|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

ישראל שבילי צילום

היכרות אינטימית עם נופים ואנשים באחת הארצות המסקרנות בעולם מאת: חנן גטריידה פתח דבר מאת משה צוקרמן הוצאת קורדינטה 401 עמודים, 149 שקלים פורמט אלבומי, דו-לשוני
17/02/2014  |   ציפי לוין   |   ספרים   |   תגובות
חנן גטריידה [צילום: אבגר אידן]

לפני הכל "כאשר העין ננעלת על "הדבר ההוא" כדי לצלמו, זוהי אולי הראייה הצילומית, אבל ברגע הלחיצה על המחשף נוצר גם הפירוש של הצלם לאותו "דבר".

הצילום הוא למעשה התחלה של פירוש לדבר האמיתי שאותו ראתה העין לרגע קצר. השאלה מדוע בחרתי לצלם עצם מסוים ברגע מסוים ולא עצם אחר בזמן אחר קשורה בבחירות שאני עושה בשאלה מה לדמיין, מה לראות ומה לצלם, וכל אלה מושפעים בוודאי מחוויות העבר שלי: מסביבת בית הגידול, מהסביבה המשפחתית, מהסביבה החברתית והתרבותית. הפנייה שלי לצילום - לדמיין, לראות, לצלם - היא כבר התחלה של לתת פירוש. הפירוש שלי לדברים שבחרתי לצלם - אותם דברים שנולדו מהראייה שלי - הם למעשה חלק מהאני שלי".

חנן גטריידה צלם-אמן ישראלי, מגיש לנו אלבום צילומים מרהיב המסכם 30 שנות יצירה בתחומי צילום שונים. הספר המכיל כ-300 צילומים בנוי מ-30 פרקים. כל פרק פותח בטקסט שכתב המחבר (הטקסט בעברית ולצידו הטקסט באנגלית) ומכיל תמונות הקשורות אליו. בראש כל פרק מופיע פסוק מתאים מהתנ"ך. הספר, שהוא חוויתי ואישי, מספר את התפתחות הצילום האישי של חנן גטריידה במקביל להתפתחות הצילום בארץ, בשלושת העשורים האחרונים.

גטריידה כותב על מניעי עשייתו ועל תשוקתו למעשה הצילום, מנסח את מחשבותיו אודות שדה הצילום הישראלי, על ההיסטוריה והסוציולוגיה שלו, מסווג את הז'אנרים השונים שמרכיבים את מפעלו הצילומי, מקטלג אותם ואף עומד על ההגיון המונח ביסוד השילוב והמיזוג שלהם.

הצילומים כולם נעשו בארץ ועוסקים בנושאים כמו: נופי ישראל, נופי תעשיה, פרויקטים אומנותיים ב"מקורות", "חברת חשמל", "בתי הזיקוק" ותעשיות נוספות, אנשים בסביבת עבודתם, דיוקנאות ועוד.

נושאי השערים מגוונים והם נעים בין "בתי העלמין הצבאיים הבריטיים בא"י" דרך "דריג'את-הכפר והאנשים", "המרחב הישראלי-אנשים בצורות חיים שונות בישראל", "אש! ומה שנשאר", "קרוב לבית" ועוד.

"...והתוצאה, אי-אפשר לומר זאת אחרת, פשוט מרהיבה. בין אם מדובר בצילומי "תעשיה", ב"אנשים בעבודה", ב"אנשים בצורות חיים שונות", ב"נופים" או במה שמכונה בפי חנן גטריידה "קרוב לבית" - אין ולו צילום אחד בכל התחומים הללו, שאינו מוקפד מבחינת קומפוזיציית התמונה ושאינו מציית ציות אובססיבי-כמעט לכללי האסתטיקה, בבואו להטעין את הדימוי המתועד ביופי מפעים". פרופ' משה צוקרמן (סוציולוג ופרופ' במכון להיסטוריה ופילוסופיה של המדעים והרעיונות, אוניברסיטת תל אביב).

