|   15:07:40
  זהר נוי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

מי בכלל דיבר על אהבה?

הסופרת אורית רז הוציאה לאחרונה רומן ראשון למבוגרים, "מי בכלל דיבר על אהבה?" (ספריית פועלים), וזאת אחרי למעלה מחמישים ספרי ילדים ונוער, שחלקם זכו בפרסים חשובים
10/06/2012  |   זהר נוי   |   ספרים   |   תגובות
אורית רז. רומן ראשון [צילום: דינה גונה]

מי בכלל דיבר על אהבה?

"...היא דווקא ניסתה להסביר לבעלה שהיא לא יכולה להיענות לדרישותיו החייתיות לפני שהיא טובלת במקווה, אבל אהרון סטר בידו על לחיו. רק אנשים פרימיטיביים כמוה עוד מאמינים בשטויות האלה, פרץ בצחוק מתגלגל...".

הסופרת אורית רז (59) הוציאה לאחרונה רומן ראשון למבוגרים, "מי בכלל דיבר על אהבה" (ספריית פועלים), וזאת אחרי למעלה מחמישים ספרי ילדים ונוער, שחלקם זכו בפרסים חשובים.

מאין שאבת את ההשראה בכתיבת הרומן "מי בכלל דיבר על אהבה"?

"בספר פיתחתי דמויות השאובות מהמיתולוגיה המשפחתית שלי: סבתי, סבי ודודתי. דמותה של רוחל'ה, הבת, היא הכלאה בין נסיבות חיי לבין נסיבות חייה של דודתי אותה סעדתי בקביעות בשנות חייה האחרונות. דמויות האם חווה והאב אהרון מבוססות על קורות חייהם של סבי וסבתי מצד אבי".

נישואי הסבא והסבתא של רז היו נישואי שידוך שלא עלו יפה וכך גם נישואיהם של הוריה של רוחל'ה. אמה של רוחל'ה הולכת בעקבות סבתה של רז ורוצה לסיים את הריונה, וכפי שקרה במציאות, גם הפלה זו נמנעת בהתערבות החותן. בספר מנסה חווה האם להיפטר מההריון כיוון שהרתה אותו בנידתה. לאחר מכן, כשרוחל'ה נולדת, היא רואה בה נשמה חוטאת.

הרומן מתחיל בתקופת רצח רבין, כאשר, לאחר שעסקיו בארץ התמוטטו, נוטש אביה של רוחל'ה, ממש כמו סבה המשכיל של רז, את אשתו הפנאטית לה נישא בנישואי שידוך, ונוסע לארה"ב.

לכל אורך הרומן מנסה חווה, שהיא תוצר של העדה החרדית בברוקלין, לחנך את בתה רוחל'ה ולהעניק לה את כל הערכים הדרושים על-פי המודל השיפוטי, הקפדני, הביקורתי והמנוכר, בו גדלה והתחנכה. כלומר, היא עושה הכל כדי להקטין את בתה ולהתאים אותה לתפקיד האולטימטיבי של אישה שכל עולמה מצטמצם בדאגה לבעל ולילדים. לשם כך היא רוצה לחתן את רוחל'ה מהר ככל האפשר. אלא שהבת, שאינה מבינה את מהות הסטיגמה השלילית שדבקה בה, קולטת את אכזבתם של הוריה מן הקן המשפחתי הרעוע שהקימו על-פי מודל זה ממש, והיא מתלבטת בין הצורך לרצות את האם האומללה לבין חיפוש אחר נתיב חיים עצמאי שיספק אותה. בכך, היא רק מחזקת את אמונתה של האם בכך שהיא נשמה חוטאת.

במרוצת הסיפור מנסה רוחל'ה לפתח קריירת כתיבה, וכך מסופר חלקו של הספר על-ידי רוחל'ה בגוף ראשון בעוד שחלקו האחר מסופר בגוף שלישי וזאת באמצעות כתביה המשובצים בסיפור.

