכה מגמת הצימצום. הנתון שנמדד היה 45.5% לעומת 43.3% בחודש הקודם, אמנם עליה קלה לאחר ירידה של 4.1% בחודש הקודם, אך עדיין הרכיב נמצא באופן ברור מתחת לקו ה-50%. הנתון מעיד על המשך מגמת האטה ביצוא.

ברכיב מלאי מוצר מוגמר חל שינוי מהותי לעומת החודשים האחרונים. החודש, ירד רכיב זה ב-14.5% והוא עומד על 43.7%. הרכיב חצה באופן ברור את קו 50% והנתון מעיד על האטה ברכיב זה. ירידה ברכיב מהווה תופעת לוואי לירידה בביקושים בשוק המקומי ובביקושים ליצוא, וזאת לאחר שהחברות הפנימו את הירידה בביקושים ושינו בהתאם את קצב הייצור שלהם.

ברכיב ההזמנות בשוק המקומי ממשיכה מגמת הצימצום. רכיב זה מעיד על המשך הצימצום בביקושים המקומיים. הרכיב ירד החודש בעוד 4.1%, הערך שנמדד היה 45.6% לעומת 49.7% בחודש שעבר. כלומר, הרכיב נמצא באופן מובהק מתחת לקו ה-50%. בבדיקת התשובות לסקר, רואים שעיקר הירידה נובעת מצמצום בביקושים. חישוב נתוני המגמה מצביעים על המשך מגמה זו.

ירידה ברכיב תפוקות היצור

ברכיב תפוקות היצור חל שינוי מגמה שלילי לעומת החודשים הקודמים. הנתון שנמדד החודש היה 48.4% לעומת 57.1% (סדרת נתונים מנוכה עונתיות) בחודש שעבר - ירידה של 8.7% לעומת החודש הקודם. המשיבים בסקר ציינו את הביקושים הנמוכים כגורמים לירידה בתפוקות הייצור.

ברכיב הרכישות למלאי ממשיכה מגמת האטה והצטמצמות. הנתון שנמדד החודש היה 46.0% לעומת 48.1% בחודש שעבר - ירידה של 2.1% לעומת החודש הקודם. לירידה זו יכולה להיות משמעות מבחינת הצפי של מנהלי הרכש לגבי מה שעתיד לקרות בזמן הקרוב, הן בהיבט הביקושים והן בהיבט של שינוי במחירי חומרי הגלם, רוב המשיבים לסקר ציינו את הירידה בביקושים והקטנת מלאי מכוונת כסיבות לירידה ברכיב זה.

עליה ברכיב מחירי הרכישה

ברכיב מחירי הרכישה נראית באופן ברור מגמת התחזקות בעליית מחירים, שמקורה העיקרי בשינויים בשער המטבע שחלו בזמן האחרון. הנתון שנמדד היה 75.1% לעומת 67.6% בחודש שעבר (סדרת נתונים מנוכה עונתיות). כל התשובות לסקר הראו שינוי בשער המטבע כסיבה לעלייה זו. חישוב קו המגמה מראה צפי להמשך מגמת זו בחודשים הקרובים.

ברכיב רמות מלאי של חומרי הגלם נצפתה ירידה בנתוני חודש זה לעומת החודש הקודם. הערך שנמדד היה 45.9% לעומת 47.3% (סדרת נתונים מנוכה עונתיות). הנתון עצמו נמצא מתחת לקו ה-50% למעלה משנה, דבר המעיד על המשך מגמת ההצטמצמות. מתוך התשובות לשאלון ניתן ללמוד, כי חלק ממנהלי הרכש נוקטים עדיין במדיניות של צמצום מלאים מכוונת. חישוב קו המגמה ברכיב זה מראה המשך הירידה בזמן הקרוב.

המשך מגמת האטה בתעסוקה

ברכיב התעסוקה ממשיכה מגמת ההצטמצמות. הנתון שנמדד היה 44.9% לעומת 49.4% בחודש הקודם - ירידה של 4.5% לעומת החודש הקודם. הנתון נמצא מתחת לקו 50% ומעיד, באופן ברור, על האטה. המשיבים לסקר ציינו את הקיטון בביקושים כסיבה לירידה ברכיב התעסוקה. קו המגמה מראה המשך האטה בנתון זה.

ברכיבי זמני האספקה ביבוא ממשיכה מגמת ההאטה. הערך שנמדד החודש היה 41.1% לעומת 42.8% בחודש הקודם (סדרת נתונים מנוכה עונתיות). כלומר, ניתן להניח שממשיכה מגמת ההתקצרות בזמני האספקה וזאת בניגוד להתארכות זמני האספקה בארץ.

