איך הופך חוב של 161 ש"ח לחוב בסך 861 ש"ח? ובכן מי שאיחר פעם בתשלום חשבון בכביש האגרה בוודאי יודע. חישוב הקנס שנקבע ב"חוק כביש האגרה 1995 - תקנות 1999" מסביר זאת בפשטות: הקנס מורכב מ-54 ש"ח (ללא מע"מ) כפול מספר הנסיעות שנעשו בפרק הזמן שהחשבון משתייך אליו - וזאת להתראה הראשונה. וכך מורכב החשבון הספציפי שאני רוצה להביא כאן לדיון:
11 נסיעות בחודשים פברואר-מרס כפול 12.36 ש"ח פלוס 24.58 ש"ח מע"מ שווה 161.15 ש"ח. רבותי רק 161 ש"ח.
הקנס, לעומת זאת, מורכב מ-11 נסיעות כפול 54 ש"ח פלוס 106.92 ש"ח שהם 700.92 ש"ח.
מי יכול להסביר לי את ההיגיון בקנס נוראי כזה. לא מספיק שעיכבו את המכונית וגבו כסף רב עבור העיכוב אז בא גם הקנס כאן, כדי להסביר לאזרח הפשוט שלא כדאי, פשוט, לנסוע בכביש האגרה מס' 6 כי אם חס-וחלילה איחרת פעם בתשלום אז תכין מזומנים (אגב, מזומנים או כרטיס אשראי - לא מקבלים המחאות).
לטענת הפקיד האדיב שקיבל את פני, החוק נקבע על ידי הממשלה אבל ההרגשה היא שעשית עיסקה עם מלווה-בריבית-קצוצה.
המחירים בינתיים עודכנו ובמקום 40 ₪ בתשלום ראשון עכשיו זה 54 ש"ח ללא מע"מ.
סכומי הפיצוי והחזר הוצאות הם כמפורט להלן:
בשל אי פירעון חשבון במועד, לגבי כל נסיעה בכביש האגרה בתקופת החיוב נושא החשבון הכלולה (בש"ח):
40 בחשבון ראשוני (כאמור כבר 54); 80 בחשבון נוסף ראשון; 160 בחשבון נוסף שני; 200 בחשבון נוסף שלישי; 400 בשל עיכוב רכב;
180 בשל גרירת רכב ופינויו; 150 בשל 12 שעות נוספות או חלק מהן; 100 בשל כל 24 שעות נוספות או חלק מהן; 2,000 בשל מעשה שיש בו כדי למנוע זיהוי הרכב או חיובו באגרה; 1,000 בשל שימוש בתג חיוב שאינו מתאים לרכב לפי תקנה 19.
עד כאן הטבלה שמחיריה, כאמור, אינם מעודכנים והם גבוהים יותר מן הרשום מעלה.
אני שואל את עצמי למי אפשר לפנות כדי להתלונן על דבר כזה? אני שואל איזה מוסד במדינת ישראל מטיל קנסות כאלה נוראיים? בפרק זמן כל כך קצר, ומחשב שיטת קנסות כמו מלווה בריבית או כמו בשוק האפור.
מה אתם אומרים, מישהו מעונין להפעיל כביש אגרה יחד איתי? זה מאד משתלם - בעיקר אם מישהו מאחר בתשלום.