הפוך לדף הבית
    |  
ראשי יומן ראשי בלוגים אקטואליה בעולם סקופים משפט כלכלה בריאות המגזין מנוי VIP
ארכיב יומי  |  כל הקישורים  |  סיפורים חמים  |  ניוזלטר  |  נדל"ן  |  תגיות  |  משובים  |  משמר המשפט  |  ספרייה מקוונת  |  בימה חופשית  |  מיוחדים  |  ערוצים נוספים
ספרים
ראשי  /   דת ומסורת  היסטוריה  ספרים  פנאי 
טוויטר / יואב יצחק YoavNews1
 
 
 
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת
מועדון +
כסף רופאים שמאים יועצים אדריכלים
שופטים עורכי דין עיתונאים רואי חשבון
 
 
 
 
 
בלוגרים News1  /  דעות ▪ כתבות ▪ תחקירים
 
"אין ספק שהשתפרנו"
13/09/2017   |   איתמר לוין
 
 
 
ישיבה ממושכת - סיכון למוות
13/09/2017   |   יפעת גדות
 
 
 
הטורקיות נשארות בבית
13/09/2017   |   איתמר לוין
 
 
 
לא שלך - אל תנהל
13/09/2017   |   אריה גל
 
 
 
עזרה ראשונה
13/09/2017   |   יפעת גדות
 
 
 
 
לרשימות נוספות לבימה חופשית לרשימת הכותבים
 
 
המיתולוגיה הכנענית
בעל ועשתורת - לא מה שחשבתם...
המיתולוגיה הכנענית

   רשימות קודמות
  מומלץ מפה 2009
  100% טבעי
  "סרטן - יצירת חיים"
  איך להפיק את המרב מהסמסטר באוניברסיטה?

בתנ"ך מוצגים בעל ועשתורת באופן נלעג וכסמל הרוע - המיתולוגיה הכנענית מספרת את סיפורם מהזוית השנייה חדש בסדרת המיתוסים של מפה: המיתולוגיה הכנענית - אמונותיהם של עמי כנען ואלוהיהם

>
▪  ▪  ▪
ההיסטוריה נכתבת על-ידי המנצחים, קובע המשפט הידוע, וכך זכה עם ישראל להיות זה שכתב את ההיסטוריה של מלחמתו בעמי כנען. התנ"ך הנחיל לעולם את סיפורם של עמי כנען, של תרבותם ושל אלוהיהם מנקודת המבט השלילית ביותר. בעל ועשתורת הוצגו באופן נלעג וכסמל הרוע, והנוהים אחריהם נחשבו לחוטאים.

המיתולוגיה הכנענית מביא גירסה מעובדת וחדשנית של עלילות האלים והגיבורים הכנענים, כפי שסופרו באלף ה־2 לפנה"ס ובמאות הראשונות לספירה על-ידי בני כנען עצמם ועל-ידי שכניהם.

לעומת סיפורי המקרא, המתארים את מאבקם העיקש של הנביאים בעבודת האלילים, מציגה המיתולוגיה הכנענית את הסיפורים על אלים אלה מן הזווית הנגדית, כפי שהם מופיעים בכִּתביהם של עובדי בַּעַל ועַשְׁתֹרֶת עצמם. סיפורים אלה פותחים בפני הקורא הישראלי פתח לעולמם הדתי והספרותי של בני ישראל ושל העמים שסבבו אותם.

המחברים, נגה וגיא דרשן מהאוניברסיטה העברית בירושלים, ליקטו מן המיתוסים הכנעניים מבחר יצירות ועיבדו אותן ללשון שתהיה מובנת לקורא בן ימינו. בין היצירות שבספר: עלילות בעל, הולדת שַׁחַר ושָׁלֵם האלים הנעימים, משתה השכרות של אֵל, עלילת כֶּרֶת ועלילת אַקְהַת, משתה הרפאים, ראשית העולם והתרבות לפי פִילוֹן מגְבָל, ועוד. היצירות סודרו בארבעה מדורים: האלים ועלילותיהם, סיפורי בריאת העולם, עלילות הגיבורים והמלכים, ועבודת האלים והמיתוס.

עוד בספר אחרית דבר המוקדשת לספרות הכנענית ולתיאור השפעותיה של המיתולוגיה הכנענית על סופרי המקרא ועל התרבות הישראלית הקדומה. כן מופיעים רשימה מבוארת של אלי כנען וגיבוריה הראשיים, מפתח וביבליוגרפיה מפורטת.