דברים של סיום "אני עדיין מחפש את "התצלום הטוב". אינני יודע אם אגיע אל אותו תצלום וזה גם לא כל-כך משנה - החיפוש אחריו וההרגשה שתמיד יש עוד מה לעשות - זה מה שחשוב וזה מה שמריץ קדימה. ואולי בכלל התמונה המושלמת נמצאת רק בראש, וייתכן מאוד ששם היא תישאר. אולי הטעם שבמסע הזה הוא פשוט בהרגשה שכל צילום שאני עושה מקרב אותי אל אותה תמונה מושלמת. כל מה שקורה בדרך וכל התמונות הנוצרות לאורך הדרך, הם שביל ארוך של לימוד, הנאה וסיפוק, וזה מה שנחשב. כמה מתוק הוא האור, אני חושב לעצמי".

הספר מלווה בתערוכת צילומים "ישראל-שבילי צילום", המוצגת בגלריה של בית העיתונאים בתל אביב, בתאריכים 24.10-3.10, אוצרת: דרורית גור אריה (מנהלת ואוצרת ראשית, מוזאון פתח תקוה).

מדברי האוצרת: "עבודתו (של חנן גטריידה), ובעיקר עבודת המצלמה, חותרת אל הפרטים הסמויים: מאפייני התאורה, הבעת הפנים, השילוב יוצא הדופן של הצבעים או מפגש מעניין של קווים גאומטריים ומרחבים. אותם מיתרים עדינים הפונים אל תודעתנו ושימת ליבנו, הם כוחו של הצילום של גטריידה, אולי ברוח דברי הצלמת דיאן ארבוס (Diane Arbus) "יש דברים שאיש לא היה מבחין בהם, לולא הייתי מצלמת אותם".

חנן גטריידה-רקע מקצועי

עוסק בצילום תיעודי ואומנותי. הציג בעשרות תערוכות בארץ ובחו"ל. משתייך למוזאון האמנים של דורון פולק ומשנת 2002 מכהן כחבר בחבר הנאמנים של בצלאל, ירושלים. מרצה בארץ ובעולם. עבודות שלו נרכשו על-ידי מוזאון המדע בשיקגו, Jewish Theological Seminary, NY, ומוזאון שלושת הערוצים בסין. מלמד צילום במסגרות שונות ומדריך סדנאות צילום לנוער ולמבוגרים.

גטריידה ממקד את המצלמה אל נופי טבע מול נוף תעשייתי, שהדגש בו הוא על יחסי הגומלין בין האדם לטכנולוגיה, בסביבת עבודתו הטבעית. נושאים אלה הוצגו על-ידו בתערוכות שונות בשלושת העשורים האחרונים והם גם הבסיס להרצאתו "תיצור אתה את הדמות" בה הוא מדגיש את אחריותו של הצלם על יצירתו.

נולד בקבוצת שילר, 1945 להורים יוצאי גרמניה שהצטרפו למקימי הקיבוץ. מתגורר בקיבוץ עד היום ומטפל בצילום תיעודי של הקיבוץ ואנשיו.

"ישראל - שבילי צילום" הוא ספרו השלישי.

תערוכות:

  • "ארץ מובטחת" - נופי ישראל (הוצגה במוזאונים וגלריות בניו-יורק, פלורידה, אריזונה ואוקלהומה).

  • "הכוח והגורם האנושי" - עבודת צילום בתחנת כוח רוטנברג, אשקלון (הוצגה בין השאר במוזאון המדע בירושלים, ובמוזאון ארץ ישראל בתל אביב (תערוכה קבוצתית).

  • "שאלה של נוף" - נופי ישראל (הוצגה בין השאר במוזאון ארץ ישראל בתל אביב, בגלריה CPCC בשרלוט צפון קרולינה, ארה"ב, בתערוכה קבוצתית של אמנים ישראלים במוזאון שלושת הגדולים בסין ובגלריות של קהילות יהודיות ברחבי ארה"ב).

