הפוך לדף הבית
    |  
ראשי יומן ראשי בלוגים אקטואליה בעולם סקופים משפט כלכלה בריאות המגזין מנוי VIP
ארכיב יומי  |  כל הקישורים  |  סיפורים חמים  |  ניוזלטר  |  נדל"ן  |  תגיות  |  משובים  |  משמר המשפט  |  ספרייה מקוונת  |  בימה חופשית  |  מיוחדים  |  ערוצים נוספים
ספרים
ראשי  /   ספרות  ספרים  תרבות 
טוויטר / יואב יצחק YoavNews1
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת
מועדון +
כסף רופאים שמאים יועצים אדריכלים
שופטים עורכי דין עיתונאים רואי חשבון
 
 
 
 
 
בלוגרים News1  /  דעות ▪ כתבות ▪ תחקירים
 
האופניים כובשים את בייג'ינג
14/08/2017   |   איתמר לוין
 
 
 
מס הדירות אינו חוקתי
14/08/2017   |   עו"ד ענת כהן
 
 
 
לוקח אוויר
14/08/2017   |   יפעת גדות
 
 
 
תור ארוך ככלי פרסומי
14/08/2017   |   יפעת גדות
 
 
 
נשיא ברזיל הוקלט - ושרד
14/08/2017   |   איתמר לוין
 
 
 
 
לרשימות נוספות לבימה חופשית לרשימת הכותבים
 
 
שושנה ויג פובליציסטית  |  תגובות הצטרפות ל- VIP
"התנסויות"
שירה של הבעת עמדה פילוסופית
התנסויות

ספר שיריה החדש התנסויות משנת 2012 של המשוררת חגית בת-אליעזר הוא ספרהּ השני קדם לו הספר השקת ספינת צפייה משנת 2008

▪  ▪  ▪
שירתה של חגית בת-אליעזר כפי שהיא משתקפת בספרה התנסויות היא שירה רפלקטיבית, שירה של התרשמות והבעת עמדה פילוסופית על החיים. הזרם הפילוסופי עליו מבוססת הכתיבה וכנראה, עולמה של המשוררת הוא זרם המתייחס להתנסויות בחיי האדם, ההתנסויות יומיומיות שמובילות להכרה.

המשוררת נעה בעולמה בתחומים שונים ומביעה עמדה פסימית, עמדה אמיצה זכה וחפה מכל גחמות מיותרות. ההתנסויות שאותן חוותה במהלך החיים שלה בתחומים שונים: היותה בת, האימהות, אישה אהובה, אישה לא אהובה.

הספר גדוש בנושאים ויש בו 9 שערים ממוספרים: 1. חרדת אם 2. בצל הורים 3. בשבי הזמן 4. היאחזות 5. מבוא הרגש 6. שיח שבור 7. ריחוק עד 8. עקה 9. הקלה.

אין אפשרות להתייחס לכל הספר במאמר קצר לכן אתמקד בשלושה פרקים שעניינו אותי אישית ואף עוררו בי הזדהות ואמפטיה למשוררת, אלה הפרקים הראשון השני על האימהות ועל ההורות והחמישי על הרגש ועל האהבה.

כאם גם אני נחשפתי לחוויה שבה הילד הקטן שהיה זקוק לי כאם מתבגר ובורא את עולמו כמי שאינו זקוק לי. כל הפרק הזה של חרדת אם ממחיש את הרעיון הפסיכולוגי של חרדת הנטישה. כאן האם האוהבת היא שחוששת שהילד שלה ינטוש אותה. היא מרגישה את חרדת הנטישה הזאת מאז לידת ילדה ומתוך התבוננות בטבע הסובב : יבוא הרגע בו הילד לא יהיה זקוק לה יותר וזה יהיה רגע כואב.

חרדת אם

השיר הראשון בקובץ "שרשרת" מבטא באופן רציונאלי את הניסיון שהיא צריכה להעביר לבתה בנושא 'נישואין'. "מהם חיי נישואין?" שואלת המשוררת חגית בת-אליעזר: "סִכּוּיִים מֻחמָצִים/ וִתּוּרִים מְרִירִים/ הָאַהֲבָה הַמִּתְרָחֶקֶת מִבֵּיתִי/ אֲסוּרָה יוֹתֵר/ מְתוּקָה הַרְבֵּה יוֹתֵר/ לֹא סֻפָּר לִי עַל כָּךְ דָּבָר/ וּמָה אַגִּיד לְבִתִּי?". בשפה ישירה ללא הצטעצעות מקבל הקורא תחושה של החמצה של רגשות שמתרחקים בעת הנישואין, שאפשר לחוות מחוץ למסגרת הנישואין. האהבה המתוקה והאסורה מורחקת ממנה בעת שהיא כבולה במסגרת הנישואין. ניתן לקרוא את השיר בפרשנות נוספת שאהבה שהייתה לה במסגרת הנישואין היא מתפוגגת. האהבה היא ישות שמתרחקת וזוהי התובנה שצומחת מתוך הניסיון של מערכת הנישואין. ובמסגרת ההורות כיצד תוכל האם לומר לבתה שהחיים רצופים כישלונות וחלומות המתנפצים על מזבח הנישואין.

