הסיקור העיתונאי של נושא הבטיחות בדרכים הגיע השנה לשיאים חדשים. בעיתונות הכתובה הודפסו ידיעות שתפסו שטח, שאילו היה בתשלום היה מגיע לכמעט 30 מיליון שקל (27,744,000 שקל). בעיתונות האלקטרונית זמן המסך, אילו היה נרכש, היה צריך לשלם עבורו כ-65 מיליון שקל. סך הכל הסיקור התקשורתי לבטיחות בדרכים מגיע מדצמבר 2004 ועד אוקטובר 2005 לכ-92 מיליון שקל.
חשוב להדגיש שסכום זה אינו כולל את הכיסוי השוטף של תאונות הדרכים, שזכו לכיסוי של 27 מיליון שקל בעיתונות הכתובה וכ-21 מיליון שקל בעיתונות האלקטרונית.
נתונים אלה עולים ממחקר שהוזמן על-ידי עמותת אור ירוק ונערך על-ידי ד"ר גדי וולפספלד מהאוניברסיטה העברית בירושלים עבור חברת המחקרים של יפעת.
המחקר מוכיח כי הנושא הפך לאחד החשובים ביותר בעיני התקשורת. אומנם המחקר מראה שעלייה בכמות תאונות הדרכים גוררת בעקבותיה גם עלייה בכמות הכתבות העוסקות בבטיחות בדרכים, אבל יש גם יוצאים מן הכלל, כמו למשל הדיווחים על הגשת דוח שיינין, שסחפו כיסוי תקשורתי המוערך בכ-5 מיליון שקל, ללא התייחסות לכמות התאונות באותה תקופה.
מעמותת אור ירוק מוסרים כי הפתיחות התקשורתית לכיסוי נושא הבטיחות בדרכים לא היתה תמיד כל כך נדיבה. עד השנה התרכז הכיסוי התקשורתי בדיווח על תאונות דרכים, ומיעט לטפל בנושאים המקצועיים של בטיחות בדרכים כמו למשל ליקויים בתשתית, תיקוני חקיקה וכו'. מן הנתונים עולה עוד כי השנה נרשם שיפור גם בכמות הסיקור התקשורתי של הבטיחות בדרכים וגם באיכותו.
המחקר סקר 3,630 כתבות וידיעות בתקשורת, מהן 2,355 בעיתונות הכתובה (יומית, מקומית ומגזינים), 1,270 קטעים ברדיו ובטלוויזיה ו-88 כתבות בעיתונות המגזרית המובילה (הרוסית והערבית).
סיקור הבטיחות בדרכים התמקד בגורמים מגוונים, החל ממשרדי ממשלה ורשויות ממשלתיות, רשויות מקומיות, משטרה, בתי משפט, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים וגם בעמותת אור ירוק.
הכי מעניין: מעורבות הגורם האנושי בתאונות
מן הנתונים עולה כי התקשורת עדיין מתעניינת יותר מכל במעורבות הגורם האנושי בתחום הבטיחות הדרכים. נושאים מועדפים נוספים על התקשורת הם נהיגת צעירים, תאונות ילדים, מצב התשתיות, נהיגה תחת השפעת אלכוהול ורכב כבד.
גורמי הממשלה זוכים לביקורת הקשה ביותר בעיתונות הכתובה. 54% מהפרסומים הנוגעים לגורמי הממשלה הם שליליים (34% חיוביים). על המשטרה, לעומת זאת, חסה העיתונות קצת יותר ו-70% מן הכיסוי של פעילות המשטרה בתחום זה הוא חיובי.
בתקשורת האלקטרונית המצב דומה למדי. הממשלה זוכה לסיקור שלילי ב-50% מהכתבות והידיעות. המשטרה - 78% סיקור חיובי ו-11% שלילי.
המצב בעיתונות בשפה הרוסית שונה במקצת. הוא סלחני יותר כלפי הממשלה, ומעניינת במיוחד ההתפלגות של הסיקור של נושא בטיחות בדרכים לבין הדיווח על תאונות. הבטיחות בדרכים מהווה 95% מהסיקור לעומת 5% בלבד לדיווח על תאונות. במגזר הערבי 98% הוא בתחום הבטיחות בדרכים ורק 2% מהסיקור מתמקד בדיווח על תאונות.
כנס אור ירוק 4
עמותת אור ירוק, העמותה לשינוי תרבות הנהיגה בישראל, מקיימת בתאריכים 14-15 בדצמבר את כנס אור ירוק 4 - הכנס השנתי הבינלאומי בנושא בטיחות בדרכים, המאבק בתאונות ושינוי תרבות הנהיגה בישראל.
הכנס, שיעמוד השנה בסימן התוכנית הלאומית לבטיחות בדרכים, שהוכנה על-ידי הוועדה בראשות ד"ר יעקב שיינין, ייערך בהשתתפות ראש הממשלה, אריאל שרון. כן ישתתפו שרים וח"כים, אורחים מחו"ל, אנשי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, אנשי אקדמיה, פיקוד המשטרה ועוד. בסך-הכל צפויים להשתתף בכנס כ- 1,500 אורחים ומוזמנים.
בין המשתתפים בכנס: שרת המשפטים, ציפי לבני; השר לביטחון פנים, גדעון עזרא; ח"כ גלעד ארדן; ח"כ מוחמד ברכה; ח"כ אילן לייבוביץ; ח"כ בנימין (פואד) בן-אליעזר; ח"כ אמנון כהן; מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב משה קראדי; מנכ"ל משרד האוצר, ד"ר יוסי בכר; ראש הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ולדימיר רובין; ראש המכון לחקר התחבורה בטכניון, פרופ' דוד מהלאל; מנכ"ל אפריקה ישראל, פיני כהן; יו"ר הנהלת בתי הזיקוק, אוהד מראני; ועוד. אורח הכבוד מחו"ל הוא ראש מכון המחקר ההולנדי לבטיחות בדרכים, פרד ווכמן.