  • "דממה בנוף" - בתי העלמין הצבאיים הבריטים בארץ ישראל.

  • "פוקוס 40" - צילומי תעשיה באשדוד (תערוכה קבוצתית).

ריצ'רד מק'בי, כתב אמנות, The Jewish Press ניו-יורק, על תערוכת צילומי "ארץ מובטחת": "...ההיכרות האינטימית של חנן גטריידה עם ארצו והמיומנות הטכנית המרשימה שמתגלה בצילומיו - אלו לבדן אינן יכולות להסביר את התובנות החזותיות שלנגד עינינו. מדובר דווקא בהבנה אינטואיטיבית כי הנוף הישראלי נבדל באופן מעמיק כלשהו ממוטיבים טבעיים יפהפיים אחרים. תמונה אחר תמונה מעידות על כך שהעקבות שהותירו החקלאות, הכבישים, צינורות המים, רשת החשמל והעיור בנוף הטבעי המהמם רק מעצימים את ארץ ישראל וממלאים את ההבטחה הגלומה בה כמורשתו של העם היהודי".

פרויקט אמנות במפעלים שונים כמו חברת החשמל, בית ויזה, מפעל "חמת", בתי הזיקוק, ישקר ומקורות.

פרסומים:

  • אפריל 1997 - הוצאת הספר "אקח אותך לשם" צילומי נופי ארץ ישראל עם מילים של יורם טהרלב, הוצאה לאור של משרד הביטחון.

  • מאי 2000 - פרויקט מיוחד - צילום אנשים בישראל בנוף מגוריהם לחוברת "פנים" - רבעון בהוצאת הסתדרות המורים בישראל.

  • אוגוסט 2000 - הוצאת הספר "נושקת לחול, נוגעת בשמים" - 4 שנות ליווי הקמת תחנת הכח רוטנברג אשקלון בהוצאת חברת החשמל ומשרד הביטחון.

פרסים:

מקום ראשון בתחרות הבינלאומית השנייה לצילומי טבע בישראל שנת 2000.

מקום שני בתחרות צלם השנה 1998 בקטגוריה צילום טכני תעשייתי.

פתח-דבר לספר של חנן "ומתוק האור וטוב לעינים"

מאת פרופ' משה צוקרמן
▪ ▪ ▪

כתיבה על צילום היא משימה לא פשוטה. מאחר שהצילום, לפחות הצילום הקונבנציונלי, מתעד דבר-מה במציאות קיימת, הכתיבה עליו עשויה להיגרר בקלות לתיאור נרטיבי של מושאי הצילום ומניה וביה - לעיסוק במציאות המתועדת. מה מעמדו של הצילום שעה שתפקידו מתכווץ לכלל גירוי למעשה החורג ממהותו של הצילום ככזה, כלומר, מהווה עילה לדיבור עליו, דיבור שאפשר כי ימיר את ההתבוננות בו?

כתיבה על צילום מתעד, שיוצרו מודע לפרקטיקה האמנותית שבה הוא שקוע ואף מנסח את מה שיש לו לומר עליה בעצמו, היא משימה קשה אף יותר. לשם מה כתיבה על מה שהאמן לא רק יצר כיצירת אמנות, אלא האיר גם בכתב את מניעיו לעשייתה, העיר עליה את הערותיו, פענח את אשר יש לפענח ואף הקדיש מחשבות כלליות על האקט האמנותי, על הקשריו ההיסטוריים והתרבותיים?

הכתיבה על מכלול יצירתו הצילומי של חנן גטריידה קשה במיוחד: לא זו בלבד שכתב כבר בעצמו על צילומיו, על מניעי עשייתו ועל תשוקתו למעשה הצילום, לא זו בלבד שניסח את מחשבותיו אודות שדה הצילום הישראלי, על ההיסטוריה והסוציולוגיה שלו - בספרו "ומתוק האור וטוב לעינים", חנן גטריידה גם סיווג כבר את הז'אנרים השונים שמרכיבים את מפעלו הצילומי, קטלג אותם ואף עמד על ההיגיון המונח ביסוד השילוב והמיזוג שלהם.