"המיתולוגיה הכנענית" הוא הספר ה־15 בסדרת מיתוסים של מפה, שפותחת צוהר חשוב לעולמם ואמונותיהם של עמים בעולם. בסדרה זו הופיעו המיתולוגיה היהודית, היוונית, הסקנדינבית, המצרית, הסרבית, הבריטית, הבבלית, הסינית, האינדיאנית, האירית, ההודית, הפינית, הספרדית והיפנית.

פרטים באתר: www.books.mapa.co.il ובטלפון: 1-800-360-636

מתוך הספר: פתח דבר

ראשיתו של ספר זה בפסח תשס"ו, שאותו עשינו בחיק משפחתנו בקיבוץ עין הנצי"ב. אותה שעה היינו מעיינים בספרי המיתולוגיה האחרונים שיצאו בסדרה, מתפעלים מאגדות האלים והגיבורים שהיו לכל העמים כולם, ושואלים את עצמנו כיצד תהיה הסדרה שלמה ללא המיתוסים שהילכו כאן, בארץ כנען, ובלי אותם הסיפורים והאגדות שהכירו בני ישראל בימי קדם, שהרי "מתחילה עובדי עבודה זרה היו אבותינו", (מתוך ההגדה של פסח). וכך נוסף לו עוד ספר לסדרה, אשר בו ביקשנו להביא לפני הקורא העברי את היצירות המעטות ששרדו מספרייתם המפוארת של הכנענים.

בספר זה כלולים, אפוא, סיפורי המיתולוגיה הכנענית – המיתוסים שרווחו בארץ כנען, מקצה סוריה בצפון ועד נהר מצרים בדרום. במיתוסים הללו סופר על האלים בַּעַל ועֲנָת, מוֹת ויָם, אֵל ואֲשֵׁרָה; על המלכים האגדתיים דַנאֵל וכֶרֶת; על בריאת העולם; על ראשית התרבות, ועוד.

המיתוסים שנכתבו בימי קדם התגלגלו לידינו בשתי דרכים עיקריות: בכתבי העיר אוּגַרִית שנתגלו בראשית המאה העשרים, ובכתביהם של סופרים פניקים שחיו בתקופה ההלניסטית-רומית וכתבו ביוונית. פירושו של דבר הוא שהמיתוסים הכנעניים המובאים בספר זה נוצרו בזמנים שונים, לאורך תקופה של יותר מאלף שנה, על-ידי מחברים בני עממים שונים, אשר שימרו – בין אם מכְּלי ראשון ובין אם מכְּלי שני – את תרבותה של כנען; כולם היו בניו של אותו חבל ארץ המשתרע מצפון סוריה ועד נהר מצרים, והם חלקו מורשת משותפת של אמונות ואלים.

המקורות החשובים ביותר לספרותה של כנען החלו להתגלות בשנת 1929, באחת מערי צפון כנען העתיקות, המכונה אוּגַרִית. לוחות הטין מן המאה הארבע-עשרה לפני הספירה שנחשפו באדמת אוגרית, היו חרותים בכתב יתדות אלפביתי מיוחד, ובהם נמצאו כתובים הסיפורים על מלחמות האלים, על קורות המלכים הקדמונים, על הרפאים, וכדומה. גילוי הלוחות הללו חולל סערה גדולה בעולם, מכיוון שלראשונה נמצאו סיפורים מלאים על אודות האלים הנרמזים במקרא.

מיתוסים כנעניים הועלו על הכתב, כאמור, גם מאות שנים מאוחר יותר, בלשון יוונית בתקופה ההלניסטית והרומית. למשל חיבורו של הסופר הפניקי פִילוֹן מגְּבַל, בן המאה הראשונה לספירה, שביקש לפרסם את תולדות עמו בעולם ההלניסטי. כתביו לא נשתמרו במלואם, אך אבות הכנסייה העתיקו מקצת מהם כדי להתפלמס עימם, ומתוכם אנו לומדים על ראשית העולם, כפי שהבינוה הכנענים. על אף הגלגולים הרבים שעברו כתבי פילון וריחוקם מן הכנענים הקדמונים, הוכח לאחר גילויי אוגרית וממצאים נוספים מרחבי המזרח הקדום כי נשמרו בהם מסורות עתיקות ושקיעים קדומים מסיפורי העבר. מלבד כתבי פילון מגבל, ניתן למצוא עוד שרידים מעטים וגלגולים מאוחרים של המיתולוגיה הכנענית בכתביהם של פניקים וסורים אחדים מן התקופה ההלניסטית והרומית כמו לוּקְיַאנוֹס מִסַּמוֹסַטָה שכתב את החיבור "האלה הסורית", והפילוסוף הניאו-אפלטוני דַמַשְׂקִיוֹס. שני האחרונים נטועים היטב בספרות הקלאסית, אך הם ילידי האזור שלנו, סורים במוצאם. חיבוריהם לא ראו אור מעולם בשפה העברית ולכן אינם מוכרים כלל לקורא העברי, ובדרך כלל גם לא לקורא המלומד.

