|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
איך מלבישים את הבית? טרנד עיצוב הקירות
קבוצת ירדן
פעילויות חווייתיות עם המשפחה בתקופת החגים

מפגש באמצע החיים

מתוך הספר "היֹה היה ולא היה" מאת מיכל קירזנר הבחירה להתחיל את הסיפור מהסוף - מהמפגש בין שתי האחיות, ומשם להתקדם לאחור משאירה את המפגש בין השתיים כהיה ולא היה - ספק התרחש במציאות ספק במחוזות הדמיון
20/06/2018  |   ציפי לוין   |   ספרים   |   תגובות
מתעתע



הסוף

בסוף זה ייגמר בבכי, היה המשפט הראשון שקפץ למחשבותיה. משפט שהיה מוכר לה היטב מילדותה. מוטב לא להעיר את המתים, היה המשפט השני. בעיני רוחה ראתה את עצמה רצה כאחוזת אמוק לעבר האחות האבודה... אבודה? לא. לעבר האחות שעד כה לא ידעה שיש לה, לופתת אותה בחיבוק חונק ומגירה את דמעותיה על כתפה הזרה. מסביבן מחול של סימני שאלה וסימני קריאה, פסיקים ונקודות מרצדים, ואפילו שלוש נקודות ומקפים מפרידים ומקפים מחברים וסוגריים ומה לא. היא יודעת מה לא — נקודה לא תהיה שם.

"כל צחוק נגמר בבכי", אמרה אמהּ אלפי פעמים ובכמה גרסאות, כשם שאמרה "אמא תמיד צודקת" ואכן היא צדקה בדרך כלל. אבל לאמה לא יהיה חלק ברגע הזה, רגע הפגישה הראשונה של שתי נשים בוגרות שסירבו להמשיך ולהתכחש לקשרי הדם שביניהן. שתי הנשים הללו יֵצאו מבית הנתיבות למסע בזמן כשהן אוחזות זו בידה של זו כאילו חייהן תלויים בכך. הנשים האלו, שלא נפגשו מעולם, שעד לא כבר לא ידעו כלל זו על קיומה של זו, ידברו ויבכו בו-זמנית בשתי שפות שונות, יתעו במילותיהן בחפשן אחר המילים הנכונות, המילים שיש בכוחן להגדיר את המפגש שלהן. שתי הנשים, הזרות לכאורה, יציצו אישה ברעותה מזווית העין ויחפשו קווי דמיון. אף כי אינן דומות זו לזו יבקשו לראות דמיון, יזהו אותו בפרטים הקטנים. פצעון מעל הגבה, קמט בזווית הפה, ריסים בהירים. אפילו בחולצה הלבנה שלבשו שתיהן לקראת הפגישה, כמו היו בדרכן לטקס חגיגי בבית הספר, ימצאו סיבה לקִרבה.

מהו הרגש המזוקק שימשול ברגע הזה? יש משהו מתעתע כל כך באושר הלא-צפוי, הדוקר. שתיהן יהיו מודעות לכאב שיכה בהן. הן לא יֵדעו אם מדובר בכאב ההחמצה של חיים שלמים יחד או בכאב שמקורו בצער הפרידה מן החלום, שעתה משהתגשם אין למה לצפות עוד, שהרי לעתים ההכנות לקראת הנסיעה מהנות יותר מהנסיעה עצמה. מה גם שלא יֵדעו מהו תוואי המסע המשותף שמצפה להן, המסע שהן עושות בו כעת את צעדיהן הראשונים, גם לא מה אורכו. הן יאחזו זו בידי זו כתאומות שאך למדו ללכת. זה יהיה הרגע שבטרם היות המילים, שפת הגוף לבדה תעמוד לרשותן. זה יהיה רגע לידתן כשתי אחיות.

האנשים שמסביבן לא ירגישו ברגע הדרמטי המיוחד הזה, לא יהיו מיקרופונים ולא הבזקי פלאשים. אין אלה ניצולות שואה שלא נפגשו מאז ילדותן, גם לא אסיר פוליטי שיצא לחופשי ומתאחד עם משפחתו, אלא שתי אחיות שסיפור חייהן לא היה זוכה להתנער מאפרוריותו אלמלא הייתה זאת פגישתן הראשונה. גם הן עצמן לא יבחינו בסובבים אותן, בכל אותם אנשים שחזרו מחופשה או מנסיעת עבודה. גם באישה הכפופה, המטאטאת בדממה את אולם הנוסעים הנכנסים, לא יבחינו. הן יהיו שקועות בתוך עצמן, וזו תהיה זכותן וחובתן באותו רגע שבו ייכתב הפרק הראשון המשותף בסיפור חייהן, הרגע שבו ייפתחו פצעי עבר, הרגע שבו זרמי עומק ירעידו את החיים כפי שהכירו אותם עד כה, הרגע שאחריו דבר לא יחזור לקדמותו.