התבגרותו של הבן כל כך קשה בעיניה של המשוררת כפי שהיא כותבת בשירה "מֶרִי" בעמ' 14, "בְּנִי הַמִּתְיַתֵּם/ מְגַלֶּה אֶת אַהֲבָתוֹ אֵלַי/ כְּשֶׁכְּבָר מְאֻחָר מְיֻתָּר/ רוֹצָה לִצְעֹק לוֹ מֵעֵבֶר לְפַעַר הַהִפָּרְדוּת/ "אַל תַּחְשֹׁב עָלַי בְּצַעַר"/ אַךְ גַּם הַפַּעַם לֹא תִּשְׁמַע/ וְקוֹלִי נֶחְלָשׁ/ הַחֲסִימָה שֶׁל נְבִיעַת הָאַהֲבָה -/ "אַל תְּחַבְּקִי אוֹתִי/ אֲנִי כְּבָר גָּדוֹל"/ עַכְשָׁו הִיא נַחֲלָתְךָ: / אֶבֶן קָרָה וְזִכָּרוֹן מִתְפּוֹגֵג". ניסיון כואב של אם אוהבת שבנה נטש אותה, כשהוא אינו שומע בקולה או שומע את קולה. היא אינה מסוגלת לגונן עליו להנחות אותו ולכן היא מרגישה כמו מתה כי היא אינה קיימת בעולמו. כמובן בשיר מהדהדת התקופה שאינה מוזכרת בה הילד נסמך על הוריו ואינו יכול לעשות צעד ללא תמיכת האם וכעת כשהוא בזכות עצמו האם חשה את הנטישה עד כדי מוות. יש כאן פער ההיפרדות - צער הפרידה כחוויה מטלטלת של האימהות. חוסר האונים של האם - זהו המוטיב המנחה בפרק הראשון.

בשיר "מִשְׁאֶלֶת אֵם" בעמ' 17 " בְּקֶצֶב חַיַּיו- זֶה לֹא מַסְפִּיק/ זְמָנִי דּוֹחֵק/ לֹא אוּכָל לְלַוּוֹתוֹ לְכָל הָאֹרֶךְ/ רוֹצָה לְהָצִיץ לַמֶּרְחָק / לְהִתְוַדֵּעִ אֶל עֲתִידוֹ/ שֶׁמָּא תִּמְצָא נַפְשׁוֹ נֶחָמָה/ שֶׁמֶץ תְּקוּמָה/ בִּטְחוֹן-מָה/ לַאֲחֵרִים זֶה קוֹרֶה." האם מתבוננת בילד שלה ומנסה לשער מה יהיו התנסויותיו בעתיד האם תצלח דרכו, יש שמצליחים.

בצל הורים

גם בפרק הזה מצאתי תפיסה פסימית וכואבת של החיים, תחושה של אם שנכשלה בחייה והכזיבה את הוריה שזקנו. "חֲזָרָה" בעמ' 23 "יָצָאתִי אֶת בֵּיתֵךְ/ בְּבֹקֶר נְעוּרַי/ וְחָזַרְתִּי בַּעֲרֹב בַּגְרוּתִי/ כִּבְדַת הַשָׁנִים/ וּכְבוּיַת הָרָצוֹן/ אֶת נְדוּנְיַת הַחִיּוּת שֶׁלְּךָ פִּזַּרְתִּי/ וְלֹא קָצַרְתִּי". גם בפרק הזה המשוררת חשה את הנטישה של ההורים אותהּ כשהם מזדקנים ואינם מסוגלים לתפקד כבעבר ואת המשקל הכבד שנוחת עליה כשהם זקוקים לה. היא אינה מקבלת מהם בירושה את התכונות הנכונות שיכלו לסייע לה בחייה, בשיר "מגמה" בעמ' 26 היא כותבת שאמה הייתה שמחה ואילו היא המשוררת חשה שהעצב מולד בה בניגוד לאם השמחה. היא מבטאת את הדיכאון הקיומי שהיא שרויה בו כעומקה של הכנרת. והיא מתוודה שהיום הזה בו היא כותבת הוא הטוב מבין אלה שעוד יבואו, ואולי היא תצליח למצוא את השמחה הזו שאמה יכולה הייתה להוריש לה.

