|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת

הרמטכ"ל והמפכ"ל בוועדת עמונה

הרמטכ"ל: עמונה שונה מההינתקות

ועדת החקירה לאירועי עמונה ממשיכה בדיונים הרמטכ"ל, המפכ"ל וראש השב"כ מעידים חלוץ: הופעלה אלימות כלפי חיילים "אושר שימוש באלות, פרשים וגז מדמיע"
08/03/2006  |     |   חדשות   |   הקרב על עמונה   |   תגובות

ראשי מערכת הביטחון, ראש המטה כללי של צה"ל, רב-אלוף דן חלוץ, והמפקח הכללי של המשטרה, רב-ניצב משה קראדי, וראש שירות הביטחון הכללי, יובל דיסקין, הופיעו היום (ד', 8.3.06) בפני ועדת החקירה הפרלמנטרית לבדיקת אירועי עמונה.

דיסקין העיד לפני הוועדה בדלתיים סגורות. בדבריו הוא סיפר על המידע המודיעיני שהיה בידי גורמי המודיעין לפני הפינוי, בעיקר לגבי פעילי ימין קיצוני. הוא התייחס במיוחד לרמת ההתנגדות הצפויה. בנוסף לראש השירות הופיעו גם אנשי שב"כ נוספים אשר מסרו עדות. בעדות נמסר, כי היתה הידברות ולא היתה התרעה על אפשרות לשפיכות דמים. עם זאת, בשטח היו כמה עשרות אנשי ימין מהגרעין הקשה של המתנחלים שהגיעו קודם לאירועים, התסיסו את הציבור ועזבו בלילה שלפני הפינוי.

צה"ל הריבון - המשטרה ביצעה את הפינוי

רא"ל חלוץ אמר, כי בסיום הדיון המשפטי הוחלט להטיל על צה"ל והמשטרה את מלאכת הפינוי. הוא פירט את נוהל העבודה וציין, כי חיילי צה"ל היו במעגלי האבטחה ועל המשטרה הוטל לבצע את הפינוי בפועל. ביחס לגבולות האחריות אמר רא"ל חלוץ, כי "האחריות בשטח היא של צה"ל כי הוא הריבון בשטח, אך המשטרה היתה האחראית המקצועית על הפינוי". הוא המשיך וציטט את הוראות המדינה בנושא, אשר קובעות כי באירועי הפרות סדר, המשטרה צריכה לטפל בהם.

"יש דיאלוג בין המשטרה לצבא. יש אישור תוכניות והוא מגיע עד לרמטכ"ל. באישור התוכניות היה גם אישור של הפעלת כוחות, אבל הכוחות בשטח הם שמחליטים באלו אמצעים להשתמש במצב הנתון". הוא הדגיש, כי אישר את התוכניות שהוצגו בפניו כעשרה ימים לפני הפינוי. לדבריו, כבר בתוכניות המוקדמות היה ברור שהכוחות יצעדו למקום ולא יגיעו בכלי רכב.

חיילים הוכו והיכו

הרמטכ"ל ציין בדבריו, כי האירוע בעמונה שונה בתכלית מההינתקות, מאחר ובהינתקות פונו ישובים חוקיים ופה היתה הפרת החוק והצבא נדרש להשליט את החוק והסדר ולאכוף איסורי בנייה בלתי חוקיים. לדבריו, כאשר התחקיר הצבאי יסתיים ניתן יהיה לדעת בדיוק את אשר התרחש. הוא הדגיש, כי חיילי צה"ל, אשר הוצבו במחסומים ובמעגלים העוטפים, הוכו על-ידי אנשים שהגיעו למקום והוסיף, כי הם, ככל הנראה, גם הגיבו: "אני מניח שהמכות הללו היו הדדיות", אמר.

"אין לערוך כל הקבלה בין ההינתקות לפינוי בעמונה. לפי תמונת המודיעין שהוצגה לפני במהלך אישור התוכניות, היה צפוי שתהיה אלימות רבה יותר מאשר בהינתקות כדי להציב רף חדש, ואכן כך היה", אמר רא"ל חלוץ. הוא הדגיש: "הערכתי כי המתנגדים יציבו לכוחות הביטחון אתגרים חדשים - כך היה".

"בכדורי גומי לא השתמשנו"

הוא הוסיף, כי הנחה את הכוחות שחיילי צה"ל לא יקחו חלק בפינוי בגלל שדי היה בכוחות המשטרה וציין, כי הורה לפעול ברגישות רבה. הוא אמר, כי ניתנה הנחייה לפעול להידברות עם ראשי המתנחלים. לדבריו, לא הותר שימוש בכל האמצעים לפיזור הפגנות - "בכדורי גומי לא השתמשנו", אך אמר כי אושר שימוש במיכליות מתיזות מים, באלות, גז מדמיע ובפרשים.

