איקאה ישראל ורכבת ישראל הכריזו על שיתוף פעולה חדש: מדי יום יעמדו לרשות הנוסעים ברכבת הסעות שאטל ללא תשלום, מתחנת הרכבת בבית יהושוע, לחנות איקאה הסמוכה, ובחזרה.
השירות החדש החל ביום א' (7.7.02), ובמשך השבוע, תואם את זמני ההסעות לזמני הרכבות העוצרות בתחנה. ההסעות מהרכבת ומהחנות יוצאות מדי כחצי שעה, בין השעות 10:00 בבוקר ל-22:00, השעות בהן החנות פתוחה. משך הנסיעה: כ-5 דקות.
באם התוכנית תיצלח, תקים איקאה תחנת הסעה בבית יהושוע, ותחנות נוספת ליד החנות.
בשבועיים הקרובים, בין התאריכים 5.7.02-21.7.02 עורכת איקאה ישראל את מכירת חיסול המלאי התקופתית, לקראתה נישקלת האפשרות לשלב בשרות גם רכבת משא.
במסיבת עיתונאים שנערכה לרגל ההכרזה על השרות החדש, מסר גיל אונגר, מנכ"ל איקאה ישראל, כי שיקולי נגישות עומדים בראש סדר החשיבות בכל אחת מ-33 המדינות בהן פועלת איקאה. "אחד השיקולים העיקריים מאחורי בחירת מיקום לחנויות הרשת הוא גישה נוחה לחנות עבור כלל האוכלוסיה, בחירה הבאה לידי ביטוי במיקום מחוץ למרכז העיר ובשפע של מקומות חניה חינם", אמר אונגר, והוסיף כי "שיתוף הפעולה עם רכבת ישראל יקל על תושבים הגרים באזורים מרוחקים מהחנות, כמו נהריה ובאר שבע לבקר בחנות, ויאפשר גם לאנשים ללא מכוניות לבקר בה."
לשאלת מחלקה ראשונה סקר אונגר בקצרה את דפוסי הצריכה של הישראלי, בקיץ 2002. לדבריו, על-אף המשבר הכלכלי, לא ניכרת ירידה ברמת המכירות הכוללת. שינויים אכן ניכרים בדפוסי הביקור בחנות: פחות מבקרים מגיעים – ככל הנראה מפחד פיגועי הטרור, אך מי שמעז ומגיע – רוכש, ובכמויות. כמויות רכישה אלה מביאות לכך שרמת ההכנסות של החנות לא קטנה, אלא להיפך – היא נמצאת במגמת עלייה מתמדת.
לנוכח הגידול במכירות מחפשת כיום הנהלת איקאה ישראל, אתר נוסף להקמת חנות. האתר החדש אותו מחפשת איקאה, יהיה ככל הנראה דרומית לאתר החדש, בסמוך לאזור צפוף האוכלוסיה של בת-ים וראשון לציון. את האתר החדש מחפשת ההנהלה העכשוית, אשר תוותר לעת עתה במקומה, על-אף חילופי הבעלות על תשלובת הקו-אופ, בעלת הזכיון המקומי.
לשאלת מחלקה ראשונה אודות הנהלת איקאה עולמית, מסר אונגר בחיוך, כי "בתחזיותי הוורודות ביותר לא צפתה איקאה העולמית את התנפלות הקונים על הסניף הישראלי החדש. השלמנו בשנה הראשונה את צפי המכירות של שנת המכירות השישית."
מאז נפתחה החנות באפריל 2001, ביקרו בה 3 מיליון ישראלים. התחזית היא, כי השירות החדש יגדיל משמעותית את מספר המבקרים בחנות מדרום הארץ ומצפונה: כיום 68% מכלל המבקרים באיקאה הם מאזור המרכז והשרון, 16% הם מאזור חיפה והצפון, 8% מאזור הדרום ו-8% מאזור ירושלים. אונגר: "אין ספק, כי אחת המגבלות של תושבי הדרום והצפון עד כה היתה זמן הנסיעה הממושך לחנות. איקאה מקווה, כי מכלול השירותים וההטבות יעודד ביקורים תכופים יותר בחנות של התושבים מאזורים אלו".
IKEA אינה מעניקה הנחות ללקוחותיה, אלא בשעת מיבצעי חיסול המלאי, הנערכים פעמיים בשנה. היא אינה מוכרת באשראי (קרדיט – על חשבון הלקוח בלבד), ואינה מכבדת המחאות. "איננו רוצים שהבנקים ימכרו רהיטים וחדרי שינה, ולכן איננו עוסקים במתן אשראי, מסביר מנהל החנות.
קונספט IKEA מבוסס, לדבריו, על שותפות עם הלקוח, אשר בה יש תפקיד הן לIKEA והן ללקוח: ב-IKEA מעצבים ומפתחים את המוצר, עורכים הזמנות רכש גדולות, ואורזים את המוצר באריזה שטוחה כשהוא מפורק. הלקוח מצדו בוחר את המוצר ולוקח אותו בעצמו, מוביל את המוצר לביתו, ומרכיבו בכוחות עצמו. בשיטה זו חוסכת IKEA בעלויות ומוזילה ככל הניתן את המחיר לצרכן.
אבי חפץ, סמנכ"ל השיווק של רכבת ישראל, אמר כי מדובר בשיתוף פעולה ראשון מסוגו עבור הרכבת: "מהלך זה ממחיש את חיוניותה של הרכבת כעורק תחבורה מרכזי בישראל, שאינו מביא נוסעים רק למרכזי ערים, אלא מעניק להם מבחר של יעדים אטרקטיביים ופונקציונאליים עבורם".
חפץ הוסיף, כי בכוונת רכבת ישראל לקיים שיתופי פעולה נוספים, שיעניקו ערכים מוספים עבור נוסעיה. במסגרת שיתוף הפעולה, תפרסם רכבת ישראל את השירות החדש לאיקאה באמצעות שלטי החוצות, הממוקמים בתחנות הרכבת ברחבי הארץ. כמו כן יחולקו פליירים לנוסעים ברכבת במהלך השבועות הקרובים.
לדברי חפץ, ההחלטה להשיק את השירות בתחילת הקיץ נובעת מכך שבחודשים יולי-אוגוסט חל גידול של כ-15% במספר הנוסעים ברכבת ישראל ומכך שהביקור בחנות הוא גם בילוי משפחתי, בדומה לנסיעה ברכבת.