עניין הסיווג והקטלוג מעוגן בעיקרו בביוגרפיה של חנן גטריידה, וליתר דיוק בהוויית חייו החורגת מעבר לצילום, אך בד-בבד גם משתקפת בו. אין זו אמירה מובנת-מעליה, שהרי, ככלל, יש להפריד בין היוצר לבין יצירתו, ולו במובן הבסיסי שההיגיון הפנימי של יצירת האמנות, האוטונומיה שלה כמערכת של ארגון חומרים קומפוזיטורי, מתכונן כדבר-מה "חסין" מפני מה שחיצוני לה, זר לה - יצירת האמנות אינה מצייתת אלא למה שנובע בהכרח מההיגיון המנחה את מה שהיא מכילה כיחס דיאלקטי בין צורה ותוכן. זה ללא ספק נכון גם לגבי מפעלו הצילומי של חנן גטריידה; ובכל זאת, דומה כי בהקשר הנדון כאן, יש סיבה טובה להזכיר את העובדה, שהאמן הוא חבר קיבוץ קבוצת שילר, שצילומיו עסקו במשך שנים רבות בתיעוד חיי הקיבוץ ואנשיו בפרט, ובצילום נופי הטבע והחקלאות של ישראל בכלל;

בנופי תעשיה ותחנות כוח, בהווייתם של אנשים בסביבת עבודתם ובצורות החיים של משפחות בישראל, ואפילו - כמעין "חריגה" מהז'אנרים האחרים - בצילום בתי העלמין הצבאיים של הבריטים מתקופת המנדט. הקשר בין כל אלה ברור מאליו: חנן גטריידה הוא צלם-אמן ישראלי - ישראלי מ"זן" מסוים, ילידו של דור מסוים ומגלמה של הוויית חיים מסוימת בישראל.

האם זה הופך את חנן גטריידה ליוצר אידיאולוגי? תלוי במושג האידיאולוגיה שמשתמשים בו לשם אפיון זה. אם המושג מכוון למכלול ערכים, אמונות והשקפות, הרי שכן - צילומיו של חנן גטריידה אכן משקפים מכלול שכזה: יש להניח, למשל, שתיעוד חיי הקיבוץ ואנשיו נובע מזיקתו (האוהדת) של האמן להקשרי המציאות שבה חי ופעל הוא עצמו במשך שנות חייו, מציאות בה הקים את משפחתו, גם כהמשך מורשת הוריו שהצטרפו בשעתו אל מקימי קיבוץ קבוצת שילר. אם, לעומת זאת, משתמשים במושג האידיאולוגיה במובנו כתודעה כוזבת, הרי שהמבחן אינו זה שבזיקה האותנטית בין חייו של האמן ותכני אמנותו, אלא זה שבחדירת יסודות הטרונומיים, זרים לעניין, אל תוך העולם האוטונומי של האמנות, לשון אחר: בהכפפת תכני הצילום האמנותי להיגדים חוץ-אמנותיים, אשר מסתברים מצדם כמכתיבי היחס בין צורה ותוכן. מדובר בעניין סבוך למדי, שלגביו אין להפעיל אלא את מה שמכונה "מבחן התוצאה".

והתוצאה, אי-אפשר לומר זאת אחרת, פשוט מרהיבה. בין אם מדובר בצילומי "תעשיה", ב"אנשים בעבודה", ב"אנשים בצורות חיים שונות", ב"נופים" או במה שמכונה בפי חנן גטריידה "קרוב לבית" - אין ולו צילום אחד בכל התחומים הללו, שאינו מוקפד מבחינת קומפוזיציית התמונה ושאינו מציית ציות אובססיבי-כמעט לכללי האסתטיקה, בבואו להטעין את הדימוי המתועד ביופי מפעים.