הוא ציין, כי מראש אושרה רשימה של אמצעים שבהם מותר להשתמש, אך לכוחות בשטח ניתנה הסמכות להחליט על השימוש באמצעים שאושרו בפועל. "למפקדי הכוחות בשטח, קצינים בדרגת ניצב משנה או אלוף משנה", ניתנה הסמכות להורות על שימוש באמצעים. הוא ציין, כי "בזמן האירוע המודיעין הכי טוב הגיע מערוץ 10, 2 ו- 1".

"היה ברור שזה הולך להתנגשויות"

ביחס להצעות השונות שהועלו על העתקת המבנים אמר הרמטכ"ל, כי התוכנית נראתה לו הזויה ולא מעשית. "נראה לי הזוי לנסר בתים ולהעבירם לעפרה". הוא הוסיף, כי היו מספר חודשים בין החלטת בג"צ הראשונית שהורתה על הריסת המבנים ועד ההריסה בפועל, ולא הוצגו כל הצעות אופרטיביות.

בתשובה לשאלה של ח"כ אורי אריאל, אמר הרמטכ"ל, כי עוד קודם לפינוי היה ברור שעמונה לא תהיה כמו ההינתקות, אך כל העת התקיים דוח שיח ברמת החטיבה, האוגדה, המטה הכללי ועוד. "היה צריך רק לקרוא את השלטים. חודשים קודם היו כבר שלטים ברחבי יהודה ושומרון שקראו לבוא לעמונה - היה ברור שזה הולך להתנגשויות. נוצרה אווירה שבעמונה תהיה התנגשות והערכתי שהיא תהיה בעוצמה גבוהה. היה לנו מידע על הלכי רוח".

הוא הוסיף, כי היתה כוונה להתחיל לפעול רק עם אור יום ולא בחושך. "הכוחות תוכננו להגיע בחושך, אך לפעול רק באור", אמר.

הרמטכ"ל ביקש להעמיד על דיוקם את הדברים וביקש להבהיר, כי כוחות הביטחון מפעילים כוח על-פי חוק ובסמכות ולא משתמשים באלימות. "כוחות הביטחון מפעילים כוח על-פי דין והצד השני מפעיל אלימות", אמר והוסיף, כי "יכולנו להפעיל הרבה יותר כוח, אך אני סבור שזה לא היה מסייע".

יו"ר הוועדה, ח"כ יובל שטייניץ, הביע תרעומת רבה מהעובדה שתא"ל יאיר גולן ביטל את הופעתו בוועדה זמן קצר לפני שהיה אמור להגיע. במהלך חקירותו את הרמטכ"ל ביקש שטייניץ לדעת מה היו ההנחיות של הדרג המדיני ביחס לפינוי.

קראדי: הסרטים שהביאו הם ערוכים במכוון

מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב משה קראדי פתח את עדותו בוועדה בסקירה על הכנות המשטרה. במהשך התייחס לכל הנושאים שהועלו אמש על-ידי אנשי יש"ע כמו גם להנחיות שניתנו בארוע עצמו.

לדברי המפכ"ל, בידי המשטרה סרטים שצולמו לכל אורך הארוע, המראים את האלימות הגדולה שהופעלה כלפי השוטרים על-ידי מאות חשודים. עם זאת אמר המפכ"ל שלא הביא את הסרטים, אך התחייב להביאם בפני הוועדה. חלק מהם, הוסיף, כבר הועברו לידי מח"ש. המפכ"ל הודיע לוועדה שהמשטרה תסיים בימים הקרובים את התחקיר הפנימי שלה לגבי הארוע ומסקנותיו יפורסמו בשבוע הבא. את התחקיר מבצע ראש אגף המבצעים, ניצב ברטי אוחיון. לאחר מכן ייערך תחקיר נוסף במשותף עם צה"ל.

בהתייחסו לפינוי אמר המפכ"ל, כי זו משימה שהוטלה על המשטרה על-ידי הריבון. "מדובר במשימה על-פי צו שיפוטי. הצו קבע את מועד ביצוע הצו בנושא שנידון שנים ולא נפתר. היתה עבודה מטה שהכינה את המשימה והיה תיאום בין כל הגופים. נקבעו תחומי פעולה ואחריות עם הצבא. הם אחראים כוללת והמשטרה אחראית על הוצאת האזרחים שנכנסו או התבצרו. אני הינחתי להקים מפקדת שליטה, על-פי ניסיון קודם של פינוים וכן לשלוח למשימה כוחות מיוחדים ומקצועיים, 1,200 שוטרים, שמחציתם שוטרי יס"מ וימ"ג בעלי ניסיון בהפרות סדר. בנוסף הוכן כוח עתודה של 1,200 שוטרים נוספים שהגיע לאיזור בעקבות הפרות הסדר".