ברכיב זמני האספקה בשוק המקומי נצפתה עליה בנתוני חודש זה לעומת החודש הקודם. הערך שנמדד היה 53.0% לעומת 50.7% (סדרת נתונים מנוכה עונתיות). הנתון נמצא מעל קו 50% ולכן אפשר להניח שישנה שממשיכה מגמת התארכות בזמני האספקה בשוק המקומי.

ממשיכה מגמת ההתרחבות במשקים של ארה"ב ואנגליה

מנתונים אשר נתקבלו ממדדי מנהלי הרכש ארה"ב ואנגליה, נראית המשך מגמת התרחבות בשתי המדינות. המדד נמצא באופן ברור וחד מעל קו ה-50% ומלווה בשיפור ביתר המדדים הכלכליים. המדד באנגליה עומד החודש על 52.9% - ירידה קלה לעומת החודש הקודם.

בארה"ב, המדד עומד על 55.7% - עליה של 1.8% לעומת החודש הקודם, המראה באופן משמעותי על התרחבות ברכיבי הביקושים, ביצוא, ביבוא ובתפוקות. שינוי בשוק האמריקני והאנגלי איננו מבטיח השפעה חיובית מיידית על המשק שלנו, אך עלינו לקוות, כי ההתרחבות בשני המשקים הללו יאפשרו בעתיד גם את ההתרחבות במשק הישראלי.

הכלכלה האמריקנית בהתרחבות

הפעילות הכלכלית של המגזר היצרני בארה"ב, מצביעה על המשך התרחבות זה החודש הרביעי ברציפות. הערך שנמדד הוא 55.7% לעומת 53.9% הערך שנמדד בחודש שעבר. עליה של 1.8% מהחודש הקודם. הרכיבים המרכזיים והחשובים ממשיכים את מגמת ההתרחבות, במיוחד נתוני הביקושים הממשיכים בהתרחבות, ומהווים בסיס טוב ואיתן להמשך ההתרחבות במשק היצרני בחודשים הקרובים. במקביל, הכלכלה נמצאת כבר שבעה חודשים במצב של התרחבות.

מרכיב ההזמנות בשוק המקומי המשיך לעלות גם החודש, הערך שנמדד הינו 63.1% - עליה של 4.1% לעומת החודש הקודם. עליה זו משלימה רצף של עליות רצופות מזה 6 חודשים. העליה נצפית בשורה רחבה של תעשיות וביניהם תעשיית הצילום, טכסטיל, רכיבי האלקטרוניקה, זכוכית, ריהוט, גומי ופלסטיק, תחבורה, דפוס, תעשיית העץ, מזון, נייר ותעשיית הכימיקלים.

מרכיב היצוא עומד החודש על 53.3%- עליה של 1.4% לעומת חודש שעבר. זוהי העליה החמישית הרצופה ברכיב זה. מספר רב של מגזרים הראו שיפור החודש וביניהם: דפוס, רכיבי אלקטרוניקה, ריהוט, תחבורה, נייר, עץ, כימיקלים מחשבים, גומי ופלסטיק, טכסטיל.

ברכיב יבוא מוצרי גלם היתה החודש ירידה של 2.1% לעומת החודש הקודם, הנתון החודש עומד על 53.6% לעומת 55.7% בחודש הקודם, אמנם ירידה קלה אך עדיין מעל קו ה-50%.

נמשכת עדיין התופעה של הקטנת היקפי התעסוקה במגזרים השונים, רכיב זה נמצא כבר 20 חודשים רצופים מתחת לקו 50%. קיימים מספר מגזרים בהם קיימת דוקא עליה בתעסוקה, ובהם: רהוט, טכסטיל, גומי ופלסטיק, תחבורה, דפוס והוצאה לאור.

מנהלי הרכש מציינים, כי התמונה הכוללת מראה על המשך התרחבות במשק היצרני שאף צבר מומנטום במהלך חודש מאי, ואף חלק מהמגזרים חווים התאוששות מהירה יותר מהאחרים.

הכלכלה הבריטית בהתרחבות; תפוקות בהתרחבות

הפעילות הכלכלית של המגזר היצרני הבריטי ממשיכה במגמת ההתרחבות, עיקר ההתרחבות נזקפת לעליה בתפוקות הייצור. הערך שנמדד הוא 52.9% לעומת 53.2% הערך שנמדד בחודש שעבר - אמנם ירידה קלה אך עדיין באופן מובהק מעל קו 50%.

