הממשלה אישרה היום (יום א', 9.4.06) יוזמה של שר התחבורה להקמת מסלול מזורז לקידום תוכניות לביצוע פרויקטים תחבורתיים בתחום הבטיחות, במטרה לקצר משמעותית את הזמן הנדרש לאישורים סטטוטוריים של תוכניות חיוניות לבטיחות בדרכים.
שר התחבורה ציין, כי במסגרת התוכנית לקיצור ההליכים הסטטוטוריים של מיזמים בטיחותיים, יכללו פרויקטים הכלולים בתוכנית העבודה הרב-שנתית של החברה הלאומית לדרכים (מע"צ החדשה) ושל רכבת ישראל ופרויקטים בתחום העירוני.
בין הפרויקטים שיכללו בתוכנית: הקמת הפרדות מפלסיות בין נקודות המפגש של מסילות ברזל וכבישים בכל רחבי הארץ, שדרוג כבישים חד מסלוליים לכבישים דו-מסלולים, הסדרת בטיחות של צמתים, הקמת מחלפים ומפרידנים וביצוע שיפורים בטיחותיים בערים רבות בארץ. לדברי שטרית, מדובר במספר גדול של פרויקטים בטיחותיים הראויים לקידום בהליכים מהירים, חלקם הוגשו למוסדות התכנון של ועדות התכנון השונות, וחלקם נמצאים בהליכי קדם תכנון.
שר התחבורה ציין, כי במקרים רבים נמשכים הליכי התכנון שנים רבות, ובכך נגרמת סכנה ממשית לחיי אדם. "אני שמח שהממשלה החליטה להעמיד את הנושא בראש סדר העדיפויות שלה. מדובר בגישה חדשה לנושא, ואני מאמין כי החלטת הממשלה תייעל ותזרז את אישור ההליכים", אמר שטרית.
יצויין כי שטרית מתח לאחרונה ביקורת חריפה על ועדת התכנון והבניה המחוזית בחיפה בשל סחבת של 9 שנים שנקטה הוועדה באישור התוכניות להקמת הפרדה מפלסית בבנימינה. בעקבות זאת החליט שטרית להביא לאישור הממשלה הצעה להקמת מסלול מזורז לפרויקטים בטיחותיים.
על-פי ההצעה שאושרה, יוקם צוות היגוי בראשות מנכ"ל משרד התחבורה, אריה בר, שיקבע את המסלול המועדף לקידום התוכניות, ויעקוב אחר התקדמות הליכי התכנון של הפרויקטים. כמו כן, יפעל הצוות להסרת חסמים המעקבים את אישורי התוכניות.
בצוות ההיגוי ישתתפו נציגים של החברה הלאומית לדרכים בישראל (מע"צ החדשה), אגף התקציבים במשרד האוצר ומנהל התכנון במשרד הפנים. בנוסף לכך, הוטל על הצוות לקיים מעקב שוטף אחר התקדמות הליכי התכנון של הפרויקטים.