|   15:07:40
  יפעת גדות  
עיתונאית עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
לימודי רפואה סינית 2024
קבוצת ירדן
קריירה בינלאומית - מה היתרונות ולמי זה מתאים?

תחליפי הורמונים: יתרונות ואלטרנטיבות

לאור המחקרים האחרונים בתחום, טיפול בתחליפי הורמונים הוא עדיין, במקרים מסויימים, האופציה הטובה ביותר לטיפול בתסמיני גיל המעבר, במקרים אחרים כדאי לשקול אלטרנטיבות
23/02/2006  |   יפעת גדות   |   חדשות   |   תגובות

גלי חום - איך מטפלים ללא הורמונים
יפעת גדות
למעלה מ-85% מהנשים בגיל המעבר אינן משתמשות בטיפול הורמונלי זאת בעיקר בשל החשש מתופעות לוואי וסיכונים
לרשימה המלאה

   יפעת גדות
תזמון - המפתח לטיפול הורמונלי

תחליפי הורמונים - נכנסים לרשימת המסרטנים
יפעת גדות
מחקר שהיווה ציון דרך בתחום ושימש בניתוח הנתונים הנוכחי של הסוכנות הראה כי שימוש בהורמונים לאורך זמן מעלה את הסיכוי אצל אישה לפתח סרטן השד ל-1 ל-6
לרשימה המלאה

   גלית יצחק
ניתן להקל על תסמיני גיל המעבר ללא טיפול הורמונלי

   יפעת גדות
מחקר חדש: טיפול בהורמונים לנשים גורם לחירשות

   גלית יצחק
הורמונים חליפיים אינם מעלים הסיכון לחלות בסרטן שד

עד יולי 2002, טיפול בתחליפי הורמונים היה הטיפול הסטנדרטי בארצות הברית לטיפול בתסמיני גיל המעבר. לא רק שהטיפול הקל על חוסר הנוחות של גלי חום ויובש נרתיקי, הוא נחשב גם לטיפול המגן מפני מספר מצבים המופיעים לאחר גיל המעבר, כמו אוסטאופורוזיס ומחלות לב.

אך בחודש יולי 2002, 'יוזמה לבריאות הנשים' (WHI) - מחקר רפואי רב שכבתי, שמומן על-ידי משרד הבריאות האמריקני, דיווח כי טיפול בתחליפי הורמונים יש בו, למעשה, יותר סיכונים בריאותיים מיתרונות. ומאחר ומספר הסכנות הבריאותיות שניתן היה לייחס לטיפול בתחליפי הורמונים גדל, חדלו רופאים מהרישום הרוטיני של הטיפול הפופולרי.

נשים רבות תוהות כיצד הדעות השונות לגבי הטיפול בתחליפי הורמונים, הידוע גם כטיפול הורמונלי לגיל המעבר, משפיעות על אישיותן. במספר מקרים, טיפול בתחליפי הורמונים הוא עדיין האופציה הטובה ביותר לטיפול בתסמיני גיל המעבר. במקרים אחרים, עצה נבונה תהיה לשקול אלטרנטיבות.

נקודת מפנה לטיפול בתחליפי הורמונים

החשש מפני הטיפול בתחליפי הורמונים נבע מתוצאות של ניסויים רפואיים של WHI, הן של אסטרוגן-פרוגסטוגן והן של אסטרוגן בלבד. אצל נשים שנטלו את השילוב של אסטרוגן-פרוגסטוגן שבו השתמשו במחקר, גילו החוקרים עלייה בסיכון ל:

מחלות לב
סרטן השד
שבץ
קרישי דם
דימנציה

בנוסף, לא רק שהטיפול בתחליפי הורמונים העלה את הסיכון של הנשים לסרטן השד, אלא הוא גם גרם לקושי בזיהוי הגידולים, ובכך עיכב באופן מסוכן את האבחון.

אצל נשים שנטלו אסטרוגן בלבד, לא נמצאה עלייה בסיכון לסרטן השד או למחלות לב, אך החוקרים מצאו עלייה מועטה בסיכון לשבץ.