זו שתפסע בצד ימין היא המבוגרת יותר. אישה גוצה, ממושקפת, במיטב שנותיה, כפי שנהוג לומר לפי כללי התקינות הפוליטית, חשבה האישה בעודה מריצה משפטי פתיחה בראשה. מה טוב כל כך בשנים הנצברות ולמי הסמכות לקבוע. ניכר באישה הזאת שעשתה מאמץ להתהדר לקראת המפגש הזה, שהקפידה לענוד תכשיטים, שטרחה להתאפר בלי להביא בחשבון את נזקי הדמעות שישטפו את פניה בנזילות של עיפרון עיניים שחור. האישה הזו תלבש חולצה מכופתרת ומכנסיים מחויטים, אבל הנעליים האורתופדיות המהוהות, אף כי מצוחצחות, יסגירו אותה, יקלקלו את מראית העין האלגנטית. גם השיער, שנדרש לתספורת או לסירוק טוב, יפגום בהופעתה. אולי יש בכך להעיד על התרגשותה ואולי גברה עליה ההזנחה שהורגלה בה בשנים האחרונות. אבל האישה הזאת, כלומר אני, ידעה גם יופי, חשבה האישה ברגע של התרוממות רוח. רואים לה בעיניים.

לצדה תפסע אישה צעירה, גבוהה. היא תרכיב משקפי שמש גדולים שיסתירו את פניה. האישה הזאת, בנוסף להיותה צעירה מרעותה בכמה שנים טובות, היא גם מטופחת יותר, שומרת על נעוריה. יהיו לה זרועות דקות וגוף של מתעמלת, שיער חלק, בהיר, גולש, מאולף כהלכה, שאינו מסגיר את מצב רוחה. היא תהיה לבושה בחולצת טי לבנה ובמכנסי ג'ינס, פשטות שרק יודעי ח"ן יזהו בה טעם טוב, וזו שתאחז בידה לא תזהה לעולם. האישה הזאת תהיה עטופה באפוד מגן של מותגים מקוריים, וכל הנוצץ אצלה, זהב.

אלמלא אחיזת הידיים לא ניתן יהיה לשער שהן קשורות זו לזו, לא כל שכן בקשרי דם. מתבונן מהצד יוכל לטעות ולחשוב ששתי הנשים הללו — שימהרו לצאת מבית הנתיבות, מהשטח המפורז, התלוי בין שמים וארץ, בין מדינה למדינה ובין שגרה להרפתקה — הולכות לפנים. למעשה הן ילכו לאחור, משום שבמקרה הזה, כמו במקרים רבים נוספים, זו הדרך היחידה להתקדם.

גרעין של אמת
הספר מתאר איפוא מפגש בין שתי אחיות שמגלות באמצע החיים זו על קיומה של זו ומחליטות להיפגש
▪ ▪ ▪

אישה מגלה, באמצע החיים, שיש לה אחות המתגוררת בארצות הברית — אחות שנולדה בעקבות רומן שניהל אביה מחוץ לנישואים. גילוי זה מוביל למסע חיפושים העובר במחוזות המציאות ובאתרי הדמיון, ומפליג לתהומות העבר יותר מאשר לתמונות מן העתיד. מסע זה, שאינו אלא תנועה של הנפש, מפגיש בין סופים להתחלות, בין מוות לחיים, בין מציאות להמצאה ובין חיי המספרת לחייהם של אחרים.

הספר נארג סביב גרעין של אמת - הגילוי האישי של קירזנר- אפלבוים שלאביה הביולוגי שנטש לפני עשרות שנים את משפחתו, עזב את הארץ וחי בארצות הברית, יש ילדים נוספים. אין לה מושג אם הם יודעים על קיומה, אולם בשנים האחרונות, במיוחד לאחר פטירתו של אביה המאמץ שגידל אותה באהבה, התעורר בה הרצון למצוא אותם. כל נסיונותיה לאתר אותם עלו בתוהו. המבוי הסתום שנקלעה אליו הביא אותה להחלטה לנסות לכתוב בעצמה את המשך הסיפור, להעביר אותו למגרש הבידיון ולבנות אותו כרצונה.

הספר מתאר אפוא מפגש בין שתי אחיות שמגלות באמצע החיים זו על קיומה של זו ומחליטות להיפגש. האחות המבוגרת שכותבת למחייתה סיפורי חיים (או במילותיה שלה "סוכנת נוסעת בחייהם של אחרים"), מחליטה להתמקד בסיפור האישי שלה תוך התכתבות עם דמותה כילדה צעירה.