החיבורים שנחשפו באוגרית ומובאים כאן נכתבו בלשון שירה. כמקובל בסידרה זו, לא שמרנו על צורתם השירית של החיבורים ולא החמרנו בתרגום מילולי, אלא ביקשנו להביא את עיבודם בלשון פרוזאית למען ירוץ הקורא בם. מלאכת העיבוד של הטקסטים הייתה קשה מאין כמותה וייתכן שלעיתים אף כָּשַׁל כוח הסַבָּל, שהרי אין ולו יצירה אחת מאוגרית שהגיעה לידינו שלמה. גם ביצירות שניזוקו פחות מפגעי הזמן, רבו הקשיים והמחלוקות בפירושן ובהבנתן. אף על-פי כן ניסינו להעמיד יצירה רצופה ושלמה ככל הניתן, וכאשר נמצאו פערים בחיבורים איחינו אותם לפי ההשערות המקובלות במחקר. ואולם, בשל אוצר המילים האוגריתי ודפוסי הלשון הייחודיים של השירה האוגריתית, הקרובים כל כך ללשון המקרא, נעשה ניסיון לשמר במידה מסוימת את הסגנון המקורי של השפה ואת דרכי הביטוי והמליצה כדי למסור מעט מרוח היצירה המקורית ולקרבה לקורא העברי. בטקסטים ששרדו ביוונית, מלאכת התרגום והעיבוד לא דרשה שינויים משמעותיים. במקרים אחדים (כמו בחיבורו של פילון המצוטט פה ושם אצל אב הכנסייה אֶוּסֵבִּיוֹס) קיבצנו את השרידים ואיחינו אותם לכדי חיבור רצוף.

אנו סבורים שלהכרת המיתוסים הללו דווקא כאן, בארצנו, יש חשיבות לא מבוטלת. החברה הישראלית בת ימינו, הלומדת וגדלה על סיפורי המקרא, המכירה את הסיפורים על מלחמותיהם של נביאי ה' בַּבַּעַל ואת התיאורים על נהייתם התמידית של בני ישראל אחרי הבעלים והעשתרות, בוודאי תצא נשכרת אם תתוודע לסיפורים שסופרו על האל בַּעַל מן הזווית הנגדית, מכִּתביהם של עובדי בַּעַל ועַשְׁתֹּרֶת מאוגרית ופניקיה. מי ייתן ובעזרת ספר זה יוכל הקורא הישראלי בן ימינו לזכות בפגישה מחודשת עם היצירות הכנעניות הנשכחות, וייפָּתח פתח לנקודת מבט יוצאת דופן על עולמם התרבותי, הדתי והספרותי של בני ישראל בתקופת המקרא והעמים הסובבים אותם.

לסיום, במהלך הכתיבה נהנינו מתגובותיהם ועצותיהם של מורינו וידידנו, אנשי האוניברסיטה העברית בירושלים: פרופ' שמואל פסברג, פרופ' אלכסנדר רופא, ד"ר רוני גולדשטין וד"ר איתמר כסלו. תודתנו נתונה להם מקרב לב.