היופי עשוי להימצא באוביקט עצמו (כמו בצילומים פנורמיים של תחנות כוח [תעשיה 3] או של אחת מארובותיהן [תעשיה 1]); באווירה הייחודית שנוצרת, אפילו באורח קונטינגנטי, בהקשרי עבודה מזדמנים (אנשים בעבודה 1, 4, 15, 54); בקונסטלציות (האתניות) של מאפייני הוויות חיים שונות (אנשים בצורות חיים שונות 17, 18, 30); או בטבע משכר-ביופיו, שחנן גטריידה מתמסר לו ללא עכבות וללא ציות לאיסורים אופנתיים בעניין זה (נופים 25, 30, 132, קרוב לבית 21).

יפי דימוייהם של האוביקט הציוויליזטורי, של ההוויה החברתית, של הטבע, ואכן, של "בני-האדם" - נסוך על צילומיו של האמן בבחינת עיקרון היסוד המכפיף את מושאי צילומיו השונים והנבדלים לאוטונומיית האסתטיקה.

יהיה מי שיבקש לראות דווקא בכך פגם אמנותי. ניתן להעלות את הביקורת, כי אסתטיזציית המפעל ומקום העבודה כשם שהדגשת יפי הטבע תוך התעלמות מהקשרי ההתעמרות הציוויליזטורית בו; ההימשכות לחינניות אתנית כשם שההתפעמות מיפי המראות "קרוב לבית", מעלימים את מה שהמפעל התעשייתי והוויית העמל בחברה הקפיטליסטית צופן בחובו באורח מהותי: את הניצול החברתי ואת הסבל האנושי, את ניכור הנחמה הסובייקטיבית שבפרטי ואת ההתפייסות האידיאולוגית עם הקיים.

ובכן, נכון. מראית-העין היפה, זאת ידעו כבר הרומנטיקנים הגרמנים, הינה שקרית מעצם היותה מראית-עין. יופייה מכזב ביחס לממשי, מסיט את תשומת-הלב מן המציאותי, מוליך שולל באמצעות רגשנות מתפעמת, נוסטלגיה מזויפת ומניפולציה אינטרסנטית של החושים. ואולם, גם זאת ידעו, גם זאת הבליטו והדגישו אותם רומנטיקנים: מראית-העין היפה הינה גם בגדר חריגה מעבר לקיים, סימונו של האוטופי באמצעות ה"כאילו", ה"שווה בנפשך ש...", האופק האמנציפטורי של האפשרי בהוויית האדם.

אמנות המאה ה-20 נטשה רובה ככולה את כפל-המשמעויות הזה של היופי ושל האסתטי כמדיום של תפישת העולם. היא ביקשה להיפרע מן המסורת הרומנטית, אף פיתחה רגישות-יתר לכל מה שנראה בעיניה כקיטש, כסנטימנטלי, כיפה-לשם-היופי וכאמנותי-לשם-האמנות. לא לגמרי ברור, האם תוצאות מגמתה המתמשכת אכן משקפות את כוונותיה המקוריות. וממילא לא ברור מה מעמדו של היופי בחשבון-הנפש שהאמנות העכשווית מוצאת עצמה עורכת בשנים האחרונות. נכון, יופי צרוף שאינו מותיר מקום לרפלקסיה אודות היותו כזה, עשוי להידרדר בקלות לספירת חרושת-התרבות המניפולטיבית ולמחוזות חושניות ריקה המשתבחת-בעצמה. אלא שמפעלו הצילומי של חנן גטריידה מתמודד היטב עם סכנה זו - באורח אוביקטיבי: מעבר לרוח הטובה והאופטימיזם הנושבים מתמונותיו (מן הסתם עדות להשקפת עולמו של האמן), צופנים בחובם צילומיו של חנן גטריידה את המתח הדיאלקטי שבין נראותו של היפה לבין התודעה בדבר ממשותה של הוויית החיים המסומנת ומסוגננת על-ידי אותו יפה.