לשאלה האם היתה הנחת עבודה לפיה תהיה אלימות השיב קראדי: "היתה הערכת מצב לחסימת צירים בכל הארץ במקביל לניסיון למנוע את הפינוי. היתה הערכה להפרות סדר. היה מודיעין מוצק להתנגדות קשה, כולל נזק לכלי רכב וחסימת צירי תנועה למקום. היו פליירים שהופצו, שעליהם נכתב 'אם צריך להרוג למען ארץ ישראל נעשה זאת' ו-'נסכן חיינו למען ארץ ישראל' וגם 'לא נזוז עד שיהרגו אותנו".

"היתה ההערכה לגבי שימוש בברזלים, דוקרנים ונינג'ות. עם זאת אני חייב לומר שהופתעתי מעוצמת ההתנגדות והאלימות שהיתה גדולה יותר ואלימה יותר ממה שהערכנו. עובדה היא שתפסנו דוקרנים וכלי משחית נוספים, וגם בלוקים ומוטות ברזל. עובדה שנפגעו 89 שוטרים. בניגוד לפרסומים בידינו, דווח על 130 אזרחים פצועים ורק שישה נשארו מעל יממה בבית החולים".

לשאלה מדוע, אם האלימות היתה כה קשה, כמעט ולא נעצרו אנשים, השיב המפכ"ל: "אני בהחלט בודק את הסוגיה הזו. נראה לא הגיוני שיש רק 26 עצורים ורק 25 כתבי אישום ועוד רשימה של 96 שיש לאתר ולהביא לחקירה, כי צולמו תוקפים. מול הפרת סדר כה אלימה המספר המועט של עצורים לא מובן לי".

בנושא האלימות והטענות על תקיפות מיניות השיב: "אם היו מעשים של אלימות מינית, או הערות בוטות בעלות גוון מיני זה חמור ויש לבדוק. אבל צריך לציין שלא הוגשו תלונות למח"ש. אם היו זה חמור, אבל אם זה ניסיון לעורר דליגיטימציה על המשטרה זה חמור לא פחות. לגבי האלימות, המשטרה הפעילה כוח. בעבר טענו שעם חסימות הכבישים לא הפעלנו מספיק כוח. ההנחיה בעמונה היתה לא להשתמש באלות. זו החלטה שהתקבלה לאור התוצאה של ההתנגדות האלימה והקשה ותקיפת השוטרים".

"לגבי השאלה מדוע לא השתמשו בגז מדמיע התשובה שלי היא, כי אם היינו משתמשים היתה פאניקה ויותר נפגעים. לגבי הסוסים, צפיתי בסרטים שהביאו לוועדה. אני יכול לומר שעריכת סרט היא אומנות ומה שהראו כאן זה חלק קטן והפעם השלישית שרוכב הלך לכיוון מפגינים. אנחנו ראינו את כל הסרטים הלא ערוכים כפי ששודרו בשידור חי. משום מה לא ערכו את הקטעים הקודמים בהם רואים מה גרם לכך שסוס ידהר. לא הראו את דקירת השוטרים והסוסים. קל לערוך כדי להציג סרט מזוית רצויה. לא הראו את הקטעים שצולמו כאשר עשרה מפגינים תוקפים שוטר על הרצפה. בכל מקרה גם הנושא הזה נבדק בתחקיר שלנו".

נדגיש, כי חברי הוועדה קיבלו לעיון וצפיה, מהמתנחלים, סרטים שעברו עריכה ולא חומר גלם.

לשאלה האם היתה הדברות ולטענה של אנשי יש"ע שלא היתה הדברות, חשף קראדי, כי בידי המשטרה תיעוד מצולם בוידאו של פגישה בין המשטרה לחכי"ם מהימין, ראשי יש"ע וראשי המפגינים. "השיחה צולמה ומתועדת ואין בעיה להציגה לפני הוועדה. בשיחה המצולמת אף הצענו שאם יהיה פתרון של עזיבה מרצון, הכוחות שלנו יסוגו אחורנית. מאותה הדברות לא יצא פרי".

לסיכום אמר המפכ"ל, כי התחקיר המשטרתי ישמש להפקת לקחים ולמידה לעתיד, אם יהיו ארועים דומים. "אנחנו משטרה של המדינה הגנו על אוכלוסיה זו בעבר ואנחנו נותנים ועוד ניתן לה שירות בעתיד. אני חייב לציין, כי הארוע הותיר צלקות גם בנו והמשימה לא היתה קלה כמו גם השימוש בכוח", דברי קראדי.