תאריך:  27/05/2009   |   עודכן:  27/05/2009
אופיר אבסלנדר

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן


פורומים News1
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בעל ועשתורת - לא מה שחשבתם...
הודעות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  תפוס כינוי יחודי      לכל ההודעות         כתוב הודעה 
כותרת ההודעה שם הכותב שעה    תאריך
1
הרשימה ושאלותיה
27/05/09 19:45
2
א. כנעני
7/06/09 10:57

תגובות בפייסבוק

ברחבי הרשת

רשימות קודמות
המדריך החדש "מומלץ מפה 2009" מרכז עבור הקוראים יותר מאלף מסעדות, אטרקציות ומקומות לינה שזכו לדירוג של 08 ומעלה מחברי מערכת אתר הנופש והפנאי מפה www.mapa.co.il וממנויי האתר.
26/05/2009  |  אופיר אבסלנדר  |  ספרים
האלבום החדש, "100% טבעי", מבית מפה, מגלה שלהיות "ירוק" אין פירושו להפוך לסגפן: באלבום מופיעות עשרות הצעות לבילוי ולהעשרה בצבע ירוק: מסעדות, חנויות, צימרים, בעלי מלאכה מיוחדים, שיטות ריפוי וטיפול ועוד שלל חוויות לגוף ולנפש. המכנה המשותף של כל המקומות המיוחדים שבאלבום הוא דרך חיים אקולוגית ואורגנית שמחוברת לשורשים ולאדמה, מקשרת בין גוף לנפש ובין חומר לרוח, ובעיקר - מתחשבת בסביבה.
25/05/2009  |  אופיר אבסלנדר  |  ספרים
הֲיֵשׁ עוֹד מִי הַזּוֹכֵר אֶת אִמִּי
15/05/2009  |  הרצל חקק  |  ספרים
כבר בהתחלת רשימה זו אני מודה, שלאחר קריאה ראשונה וגם שנייה בספרו החדש "רֵאשִׁית" (הוצאת עם עובד, 2008) של מאיר שלו, - הגעתי למסקנה שזהו בהחלט ספר-עיון מומלץ, בהיותו מעמיק ועם זאת גם קולח ומרתק בגישתו החילונית של המחבר אל תכונות-האופי של גיבורי התנ"ך ואל קורותיהם. מה שמייחד ספר זה, גם לפי עדות המחבר, הוא תיאור של כמה מהפעמים הראשונות של חלק מן הדברים והאירועים שבמקרא, וכן גם ניתוח סגולותיהם ורגשותיהם של כמה מדמויות האישים והנשים בתנ"ך. ופרט לבריאת העולם וכל אשר בו, מכוון אותנו המחבר אל המלך הראשון, לנביא הראשון, לחוק הראשון וגם לצחוק הראשון, לאהבה הראשונה, לשנאה הראשונה, לבכי הראשון, למוות הראשון, ועוד. כל פרק כזה, ללא יוצא מן הכלל, הוא מלא בידע רב, ובמסקנות הנובעות מידע זה. ומה שלא פחות חשוב - כל פרק בספר זה הוא מעניין ביותר. ומבחינתי, כאוהב מושבע של התנ"ך, הוא גם ראוי לכל לשבח. עם זאת, לאחר הרהורים על רבים מהפרשנויות של מאיר שלו המוּעלות בספר - מצאתי לנכון להעיר כמה הערות, ולהאיר כמה הארות והבהרות.
15/05/2009  |  משה שפריר  |  ספרים
המשוררת לאה גולדברג כותבת באחד משיריה:
13/05/2009  |  בלפור חקק  |  ספרים

פורומים
דת ומסורת
היסטוריה
ספרים
פנאי
כתבות מקודמות
עופר מ' כהן
חיסכון לכל ילד: צעד אחרי צעד
צוות חדשות עולם
הביטוחים שיגנו על הכסף שלכם - המדריך למתחיל
ביטוח ופיננסים
אלבר רכב
אקסלנס ייעוץ משכנתאות
בי פטנט פתרונות מיוחדים
קלאב הוטל
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1 |   |  עריסת תינוק ניידת |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר |  NEWS1 |  חדשות |  אקטואליה |  תחקירים |  משפט |  כלכלה |  בריאות |  פנאי |  ספורט |  הייטק |  תיירות |  אנשים |  נדל"ן |  ביטוח |  פרסום |  רכב |  דת  |  מסורת |  תרבות |  צרכנות |  אוכל |  אינטרנט |  מחשבים |  חינוך |  מגזין |  הודעות לעיתונות |  חדשות ברשת |  בלוגרים ברשת |  הודעות ברשת |  מועדון + |  אישים |  פירמות |  מגשרים |  מוסדות |  אתרים |  עורכי דין |  רואי חשבון |  כסף |  יועצים |  אדריכלים |  שמאים |  רופאים |  שופטים |  זירת המומחים |  חדשות |  סדרות |  ספורט