מבוא הרגש

ניכר שמבוא הרגש נכתב מתוך התנסויות שסומנו בראשית הספר: ביציאה מן המסגרת המשפחתית היא מוצאת אהבה. והשיר "לְאוֹר הַיּוֹם" בעמ' 61 מבטא את היחסים הללו שבהם האהוב שואל את הדוברת "הוּא מְטַפֵּל בָּךְ יָפֶה?" משפט כל כך ארצי ופשוט שנכנס לתוך השיר ומקבל משמעות לירית. הרגש מנצנץ בשיר מתוך ארוחה שסועדים יחד עם אדם שמבקש לברר אם לדוברת טוב, ומתוך התנסות אחת היא צריכה להסיק על התנסות אחרת. שיא הקשר ביניהם בתוך המשפט "פִּיּוֹתֵינוּ מַחְלִיפִים/ סִפּוּרִים עֲגֻלִּים/ מְחֻיָּכִים". בפרק הזה מצאתי אמירות אופטימיות, הבלחים קטנים של מתיקות שהוגנבו לתוך הספר הכואב הזה. כמו אומרת המשוררת שבעת שהיא אוהבת או מתאהבת נכנסת השמש לתוך עולמה והיא חווה את החיים בראייה אופטימית מרגשת. בשיר "דִּמְעָה אַחֶרֶת" בעמ' 63 שומעים את קולו של האהוב שמבקש להביא נחמה לעולמה של האהובה, הוא מבחין בשבר בעולמה בדמות הדמעות שבכתה בעת שלא היה עמה, כשהמטרה של האוהב הנכון, לגרום לבכות משמחה ורק על כתפו.

שירתה של חגית בת-אליעזר היא שירה בוגרת, שירה כואבת, היא שורטת את נשמתה כדי לומר דברי אמת, ועל כן הקריאה בשירתה היא קריאה המחלצת מן הקורא את נימת ההתפעלות וההשתאות שלה נזקקת שירה אמתית.

חגית בת-אליעזר

בעלת תואר שני במתמטיקה ומדעי המשב, עובדת בתעשיית מחשבים. בוגרת סדנאות כתיבה בהנחייתם של המשוררים יעקב בסר, רבקה מרים, דליה רביקוביץ.

פרסמה שני ספרי שירה בהוצאת כרמל "הַשָּׁקַת סְפִינַת צִפִּיָּה" (2008), "התנסויות" (2012).

מפרסמת שירים בכתבי עת: עיתון77, שבו, פסיפס, כרמל, כתובת, שבילים, גג.

ואתרים ברשת: עין ערך שירה, בכיוון הרוח, נטו-ארט-נט, פועמה, פואמה. ynet

שירים נבחרים מספריה פורסמו במדור גלריה של העיתון הארץ.
חברה באיגוד הכללי של הסופרים, הגישה מועמדות לאגודת הסופרים העברים.

מארגנת עם שני שותפים מפגשי קבוצת המשוררים בחיפה וערכה איתם את אנתולוגיית שירי המשפחה של הקבוצה -"קורות".
עורכת ספרי שירה.

קוראת שירים בפני קבוצות כותבים.

מפרסמת מאמרי בקורת על ספרי שירה בכתבי עת ואתרי רשת.

תאריך:  27/03/2013   |   עודכן:  27/03/2013
שושנה ויג

מועדון הבלוגרים עוקבים: 8לקבלת רשימות שושנה ויג לדוא"ל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן


פורומים News1
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שירה של הבעת עמדה פילוסופית
הודעות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  תפוס כינוי יחודי      לכל ההודעות         כתוב הודעה 
כותרת ההודעה שם הכותב שעה    תאריך
1
דווקא
16/04/13 02:43