אתמול הופיע בפני הוועדה היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, אשר ציין כי מאחז עמונה הוקם ללא אישור שר ביטחון, ללא תוכנית מתאר, ללא היתר בנייה ו"על קרקע פרטית פלשתינית, לכאורה גזולה". הוא הוסיף, כי ההצעות שהציג ח"כ לשעבר חנן פורת היו למעשה ספקולציה ולכן החליט לדחותן.

חבר הכנסת אריה אלדד מהאיחוד הלאומי, שנפגע בידו במהלך העימותים שהיו במקום, הודיע הבוקר, כי יגיש תביעה אזרחית נגד המשטרה לתשלום פיצויים בעקבות פציעתו. לדבריו, הפגיעה בו היא באחריותם של מפכ"ל המשטרה, מפקד מחוז ש"י, ניצב ישראל יצחק, ומפקד הכוחות בעמונה, תת ניצב מאיר בוקובזה.

תאריך:  08/03/2006   |   עודכן:  08/03/2006
עומר שיקלר, שלומי דיאז
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מבקר המדינה פרסם אתמול דוח חריף במיוחד המעלה תמונה קשה באשר לדרך התנהלותה של ממשלת ישראל ומנהלת סל"ע בטיפול מפוני תוכנית ההינתקות. התגובות לדוח מימין ומשמאל הינן חריפות. הן כלפי המפונים והן כלפי המשלה.
לפחות 23 גופות נמצאו מושלכות בחלקים שונים בבגדד שבעירק (ד', 8.3.06).
08/03/2006  |  הדר פרבר  |   חדשות
כיצד אתן נוהגות להתנשק ומה אומרת עליכן הנשיקה הצרפתית? שחף אבישלום, המשמש כמאמן אישי לאהבה וזוגיות, מעניק פירוט מורחב על כל סוגי הנשיקות לרגל יום האישה הבינלאומי החל היום (ד', 8.3.06).
08/03/2006  |  גלית יצחק  |   חדשות
במבצע אכיפה ארצי שערכה המשטרה הירוקה שבמשרד לאיכות הסביבה, בנושא תנאים תברואתיים בתחנות דלק, נבדקו 345 תחנות ברחבי הארץ ובכ-70 נמצאו ליקויים.
08/03/2006  |  עומר שיקלר  |   חדשות
העיר הדרומית אילת מובילה במספר הלינות במלונות של ישראלים ותיירים בחודש ינואר 2006. בסך-הכל נרשמו בעיר כ-345,600 לינות, גידול של 23% לעומת ינואר 2005. ירושלים נמצאת במקום השני עם סך הכל 250,900 לינות בינואר 2006, גידול של 23% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. ים המלח נמצא במקום השלישי עם 147,900 לינות. תל אביב מודרגת רביעית עם 149,700 לינות. ובמקום האחרון - טבריה עם 67,500 לינות בלבד בחודש ינואר.
08/03/2006  |  מירב לוי  |   חדשות
רשימות נוספות   /   הקרב על עמונה  /  מי ומי  
מזוז: הצעת פורת היתה ספקולציה  /  ענבל אביב, שלומי דיאז
היועץ המשפטי יעיד בפני ועדת עמונה  /  שלומי דיאז
גם בציבור הדתי-לאומי יש מסרים של שנאה  /  עידן יוסף
ועדת חקירה לא מכובדת  /  עו"ד אברהם פכטר
עמונה כמשל ושנינה  /  דודו אלהרר
דמוקרטיה במצב קשה אך יציב  /  גורי גרוסמן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
היה מזג אוויר נעים, ותנועה די דלילה אך שוטפת, ושתי חיילות שביקשו הסבר בקרבת נחל עוז, ומה לא היה? צה"ל - יוק    כי תמה המלחמה מול רוב רצועת עזה
איתמר לוין
איתמר לוין
בקיאות מרשימה, תשומת לב לכל פרט, אנושיות שופעת ומחשבה רחבה - כל אלו מאפיינים את טיפולה של אורלי מור-אל בתיקי חדלות פרעון. לצד זאת, שוב ניכרת הבעיה של ניהול מו"מ כאן ועכשיו
יצחק בריק
יצחק בריק
הרצי הלוי הוא אחד מהרמטכ"לים המאכזבים ביותר מאז קום המדינה. כישלונו של כרמטכ"ל ניכר הן בהכנת הצבא למלחמה, הן בניהול המלחמה והן בפגיעה אנושה בערכיות ובמוסר ובקוד האתי של הצבא שעליו ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il