מפעלים רבים ציינו את המשך ההתרחבות בתפוקות הייצור וביקושים משמעותיים למוצרים מוגמרים. לטענתם, הסיבה לעליות אלו היא ההתרחבות במסחר עם המשק האמריקני והמשך הסימנים המעודדים ממדינות מערב אירופה ומזרח הרחוק. מנתוח כלל נתוני המדד ובעיקר מהסיבות לו עולה, כי המשק הבריטי נמצא בתפנית של יציאה מהמיתון להתרחבות. מפעלים רבים עדיין נוקטים במשנה זהירות על אף הנתונים המעודדים ואינם עושים עדיין שינויים דרסטיים בפעילותם הייצרנית.

מנהלי הרכש מדווחים על גישה זהירה בה נוקטות הפירמות בכל הקשור בניהול המלאי, גישה הבאה לידי ביטוי בבניית מלאים במחסנים וזאת גם עקב הרצון לצמצם עלויות ייצור.

במפעלים רבים נמשכים הצמצומים בכוח אדם ושיעור אבטלה עולה. המפעלים מנסים לבצע הגדלת תפוקות תוך כדי ביצוע צעדי התייעלות ולא על- ידי הגדלת מצבת העובדים. המשך מגמת ההתרחבות בממשק היצרני באנגליה נובעת, כאמור, מסיבות 'בריאות' ולכן קיימת אופטימיות לעתיד.

תאריך:  12/06/2002   |   עודכן:  12/06/2002
Nfc
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מדענים רוסים פיתחו הליקופטר נישא, אשר מאפשר לטייס לטוס במהירות של 120 קמ"ש, בגובה 1,000 מטר. משך הטיסה כיום הוא עד חצי שעה, אך ההערכה היא כי ניתן יהיה לטוס לפרקי זמן ארוכים יותר בעתיד. אתר האינטרנט של סוכנות החדשות פראבדה מפרסם.
12/06/2002  |  גיל איל  |   חדשות
חברת איי.אי.אס הנסחרת בבורסה בתל אביונמצאת בשליטת חיים גייר מאשרת (יום ד', 12.6.02) כי היא בוחנת את האפשרות לרכישת השליטה בחברת טרה. איי.אי.אס מציינת, כי אין כל ודאות שהבחינה תבשיל לכדי מו"מ מחייב או הסכם מתקדם. על-פי הערכות, היקף העסקה עומד על כ-50 מיליון דולר.
12/06/2002  |  אייל כגן  |   חדשות
עובדי חברת מקורות אינם מקבלים מים בחינם, כך טוען מזכיר ארגון עובדי מקורות, מאיר אלעזרה. במסגרת ההסכם הקיבוצי, קיימת מזה שנים תוספת "מענק מים" הניתנת אחת לשנה, אשר מגיעה לשיעור של 500-2,500 ש"ח לעובד. גובה ההטבה נקבע בהתאם למספר מרכיבים, כאשר המרכיב העיקרי שבהם הוא הוותק.
12/06/2002  |  הדר פרבר  |   חדשות
חברות שטראוס ופוקס יפיקו את תשדירי הפרסומות שלהם בישראל. ההחלטה התקבלה בעקבות פנייה של שרת התעשיה והמסחר, דליה איציק לאחר שנודע כי שתי החברות עומדות להפיק תשדירי פרסומת בחו"ל במקום בארץ.
12/06/2002  |  מירב לוי  |   חדשות
הנהלת פולקסווגן הודיעה אמש (יום ד', 11.6.02), כי החליטה על ייצור דגם ה"מיקרובוס", המחדש מסורת דגמים שהיו נפוצים בשנות השישים. המיקרובוס המקורי יוצר שנים רבות עוד לפני הופעת המיניואן הראשונים, דהיינו הרנו אספרס והקרייזלר וויאג'ר לדורותיו.
12/06/2002  |  עמוס באר  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
האם האנשים האלה נשארים יועציה של מירי רגב? הרי האינטרס שלה הוא בעצם שהם יעופו לה עכשיו מן המשרד הרחק ככל האפשר, ואם אינה עושה זאת - האנוכית מעוררת הסלידה - מדוע היא משאירה אותם בחב...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מלחמת "חרבות ברזל" הוכיחה קיומו של תהליך ריקבון מטריד בחברה הישראלית המקיף את רוב תחומי הקיום הלאומיים שלנו, למן רמת הביטחון הלאומי ועד לאופיו ואיכותו של המשק, השירות הציבורי ומערכ...
איתמר לוין
איתמר לוין
"לישראל אין מדיניות חוץ אלא רק מדיניות פנים", אמר המדינאי האגדי לפני 50 שנה. מאז הוכח שוב ושוב עד כמה צדק, וכעת הדברים אולי ברורים יותר מאשר אי-פעם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il