הבחירה להתחיל את הסיפור מהסוף - מהמפגש בין שתי האחיות, ומשם להתקדם לאחור ("משום שבמקרה הזה זו הדרך היחידה להתקדם"), משאירה את המפגש בין השתיים כהיה ולא היה- ספק התרחש במציאות ספק במחוזות הדמיון.

קירזנר-אפלבוים בוחרת להאיר את החיים במציאות מדומיינת כי היא מאמינה בכוחו המרפא של הדמיון, בכוחה המרפא של הכתיבה ובנחמה שהיא מביאה איתה. זוהי דרכה שלה לשבור את הקללה המשפחתית של סודות והסתרות ולהתמודד עם אוזלת ידה של המציאות וכיעורה.

משבחי הביקורת על ספריה הקודמים:

"ספר קטן ומשובח... כתבה יופי של ספר על נושא שאי-אפשר להחמיץ, והיא אכן לא החמיצה". מנחם בן, מעריב על "לואיס קרול ואליס: מסע בארץ הפלאות".

"הרומן נקרא בשטף, והפתרונות שיצרה הכותבת לבעיות שעולות בכתיבה על-פי זרם התודעה, הם אלגנטיים... כדאי לעקוב אחד מיכל קירזנר- אפלבוים, שזהו ספר הביכורים שלה". ד"ר אביבה קרינסקי, מאזניים.

"הרומן של מיכל קירזנר- אפלבוים הוא מרתק וכתוב ברהיטות, בבשלות ובמקצועיות... קראתי בלהיטות כמעט את כל הספר ביום אחד, והוא מומלץ מאוד". עמיקם יסעור מבקר, ביבליוגרף וסופר.

מיכל קירזנר-אפלבוים – הערות ביוגרפיות

מיכל קירזנר־אפלבוים, סופרת, עורכת ומתרגמת. "היֹה היה ולא היה" הוא ספרה השלישי. קדמו לו ספר העיון "לואיס קרול ואליס — מסע בארץ הפלאות" שיצא לאור בהוצאת מפה, והרומן "סולמות וחבלים" שיצא לאור בהוצאת חרגול ועם עובד.

בוגרת שני תארים מטעם אוניברסיטה העברית בירושלים: תואר ראשון באנגלית (ספרות ובלשנות) ובלימודים רוסיים וסלאביים, ותואר שני בתרגום וחקר השיח בתוכנית אישית למצטיינים, כולל עבודת תזה בהנחיית פרופ' שמעון זנדבנק ופרופ' שושנה בלום-קולקה.

בתחום המקצועי, עוסקת מזה שנים רבות בתרגום, בעריכה (מקור ותרגום) ובעריכת לשון, עבור מגוון הוצאות ספרים (ידיעות, ספרי עליית הגג, כנרת- זמורה, הכורסא, מכון מופ"ת ועוד).

על הספרים המתורגמים נמנים, בין השאר, אמנות הבישול הסובייטי מאת אניה פון ברמזן (הוצאת הכורסא, 2015), להיות או לא להיות שייקספיר, ביוגרפיה של שייקספיר מאת סטיבן גרינבלט (הוצאת ספרי עליית הגג, 2010), אמני הזיכרון, מאת ג'פרי מור (הוצאת כנרת-זמורה-ביתן, 2008) ואבראט, מאת קלייב בארקר (הוצאת מודן, 2004).

בתחום התיאטרון יצוינו עיבוד לחלום ליל קיץ עבור התזמורת הפילהרמונית הישראלית (נובמבר 2004) ותרגום אדיפוס מאת סנקה עבור החוג לתיאטרון באוניברסיטת חיפה (מאי 2005).

בין הספרים שערכה: אוסקר ויילד והרציחות לאור הנר מאת גיילז ברנדרת (הוצאת ספרי עליית הגג, 2010), הולדת העונג מאת קרול גיליגן (הוצאת ידיעות ספרים, 2006), בעיני ילדה בת שתים-עשרה מאת ינינה השלס (הוצאת פרדס, 2016). וספרים רבים בהוצאת הספרים של מכון מופ"ת (לדוגמה, מסורות וזרמים במחקר האיכותני מאת נעמה צבר בן-יהושע; ללמוד, להבין, לדעת – מסע בנתיבי ההוראה הקונסטרוקטיביסטית, מאת ציפי ליבמן).

ילידת ירושלים, שנת 1968. מתגוררת בחיפה, נשואה ואם לשלושה.