האם זהו רומן פסיכולוגי? רומן היסטורי? או שיש בו ביקורת חברתית?

"הייתי אומרת שלמרות העלילה הפרטית הסוערת והדרמטית נענה הרומן לפרשנויות רבות. ניתן לראות בו רומן פסיכולוגי המדבר על יחסים משפחתיים ראשוניים ובעלי תפקיד מכריע בגיבוש הזהות. ליתר דיוק מדובר ביחסים קשים במיוחד בין אימא חרדית ובתה.

"ניתן לתת לרומן גם פרשנות פמיניסטית על פיה האם, כסוכנת של התרבות, מנסה לחנך את הבת בהתאם למודל הפטריארכלי המגביל על ברכיו גודלה היא עצמה וחונכה.

"ניתן לראות בו גם סיפור משל, ובאופן זה הוא המשך לספרי המשל שלי לילדים, שגם הם בחלקם לא יועדו רק לילדים, מפני שיש בהם אמירה חדשה למצבים פסיכולוגים. אלא שספרי הילדים שלי היו דמיוניים ואילו הרומן מתעד תקופה היסטורית ויש בו אמירה חברתית של כאן ועכשיו.

"הוא מתרחש על-רקע התקופה של רצח רבין ולכן מהווה בבואה אירונית של החברה הישראלית בתקופה זו. הוא בוחן באופן סימבולי את שנאת הזר והשונה ואת הקלות הבלתי נסבלת שבה אדם, לתועלתו או מתוך חולשה ופחד, מסית כנגד אדם אחר ומקעקע ממנו את הלגיטימיות.

"הדמויות אומנם אותנטיות והן שייכות לדור קדום יותר, כשאני מנסה להישאר נאמנה לקורות חייהם, אך כיוון שתליתי אותן בתקופה זו, יכולתי לטפל בשאלת האשמה שנגזרה מהרצח, הן במישור הפרטי והן במישור הציבורי.

"עלילת הרצח משתלבת בחייהם של הגיבורים, המנהלים, במישור הפרטי, חיי משפחה רצופי חשדנות, איבה ואי-הסכמה. באופן הזה מהווים בני המשפחה והסובבים אותה ראי של החברה הישראלית המפורדת והמפורקת. הנמשל לשנאה בתוך המשפחה ובסביבתה הקרובה הוא כמובן שנאת החינם בין המגזרים השונים בארץ. בשני המקרים, הפרטי והציבורי, סופה של השנאה הוא אסון, ובאופן הזה רומז הרומן על הצורך במציאת אלטרנטיבה של אחדות, של קבלת השונה.

הספר גם בודק את עניין האשמה והשלכתה הלאה: האם חווה, שנכנסה להריון מתוך חולשה, מתוך כניעה ליצריו של בעלה, מלאת רגשי אשמה על שהרתה בנידתה. תחושת האשמה על כך רודפת אותה כל חייה והיא ממהרת להיפטר ממנה בהטילה אותה על בתה. וכך נושאת אותה איתה גם רוחל'ה, הבת, הגיבורה הראשית, תחושה של אשמה על לא עוול בכפה.

"רצח רבין, שהוא פצע פתוח בהיסטוריה שלנו, מטיל גם הוא כתם של אשמה, אומנם כללית, קולקטיבית, על כל עם. הדמויות בספר, שחיות את הפרטי ומתעלמות מן הכתובת הלאומית שהייתה כתובה בתקופה ההיא על הקיר - הן משל לאשמה של כולנו, שהספר רומז עליה.