עם תוצאות המחקר שהצטברו, ה-WHI גילה גם כי עבור הנשים שלקחו חלק במחקר - רובן לא סבלו מתסמיני גיל המעבר - טיפול משולב בתחליפי הורמונים לא סיפק שיפור משמעותי במונחים של איכות חיים כמו שינה, בריאות נפשית, בריאות כללית, תפקוד פיזי וסיפוק מיני.

עם זאת, החוקרים ציינו, כי נצפו יתרונות בעלי ערך של טיפול בתחליפי הורמונים במחקר של ה-WHI, הכוללים ירידה בסיכון לשברים בירך כתוצאה מאוסטאופורוזיס וסרטן המעי הגס.

הכל עניין של תזמון: הגיל הוא גורם חשוב [ ראו ידיעה נפרדת משמאל]

האוכלוסיה שלקחה חלק במחקר של ה-WHI היתה מורכבת מנשים מבוגרות אחרי גיל המעבר. המשתתפות היו בגיל ממוצע של 63 בתחילת המחקר. לא בטוח אם ניתן יהיה ליישם את ממצאי המחקר על נשים צעירות יותר, כמו נשים שמתחילות טיפול באסטרוגן בתחילת גיל המעבר.

ניתוח שלם יותר של הנתונים מהניסוי של WHI באסטרוגן בלבד מציע, כי קיים סיכון נמוך יותר למחלות לב אם נוטלים אסטרוגן בשנים הראשונות של גיל המעבר. ניתוח הנתונים גילה, כי המשתתפות בגילאי 50-59 שנטלו אסטרוגן, סבלו מפחות התקפי לב ומוות ממחלות של העורקים הכליליים, ממשתתפות המחקר שנטלו פלצבו (תרופת דמה שאינה מכילה חומר רפואי, אך מבחינה פסיכולוגית משפיעה כתרופה).

קיימות שאלות רבות המתייחסות לנשים בתחילת גיל המעבר וטיפול בתחליפי הורמונים. בכדי לענות על כמה מהנושאים האלו, מבוצע ניסוי רפואי מבוקר ואקראי - "מחקר 'קרונוס' לאסטרוגן בשלב מחקדם' (KEEPS) - החוקר את שימוש באסטרוגן ומחלות לב אצל נשים צעירות בגיל המעבר. המחקר עדיין מתקיים ולא אמור להסתיים בשנים הקרובות.

מי יכול להנות מטיפול בתחליפי הורמונים?

למרות הסיכונים הבריאותיים הפנימיים, לטיפול בתחליפי הורמונים יש תפקיד בטיפול בתסמיני גיל המעבר. עבור חלק מהנשים - כמו אלו החוות גלי חום במידה מתונה עד חריפה, או תסמינים אחרים של גיל המעבר - היתרונות של טיפול בטווח הקצר עולים על הסיכונים הפוטנציאלים.

שרון האייס, רופאה קרדיולוגית ומנהלת המרפאה לבריאות הלב של נשים ב'מרפאת מאיו' שברוצ'סטר, מינסוטה, אומרת כי הסיכון האבסולוטי לאישה המטופלת בתחליפי הורמונים הוא נמוך למדי ועשוי להתקבל על הדעת בהתאם לתסמינים. "רצוי לשוחח עם הרופא על הסיכונים האישיים שלך".

טיפול בתחליפי הורמונים עשוי עדיין להיות הטיפול שבו תבחרי אם את סובלת מ:

- גלי חום. טיפול בתחליפי הורמונים הוא עדיין הטיפול היעיל ביותר לגלי החום המטרידים של גיל המעבר ולהזעות הלילה.

- חוסר נוחות וגינלית. טיפול בתחליפי הורמונים עשוי להקל על התסמינים הווגינליים של גיל המעבר, כמו יובש, גירוד, צריבה וחוסר נוחות בעת קיום יחסי מין.

- אוסטאופורוזיס. טיפול בתחליפי הורמונים ממשיך להיות אופציה למניעת אוסטאופורוזיס, אך הוא מומלץ רק כאשר תרופות אחרות למניעת אוסטאופורוזיס נשקלו והוחלט כי הן אינן האופציה הטובה ביותר עבורך.

