הצרכנים תמיד חושבים שעובדים עליהם - יותר משליש מהצרכנים במגזר היהודי ולמעלה מבמחצית המגזר הערבי סבורים, כי נגבה תשלום עבור שירות 144 של בזק, גם אם המספר המבוקש לא אותר, למרות שהדבר אינו מתנהל כך. כך עולה (יום א', 15.1.06) מסקר שערך מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה, באמצעות לשכת הפרסום הממשלתית, עבור משרד התקשורת.
הסקר נערך בקרב מדגם מייצג של 802 נשאלים במגזר היהודי והערבי והוא בחן את המודעות, הרגלי השימוש ושביעות רצון הציבור משירותי איתור מספרי טלפון.
כמה מספרי טלפון ניתן לבקש בשיחת טלפון אחת?
מממצאי הסקר עולה, כי רק רבע מהמשתמשים במגזר היהודי ו-14% במגזר הערבי, יודעים כי ניתן לבקש עד שלוש בקשות (מספרים) בשיחה אחת לשירות 144. רק 15% במגזר היהודי ו-1% במגזר הערבי, מודעים לכך ששירות 144 כרוך בתשלום, רק במידה ומספר הטלפון שנמסר מופיע בספר הטלפונים.
איפה מעדיפים הצרכנים לחפש טלפון: ב- 144 או באינטרנט?
במגזר היהודי:
על-פי נתוני הסקר, 51% מאתרים מספרי טלפון באמצעות שירות 144, 30% באמצעות ספר טלפונים, 8% באמצעות אתר האינטרנט של בזק 144, 5% באמצעות דפי זהב, 6% באינטרנט ו-3% באמצעות אתר דפי זהב.
במגזר הערבי:
בסקר נמצא, כי 56% נעזרים בספר טלפונים לאיתור מספרי טלפון, 34% מאתרים באמצעות הטלפון, 7% באמצעות ספר דפי זהב, 2% באמצעות אתר האינטרנט של בזק ו-2% באמצעות האינטרנט.
חסרונו של 144 - יקר
מנתוני הסקר עולה, כי החסרון העיקרי של שירות 144 הוא המחירר היקר ויתרונותיו על-פי הסקר הם: מהירות, זמינות וקלות השימוש.
מתברר, כי ישנה מודעות נמוכה בקרב משתמשי שירות מודיעין 144 למחירו של השירות (1.83 שקלים לשיחה). קרוב ל-80% מכלל הציבור אינם יודעים אם שיחה המבוצעת אל המספר המאותר על-ידי מוקד 144 באמצעות הקשת כוכבית כרוך בתשלום נוסף. 97% במגזר הערבי ו-90% במגזר היהודי לא השתמשו מעולם במוקדי המודיעין הטלפוני של חברות הסלולר.
כמו-כן, רק כרבע מהציבור מודע לאפשרות של קבלת מידע על מספרי טלפון באמצעות SMS ומעוניין לקבלו, ויותר ממחצית מהציבור מעוניין לקבל דיסק, המכיל את כל מספרי הטלפון, במקום ספר הטלפונים.
מנכ"ל משרד התקשורת, אבי בלשניקוב, מסר: "משרד התקשורת רואה חשיבות רבה בהגברת מודעות הציבור לשירותים השונים הניתנים לצרכנים: אופיים ומחירם. בימים אלה נבחנות במשרד התקשורת מספר הצעות להסדרת סוגיית איתור מספרי הטלפון".