"מתוך רצון להיפטר מתחושת האשמה הזו, שכמו האשמה של חווה היא אשמה מאוד אנושית, אך גם מאוד כבדה ומייסרת, העדיפה דעת הקהל הישראלית להאשים ברצח הזה סקטור אחד ויחיד, זה שממנו יצא הרוצח, זה שקל היה להאשים אותו. הספר רומז על כך מבלי לדבר על כך ולו במילה, וזאת כשהוא הוא עורך הקבלה סמויה בין החברה הישראלית לפני ואחרי הרצח לבין הדמויות בסיפור וגורלן. גם במישור הפרטי וגם במישור הציבורי מדובר בדמויות השקועות עד צוואר בצרות הפרטיות שלהן: חווה בנטישתו של בעלה ורוחל'ה באהבתה הנכזבת למויאל ובהריונה הבלתי רצוי ממנו. במצב כזה אך אנושי הוא מצידן להתעלם מן הכתובת שעל הקיר, כלומר מאמצעי התקשורת הרומזים על כך שאדם עומד לשלם בחייו על שנאת חינם. הן מסרבות לראות כתובת זו, בדיוק כפי שהן מסרבות להכיר באמיתות כאובות בחייהן הן.

"גם הציבור הישראלי חווה מצבים קשים בתקופת הרצח, ואחריו, ולכן הוא מתקשה להתגייס כדי להילחם למען או נגד מטרות קולקטיביות.

"כל הדמויות בספר, אגב, משקרות חופשי. הן אפילו מאמינות לשקר שלהן, רק אני והקורא צוחקים על חשבונם כי אנחנו מבינים את האמת. כמובן שגם זוהי אמירה עלינו ועל מודעותנו כחברה".

כדרכם של סיפורים, מטפל הרומן של רז בטעויות אנוש אשר האכזבה מהן פותחת את הדרך אל ההתפכחות והתובנה. וכך, נאלצת רוחל'ה לשלם מחיר כבד על האמונות שהנחילה לה אימה: היא מתאהבת באיש אשר אימה סוגדת לו, ומתלבטת בשאלה אם להשאיר את פרי האהבה הזה, שאביו אינו רוצה בו.

האם את כותבת בימים אלה ספר נוסף או מתכוונת להוציא ספר נוסף בתקופה הקרובה?

"יש לי ספר בקנה - הוא מספר על המסע שעשה בן זוגי עם משפחתו אחרי השואה בדרך מאירופה לישראל, אבל אני עוד מלווה את הספר שיצא זה עתה כך שאיני פנויה לעסוק בו".

פרק מתוך הספר

...הוא שולח את ידו אל בין רגלי ומלטף את ירכי. אני רוצה להדוף אותו אך במקום זאת רק פולטת צווחת צחוק מבוהלת, מצמידה את ברכי זו לזו כדי ללכוד ביניהם את כף היד החצופה. בחילה מטפסת בגרוני. כדי להיפטר ממנה אני מתחילה להסתכל מעל לכתפו אל השמים שכבר מזמן נזרעו כוכבים ונעשית לא שקטה. האוטובוס מגיע כל חצי שעה וגם הדרך הביתה ארוכה. אני נסוגה כדי להשתחרר מן האצבעות שלו שלוחצות את זרועותי עד כאב.

"כבר את רוצה ללכת? מה בוער? עוד לא עשינו שום דבר!"

"כבר מאוחר ואני הבטחתי לאימא לחזור מוקדם," אני אומרת והוא מחייך.

"קחי, תשתי," הוא שוב מקרב את פיית הבקבוק אל פי ואני מרתיעה את ראשי לאחור. אני מנסה לקום אבל הוא מחליק בידו על עגבותי.

חס וחלילה אם בחורה תניח לגבר לחלל את כבודה, נוהגת אימא לומר כשהקמטים על מצחה מתעמקים. אני מנסה להדוף אותו מעלי, אבל הוא אוחז בי בכוח ועננה עכורה נעצרת על לוח לבי לרגע קצרצר. מגע אצבעותיו בגופי גורם לי להרגיש שהוא זקוק לי וזו הרגשה מתוקה כל-כך שהעננה נעלמת.