אם את כבר מטופלת בתחליפי הורמונים, האם עלייך להמשיך?

- אם את כבר מטופלת בתחליפי הורמונים כדי להקל על תסמיני גיל המעבר, בדקי שוב את יתרונות הטיפול מול הסיכונים עם הרופא שלך.

- שקלי שוב את הסיבה בגללה התחלת את הטיפול בתחליפי הורמונים והאם סיבה זו עדיין רלוונטית. אם התחלת את הטיפול בגלל גלי חום לפני מספר שנים, ייתכן ואת לא סובלת מהם יותר ויכולה להפסיק לקחת את התרופות.

הרופא שלך עשוי לייעץ לך שינוי בהתנהלות מזמן לזמן. לדוגמא, אם את נוטלת מינון מסויים של אסטרוגן, תוכלי אולי להוריד את המינון. החלפת מגלולת אסטרוגן למדבקה עשוייה להציע גם היא יתרונות מסויימים. בטיפול נפרד לתסמינים נרתיקיים, אסטרוגן כקרם וגינלי הוא בדרך כלל בחירה טובה יותר מגלולה או מדבקה על העור. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שהאסטרוגן נשאר באזור הנרתיק בלבד כדי לטפל בתסמינים ואינו עובר בזרם הדם, כפי שקורה באסטרוגן שנלקח בגלולה או נספג על-ידי מדבקה.

נשים המטופלות בתחליפי הורמונים צריכות לקחת את המינון היעיל הנמוך ביותר ולתקופת זמן הקצרה ביותר, שלה הן נזקקות כדי לטפל בתסמינים.

מי צריכה להמנע מטיפול בתחליפי הורמונים?

נשים החולות בסרטן השד, או בעלות הסטוריה של קרישי דם אינן צריכות לקחת את הטיפול בתחליפי הורמונים. כמו כן המנעו מטיפול בתחליפי הורמונים בכדי למנע איבוד זכרון, מחלות לב, התקפי לב ושבץ.

במקום זאת, שוחחו עם הרופא לגבי תרופות אחרות שאתן יכולות לקחת, או שינויים בסגנון חיים שאתן יכולות לעשות להגנה לטווח הארוך מפני מצבים אלו.

אלטרנטיבות לטיפול בתחליפי הורמונים

ייתכן ותוכלו לטפל בתסמיני גיל המעבר על-ידי בחירה בסגנון חיים בריא. למעשה, הרופא עשוי להמליץ על שינויים בהרגלי ההתעמלות והאכילה לפני הבחירה בתרופות. לאחר התאמה לסגנון חיים, אם עדיין קיימים תסמינים מטרידים ישנן מספר אופציות מעבר לטיפול בתחליפי הורמונים שיכולים לעזור ולהקל על התסמינים.

הגני על הבריאות בטווח הארוך

אחד היתרונות שייחסו בעבר לטיפול בתחליפי הורמונים הוא כי הוא מקדם את הבריאות לטווח הארוך של נשים בגיל המעבר, מירידה בסיכון למחלות לב ועד לחיזוק העצמות. אך מאחר והתברר כי אין זה נכון, ישנן מספר אלטרנטיבות:

לב בריא

הטיפים לשמירה על בריאות הלב הם:

- אל תעשני
- שמרי על פעילות פיזית
- שמרי על תזונה דלה בשומן, עשירה בסיבים, עם מגוון של פירות וירקות.
- שמרי על משקל תקין
- שמרי על לחץ דם תקין
- בדקי את רמות הכולסטרול והטריגליצרידים
- טפלי בסוכרת
- המנעי משתייה מופרזת של אלכוהול

עצמות בריאות

הטיפים לשמירה על בריאות העצמות הם

- סידן וויטמין D. ודאי שאת מקבלת כמות מספיקה של חומרים מזינים אלו כדי לשמור על חוזק העצמות.