תגובות בפייסבוק

ברחבי הרשת

רשימות קודמות
"האגודה המרכזית של אזרחים גרמנים בני האמונה היהודית" נוסדה בשנת 1893 כדי לגבור על הסטריאוטיפים האנטישמיים של הגרמנים ולממש את שוויון הזכויות האזרחי שלכאורה הובטח ליהודים בחוקת הרייך. את מטרותיה שאפה האגודה המרכזית להשיג באמצעות מאבק פוליטי ומשפטי עיקש. על בסיס זה, בתחילת פעילותה, יכלו יהודים מכל הזרמים הדתיים והפוליטיים למצוא את מקומם בשורותיה והיא התפתחה במהירות לתנועה המונית. אולם, לנוכח ההתפתחויות הפוליטיות והחברתיות שאירעו בגרמניה מסוף המאה התשע-עשרה ובעיקר בשנות מלחמת העולם הראשונה ולאחריה, הייתה האגודה המרכזית גם לאגודה רעיונית פנים יהודית.
25/03/2013  |  ציפי לוין  |  ספרים
הררי לקח על עצמו משימה כמעט בלתי אפשרית, להביא את תולדות האנושות בכתב ולא באנציקלופדיה רבת כרכים אלא בספר אחד שניתן להחזיקו ביד אחת (רצוי שתיים...). אז לפני הכול עלי לציין שהררי עמד במשימה ובגדול. הספר "קיצור תולדות האנושות" הוא מהספרים המרתקים שקראתי ואף שקריאתו נמשכה אצלי הרבה מעבר לקריאת ספר רגיל, נהניתי מכל רגע וגם למדתי רבות.
25/03/2013  |  עפר דרורי  |  ספרים
"אני מרגיש עמוק בלבי שבחיים האלה לא נהיה יותר מאושרים", התייפח גאבור (גאביקה) אֵרדֵש במיטתו. אמו ארז'בט (ארז'יקֶה), סבא אלק נובל וסבתא ליצה ניצבו ליד מיטתו ולא עלה בידם לנחמו. המיטה עמדה בחנות סגורה שזה שישה חודשים הייתה למקום המסתור של סבתא, סבא, ארז'בט וגאביקה מאימת הנאצים ועוזריהם ההונגרים. ארבעה קירות צפופים ואף לא חלון אחד, רק כניסה סודית שדרכה הביאו להם מציליהם מזון ושתייה.
20/03/2013  |  ציפי לוין  |  ספרים
הספר, 'הפטנט' מאת ד"ר נפתלי ברזניאק, בהוצאת הספרים "אוריון", הוא מותחן המבוסס על סיפור אמיתי, אך רב בו הדמיון על המציאות. הוא כתוב בסגנון קצבי, חושף לקוראים את העולם המסתורי, המסוכן והסבוך של רשת האינטרנט, עולם בו שולטים האקרים מוכשרים, בעלי יכולות תִכְנוּת גבוהות ומצפוניות ירודות, עולם הסמוי מעיני המשתמש התמים, שעלול למצוא עצמו יום אחד פגוע.
20/03/2013  |  זהר נוי  |  ספרים
שנים רבות הייתה דעתו של פרופסור ישראל גוטמן נתונה לנושאים שהם עיקרו של ספר זה: דמותו של מרדכי אנילביץ'; צמיחת המחתרת היהודית וסיפור התפכחותם של חברי תנועות הנוער בגטו ורשה שסופו בהקמת אי"ל - הארגון היהודי הלוחם, בהנהגתו של אנילביץ'; התמורות המסעירות שהתחוללו בעתות מצוקה ביישוב היהודי בגבולות הגטו הזה: ממכלאת קורבנות - למחנה מגויס במצור ובמרי - ועד להתקוממות גטו ורשה.
19/03/2013  |  ציפי לוין  |  ספרים



עידן יוסף
אביתר בן-צדף
מרגלית מולנר גויטיין
פורומים
ספרות
ספרים
תרבות
כתבות מקודמות
עמינח
הגיע הזמן להחליף מזרן
עופר מ' כהן
חיסכון לכל ילד: צעד אחרי צעד
ביטוח ופיננסים
אלבר רכב
אקסלנס ייעוץ משכנתאות
בי פטנט פתרונות מיוחדים
קלאב הוטל
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1 |   |  עריסת תינוק ניידת |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר |  NEWS1 |  חדשות |  אקטואליה |  תחקירים |  משפט |  כלכלה |  בריאות |  פנאי |  ספורט |  הייטק |  תיירות |  אנשים |  נדל"ן |  ביטוח |  פרסום |  רכב |  דת  |  מסורת |  תרבות |  צרכנות |  אוכל |  אינטרנט |  מחשבים |  חינוך |  מגזין |  הודעות לעיתונות |  חדשות ברשת |  בלוגרים ברשת |  הודעות ברשת |  מועדון + |  אישים |  פירמות |  מגשרים |  מוסדות |  אתרים |  עורכי דין |  רואי חשבון |  כסף |  יועצים |  אדריכלים |  שמאים |  רופאים |  שופטים |  זירת המומחים |  חדשות |  סדרות |  ספורט