"את עוד מתוחה," הוא לוחש ושוב מקרב אל פי את הבקבוק, "תשתי עוד, תשתי, זה ירגיע אותך." הוא מלטף בכף ידו את לחיי ומנשק אותה בשפתיו. פניו מתרוקנים מזלזול ויהירות ונעשים רכים וחביבים. "לא תצטערי, בעזרת השם," הוא לוחש ומצמיד בתקיפות את פיית הזכוכית הנוקשה אל שפתי הקפוצות ומלטף את זרועי. עורי מצטמרר. אולי זוהי הנשמה החוטאת שלי המלווה אותי כמין כאב תמידי? אולי מויאל אינו אלא תחפושת שלבשה על עצמה הנשמה החוטאת כדי להשתעשע?

"רק כמה לגימות," היא לוחשת בקולו באוזני, "זה יעשה לך טוב, תסמכי עלי, יהיה לך טוב." אני לוגמת בתשוקה ובגועל ולאט-לאט נחלש הגועל עד שנעלם כולו. עייפות נעימה יורדת עלי ונדמה שאני מתמכרת למגע אצבעותיו המכשפות את גופי. גופי הולך ונעשה רפוי, כאילו נמס מעונג.

"את כל-כך יפה," הוא אומר, "את כמו חלום שהתגשם!"

וואו, איזה מילים נפלאות שחודרות אל תוך הלב. כל-כך הייתי רוצה שמאיה תשמע אותן. אני נעתרת לנשיקותיו, לחיבוק החונק של גופו עם הבליטה הננעצת לי בבטן, מרגישה איך היא גדלה ומתקשה.

הפחד שעומד לי בגרון גדל ומתקשה יחד אתה וכל הזמן עושה ממני צחוק. עין אחת שלו קורצת אלי ומפתה אותי להדוף אותו מעלי ולברוח ועין שנייה שלו צוחקת. נראה, נראה אותך גיבורה גדולה קמה והולכת. איפה עוד תהיה לך החמימות המתוקה של הידיים שלו? מי עוד יעביר לך בגוף זרם מתוק כזה של תשוקה, רטט עדין רעֶב שיפלח את הבטן ויגרום לך להיצמד אליו, להניח לו להחליק את איברו פנימה, להצמיד אותו אל הדגדוג המתוח החרישי שהתחולל לך בתוך הגוף?

"אי, זה כואב," אני מתלוננת ונדמה לי שהנשמה החוטאת שאל קיומה אני מנסה להתכחש, הולכת ומתקרבת אלי עד שאנחנו מתאחדות לישות אחת.

ממול, מעל פני המים הרועדים, מעל לשובר הגלים ומעל לסלעים המחוספסים מכוסי האזוב, נראה הירח. עוף לבן, מבוהל, רץ על קטיפת השמים הכהה, נס על נפשו, עגמומי, כמו העוף שראיתי פעם כשהלכתי עם אבא אל איזה חבר במושב. נכנסנו אל הלול והוא בחר פרגית לארוחת צהריים ושיסף את גרונה. רגע אחרי השחיטה כששמט אותה על המדף, התנודדה על רגליה כשיכורה, מותירה לאורך המדף סימנים סתומים של דם, עד שהמוות הכריע אותה והיא התמוטטה ונפלה.

אני מתבוננת בירח. עכשיו עוד ניגר אורו אל הלילה התלוי מעל ראשינו. להבי כוכבים קורצים מתוכו בהבזקים מלגלגים, מתעתעים. מדֵי פעם מתחזקת הרוח. גל בודד מתרומם מתוך המים, מהבהב רגע באור החלבי, כאילו הוא יודע שאלה הם רגעיו האחרונים והוא מתאמץ להטביע את חותם תפארת רעמת הקצף שלו בזיכרון הנוף שמסביב בטרם יתנפץ ברעש אל שובר הגלים. בעפעפיים מצומצמים אני בוחנת את פניו החומים של מויאל. כמו מלך הוא נראה באור הפנס עם המבט הפראי שניצת בעיניו. מבושמת מריח הים אני שולחת אצבע ומלטפת ברוך את נקבוביות העור על מצחו ובשולי שפתיו. זרועותיו המקיפות אותי בתוך קטיפת הלילה הרכה נעימות ורכות. גם המים, עם קצף הגלים עליהם, מיטשטשים מול עיני. המיה נעימה כמו לחן חרישי מלטפת את אוזני וכוכבי זהב נושרים מתוך חופת השמים בחוטים דקים הנמוגים באוויר. גם חצי הירח המציץ ברור וקורן מעבר לענן נצבע בזהב רך כאצבעותיו של מויאל על כתפי. פתאום נעשה קל יותר לנשום כאילו התמוסס מעטה הקרח שעטף את לבי. אני מניחה את ראשי על כתפו של מויאל ועוצמת את עיני...