בעולם של מאבקים מעמדיים וסכסוכי עבודה, מוצאת עצמה התודעה החשופה ליפי אתרי אותם מאבקים והאנשים המאכלסים אותם כנתונה בסד של אמביוולנטיות מתמשכת; חיי הקיבוץ שובי-הנפש, כפי שהם משתקפים בצילומיו המרהיבים של חנן גטריידה, אינם יכולים להיקלט עוד באור תמים נוכח קריסתו של עולם הקיבוצים בעשור האחרון; והשגב של הטבע ושל דימויי ה"קרוב לבית" חייב להתעכר לאור העובדה האוביקטיבית שהטבע הממשי כבר מזמן זועק את מה שדימויי היופי שלו מסתירים ושה"קרוב לבית" שקרי ביחס למושג "הבית" לאור היעדר השלווה והביטחון שהחברה הישראלית נתונה בו מאז קיומה, וביתר שאת בעשורים האחרונים.

האם חנן גטריידה התכוון לכל אלה? לא בטוח. אך מפעלו הצילומי מדבר מתוך ובעד עצמו, אולי אפילו כנגד כוונת המשורר.

תאריך:  17/02/2014   |   עודכן:  17/02/2014
ציפי לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לילותיו של דני הפכו לרדופי-דאגה. מצוקה אמיתית עטפה אותו. משהו פה יכול להשתבש - ובגדול. דני לא ידע, עדיין, איך זה יכול לקרות, או מתי, אם בכלל, אבל הוא מאוד חשש שמשהו באמת לא-טוב עלול לשבש עליו את החיים. ואם זה יקרה, שום דבר כבר לא יהיה אותו הדבר. כל מה שהוא בנה במו-ידיו, בעמל של שנים, עלול להיעלם. ביחד עם תמר - ועם הבנות.
16/02/2014  |  חיים משגב  |   ספרים
לרגל 60 שנה ל"יד ושם", רואה אור האלבום "ונתתי להם יד ושם", הסוקר בקצרה, עשור אחר עשור את כברת הדרך הארוכה שעשה הרעיון להנציח את זכרם של קורבנות השואה ולהקים את רשות הזכרון לשואה ולגבורה.
16/02/2014  |  ציפי לוין  |   ספרים
בימים אלה רואה אור בהוצאת כרמל, ספרו החדש של נתן דונביץ': אריות ברחוב הירקון. אריות ברחוב הירקון הוא אסופת 25 סיפורים מרתקים ואמיתיים על אנשים ומעשים יוצאי דופן שהתחוללו בתל אביב:
16/02/2014  |  ציפי לוין  |   ספרים
היו זמנים שבהם המושג "צדק חברתי" היה ריק מתוכן ומדינת ישראל התנהלה כמדינת עולם שלישי שקולטת מאות אלפי עולים חדשים ולא ערוכה להתמודד עם המציאות החדשה.
14/02/2014  |  אריה אבנרי  |   ספרים
לאחר הפגישה עם חברו מן המוסד המיוחד, דני ניסה ליצור קשר, בעקיפין, באמצעות מתווך, עם מרציאנו.
13/02/2014  |  חיים משגב  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מעקב אחר חלק מתוכניות החדשות של ערוץ 12 הוא בבחינת "דע את האויב"    הערוץ הוא הארסי ביותר בביקורתו המעוותת נגד ממשלת ישראל וראשה ולדעתי משמש בידי האופוזיציה הפנימית והחיצונית למדינת...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
גודריאן מלמד את היטלר ורומל את תורת לוחמת השריון בחזית; גודריאן מפר פקודה אסטרטגית; הפולנים לא ניצלו הזדמנות אסטרטגית; "התגברות על מכשול מים בלתי עביר"; חידוש הלחימה הגרמנית; שיתוף...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il