שר התחבורה, מאיר שטרית, הנחה את מנכ"ל משרדו, אריה בר, לאתר פתרונות מיידיים לביצוע הפרדות מפלסיות, בתוואי מסילת הברזל החוצה את בנימינה, במטרה לשפר את רמת הבטיחות של הנהגים והולכי הרגל, החוצים את המסילה.
שטרית ציין, כי מפגש הרכבת בבנימינה נחשב לצומת קטלני שגבה קורבנות בנפש וכל עיכוב בהקמת הפרדה מפלסית בצומת עלול לעלות בחיי אדם נוספים. בשנה האחרונה נהרגו שני בני אדם מפגיעת רכבת בצומת, ולפני כחודש נמנעה תאונה קטלנית במעבר כאשר אוטובוס נתקע על המסילה ורגע אחד לפני התאונה עם הרכב נסו הנוסעים על נפשם.
לפטר את האחראיים על הוועדה
השר מתח לאחרונה ביקורת חריפה על ועדת התכנון המחוזית לתכנון ובנייה בחיפה, בשל הסחבת של כתשע שנים באישור התוכנית להקמת הפרדה מפלסית בבנימינה. הוא הודיע כי אין בכוונתו לעבור על-כך לסדר היום, ואף קרא לפטר את אחראי על הוועדה לנוכח העיכובים באישור התוכנית.
בפגישה שהתקיימה בין מנכ"ל משרד התחבורה לבין ראש המועצה המקומית בנימינה, אריה זיתוני, סוכם על הקמת שלוש הפרדות מפלסיות, בתוואי מסילת הרכבת החוצה את בנימינה.
התוכניות להקמת ההפרדות המסילתיות יובאו להפקדה בוועדה המחוזית לתכנון ובניה בחיפה ביום 7 בפברואר 2006, מתוך כוונה להאיץ את אישורם וביצועם של הפרויקטים בתקופה הקצרה ביותר.
שלוש התוכניות כוללות הקמת הפרדה מפלסית בתוואי כביש 653, העתיד להיסלל צפונית לבנימינה, וכן גשר נוסף שיוקם בסמוך לתחנת הרכבת בבנימינה שיעביר את תנועת כלי הרכב מעל המסילה. גשר נוסף יוקם על תוואי כביש 652, דרומית לבנימינה.
נודע, כי משרד התחבורה יבקש מהוועדה המחוזית לתכנון ובניה היתר בניה לשלוש ההפרדות כבר בשלב ההפקדה, במטרה להאיץ את תוכניות הבניה של ההפרדות ולקצר את לוחות הזמנים לביצוען.
מנכ"ל משרד התחבורה סייר בתוואי מסילת הברזל בבנימינה יחד עם אנשי משרדו, ראש מועצת בנימינה ומנכ"ל הרכבת, עופר לינצבסקי, ודן עם אנשי המועצה על כל התוכניות להקמת ההפרדות המפלסיות בתוואי הרכבת.
בר הודיע, כי אם התוכניות להקמת ההפרדות המפלסיות בתוואי המסילה בבנימינה לא יאושרו ב- 7 בפברואר, בוועדת התכנון המחוזית, הוא יורה לסגור לאלתר את מפגש הרכבת בבנימינה עד למציאת פתרונות שיבטיחו את בטיחותם של הנהגים והולכי הרגל.
במסגרת תוכנית שגובשה על-ידי ועדת ההיגוי העליונה למפגשי מסילות ברזל שבמשרד התחבורה יבוצעו במהלך שלוש השנים הבאות הפרדות מפלסיות ב- 154 נקודות מפגש של מסילות ברזל וכבישים. עלות התוכנית נאמדת ביותר מ- 1.2 מיליארד שקל.
ועדת ההיגוי העליונה הוקמה על-ידי השר שטרית כחלק מהמלצות צוות הבדיקה של תאונת הרכבת סמוך לקיבוץ רבדים, לפני כחצי שנה. הוועדה איתרה 154 מפגשי רכבת, דרך הקיימים בישראל. ב- 75 מפגשים לפחות התברר כי יש צורך בהפרדה מפלסית בין הרכבת לכביש ובשאר יש צורך ליצור הסדרי תנועה חדשים, הכוללים גם תמרור ושילוט.