מי בכלל דיבר על אהבה? מאת אורית רז, ספריית פועלים, 272 עמודים
תאריך:  10/06/2012   |   עודכן:  10/06/2012
זהר נוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יש לברך את הוצאת רסלינג שלצד תרגום יצירות חשובות מוציאה לאור ספרי עיון מקוריים כמו ספרה של רות אמיר, העוסק במספר מקרי בוחן מפרספקטיבה פסיכולוגית של סוגיית הקורבנות או ההתקרבנות באשר "ישראל מאמצת את תפקיד הקורבן, היא נאחזת בו כמגן מפני האשמות בתוקפנות", ולאור זאת שואלת אמיר " האם קורבנות מסוגלים להתעלות מעל קורבנותם ולתקן עוולות שהם עצמם גרמו לאחרים?"(עמ' 11). מבחינה זו ספר זה מצטרף לספרים העוסקים בפסיכולוגיה הפוליטית והחברתית בישראל, כמו למשל ספרו השיטתי של דניאל ברטל, שכבר בשנת 2007 פרסם את ספרו, לחיות עם הסכסוך, ניתוח פסיכולוגי- חברתי של החברה היהודית בישראל ( הוצאת כרמל).
10/06/2012  |  יוסי ברנע  |   ספרים
הבלדה "הֶסְתֵּר לְשָׂרָה" מספרת על מלחמת ששת הימים, על ימי ההמתנה שקדמו לה ומעט מהקורות ההיסטוריות. שם הבלדה: הסתר = העלם, כיסוי: לשרה = למאבק, ללחימה, כי חרף הניצחון שהיה פלאי, למעלה מן הטבע והלחימה מלאת הגבורה וההרואית הישגיה כמו נעלמו ונידַקו עד דק במהלך השנים, בדרך הוויתורים, הנסיגות וה"שלום".
05/06/2012  |  אסתר שניאורסון גרי  |   ספרים
"פנסיה וחיסכון בגובה העיניים" - הספר שישנה את התפיסה הנפוצה לגבי העתיד הכלכלי ויעזור להבין, אחת ולתמיד, את עולם הפנסיה והחיסכון. הספר כתוב בשפה ידידותית המסבירה לכל אחד ולכל אחת איך חוסכים, מהן האפשרויות וההזדמנויות, מה הסכנות ומה המשמעות של כל אותם מושגים שנשמעים מסובכים. הספר ינחה אתכם, צעד צעד, כיצד להיערך נכון לתקופת הפרישה וכיצד לצבור חסכונות לעתיד.
03/06/2012  |  צביקה ברגמן  |   ספרים
רמי בר-אדון מביא לקוראיו פיסה מארץ ישראל הישנה והטובה של שנות השישים. התבגרות של נער מהשכונות בשבט צופים "צפוני" ליד הירקון הספר מטובל בהיסטוריה של פעם, אנקדוטות מצחיקות משנות השישים ובעיקר תמימות של נערות.
03/06/2012  |  עפר דרורי  |   ספרים
רצח רודף רצח בשבדיה הקרה והאפורה. לוקח זמן להבין שכל הנרצחים בני 44. משהו מקשר בין כולם אבל מהו?
22/05/2012  |  עפר דרורי  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il