התנועה לאיכות השלטון בישראל עתרה (20.12.05) לבג"צ כנגד רשות החברות הממשלתיות במטרה למנוע את חתימת החוזה למכירת מניות המדינה במפעל עשות אשקלון לקבוצתו של ח"כ לשעבר אברהם בורג.
כזכור, ועדת השרים לענייני הפרטה, אישרה (11.12.05) את השלמת עסקת המכירה של עשות אשקלון, לקבוצת הרוכשים ט.ר. הנדסה אזרחית בע"מ וחברת תמסורת בראשות ח"כ לשעבר, אברהם בורג, זאת לאחר שהודיעו כי החליפו את מממן העסקה.
הדיון בוועדה התקיים על-רקע דוח מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, שבדק את נושא תהליך אישור הפרטת עשות אשקלון במסגרתו בחן את סוגיית מבנה המימון לעיסקה. על-פי מסקנות המבקר, קבלת המימון, בהיקף של כ- 36% מהעיסקה על-ידי גורמים שנפסלו לרכוש את החברה בעצמם, הינה סוגיה שיש מקום ללבנה במישור העקרוני והקונקרטי בוועדת השרים לענייני הפרטה.
המלצת מבקר המדינה ניתנה בחוות דעתו מיום 4.12.05, התקבלה על-ידי היועץ המשפטי לממשלה ורשות החברות הממשלתיות. על אף הערות הוועדה לביקורת המדינה ובקשתה כי ועדת השרים תבחן את נושא המחיר שנקבע, הוחלט להותיר את מחיר המכירה על 16.7 מיליון ש"ח.
בעתירתה טוענת התנועה לאיכות השלטון, כי באותה ישיבה ציין יועץ מבקר המדינה לענייני שחיתות, יעקב בורובסקי כי מה שהוצג לרשות החברות הממשלתיות לגבי היחסים בין הנאשמים לבין קבוצת בורג "שונה" מהמצב לאשורו.
לדברי התנועה אמר בורובסקי, כי "מערכת היחסים בין הרוכשים, מר אברהם בורג, לבין המממנים. הבדיקות כפי שאנחנו ראינו אותם מעידות על טיב מערכת יחסים אחרת או שונה ממה שהוצגה לרשות. יש בה לא מעט תהיות, בעיקר בשני נושאים מרכזיים. הנושא הבולט הוא תחום הערבויות והנושא השני הוא תחום השותפות, קו נטוי משקיעים שיש בין אברהם בורג לבין האדונים אלגור ודיוויס. התהיות האלה הן תהיות במספר רב של נקודות, והזיקות מובילות לכך שיש מעין מצג שונה שמחדד יחסים וגורם לכך שתהיה השפעה ניכרת אחרת מהדרך שבה הדברים הוצגו. לפיכך זה נדבך נוסף באותו פגם יסודי שדיבר עליו מר אור מתכוונן לתחום של ההשפעה הניכרת".
לטענת התנועה, אם דבריו של בורובסקי אכן נכונים, הרי שיש לבטל את הליכי המכרז זאת לאור תקנה 20(ד) לתקנות חובת המכרזים הקובעת, כי "ועדת המכרזים תפסול הצעות אם הן חסרות, מוטעות או מבוססות על הנחות בלתי נכונות או על הבנה מוטעית של נושא המכרז, זולת אם החליטה הוועדה אחרת מטעמים שיירשמו בפרוטוקול".
עוד טוענת העמותה, כי העברת מפעל ביטחוני לידיים שמסרו פרטים מטעים בעניין מהותי מהווה הפרה של עיקרון השיווין, שהרי אזרחים רגילים מחויבים לפעול בתום לב ובהגינות כלפי הרשות וכי האדישות מצד הגורמים המפריטים לנוכח פרטים מטעים שנמסרו להם על-ידי גורם הרוכש חברה ממשלתית, ונכונותם להשלים עם כך ולהביא להעברת החברה לידיו של הגורם המטעה חרף זו, הופכים את המדינה ואת אינטרס הציבור לפגיע ביותר במסגרת הליכי הפרטה עתידיים.
"כאשר המדינה קונה לעצמה שם של "שחקן" המוכן לספוג הטעיה מצד הגורמים הרוכשים, היא מגבירה את חשיפתה למעשי מרמה בעתיד ומכאן שהיא פוגעת באופן מוחשי ביותר, כבר בשל זה, ביכולתה למלא את חובתה כנאמן המופקד על שמירת האינטרסים הציבוריים השונים הנוגעים להפרטה" נכתב בעתירה.