הבנקים, להבדיל מרוב הציבור, מתכוננים היטב לרפורמה במסגרות האשראי, והלקוחות העסקיים מתחילים להרגיש את הלחץ, המתבטא בתביעות משפטיות, הגבלת חשבונות, הגדלת שיעורי הריבית ועוד. ברבעון האחרון של השנה חלה עלייה דרמטית של כ- 61% במספר התביעות של הבנקים כנגד לקוחות עסקיים על חריגה ממסגרת האשראי, וזאת כהכנה של הבנקים לחוק החדש לניהול מסגרות אשראי בחשבונות עובר ושב.
מנתוני חברת מ.א. בקרה וניהול, המתמחה בבדיקת חשבונות וריביות בנקים, עולה, כי בשלושת החודשים האחרונים החלו הבנקים להגיש תביעות משפטיות כנגד לקוחות עסקיים, בהיקף נרחב ובסכומים הגבוהים בכ- 500% לעומת הרבעונים הקודמים של השנה.
לדברי דוד אברון, מנכ"ל מ.א בקרה וניהול, צעד זה של הבנקים בא לאחר שלפני מספר חודשים הם שלחו התראות לבעלי החשבון בדרישה להעמדת היתרה לפירעון, ותוך תקופה קצרה של חודשים ספורים בלבד, כבר העמידו את הדרישה לתביעה משפטית נגד הלקוחות.
מנתוני החברה עולה, כי עיקר התביעות מצד הבנקים מוגשות כנגד עסקים בתחומי הנדל"ן והתשתיות, עסקים בענף היהלומים, וכן כנגד ספקים ונותני שירותים מנפגעי רשת "קלאבמרקט", שעמדה בסכנת פירוק.
"מגמת הבנקים כיום", אומר אברון, "היא לא לכבד צ'קים של לקוחות עסקיים שחרגו ממסגרת האשראי שלהם, וזאת בניגוד למנהגם בעבר. כתוצאה מכך הופכים החשבונות למוגבלים, ויתרות החוב של בעלי העסקים מועמדות לפירעון מיידי".
כלכלני החברה מציינים עוד, כי לבד ממספר התביעות הגדול לעומת הרבעונים הקודמים, החלו באחרונה הבנקים במקביל, להחתים את הלקוחות העסקיים על הסכמי אשראי חדשים, אשר הניסוח בהם שונה מההסכמים שהיו להם עד כה, תוך הגדלת שיעורי הריביות השונות, במסגרת ומחוץ למסגרת, וייקור העמלות השונות- דבר שאמור לייקר את עלויות המימון בגין אותו אשראי.
"למרות הדחייה ביישום הרפורמה בבנקים בחצי שנה", מעריך אברון, "תימשך המגמה של הבנקים לתבוע לקוחות עסקיים - כאלה שהבנק חושש, כי לא יוכלו לעמוד במסגרת האשראי. עד ליישום הרפורמה צפויות להיות מוגשות עוד מאות תביעות על-ידי הבנקים כנגד לקוחות עסקיים".