- התעמלות. פעילות פיזית על בסיס קבוע, במיוחד הליכה או ריקוד, יכולים לעזור לשמור על עצמות חזקות ובריאות.

- תרופות. תרופות מסויימות, כאשר נלקחות על בסיס קבוע, יכולות גם הן להגן על בריאות העצמות. אלו כוללות תרופות מסוג הידוע כ'ביספוספונאטים' כמו ה'פוסמקס' וה'אקטונל', כמו גם ה'אויסטה', ה'פורטאו' וה'קלציטונין'.

כל מצב עומד בפני עצמו

כשמדובר בתחליפי הורמונים יש לזכור, כי לא כל פתרון מתאים לכל אישה. הניסיון האישי של כל אישה עם גיל המעבר הוא ייחודי.

כשהחוקרים לומדים עדיין על הטיפול בתחליפי הורמונים וטיפולים אחרים לגיל המעבר, ההמלצות משתנות. בדקי שוב את הטיפול הנוכחי שאת מקבלת עם הרופא על בסיס קבוע, כדי לוודא כי זו עדיין האופציה הטובה ביותר עבורך.

תאריך:  23/02/2006   |   עודכן:  23/02/2006
יפעת גדות
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארה"ב חושדת כי אל-קאעידה עומדת מאחורי הפיגוע במסגד השיעי בעירק, כך לפחות אומרים גורמים בכירים בממשל. "אנחנו מאמינים כי אפשר לזהות את תנועת אל-קאעידה (כמי שעומדת מאחורי הפיגוע)", אמר ג'יימס ג'פרי, מתאם מחלקת המדינה בעירק.
23/02/2006  |  הדר פרבר  |   חדשות
האמריקנים עדיין רוצים כי שרת החוץ, קונדוליזה רייס, תהיה הנשיאה הבאה של ארה"ב, בעוד שבהילרי קלינטון רואים חלופה לא רעה - אך היא אינה מצליחה לגבור על מי שכבר אמרה בעבר, כי אינה מעוניינת בתפקיד.
23/02/2006  |  הדר פרבר  |   חדשות
חברת "ביפר", הנחשבת לחברת ניתוב והעברת המידע הגדולה במדינה, פיתחה לראשונה בעולם מערכת זימון מוצפנת שתאפשר העברת הודעות מוצפנות ב-128 ביט.
23/02/2006  |  עינב רוזיליו  |   חדשות
חג פסח מתקרב, והמחירים עדיין לא קפצו. סוכנויות הנסיעות מציעות מחבר חבילות נופש לחופשה בפסח... הכינו כרטיסים מראש:
23/02/2006  |  מירב לוי  |   חדשות
צה"ל ממשיך זה היום החמישי ברציפות את פעילותיו לסיכול תשתיות הטרור בעיר שכם. במהלך האירועים (יום ה', 23.2.06) נהרגו שישה פלשתינים, שלושה מהם חמושים שהיו מבוקשים. שני משליכי בקבוקי תבערה ואדם נוסף. במהלך הפעילות נפצעו שני חיילים באורח קל עד בינוני. הם הועברו לטיפול רפואי בבית חולים.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
רעיון המדינה הפלשתינית משמעו אחד: הפיכת הגדה המערבית לעזה שנייה, תחת שלטון חמאס, ולניסיונות חוזרים ונשנים לתקוף את ישראל המצומקת, לבתר ולהשמיד אותה
יוסף אליעז
יוסף אליעז
נעזוב לרגע את אי-תפקוד המנהיגות האזרחית והצבאית כאחת בחוסר הכוננות המינימלית הנדרשת ומאי-תפקודן בזמן הטבח עצמו; חוסר המנהיגות וחוסר ההיגיון בתפקוד נמשך עד עצם היום הזה
דן מרגלית
דן מרגלית
האם האנשים האלה נשארים יועציה של מירי רגב? הרי האינטרס שלה הוא בעצם שהם יעופו לה עכשיו מן המשרד הרחק ככל האפשר, ואם אינה עושה זאת - האנוכית מעוררת הסלידה - מדוע היא משאירה אותם בחב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il