סידרת "מלח מים" – הוצאת פרדס

'מלח מים' היא סדרה חדשה לפרוזה עברית מקורית מבית פרדס הוצאה לאור. בסדרה זו אנו מבקשים לתת במה לספרות רעננה וחדשנית מאת כותבים המבקשים לספר סיפור, ולעשות זאת בקולם שלהם. המלח והמים הוא מה שישנו לפני שנוסף כל השאר, לפני שתובל ושוייף וגוהץ בקצוות. איננו מבקשים לביית את הפרא העומד בשערי השפה, אלא לשמוע את קולן והדן של המלים הצומחות מן המקום, מבלי לגזום, מבלי לשתול את הסיפור באדמה אחרת, בשפה אחרת, בפיו של גיבור אחר.

את כותבי הסדרה מלווים טובי העורכים: סמי ברדוגו, עינת יקיר, עמיחי שלו, עמרי הרצוג, יותם שווימר ועוד.

הספרים שיצאו בסדרה: "שימורי אהבה" מאת ענבר אשכנזי, "אישוליים" מאת אלי שמואלי "זיכרון כמעט מלא" מאת גבי אשר, "בכוונה תחילה" מאת שלמה אריאל, "מר עכבר" מאת גדעון הרן, "בתוך הבטן של הדג" מאת טלי כהן צדק, "החקלאי" מאת רגב הרוש, "להחיות דברים דוממים" מאת חגית גרוסמן, "השבח לשכול" מאת ליאור קסוס, "לראות לויתן" מאת רון דהן, "חבלי הלידה של הירח" מאת כנרת רובינשטיין, "עד שתתחילי לדבר" מאת גליה תנאי, "אולי אלד קשת" מאת הדס מזרחי, "מר למפל" מאת גדעון הרן ו"או שכספך יוחזר" מאת תומר גרדי, "משפחת ג'ניוס" מאת גבי אשר.

היֹה היה ולא היה, מאת: מיכל קירזנר- אפלבוים, עורכת: אילנה ברנשטיין, סידרת מלח מים,, הוצאת פרדס, 195 עמודים, 69 שקל.
תאריך:  20/06/2018   |   עודכן:  20/06/2018
ציפי לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אצבעות יפות לקסניה. דקות וארוכות, לבנות, עדינות ציפורניים המשוחות בלק עדין, כמעט בלתי נראה. אצבעות של פסנתרנית.
05/06/2018  |  ציפי לוין  |   ספרים
ניצב צ'יקו אדרי, מפקד משטרת מחוז תל אביב: אני לא רוצה לחשוב מה היה קורה פה בלי בית הספר הזה.
05/06/2018  |  ציפי לוין  |   ספרים
הספר הוא פרי ליווי ומפגשים שערכה עמלה עינת עם קבוצת העולים האחרונה שהוברחה מתימן עינת לקחה את הרפתקאות הבריחה של שמעון, השתחררותו של מאיר בן דודו משבי החרדים וסיפור ההתאהבות שלו בקרובת משפחתו מכפר הולדתו הרחוק, ורקחה סיפור עלילתי מרתק לבני נוער
30/05/2018  |  ציפי לוין  |   ספרים
אני חוזר ורואה אותו מדי פעם כשאני עוצם את עיניי לקראת איזה רגע מרגש: מגיח מאחורי ערימת גרוטאות בסמטה אפילה באזור המוסכים ברחוב סלמה בדרום תל אביב, שמאלו מלופפת סביב צווארה של אישה צעירה, כף ידו הגדולה חוסמת את פיה
24/05/2018  |  ציפי לוין  |   ספרים
הקטע לקוח מתוך הפרק "טיילת מדופלמת" - הטיול שערכה ציפי פליישר לגונדר (חבש) בנובמבר 1984 יחד עם בנה הפעוט גונדר היה ביתם של הפאלאשים שהוטסו כחודש לאחר מכן במבצע חשאי לישראל
18/04/2018  |  ציפי לוין  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
רפורמת תעריפי התחבורה הציבורית החדשה מרחיבה את רפורמת דרך שווה ומגדילה הנחות לתושבי הפריפריה הגאוגרפית והחברתית    נוסעי אוטובוס בפריפריה החברתית ישלמו יותר מפי 2 מאשר מקביליהם בפרי...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
מלחמות של היוונים בפרסים; המטה הכללי האינטלקטואלי של אלכסנדר מוקדון; מלחמות הרומאים בגרמנים; מלחמות הפרסים בערבים; מלחמות ביפן; מלחמת רוברט קלייב בהודו; לקחים היסטוריים שראשי הממשל...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי איש המטרייה חייב ללכת, והדמוקרטיה במיטבה זועקת כי על עמיתיו לסיעת הליכוד לבחור "ברעך הטוב ממך"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il