ל-18% בלבד מהיצואנים בארץ יש פונקציה ייעודית למודיעין עסקי. ל-35% בלבד מהחברות יש פונקציה ייעודית לאיסוף למידע. בסך-הכל, כ- 40% מהיצואנים מפעילים פונקציות ייעודיות למידע ולמודיעין עסקי. כך עולה מסקר ראשון בתחום זה, שנערך בארץ על-ידי מכון היצוא בקרב 200 יצואנים.
יחיאל אסיה, מנכ"ל מכון היצוא, אמר, כי לשיעור גדול מקרב היצואנים: 59% מהחברות - אין מערך מסודר של איסוף מידע ומודיעין תחרותי. דבר שעלול לפגוע בהם בצורה קשה. השינויים בסביבה העסקית מהירים כל כך, אומר אסיה, שמסוכן לפעול ללא מידע עדכני.
מהסקר של מכון היצוא מתברר עוד, כי עיקר השימוש במידע ובמודיעין מופנה לתחומים הבאים: 80% מהמידע והמודיעין מופנה להבנת פעילות המתחרים; כ-71% - מופנה להבנת צרכי הלקוחות; כ-70% - לשיפור תהליך קבלת ההחלטות בחברה; כ-65% מופנה לחסכון כספי או הגדלת ההכנסות, ו-60% מהמידע והמודיעין מופנה לבחינת הנושאים הטכנולוגיים.
עוד עולה מהסקר, כי השיעור הגבוה ביותר של החברות השואבות את המידע שלהן ממודיעין מסודר הינו בענפי ההייטק - 24% מהיצואנים; 17% מהיצואנים בענף הבניין, אנרגיה ותשתיות שואבים את המידע שלהם ממודיעין מסודר; 14% בענף המזון ומוצרי צריכה ואילו השיעור הנמוך ביותר הוא במוצרי תעשיה 13%. בתוך כך, 55% מהחברות העוסקות בנושא איסוף המידע מעסיקות אדם אחד, כ-20% מהחברות העוסקות בנושא איסוף המידע מעסיקות 2 אנשים ו- 10% מהחברות מעסיקות 3 אנשים.
זאת ועוד, ב-70% מחברות שבהן קיימת פונקציה למודיעין התחרותי עוסק בהן רק איש מודיעין אחד, ב- 23% מהחברות - 2 אנשים ובשלושה אחוז - 3 איש. עוד עולה מסקר מכון היצוא, כי ב-46% מחברות המייצאות שבהן קיימת פונקציות מודיעין תחרותי כפופה פונקציה זו למנכ"ל; ב-39% מהן היא כפופה לסמנכ"ל השיווק, וב- 6% מהן היא כפופה לסמנכ"ל לפיתוח עסקי. 56% מהעובדים העוסקים במודיעין התחרותי משתתפים בישיבות ההנהלה ו-44% מהם אינם משתתפים.
בהתייחסות למידת השימוש במקורות אנושיים לאיסוף מידע מודיעיני, מתברר כי באותן חברות שבהן יש פונקציה למודיעין עסקי, 30% מהן משתמשות במקורות מידע אנושיים במידה רבה ו-44% במידה בינונית. בסך-הכל כ-80% מהחברות המפעילות מערכת מידע ומודיעין - משתמשות במידע אנושי ברמה כזו או אחרת. באותן חברות יש שימוש הקרוב ל-100% בשימוש במידע גלוי.
מממצאי הסקר עולה בברור, כי קיים צורך בהגברת המודעות לחשיבות נושא המודיעין העסקי והתחרותי. לאור זאת, מכון היצוא החליט להקים פורום למודיעין תחרותי אשר יסייע בהתווית תוכנית הפעילות של מכון היצוא לשנת 2006.
לאחרונה הרחיב מכון היצוא את פעילותו לביצוע עבודות מידע מורכבות ולצורך כך מופעלת פונקציה חדשה ביחידת המידע. פונקציה זו תשמש למקור חוץ עבור החברות ותבצע עבודות כגון: הבנת פעילות המתחרים, בניית בסיסי לקוחות,בדיקות התכנות טכנולוגית וחיפושי פטנטים, בצוע סקרי שוק וכו'.