היום לפני 10 שנים, ב-10 בפברואר, שנת 996, המחשב "כחול עמוק" מנצח לראשונה את אלוף העולם דאז בשחמט, גארי קספרוב.
המחשב 'כחול עמוק' פותח על-ידי חברת IBM למשחקי השחמט, והיה המחשב הראשון שניצח במשחק נגד אלוף עולם בתנאי הגבלת זמן רגילים.
'כחול עמוק' שיחק שוב נגד קספרוב, לאחר ששודרג, במאי 1997, וניצח לאחר שישה משחקים בתוצאה 3.5-2.5.
מערכת 'כחול עמוק' ששודרגה מסוגלת להעריך 200,000,000 מצבים בשניה, כפול מהמערכת של שנת 1996 ומסוגלת לחפש מהלך עד למרחק של 12 מהלכים קדימה (שחקני שחמט טובים מחפשים עד בערך 10 מהלכים קדימה).
אחרי ההפסד הצורב, רמז קספרוב שבני אדם אולי עזרו למחשב במהלך המערכה ודרש משחק גומלין. IBM דחתה את הדרישה, והשביתה את המחשב.
בשנת 2003 נחקרו טענותיו של קספרוב ונמצאו נכונות בחלקן. החוקים של ההתמודדות איפשרו למפתחים לשנות את התוכנה בין המשחקים ומפתחי התוכנה ניצלו זאת בחופשיות רבה.